Zalman ZM-F3 fan zoemt

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-08-2025
Omdat m'n harde schijven een beetje te warm werden ( 2 x SATA schijven, werden beide ong 47 graden ) heb ik een tweede 120mm fan in m'n kast (Antec Sonata) gezet.

De koeler die ik gekocht heb, is de Zalman ZM-F3 en die scheen heel stil te zijn. Maar zodra m'n computer aangaat, hoor ik een zoem.

Het klinkt niet alsof er iets aanloopt, maar je hoort gewoon duidelijk de fan draaien/blazen. Maar de standaard fan (aan de achterkant, zat al in de kast toen ik hem kreeg) die hoor je vrijwel niet.

De temperatuur van m'n harde schijven is wel meer dan 10 graden gedaald, dus de nieuwe fan werkt wel... maar hoor zelfs in de kamer ernaast (door een dikke muur heen) het gezoem van de fan.

Is dit normaal (weet niet hoeveel 20db is qua geluid), kan het iets met instellingen te maken hebben of lijkt het erop dat de fan niet naar behoren werkt en moet ik ermee terug?

Misschien was Zalman wel geen goed merk voor een case-fan? Welke valt dan aan te raden? Deze was ook maar 9 euro ofzo... :9

[ Voor 12% gewijzigd door Skar op 12-12-2006 14:19 ]

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb zelf een 120mm Nexus RealSilent (zo'n oranje) achter mn harddisk gemonteerd en die is ook echt heel stil (en ik ben kritisch). Zelfs op 12V hoor je hem nauwelijks. Ik heb hem op mn fancontroller op 7V oid. Dan is ie helemaal geruisloos.

Die Zalman fan is wel leuk voor het merkstickertje dat erop staat, maar ws. is het dezelfde als die standaard 120mm fans waar geen merkje op staat... Ik heb overigens alleen ervaring met een 80mm Zalman fan en die vind ik niet bijzonder qua geluidsproductie.

• Skar
Ik heb die fan gewoon aangesloten op m'n moederbord, dus zonder tussenkomst van een fancontroller o.i.d.
Dat betekend automatisch dat hij op 12V draait?

Als dat normaal geen gezoem/geblaas moet opleveren, ga ik toch maar eens kijken naar een andere. Vind het 'n beetje irritant...

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• Palomar
  • Niet online
Heb je dat weerstandje er dan wel tussen gedaan? Wordt als het goed is meegeleverd met die fan. Dat maakt nl. nog wel een verschil. Ik dacht dat je die er wel tussen had gedaan.

• Skar
F*ck. Die heb ik weggegooid, dacht dat het een verloopstekkertje was voor andere moederborden. Daarmee zou hij dus op 7V ofzo gaan draaien en stiller zijn?

Nou, nog maar ff zoeken dan naar zo'n stekkertje... :-(

• Palomar
  • Niet online
Lol :P Maar je zou evt. ook gewoon de plug eraf kunnen knippen en de rode draad van de fan in een rode molex steken. Idem voor de zwarte draad (geel is voor 12V). Wel even opletten dat je het degelijk vastzet, zodat de boel niet losgaat en kortsluiting veroorzaakt. Je zou het bijv. ook met een kroonsteentje kunnen doen en een oude molex-verlengkabel (waar je de plug af knipt).

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img272.imageshack.us/img272/8360/fanvoltua9.jpg :*)

Verwijderd

Ik heb dezelfde fan pas geleden gekocht, en ik denk dat je iets verkeerd begrepen hebt dan denk ik, want deze staan helemaal niet bekend om hun stilte. Alleen als je ze op 5 volt draait zijn ze idd stil, maar op 12 volt komen ze gewoon boven het geluid van de rest in mijn pc uit.

Er zit trouwens toch ook zo'n weerstandje bij wat je tussen je mobo en de aansluiting van de fan kan zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2006 09:07 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:17
1800 RPM is niet stil. Zalman is zo i zo niet stil kun je beter Artic nemen maar goed.....

Ik heb me coolermaster fans van 1230 RPM (standaard) ook op 7v gezet. Omdat ik em nog te veel herrie vond maken.

Ook mijn 80mm fans van 1800 RPM heb ik om die rede naar 7v gezet. Dus 1800 RPM met een 120mm is echt niet silient.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Skar
Was misschien een beetje te naief. Ik was op zoek naar een fan en liep toevallig langs de MyCom. Daar dus gevraagd om een stille 120mm fan, zonder poespas (LED's etc).

Toen kwamen ze dus aanzetten met deze. Maar misschien toch hier nog maar ff rondkijken, wat reviews lezen en dan gewoon ff eentje online bestellen.

Heb gewoon goede cooling nodig zonder geblaas :-P

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ik ben het met ragingbull eens, ik heb een maand of 3 geleden een ZM-F2 gekocht, en deze maakt ook een herrie waar je niet vrolijk van wordt, ik heb hem nou op 7 volt aangesloten via mijn molex.

www.koopeendroom.nl

Pagina: 1