[MBA] mbadisk vanaf harddisk ipv diskette

Pagina: 1
Acties:

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik werk bij een staalbouwbedrijf waar we in de fabriek een aantal thinclients hebben staan. Dit zijn oude PC's die hun laatste paar dagen mogen slijten in stof en narigheid. Nu booten deze pc's vanaf een floppy die aangemaakt is met mbadisk.exe van 3com om vanaf netwerk te booten. Je raadt het al, deze gaan binnen een paar maanden kapot vanwege stof`en narigheid.
Ik heb geprobeerd om de image van de bootdiskette te kopiëren naar een harddisk. Dit ging helaas niet lukken.

Nu is mijn vraag of er een tool is die wel een bootable hardisk kan maken die onze 3com kaartjes kan aansturen zodat er van het netwerk geboot wordt. Is er misschien een linux-distro die dit kan?

Mijn eigen bevindingen die er toe doen zal ik hier uiteraard plaatsen.

BOINC stats

• BachW

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Check: http://syslinux.zytor.com/

Via bootdisk.com gekomen op http://www.nu2.nu/bootdisk/network/makedisk/ deze ben ik aan het uitproberen.

[ Voor 62% gewijzigd door BachW op 12-12-2006 09:34 ]

BOINC stats

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik heb zelf wel eens wat geëxperimenteerd met mknbi (MaKe Network Boot Image) onder Linux. Hiermee heb ik uiteraard diskettes gebruikt. Wat je ook kan doen, is GRUB gebruiken om van het netwerk te booten. Hiervoor installeer je GRUB in het MBR van je schijf.
Dit is wel een beginnetje. Ik neem aan dat je het BOOTP-protocol (beetje dubbel) gebruikt. Dus kan je gewoon een HD gebruiken, of desnoods een CompactFlash kaartje met een IDE->CF converter. Dat is nog makkelijker en je systeem blijft er stil van.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-02 15:00
Uit nieuwsgierigheid, wat staat er dan op die diskette als ie gemaakt is?
Linux boot of MS-Dos / windows boot?
Welk programma wordt gestart om het netwerk / de kaart te initialiseren?

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Nog veel nieuwsgieriger, waarom doe je niet even de floppydrive uitbouwen, met floppie en al in een vuilniszak verpakken, en weer (middels stevig plakband) inbouwen, desnoods in een 5.25" slot?
Als je alleen van het gehannes met dooie floppies af wil werkt dat prima.

• BachW

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 10:25:
Nog veel nieuwsgieriger, waarom doe je niet even de floppydrive uitbouwen, met floppie en al in een vuilniszak verpakken, en weer (middels stevig plakband) inbouwen, desnoods in een 5.25" slot?
Als je alleen van het gehannes met dooie floppies af wil werkt dat prima.
En als er dan per ongeluk toch iets fout gaat, moet ik dat trucje dan weer gaan herhalen... Ik doe het toch liever ietsje moeilijker. Jouw oplossing is in mijn ogen niet de beste en meest voor de hand liggende...

De rest, bedankt, ik ga hier morgen weer mee aan de slag. ;)

BOINC stats

Pagina: 1