Back-up software raid-5

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Ben bezig om van een server waar raid 5 in zit een backup te maken. Het punt is alleen dat maar voor 1 keer nodig is.

De backup zetten we dan terug op hetzelfde systeem alleen met een andere raid kaart. Ik weet dat het met Acronis True Image Enterprise server 9.1 kan. Dit pakket kost €699,- euro. Dit is weer te duur om het voor 1 keer aan te schaffen.

Ik heb ook al gezocht op "free" software om te kijken of zij het ondersteunen. Meestal kom ik niet verder dan ondersteuning voor raid-0 en raid-0+1. Weet iemand misschien een "free" programma met raid-5 ondersteuning?

Of . . .

Ben ook met BartPE bezig geweest . Met BartPE kan je voor het opstarten op f6 drukken en dan de raid drivers laden net zoals met een normale windows xp sp2 installatie. Hierin zit voor zover ik heb gezien geen optie om een backup te maken. Is het misschien mogelijk om een "free" backup programma erin te integreren?

Edit : Ik heb een lijst met beschikbare plugins gevonden voor BartPE zodat je backup's kan maken van je huidige installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Ventrigo op 12-12-2006 14:13 ]

Self reflection is the school of wisdom

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:54
ntbackup?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Dat is ook het eerste antwoord waar ik aan dacht.
TS, waarom niet gewoon een backup en daarna een restore?

En misschien is het niet eens nodig en herkent die nieuwe raid-kaart de config op de schijven.

Money for nothin' and your chicks for free

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Er zit nu een intel ich7r sata raid kaart in en die willen wij dan vervangen door een Areca ARC-1110 sata raid kaart. Zou ntbackup dit ook herkennnen?

Om nog even verder te gaan op het verhaal van backuppen. Is het ook mogelijk om de server op te starten van een floppy/cdrom en dan de backup terug te zetten vanaf een extern medium met ntbackup?

Zo ja heb je misschien een heel kort verhaaltje/link waar ik dit zou kunnen vinden of zit het gewoon in de "Microsoft help" functie van ntbackup.

Zo nee hebben jullie misschien een suggestie voor een freeware applicatie die raid-5 ondersteund of een applicatie die dan gekocht moet worden maar dan voor die ene keer niet zo duur is?

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Ventrigo schreef op woensdag 13 december 2006 @ 11:11:
Er zit nu een intel ich7r sata raid kaart in en die willen wij dan vervangen door een Areca ARC-1110 sata raid kaart. Zou ntbackup dit ook herkennnen?

Om nog even verder te gaan op het verhaal van backuppen. Is het ook mogelijk om de server op te starten van een floppy/cdrom en dan de backup terug te zetten vanaf een extern medium met ntbackup?

Zo ja heb je misschien een heel kort verhaaltje/link waar ik dit zou kunnen vinden of zit het gewoon in de "Microsoft help" functie van ntbackup.

Zo nee hebben jullie misschien een suggestie voor een freeware applicatie die raid-5 ondersteund of een applicatie die dan gekocht moet worden maar dan voor die ene keer niet zo duur is?
Sorry maar ik snap het nog steeds niet.

Je wilt dus een backup van je server maken. Vervolgens de raid kaart vervangen. Schijven terug plaatsen. En de server weer restoren.

Toch?

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Ja dat klopt

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Elk backup pakket ondersteunt RAID5. Sterker nog... die kijken niet eens naar je RAID config.
Gewoon een goede backup maken (evt met ASR) en klaar ben je.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Kijk dat wist ik dus niet. Maar klopt het dan niet dat je een backup terug moet zetten op een systeem met precies dezelfde hardware?

Zo nee waar kijkt een volledige backup dan wel en niet naar?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
BackupExec 11D kan dit (trial voor 60 dagen is genoeg) die kan restoren op different hardware wat een speciale optie is tijdens de restore

werkt als een speertje vaak genoeg gebruikt.

A wise man's life is based around fuck you

• APCfreak
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-03-2025
Meestal moet voor het terug zetten van een backup van een systeem de hardware hetzelfde zijn.
Het gaat hier echter vooral om de drivers die nodig zijn om de hardware aan te sturen.

Wanneer je alleen de raid controller gaat vervangen moet je zorgen dat de driver voor deze nieuwe controller al op het systeem is geinstalleerd voordat je de backup maakt.

Dan is bij het terug zetten van de backup de driver van de raidcontroller al aanwezig en zal het systeem van de nieuwe controller opstarten.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Ik heb geprobeerd om de image die ik gemaakt had met de oude raid kaart terug te zetten op de nieuwe raid kaart. Dit gaat helaas niet werken.

Ik heb een werkend image van de intel ich7r terug gezet op een Areca 1110. Dan krijg ik bij het opstarten dat de server blijft hangen bij : acpitabl.dat (dit is als ik in safemode opstart).

[ Voor 36% gewijzigd door Ventrigo op 18-12-2006 14:45 ]

• AcoLyte!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 17:47

AcoLyte!

*evil grin*

don't mistake lack of talent for genius.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Ik heb geprobeerd om de update.sys in beide folders te vervangen maar dat helpt niet. Ik krijg dan met opstarten telkens een fout : 0x0000007b. Dit heeft te maken met het bestand scsiport.sys.

Er bestaat een hotfix voor en die is op verschillende manieren te herstellen. Dit is dan alleen mogelijk met een nieuwe installatie of dat je nog in windows komt.

Een nieuwe installatie doe ik niet in verband met zoveel verschillende programma's die er op geinstalleerd staan dat het een hele klus is om alles weer goed te krijgen. Ten tweede kom ik gewoon niet in windows met de andere raid kaart (Areca 1110).

Mijn oplossing die ik nu proberen ga toe te passen is om de oude raid kaart(intel ich7r, is onboard maar toch ;) ) weer terug te zetten. Dan het image weer terug erover heen en dan de hotfix installeren. Image maken en dan die nieuwe raid kaart(areca 1110) er weer in. Image weer er terug er overheen en dan kijken of hij wel opstart.

Resultaat is morgen . . .

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Helaas niet gelukt.

De windows 2003 installatie op de intel raid kaart werkte op een gegeven moment weer wel. Updates gedraaid en blijft draaien.

Ik heb toen een nieuw image gemaakt met de nieuwe windows updates. Raid kaart weer verwisseld voor de areca. Weer geprobeerd om image terug te zetten,maar werkt niet.

Iemand anders nog suggesties?

P.S. Ik hoop dat BackupExec 11D nog mogelijk is ook nog nadat het door symantec is overgenomen als ik het goed heb (of heb je nog een linkje voor me Zwelgje ;) ).

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
BackupExec 11D is nog steeds mogelijk ja het product is gerenamed maar verder nog hetzeflde (wordt ook nog steeds doorontwikkeld)

A wise man's life is based around fuck you

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
YES ! ! !

Het is gelukt door op het oude systeem door te werken. Intel raid kaart. Dan de nieuwe raid kaart bij zetten. Computer aanzetten. Drivers in windows installeren voor de nieuwe raidkaart. Image maken. De hardeschijven overzetten op de nieuwe raid kaart. Nieuw raid config aanmaken en een nieuwe volume. Dan image weer terug zetten en het werkt (althans bij mij ;) ).

Pagina: 1