Toon posts:

Solderen grafishe kaart laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn (HP Pavilion)17" Inch laptop beeldscherm vertoont verticale strepen.
De garantie is natuurlijk net afgelopen, en navraag bij enkele reparatiebedrijven levert de volgende adviezen op: Of wel het TFT scherm is defect en dient vervangen te worden, ofwel de grafishe kaart is stuk. Indien dit laatste het geval is dient het hele moederbord vervangen te worden!?

Dit lijkt mij wel erg rigoreus. Zijn er nog ECHTE reparatie bedrijven waar ze zon grafishe kaart dmv solderen kunnen vervangen, of bestaan echt alleen nog maar bedrijven die complete onderdelen uitwisselen, of zelfs adviseren maar een nieuwe laptop te kopen!?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat denk jij dat je kwijt bent aan een losse grafische chip en arbeidsloon....?

Denk dat het goedkoper is om het moederbord te vervangen...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die grafische kaartjes zijn geintegreerd in de chipset in veel gevallen. Dat zou betekenen dat je geen losse grafische chip hebt, dus dan is vervangen onmogelijk.
Anders kun je het proberen, maar ga ervanuit dat dit niet zomaar gedaan kan worden, je hebt immers te maken met veel contactpuntjes op een erg klein oppervlak.

Je kunt op zich makkelijk testen of het de chip of het scherm is door er een los scherm aan te hangen. Als je met een los scherm hetzelfde beeld hebt dan is het een kwestie van dood moederbord.
In dat geval is de beste optie gewoon een nieuw mobo of nieuwe notebook

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 10:13:
Mijn (HP Pavilion)17" Inch laptop beeldscherm vertoont verticale strepen.
De garantie is natuurlijk net afgelopen, en navraag bij enkele reparatiebedrijven levert de volgende adviezen op: Of wel het TFT scherm is defect en dient vervangen te worden, ofwel de grafishe kaart is stuk. Indien dit laatste het geval is dient het hele moederbord vervangen te worden!?

Dit lijkt mij wel erg rigoreus. Zijn er nog ECHTE reparatie bedrijven waar ze zon grafishe kaart dmv solderen kunnen vervangen, of bestaan echt alleen nog maar bedrijven die complete onderdelen uitwisselen, of zelfs adviseren maar een nieuwe laptop te kopen!?
met alle respect, maar volgens mij heb je niet echt door waar je het over hebt.

Zelf repareer ik ook vaker laptops, solderen aan het moederbord is niet zo'n probleem maar "even" een grafisch chipje, laat staan een complete chipset vervangen is niet zo 1 2 3 te doen. Daarbij is het risico wel zo groot dat er iets fout gaat dat je hier als reparatiebedrijf beter niet aan kunt beginnen.

Als ik het zo hoor gaat het waarschijnlijk om het kostenplaatje. HP heeft 2 bedrijven in Nederland waar ze de reserveonderdelen aan distribueren. Die bedrijven vragen belachelijk veel geld voor de onderdelen. Mijn advies is om ergens gebruikte hardware op de kop te tikken als het goedkoop moet zijn.

Verder zou je eens kunnen kijken wat hij op een extern beeldscherm doet, waarschijnlijk is het beeld dan in orde en hiermee kun je al enkele zaken uitsluiten.

Verwijderd

als een bedrijf dit voor je gaat doen betaal je minimaal 50 euro per uur, en ik denk dat ze wel 2 dagen zoet zijn. kost je dan op z`n goedkoopst 400 euro.

dan hoef ik je niet te vertellen wat je voor dat geld kan kopen. ;)

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Hoelang heb je die laptop? <2 jaar? Grote kans dat het volgens de EU dan nog gewoon onder garantie valt.

Sowieso, als de garantie net verlopen is, dan moeten ze je fors tegenmoet komen in de reparatiekosten. Zoek dus uit waar je juridisch staat.

"GPU vervangen" kan niet. Ws is het een BGA, en dat is bij mijn weten niet zomaar mogelijk om alleen dat los te solderen zonder alle omliggende componenten ook los te solderen of te slopen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 10:22:
als een bedrijf dit voor je gaat doen betaal je minimaal 50 euro per uur, en ik denk dat ze wel 2 dagen zoet zijn. kost je dan op z`n goedkoopst 400 euro.

dan hoef ik je niet te vertellen wat je voor dat geld kan kopen. ;)
Wat een compleet loze schatting. Hier kan de TS helemaal niets mee. Jij denkt dat ze er 2 dagen mee bezig zijn.... Hoe kom je hier in hemelsnaam aan?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips, ik heb net even een extern beeldscherm aangesloten, hierop zijn geen strepen te zien!

Lijkt erop dat het iets anders is dan de grafishe kaart(?)
Ik heb idd nog nooit een laptop opengeschroefd, daarintegen wel 100-en werkstations waar het erg simpel is een grafishe kaart te vervangen. Vandaar ook mijn wellicht (te) simpele redenering.

Ik wil de laptop gewoon (goed) laten repareren bij een fatsoenlijk bedrijf, iemand tips?

Verwijderd

Even contact opnemen met HP, over het algemeen willen ze nog weleens coulant zijn als de garantie nog niet te lang afgelopen is.
En meestal heb je 2 jaar garantie (net wat Fuzzillogic zei).

Oh ja als je contact opneemt met HP, "netjes blijven dan helpen ze best". Gaan schelden kan altijd nog.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 10:30:
Dank voor de tips, ik heb net even een extern beeldscherm aangesloten, hierop zijn geen strepen te zien!

Lijkt erop dat het iets anders is dan de grafishe kaart(?)
Ik heb idd nog nooit een laptop opengeschroefd, daarintegen wel 100-en werkstations waar het erg simpel is een grafishe kaart te vervangen. Vandaar ook mijn wellicht (te) simpele redenering.

Ik wil de laptop gewoon (goed) laten repareren bij een fatsoenlijk bedrijf, iemand tips?
Zoals gezegd, even contact op nemen met HP. Willen ze je niet tegemoet komen dan gewoon even vragen welke service partner zij gebruiken en vragen of je direct met hun contact op kan nemen.

Of gewoon op ebay oid een schermpje zien te vinden en die zelf omzetten (zo moeilijk is dat niet namelijk).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al meerdere malen contact gehad met HP hierover.
Het enige wat zij willen is mij doorverwijzen naar een van hun servicepoints.

Deze servicepoint zijn gelijk de duurste optie :-(

Verwijderd

Beeld op monitor, dus je tft kabel, converter of scherm heeft een probleem. Kabel en converter vrij goedkoop op ebay te krijgen, scherm wat duurder. Je zou de kabel tussen moederbord en converter eens los kunnen maken en weer vastzetten, wil nog wel eens helpen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 10:25:
[...]

Wat een compleet loze schatting. Hier kan de TS helemaal niets mee. Jij denkt dat ze er 2 dagen mee bezig zijn.... Hoe kom je hier in hemelsnaam aan?
Als jij een bedrijf vind die het doet, en er minder dan 400 euro voor rekent betaal ik de rekening ;)

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik maak dit vaak mee..

Check eerst op je externe monitor poort of je hetzelfde beeld krijgt.. Als dit niet het geval is dan is je videokaart NIET defect.. 9 van de 10 keer is je scherm defect.. Helaas hebben HP Pavilion laptops standaard 1 jaar garantie tenzij je een carepack erbij hebt gekocht voor garantieverlenging... Het scherm vervangen kost ongeveer 500 a 600 euro bij een repaircenter...

Verwijderd

Ik weet, het is altijd angstig om iets open te schroeven, been there, done that, maar schroef hem open en kijk eens of de kabel van je scherm, zowel scherm als mobo side, goed vastzitten of dat er geen breuken inzitten.

Mocht dat het geval zijn dan kun je online zelf een kabel bestellen en er in monteren. Duurt wat langer maar is wel stukken goedkoper. Anders even het fora doorspitten, er zijn hier genoeg gebruikers met dit soort ervaringen, voor tips :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 12:43:
[...]

Als jij een bedrijf vind die het doet, en er minder dan 400 euro voor rekent betaal ik de rekening ;)
Dat het meer dan 400 euro kost is wel plausibel, maar dat ze er 2 dagen mee zoet zijn gaat nergens over. In 2 dagen soldeer je een computer from scratch in elkaar.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
metallicelmo schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 12:51:
Ik maak dit vaak mee..

Check eerst op je externe monitor poort of je hetzelfde beeld krijgt.. Als dit niet het geval is dan is je videokaart NIET defect.. 9 van de 10 keer is je scherm defect.. Helaas hebben HP Pavilion laptops standaard 1 jaar garantie tenzij je een carepack erbij hebt gekocht voor garantieverlenging... Het scherm vervangen kost ongeveer 500 a 600 euro bij een repaircenter...
Als je apparaat kapot gaat binnen de gestelde garantietermijn is "handig", want dan is het makkelijker om je garantie te claimen. Hoe dan ook, volgens het Nederlands recht heb je gewoon recht op een deugdelijk product. Van een laptop mag je verwachten dat-ie langer dan een jaar goed is. Gaat-ie dus na 1,5 jaar kapot, dan moet de verkoper (je moet altijd naar eerst bij de verkoper reclameren) je tegen hooguit tegen een billijke vergoeding de boel (laten) repareren.

Zie ook http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4578

Echt, er is best veel te vinden over garantie. Ik heb zelf ook een "akkefietje" gehad met Acer. En gewonnen. Het kost wel wat moeite. Maar voor een dure laptop lijkt me dat wel waard.

• metallicelmo
Fuzzillogic schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 13:15:
[...]

Als je apparaat kapot gaat binnen de gestelde garantietermijn is "handig", want dan is het makkelijker om je garantie te claimen. Hoe dan ook, volgens het Nederlands recht heb je gewoon recht op een deugdelijk product. Van een laptop mag je verwachten dat-ie langer dan een jaar goed is. Gaat-ie dus na 1,5 jaar kapot, dan moet de verkoper (je moet altijd naar eerst bij de verkoper reclameren) je tegen hooguit tegen een billijke vergoeding de boel (laten) repareren.

Zie ook http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4578

Echt, er is best veel te vinden over garantie. Ik heb zelf ook een "akkefietje" gehad met Acer. En gewonnen. Het kost wel wat moeite. Maar voor een dure laptop lijkt me dat wel waard.
Ik werk bij een computerbedrijf, wij zijn ook HP reseller.. Ik krijg regelmatig mensen aan de lijn die een laptop hebben en die dan na 2 jaar kapot gaat.. 2 jaar is natuurlijk kort en meestal zit er maar 1 jaar garantie op een laptop.. Ik meld dit dan aan HP maar die houden vaak vast aan hun garantietermijn tenzij de laptop 3 weken buiten de garantie is, dan doen ze nooit moeilijk.. Die mensen hebben natuurlijk gelijk dat een laptop niet na 2 jaar al defect mag zijn maar daar kan een reseller ook echt niets aan doen.. Meestal kunnen wij die laptops niet zelf repareren, dat besteden we bijna altijd uit en dat is altijd duur en dat vinden die klanten onacceptabel... Altijd moeilijk die situaties... Maar wie heeft er dan schuld

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

metallicelmo schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 13:33:
[...]
Altijd moeilijk die situaties... Maar wie heeft er dan schuld
De klant heeft niets met HP te maken, maar met de verkoper, dat de klant dus aanklopt bij de dealer is niet meer dan terecht. Als het binnen de 2 jaar is dan ligt het 'probleem' dus bij de dealer, ook al heeft die geen recht meer op garantie via HP.

• metallicelmo
Terw_Dan schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 13:40:
[...]

De klant heeft niets met HP te maken, maar met de verkoper, dat de klant dus aanklopt bij de dealer is niet meer dan terecht. Als het binnen de 2 jaar is dan ligt het 'probleem' dus bij de dealer, ook al heeft die geen recht meer op garantie via HP.
Ja daar zit wel wat in... Alleen als het in de praktijk ook zo zou zijn dan waren we allang failliet denk ik... Al die defecte laptops gaan wij toch echt niet vergoeden hoor..
Pagina: 1