Digibox krijgt intern ip maar werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Ik heb sinds gisteren Telenet Internet. Dat is kabelinternet met een dynamisch ip.
Ik had al langer digitale tv, daarvoor heb ik een digibox die tot gisteren met een Netgear Powerline verbonden is met de kabelmodem.

Het internet komt binnen op mijn kabelmodem, en die heeft slechts één ethernetpoort. De standaardoplossing van Telenet is er een D-Link DES-1005D switch tussen te zetten. Dus:

Kabelmodem - Switch - PC & Digibox werkt

Dit werkt probleemloos. De digibox krijgt in dat geval een ip in de 10.x.x.x-range en werkt.

Nu wilde ik die switch vervangen door mijn Linksys WRT54G en dus hang ik de WAN-poort van die Linksys aan de kabelmodem. De Netgear Powerline hang ik aan poort 1 van de Linksys.

Kabelmodem - Wan-poort Linksys - PC & Digibox Gewenst, maar werkt niet helemaal

Mijn pc is draadloos met de Linksys verbonden en raakt probleemloos het internet op. De digibox krijgt netjes een ip in de range 192.168.x.x, maar beweert niet met internet verbonden te zijn. De linksys ziet op zijn Wan-poort netjes mijne externe ip 84.193.x.x

De linksys staat volgens zijn statuspagina's in Gateway-mode.

Iemand een idee waarom het met deze setup niet werkt en met de switch wel? Ik zou kunnen volgende setup maken:

Kabelmodem - Switch - Linksys & Digibox Niet geprobeerd, maar schijnt te werken

Maar dan ziet de linksys mijne externe ip niet en dat wil ik eigenlijk persé wèl.
Update:
Ik kom er net echter dat ik twee ip-adressen schijn te kunnen krijgen via dhcp. Zou er een mogelijkheid zijn om met deze setup:

code:
1
2
Kabelmodem - Switch - Wan-poort Linksys
                     - Digibox

Ervoor te zorgen dat mijn Linksys ook een extern ip-adres krijgt op zijn Wan-poort?

Naar verluidt (één post op internet) zou de digibox in een apart VLAN zitten waarbij deze alleen toegang heeft tot de tv-servers van telenet, maar niet tot de rest van het internet. Dit zou dan ook de reden zijn dat het niet werkt via een router.

Klinkt dit logisch? Een vlan is toch enkel in te stellen op basis van ip-adres en subnetmasker?
Wat is nou het essentiële verschil tussen een router en een switch waardoor de digibox met de router de mist in gaat en met de switch niet?

[ Voor 25% gewijzigd door Yoeri op 12-12-2006 13:03 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

Als ik je verhaal zo lees klopt dat VLAN verhaal wel.

Je zeg namelijk dat als je er een switch op aansluit je digibox dan een 10.x.x.x. reeks krijgt en als je de router er op aan sluit je dan een extern address krijgt.

Het werkt niet met de router er tussen omdat deze dan de digibox een IP geeft en gaat NATten naar je externe adres. Ipv het 10.x.x.x adres.

Je voorstel uit je update (kabelmodem-> switch -> 1e port digibox / 2e port router) zou moeten doen wat je wilt lijkt me.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Goed, ik heb het nu inderdaad op die manier werkend:
Internet -> Modem -> Switch -> Wan-poort Linksys & Digibox

De Linksys krijgt mijn externe ip te zien en de digibox krijgt weer netjes een 10.x.x.x-adres.

Toch vraag ik me af of het mogelijk zou zijn die switch achterwege te laten. Daarvoor zou ik dan mijn inziens de poort waarop de digibox zit moeten kunnen bridgen naar buiten toe, zodat het voor de digibox onzichtbaar is dat ie aan een router hangt, maar dat de resterende poorten en wifi op de linksys gewoon als normaal behandeld worden?

Los van het feit of dit technisch mogelijk is, dat zou dus wel moeten werken?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
telenet werkt voor zijn digibox _niet_ met vlan's maar enkel op ip's en mac-adressen

(de mac-adressen van de digibox'en en digicorders zijn bekend dus krijgen enkel zij een 10.* adres van die kabel modem:
resultaat: zet je er een router tss werkt het niet,
want die router meldt zich aan op het internet gedeelte (ip: 81.*, 83.* of 213.*)

het is dus niet de digibox die ziet dat ie achter een router zit, 't is de dhcp-server van Telent die de digibox niet zit en enkel aan de hand van mac-adres het 'toestel' indeelt op internet of digibox/-corder netwerk...

wil je interactief blijven gaan met je digibox met ie zich rechtstreeks bekend kunnen blijven maken bij telenet en moet je dus of met hub of switch werken en van daaruit naar je modem, router en digibox

ga je het mac-adres kloonen op je router dan ga je niet kunnen surfen, zant dan zit je op het interne 10.*-netwerk bestemd voor digibox/-corders en daar is gee nsurf-verkeer mogelijk

het verkeer van je digibox wordt hierdoor niet meegemeten in je telemeter

spijtig genoeg gaat dat dus nooit werken om met enkel modem en router
zowel interactiviteit te hebben op je digibox en internet op je pc's
(of je moet je router instellen als switch/bridge en een passend abo hebben bij telenet)

bv @ pc,s + digibox en een Expressnet abo : zet je router als bridge/switch en je 2 pc's krijgen een 81..* adress ofzo en je stb een 10.*, maar werkt die als router mag je het vergeten
dan is het of het ene of het andere

(ik heb er vanaf 3 september 2005 support opgegeven op die stb's ... en genoeg mensen met routers aan de lijn gehad die vanalles geprobeerd hadden maar nooit werkend hadden gekregen te samen )

adhv info hieronder: op die manier kan het ev. wel lukken:
zodat je mbv die firmware in je router zelve het volgende krijgt:

code:
1
2
modem -> wanpoort - software switch - router - switch - lanpoorten -> pc's
                                    - lanpoort -> digibox

(maar moet je hem gaan flashen natuurlijk, standaard kan ie dat niet dacht ik)
- weer iets geleerd dat er altijd wel een andere weg bestaat al is die niet algemeen bekend/vindbaar
(vermoede het al wel, maar wist er nog niet van)

[ Voor 27% gewijzigd door soulrider op 12-12-2006 15:57 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 20:02

Harrie

NederVlaming

Het is inderdaad mogelijk om op je linksys een interne poort direct te switchen/bridgen, zodat het in feite een WAN poort wordt. Ik zelf heb dit ook gedaan, waardoor mijn pc direct een internet-ip krijgt van de ISP, en de overige pc's gewoon een lokaal ip krijgen en gerouteerd worden via de linksys (met zijn eigen internet-ip). Hiervoor moet je wel custom firmware in je linksys flashen, wat niet met alle versies mogelijk is.

edit nav van de post hierboven: Ik denk dat deze optie wel gaat werken. Als je dan je digibox aan de 2e WAN poort hangt, krijgt die gewoon een 10.* IP van je modem, terwijl de router gewoon een normaal internet ip gaat krijgen.

edit2: meer info staat hier: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=34125
maar met een v7 is dit inderdaad geen optie...

[ Voor 31% gewijzigd door Harrie op 12-12-2006 15:58 ]

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Ahzo, dat maakt veel duidelijk soulrider.

Of het bridgen van een interne poort wel zou werken betwijfel ik dus, dan zal telenet nog steeds het mac-adres van de wan-poort van mijn linksys zien en nog steeds geen 10.x.x.x-adres krijgen. Nouja, het werkt voorlopig met de switch, ik had alleen gehoopt de switch ertussenuit te kunnen halen en die dan te gebruiken voor andere doeleinden :P

Heb het ding immers gratis gekregen omdat ik al digitale tv had en nu internet liet installeren :)

Edit:
Ahzo, dus dan maak je gewoon van de eerste interne netwerkpoort een extra WAN-poort en lus je di door naar de tweede interne netwerkpoort bvb. Dat lijkt idd wel een mogelijkheid te zijn. Maar met een v7 van WRT54G zit dat er dus niet in. Ik hou het maar op de huidige setup :P

[ Voor 22% gewijzigd door Yoeri op 12-12-2006 15:55 ]

Pagina: 1