Toon posts:

[w2003 srv] DNS errors event 4007

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben de volgende situatie:

Windows 2003 standard server met Exchange 2003 erop geinstalleerd. Spontaan gebeurt het zo nu en dan (soms meerdere malen per dag, soms dagen niet) dat niemand meer de server kan benaderen, en je vanaf de server zelf ook bijvoorbeeld niet meer het internet kunt benaderen. In de logboeken kom ik eigenlijk niets tegen, behalve bij het opstarten van de server de volgende DNS meldingen:

Event ID 4007

The DNS server was unable to open zone XXX.COM in the Active Directory from the application directory partition DomainDnsZones.XXX.COM. This DNS server is configured to obtain and use information from the directory for this zone and is unable to load the zone without it. Check that the Active Directory is functioning properly and reload the zone. The event data is the error code.

Event ID 4007

The DNS server was unable to open zone _msdcs.XXX.COM in the Active Directory from the application directory partition ForestDnsZones.XXX.COM. This DNS server is configured to obtain and use information from the directory for this zone and is unable to load the zone without it. Check that the Active Directory is functioning properly and reload the zone. The event data is the error code.

Als ik hierop google kom ik verschillende verhalen tegen, behoorlijk uiteenlopend, ook wordt er in sommige gevallen aangegeven dat wanneer deze melding alleen tijdens het opstarten voorkomt, je hem kunt negeren.

Mijn kennis van DNS is niet zo verstrekkend dat ik met deze meldingen uit de voeten kan. Kan ik ze negeren, of kunnen zij oorzaak/gevolg zijn van bovengenoemd probleem?

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Die melding kun je zowiezo hebben als je maar 1 server hebt en je DNS server start eerder op dan dat je AD toegangkelijk is. Ik zou het daar niet in zoeken, zeker niet als je het alleen hebt als je opnieuw opstart.

Hebben alle clients op dat moment geen verbinding meer?
Of toevallig alle clients op een bepaalde switch?
Heb je het zelf ook op dat moment?
Als het aan de server licht kan ik me niet voorstellen dat er niets in de eventlogs staat.
Wellicht kun je de gebruikers vragen om de server snel te pingen op het moment dat hij niet bereikbaar is. Dan weet je iig over de server echt niet te bereiken is of dat de server service ff hangt.

mookie

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Lees net dat je vanaf de server dan ook niet meer op internet kunt.
Maar staat die server naast je dan ofzo? hoe kom je op die server?
Vanaf de console of via een remote desktop sessie?

Als het gebeurt en je zit op de server zou je eens kunnen proberen op je eigen PC te komen met \\pcnaam\c$ of \\ipadres\c$ en eens kijken of dat nog wel lukt.

mookie

Verwijderd

Topicstarter
Bedank voor de suggesties, het probleem lijkt echter gevonden. Het bleek achteraf alleen te gebreuren als een part time medewerkster ook aanwezig was, en die was al eens met de klacht gekomen dat zij vaak haar netwerk kabeltje uit en in de PC moets doen voor ze verbinding met het netwerk kon maken. (had ik ook graag eerder vernomen ;)

Netwerkkaartje vervangen en een berg oude novell protocollen en andere meuk uit haar netwerk omgeving gegooid (erin gezet door de interne "systeem beheerder") en sindsdien geen problemen meer gehad. Dus ik denk dat die ergens een behoorlijk conflict veroorzaakte :-)