macbook pro boot niet via cd-rom

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 21:42
ik heb een macbook pro alleen dat ding wil niet via cd-rom of dvd starten. Ik druk c in maar ik kom er
niet. Heeft iemand een andere oplossing??

Ik heb verschillende bootable cd's of DVD's gebruikt maar geen enkele zin heeft het tot nu toe gehad.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:19
Booten met ALT ingedrukt?

Lekker!

• Chadi
Dan krijg ik zo'n gekleurde apple logo maar nog steeds geen optie om vanaf cd rom te booten of dergelijke

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

D ingedrukt houden is volgens mij boot vanaf CD

• Chadi
Red schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 12:32:
D ingedrukt houden is volgens mij boot vanaf CD
krijg ik een totaal zwart scherm met een wit streepje erop links boven.. soort cmd scherm maar je kan er niks in typen :?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

D is om de Apple Hardwaretest te starten die op de eerste installatie DVD staat. Om op te starten van cd moet je C ingedrukt houden. Druk je dit in als het opstartgeluid klinkt? Van wat voor een cd probeer je booten?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij kun je niet zomaar een normale CD/DVD voor intel PC's booten zonder de firmware update uit te voeren die je ook voor Bootcamp nodig hebt. Daarmee installeer je namelijk de BIOS emulatie module in de EFI firmware die voor normale Windows/Linux e.d. CD's nodig is.

• Chadi
Hij boot eindelijk maar zegt dat ik de verkeerde versie DVD's heb. ik moet 10.4.8 hebben ipv 10.4.6 wat er eerst op stond en geupdate is naar 10.4.8 . Is het verstandig om dat ding ( HDD ) eruit te schroeven en te formateren?? Of zijn er truucs om het toch via de DVD te doen?

Verwijderd

Wat voor foutmelding krijg je precies? Heb je misschien een PowerPC versie van Mac OS X in je drive gedaan? Je kunt namelijk prima een OS X 10.4.6 DVD booten als je op dit moment OS X 10.4.8 draait, dat maakt niet uit (heb ik laatst zelf nog gedaan).

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2006 10:21 ]

• Chadi
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 10:20:
Wat voor foutmelding krijg je precies? Heb je misschien een PowerPC versie van Mac OS X in je drive gedaan? Je kunt namelijk prima een OS X 10.4.6 DVD booten als je op dit moment OS X 10.4.8 draait, dat maakt niet uit (heb ik laatst zelf nog gedaan).
Nou ik krijg de melding dat er een versie 10.4.8 op d ehardeschijf is geinstalleerd en dat de versie op de DVD rom een versie 10.4.6 is en niet compatibel is .. EN d emelding dat ik moet restarten vanaf DVD rom of vanaf HDD

Letterlijk:

Alert
This software cannot be installed on this computer

Met de opties "Restart" "Startup disk"

[ Voor 14% gewijzigd door Chadi op 14-12-2006 10:52 ]

Verwijderd

Ah, ik denk dat ik nu begrijp wat het probleem is...

De DVD van OS X boot naar de standaard installatie procedure. Deze procedure kan alleen een nieuwe installatie maken of een bestaande installatie upgraden. In jouw geval staat er al een versie van OS X op de HDD dus zal hij proberen te updaten. Deze update kan dan inderdaad niet plaatsvinden omdat jouw versie al nieuwer is.

Als je je huidige installatie wilt vervangen dan moet je tijdens de installatie procedure Disk Utility starten (dit kan vanuit de menu opties aan de bovenkant van je scherm) en vervolgens de HDD formatteren. Vervolgens kun je Disk Utility afsluiten en dan start de installatie procedure opnieuw. Nu kan hij wel installeren aangezien er nu geen bestaande OS X versie draait die nieuwer is dan hijzelf.

Ik geloof ook dat er een optie is om direct vanuit de installatie procedure aan te geven dat hij de huidige versie van OS X moet vervangen (ipv proberen te upgraden), maar ik weet niet precies waar dat staat en heb nu geen OS X bootable DVD bij me ;)

• Chadi
Nu heb ik Mac os eraf gehaald en dan krijg ik hetzelfde gezeik. Nu heb ik dus een erase uitgevoerd en krijg hetzelfde scherm alleen nu ben in mijn geinstalleerde mac os kwijt :)

Van klos naar zwaar de lul >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Chadi op 14-12-2006 11:15 ]

Verwijderd

Chadi schreef op donderdag 14 december 2006 @ 11:11:
Nu heb ik Mac os eraf gehaald en dan krijg ik hetzelfde gezeik. Nu heb ik dus een erase uitgevoerd en krijg hetzelfde scherm alleen nu ben in mijn geinstalleerde mac os kwijt :)

Van klos naar zwaar de lul >:)
Que?!?!? Je hebt een erase van je HDD gedaan en hij zegt nog steeds dat 10.4.8 er al is???

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Weet je zeker dat je geen PPC disk hebt?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Chadi
_DH schreef op donderdag 14 december 2006 @ 11:36:
Weet je zeker dat je geen PPC disk hebt?
Wat is een PPC disk?

Nieuwe soort MAc os??

[ Voor 6% gewijzigd door Chadi op 14-12-2006 11:38 ]

• Chadi
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 11:32:
[...]

Que?!?!? Je hebt een erase van je HDD gedaan en hij zegt nog steeds dat 10.4.8 er al is???
Nee ik krijg de opmerking Alert

This software cannot be installed on this computer

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Chadi schreef op donderdag 14 december 2006 @ 11:37:
[...]

Wat is een PPC disk?

Nieuwe soort MAc os??
Even anders: gebruik je de disk die bij je MacBook Pro werd geleverd? :)

• Chadi
Frietsaus schreef op donderdag 14 december 2006 @ 11:47:
[...]

Even anders: gebruik je de disk die bij je MacBook Pro werd geleverd? :)
Jah tenminste hij is grijs en er zit een apple logo op. Ik heb hem nu al 2 weken geleden gekocht op marktplaats voor 1300 maar ik wilde een schoonmaak houden. Ik heb er 2 dvd's bij gekregen mac os installer disc 1 en een disc 2 Mac os version 10.4.6 AHT version 3A104 Disc version 1.0 .

EN het is een laptop er staat echt Macbook pro op . Geen Power PC of zo :S

[ Voor 7% gewijzigd door Chadi op 14-12-2006 12:10 ]

Verwijderd

Chadi schreef op donderdag 14 december 2006 @ 11:54:
[...]
Ik heb er 2 dvd's bij gekregen mac os installer disc 1 en een disc 2 Mac os version 10.4.6 AHT version 3A104 Disc version 1.0 .

EN het is een laptop er staat echt Macbook pro op . Geen Power PC of zo :S
Wat staat er boven de tekst "Mac OS X Install Disc 1"? Daar moet precies dezelfde titel staan als hetgeen je laptop is... Op mijn CD staat "17-inch MacBook Pro", en iets soortgelijks zou er dus ook bij jou moeten staan (overeenkomend met jouw laptop).

• Chadi
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 12:31:
[...]

Wat staat er boven de tekst "Mac OS X Install Disc 1"? Daar moet precies dezelfde titel staan als hetgeen je laptop is... Op mijn CD staat "17-inch MacBook Pro", en iets soortgelijks zou er dus ook bij jou moeten staan (overeenkomend met jouw laptop).
Oh er staat

Macbook
Mac OS X Install Disc 1

Is dit de goede .. er staat geen PRO achter!

Verwijderd

Chadi schreef op donderdag 14 december 2006 @ 12:35:
[...]

Oh er staat

Macbook
Mac OS X Install Disc 1

Is dit de goede .. er staat geen PRO achter!
Iets in die richting vermoedde ik al... Er moet inderdaad "Pro" achter staan, aangezien de meegeleverde OS X DVD's specifiek voor de gekochte hardware zijn samengesteld. Je kunt nu twee dingen doen:
1 - Kijken of je aan een "MacBook Pro" versie kunt komen; of
2 - Kijken of je aan een algemene Tiger OS X DVD kunt komen (die zijn voor alle Macs geschikt).

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Of wachten tot maart en Leopard kopen

offtopic:
en tot die tijd met een illegale versie draaien :X :X, maar dan ook wel echt leopard kopen, en geen upgrade!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Chadi
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 13:23:
[...]

Iets in die richting vermoedde ik al... Er moet inderdaad "Pro" achter staan, aangezien de meegeleverde OS X DVD's specifiek voor de gekochte hardware zijn samengesteld. Je kunt nu twee dingen doen:
1 - Kijken of je aan een "MacBook Pro" versie kunt komen; of
2 - Kijken of je aan een algemene Tiger OS X DVD kunt komen (die zijn voor alle Macs geschikt).
Shit hee ben heavy de pineut... vanavond het gezeik al dat ze niet op internet kunnen... "koop een mac voor de verandering" zal me ook ingepeperd worden :X

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 20:32

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

en de verkoper contacteren om te vragen naar d juiste dvd's/cd's ?

• Chadi
kaassouffle schreef op donderdag 14 december 2006 @ 13:56:
en de verkoper contacteren om te vragen naar d juiste dvd's/cd's ?
Die is al 5 dagen onbereikbaar op zijn nummer. Omdat ik dacht dat hij wel raad wist met dat ding heb ik hem als eerste proberen te bellen. En er heen rijden Antwerpen -Utrecht is een pokke end. Daarna heb ik pas een topic geopend omdat ik er niet uit kwam.

Verwijderd

Niet zo mooi dat hij de verkeerde DVD's heeft bijgeleverd, maargoed... Daar valt nu niet zoveel aan te doen. Zoiets heb ik ook wel eens in een winkel gehad, dus ach... Mensen maken nu eenmaal fouten ;)

• Chadi
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 14:05:
Niet zo mooi dat hij de verkeerde DVD's heeft bijgeleverd, maargoed... Daar valt nu niet zoveel aan te doen. Zoiets heb ik ook wel eens in een winkel gehad, dus ach... Mensen maken nu eenmaal fouten ;)
Tsjah dat is het risico van marktplaats en geen verstand hebben van Mac .

check je mail

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 13:23:
[...]
En daar heb je met een Intel Mac dus weinig aan. De Mac OS X dvd zoals je die in de winkel kunt kopen is nl. PowerPC only. Apple gaat ervan uit dat iedereen die een Intel Mac heeft gekocht dit niet nodig heeft. Mac OS X staat nl. op de dvd's die bij de computer worden geleverd.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Chadi
Daedalus schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:46:
[...]

En daar heb je met een Intel Mac dus weinig aan. De Mac OS X dvd zoals je die in de winkel kunt kopen is nl. PowerPC only. Apple gaat ervan uit dat iedereen die een Intel Mac heeft gekocht dit niet nodig heeft. Mac OS X staat nl. op de dvd's die bij de computer worden geleverd.
En als je hem kwijt bent ..hoe gaan ze dat dan doen???

Verwijderd

Daedalus schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:46:
[...]

Naar... |:(

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Je kunt wellicht bij een service centrum proberen of ze de dvd's aan je willen lenen. Tenslotte is er ooit voor betaald, en wellicht hebben ze daar die dvd's gewoon liggen.

Hier stond achterhaalde informatie…

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-12 08:30
Chadi schreef op donderdag 14 december 2006 @ 13:47:
[...]

Shit hee ben heavy de pineut... vanavond het gezeik al dat ze niet op internet kunnen... "koop een mac voor de verandering" zal me ook ingepeperd worden :X
Alsof het aan het feit ligt dat het een Apple is ;) Je verkoper heeft gewoon een foutje gemaakt, of je bewust de verkeerde DVD's meegegeven... gok ik :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• Chadi
Okee ik weet inmiddels ook dat de 17" niet werkt op de 15" .. Hebben niet gewoon een standaard mac os die zichzelf aanpast voor de installatie. Er is genoeg ruimte op een dvd of een DL dvd .

En de persoon die het me verkocht heeft neemt al dagen niet op. En er heen rijden is niet echt een optie.. :D

Ik moet dus echt die 15"macbook pro dvd hebben.. of een andere OS die er ook op draait :)

• Chadi
BezurK schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 09:26:
[...]

Alsof het aan het feit ligt dat het een Apple is ;) Je verkoper heeft gewoon een foutje gemaakt, of je bewust de verkeerde DVD's meegegeven... gok ik :)
Nee verder een prachtig ding en er schijnt ook een AB bij te horen zie ik op de mac site die heb ik ook niet gehad. Ach ja heb er ook geen problemen mee om verder te knutselen en misschien daardoor wat wijzer te worden want op het gebied van mac os weet ik gewoon 0.0 :)

Verwijderd

Chadi schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:16:Ik moet dus echt die 15"macbook pro dvd hebben.. of een andere OS die er ook op draait :)
Er zijn ook andere Operating Systems die je op je MacBook kunt draaien... Denk daarbij bijvoorbeeld aan Ubuntu (handleiding voor installatie => http://bin-false.org/?p=17)

Edit: je hoeft niet de complete instructies op te volgen voor bijvoorbeeld het partitioneren... Als je een beetje handig bent met handmatig aanmaken van partities kun je dit ook vanaf de LiveCD van Ubuntu doen!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 12:17 ]

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12 17:50

Neus

www.zenaconsult.com

Koop een setje DVD's voor je MacBook Pro (ik heb de 17" versie voor je maar die had je al getest...)

eBay: http://cgi.ebay.com/Apple...egoryZ80258QQcmdZViewItem

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Verwijderd

Chadi schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:19:
[...]

Nee verder een prachtig ding en er schijnt ook een AB bij te horen zie ik op de mac site die heb ik ook niet gehad.
Heb je er wel een power adapter bij gehad? :X (doos? bonnetje?)

• Chadi
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:03:
[...]

Heb je er wel een power adapter bij gehad? :X (doos? bonnetje?)
Nee geen doos bij gehad en ook geen bonnetje omdat ie tweedehands was .
Pagina: 1