Center geluid via TV

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:19
Ik kom dit "probleem" vaak tegen op fora, maar heb er eigenlijk nog nooit een goed antwoordt op gezien.

Naar wat onderzoek op internet begrijp ik dat bij een 5.1 setje de center speaker heel belangrijk is. Maar het markante is dat deze speaker hoofdzakelijk voor spraak wordt gebruikt, en een hoog volume geen vereiste is.

In een moderne home-cinema opstelling met fraaie LCD/Plasma schermen is zo'n center speaker estetisch niet altijd gewenst. Daarom lijkt het me logisch om de speakers van de televisie als center te gebruiken. Immers, het hoeft allemaal niet zo hard en ze staan op de perfecte positie.

Nu heb ik momenteel een Philips CRT icm een Philips receiver waarbij dit mogelijk is. Er gaat een kabeltje van de receiver naar een Scart aansluiting van de TV. In het menu van de TV kun je aangeven dat Scart 3 de center input is, en dit werkt perfect.

Maar de vooruitgang is niet te stuiten, en dus komt er nu een LCD (Sony 40W2000). Daarbij ben ik tevens op zoek naar een nieuwe receiver. Moderne receivers kun je met één HDMI (of component icm audio) kabel op een televisie aansluiten. Alle andere apparaten (decoder/dvd speler/MCE/xbox) sluit je aan op de receiver, die dit signaal middels HDMI naar de TV stuurt. Heel mooi allemaal.

Maar nu ben ik nog geen enkele receiver tegengekomen die alleen het center geluid middels HDMI naar de TV kan sturen, om aldus van de TV de center speaker te maken. Nu beschikt de Sony wel over een HDMI ingang met een gekoppelde line-in, maar uit een receiver is weer geen onversterkt center signaal te krijgen.

Kent iemand een receiver die dit wel kan, of heeft iemand een simpele oplossing voor dit probleem die ik over het hoofd zie?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:22
De meeste wat duurdere receivers hebben wel een center uitgang op lijn-niveau. Onze Philips LCD TV heeft overigens ook een lijn-ingang voor het center kanaal.
Heb je echt geen "5.1 pre-out" op je receiver zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door FatalError op 12-12-2006 11:09 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• alexbl69
Kun je een type receiver noemen? Ik zit juist bij de "wat duurdere" types te kijken (Denon, Sony) en kom het nog niet tegen. Probleem is mede dat deze feature doorgaans niet op een standaard spec-sheetje staat. Je moet er echt de (online) handleidingen voor doorploegen, en dat is redelijk tijdrovend.

• FatalError
Denon: AVR-1907 en hoger.
Marantz: SR4001 / SR4600 en hoger.
...
Als je het zeker wilt weten.. bijna altijd is er een plaatje van de achterkant van zo'n receiver te vinden op de site van de fabrikant.
Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/image/products/e_sr5001_bck.gif
Zie linksonder.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Een versterkeruitgang kun je met een potmetertje van 10k wel weer terugbrengen naar lijniveau, een buitenste pin sluit je aan op de versterkeruitgang, de andere sluit je aan op de gnd en de loper sluit je aan op de lijningang.
Als je nu aan de potmeter draait kun je instellen hoeveel signaal er naar je tv gaat.

De geluidskwaliteit zal er absoluut niet minder om worden, ten eerste is de signaalkwaliteit van de versterker niet slecht en ten tweede zijn de luidsprekers van de meeste tv's ook niet al te best, waardoor je enig kwaliteitsverlies niet hoort.

[ Voor 28% gewijzigd door bobo1on1 op 12-12-2006 14:09 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:45

Reinier

\o/

Harman/Kardon receivers vanaf de AVR-245 hebben ook alle uitgangen op lijnnivau (ook linksonder, net als die Marantz :) )

• alexbl69
Dank u allen voor jullie hulp :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:01

GaMeOvEr

Is een hork.

Afgezien van het esthetische aspect, moet je het belang van een center niet onderschatten. Stemmen moeten vol en strak klinken, iets wat de gemiddelde ingebouwde speaker in een TV niet trekt. Verder is het behoorlijk van belang dat je front (dus links rechts en center) behoorlijk hetzelfde klinken qua klankkleur, omdat de stemmen nogal eens heen en weer pannen van center naar links, of van links naar center naar rechts. Wat je dan krijgt met een afwijkende speaker die anders klinkt is een heel raar effect van verplaatsende en anders klinkende stemmen, omdat de TV nu eenmaal erg anders klinkt. :)

(Een echt goed klinkende TV moet ik nog tegenkomen.)

Aannames zijn fataal.

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:20
Reinier schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 14:15:
Harman/Kardon receivers vanaf de AVR-245 hebben ook alle uitgangen op lijnnivau (ook linksonder, net als die Marantz :) )
Wat bedoelen jullie met lijn niveau? :| Niet versterkt?

Klinkt mss dom. :+

• FatalError
Inderdaad: lijn-niveau is onversterkt

Verwijderd

Graft schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:42:
[...]

Wat bedoelen jullie met lijn niveau? :| Niet versterkt?

Klinkt mss dom. :+
Dat is de zogenaamde pre-out. Ik heb kan al mijn kanalen gewoon apart aansluiten achter op mijn versterker. Maar dan alleen via Tulp. Ga anders is naar een winkel en check de achterkanten. Via internet is dit niet te doen.
Pagina: 1