Ik kom niet uit pc-kast keuze, hulp van medetweakers gevraag

Pagina: 1
Acties:
  • 939 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 15:55
Ik ben op zoek naar een zeer robuuste Workstation kast. Gezien mijn eisenpakket vallen de meeste kasten gewoon af. Er blijft maar een heel klein rijtje over zelfs.

Waar de kast aan moet voldoen:
- Minimaal 8x 5.25" bays
- Minimaal 18cm ruimte tussen mobo en kastwand, vrije ruimte
- Voeding behuizen van 22cm
- Materiaal, 1.0mm SECC koudgewalst plaatstaal, of dikker, indien kunststof ABS
- Stabiel, robuust en tijdloos
- Geen fancy design

Rijtje kasten die ik ondertussen heb gevonden:
- Chenbro SR109
- Chieftec WH-01B-B
- Procase CRS-8001
- Coolermaster Stacker

De Coolermaster Stacker valt geheel af. Ondanks zijn toch robuuste afwerking valt deze optisch in het rijtje van overrated fancy kasten. We praten over een kast die een serieuze Workstation moet huisvesten en is dergelijke eye candy ongewenst. Het is een mening, ik vind hem foeilelijk. Het gevoel bij de Coolermaster die ik heb is net als bloemetjesbehang op kantoor.

De Chieftec is een goede kandidaat. Deze is echter door geen enkel bedrijf leverbaar. Sommigen hebben hem wel op de website geplaatst maar van enige zekerheid is geen sprake. Daar waar hij op voorraad staat is totaal geen bevredigend antwoord over de werkelijke levertijd, noch is de prijs bekend al staat hij daar gewoon met prijs.

Van de Procase kreeg ik alleen mee dat hij zeer problematisch leverbaar was. Wel de prijs maar geen bekende levertijd.

De Chenbro. Dubbelzinnig. Design maar deze kast vind ik dan wèl mooi. Echter kon een distributeur me nieteens antwoord geven of hij ook in Nederland geleverd wordt.

En toen...... tastte ik in het duister en had ik jullie nodig. Ik hoor graag meer alternatieven of misschien weten jullie wel een bedrijf die me zou kunnen helpen aan de laatst genoemde drie. Met voorkeur de Chenbro.

Wat in het systeem moet komen:
- Asus K8N-DL
- 2x Sythe Ninja
- 8x Harde schijf
- Zware voeding (momenteel een Silverstone 600W)

Wat ik van plan was met de hardware te doen. Het was de bedoeling hier een mooi systeempje van alles van te maken. Zowel webbrowsing als zware CAD taken moet het kunnen houden. Aan hardware is het geen overkill, maar daar was dit topic ook niet om bedoelt. Het voornaamste waar het mij om gaat mbt de kastkeuze is stilte. Het moet een extreem stil systeem worden. Het zal aan de binnenkant bekleed worden met geluidsisolerend materiaal. De harde schijven worden individueel opgehangen in een acoustische ontkoppeling.
Qua design is het dus een pré dat de zijwanden niet voorzien zijn van enig gatenpatroon gezien alles toch wordt afgeplakt. De voorzijde van de kast zal enige ventilatie mee moeten kunnen geven ter behoud van de schijven. De backplate is niet belangrijk. Gezien de opbouw van mijn moederbord zal er een custom 2mm RVS plaat worden gemaakt met 2 120mm ducts voor de koeling van de CPU's. Uit ervaring, dat werkt prima.

Ik ben niet echt budget gebonden, waar een wil is, is een weg. Ik vind het alleen zonde van het geld meer dan 180 puur voor de kast te spenderen. De slecht leverbare Procase staat bij Informatique voor 104 euro, dus het moet mogelijk zijn.

Ik ben niet vies van rackmounts. Wel weet ik dat passende kasten snel over de 400 euro gaan en vallen af.

De manier van plaatsing van de harde schijven is een bewuste keuze waar ik niet vanaf wil wijken. Oplossingen als de Chieftec CX/CH lijkt mooi, maar is niet practisch gebleken. Deze zijn (of waren) in mijn bezit. Optische media is extern en hoeft niet in de kast te passen.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/900_q.jpg
Antec Nine Hundred

Waarom moeten er 2 Scythe in?

Voor stilte kom je bijna vanzelf uit bij Antec (vind ik). Daarnaast is 8 5.25" slots en stilte vaak een slechte combinatie. Ook 8 HD's en stilte gaat niet lekker samen.

Daarnaast stel je vrij veel eisen en wil je een lage prijs. Ik denk dat je ergens toch een eis moet laten vallen.

[ Voor 47% gewijzigd door AvanCade op 12-12-2006 03:09 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:57
AvanCade schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 03:05:
[afbeelding]
Antec Nine Hundred

Waarom moeten er 2 Scythe in?

Voor stilte kom je bijna vanzelf uit bij Antec (vind ik). Daarnaast is 8 5.25" slots en stilte vaak een slechte combinatie. Ook 8 HD's en stilte gaat niet lekker samen.
2 Proc`s ;)

[ Voor 6% gewijzigd door -ErikE- op 12-12-2006 03:09 ]

• AvanCade
Dan wens ik de TS enorm veel succes om de Scythe's sowieso op dat moederbord naast elkaar te krijgen.

• Hardware Junk
* Hardware Junk dankt AvanCade voor zijn inbreng

Helaas is deze kast helemaal niets. Dit is meer een kast voor een 14 jarige jongen die wil pimpen met zijn kast naar vrienden. Dit is een typisch voorbeeld van 100% fancy.

Ik ga problemen krijgen:
- Mooi window, dan zit ik tegen de zelfklevende rug van loodbitumen aan te kijken.
- Moet er veel ventilatoren uit slopen, 3x 120mm in de kast is aan flow al overkill maar anders kan ik dit niet mooi over 8 schijven krijgen.
- Niet alleen de achterkant, maar ook de bovenkant zal voorzien moeten worden van nieuwe beplating
- Ik vraag me af of de kast wel voorzien is van 1mm SECC staal

+ Plaatsing van de voeding
+ Frontje is niet mooi maar functioneel

Waarom 2 Ninja's? Het antwoord staat in de post boven me door -ErikE-. Dual CPU systeem. De Scythe Ninja heeft geen probleem een AMD 64 3000+ passief koel te houden. Ook geven 2 Opterons op een K8N-DL weinig probleem zich semi-passief koel te houden. De Opterons die ik nu heb zijn HE's. Dit zijn de energiezuinige versies van de standaard Opteron. Deze verbruiken maximaal 55W in plaats van 89W per stuk. Ook zijn mijn huidige CPU's voorzien van PowerNow! Dit wil zeggen dat ze terug moeten clocken bij idle wat een extra besparing zou betekenen. Ik weiger de PC 's nachts uit te zetten maar is dan voornamelijk idle. Je zet je vriendin ook niet uit als je haar niet nodig hebt. Ik hoef er ook weer niet wakker van te liggen daarintegen.

• Hardware Junk
AvanCade schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 03:10:
Dan wens ik de TS enorm veel succes om de Scythe's sowieso op dat moederbord naast elkaar te krijgen.
Succes heb ik niet nodig. Het is dat ik niet weet hoe ik foto's moet opladen. Dit wordt mijn 2e systeem met dual Ninja's. True, massive 110x220x150mm koeling. Maar het past perfect.

Zitten overigens boven elkaar.

• AvanCade
Je kan natuurlijk in de pricewatch naar de behuizingen categorie gaan en dan alle cases afgaan. Heb ik zelf ook gedaan en ik kwam elke keer weer uit op de Antec P180 (geen geschikte keuze voor jou).

En zoals gezegd, ik denk dat je ergens bepaalde eisen moet laten vallen.

Ook zeg je dat 3 fans teveel zijn. Maar dat denk ik niet. Je gaat 8 harde schijven plaatsen in een stille kast (stilte betekend vaak warmte vashoudend) en je gaat het beplakken met een geluidabsorberend materiaal, dat ook nog eens warmte vasthoud. Je gaat dus wel degelijk een goede airflow nodig hebben.

• Hardware Junk
AvanCade schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 03:27:
Je kan natuurlijk in de pricewatch naar de behuizingen categorie gaan en dan alle cases afgaan. Heb ik zelf ook gedaan en ik kwam elke keer weer uit op de Antec P180 (geen geschikte keuze voor jou).

En zoals gezegd, ik denk dat je ergens bepaalde eisen moet laten vallen.

Ook zeg je dat 3 fans teveel zijn. Maar dat denk ik niet. Je gaat 8 harde schijven plaatsen in een stille kast (stilte betekend vaak warmte vashoudend) en je gaat het beplakken met een geluidabsorberend materiaal, dat ook nog eens warmte vasthoud. Je gaat dus wel degelijk een goede airflow nodig hebben.
Advanced cooling system:
- 1 top 200mm TriCool fan with 3-speed switch control
- 1 rear 120mm TriCool fan with 3-speed switch control
- 2 front 120mm special black TriCool blue LED fans with 3-speed switch control to cool HDDs
- 1 side (optional) 120mm fan to cool graphic cards
- 1 middle (optional) 120mm fan to cool CPU or graphic cards

Ik zeg dat 3 additionele fans meer dan zat zijn. Zou een eigen 2mm RVS plaat betekenen als tussenschot met dempinsmateriaal, acoustische ontkoppeling en rubberen afdichting voor de kabels.

Ik denk niet, ik weet. Geluidabsorberend materiaal houd geen warmte vast, noch belemmerd het warmte afvoer. Veelgemaakte fout. Kwestie van efficiënte luchttransport mbv ducts. Casemods die keer op keer perfect uitpakken. Omloop van een systeem is 6 maanden, dus flink wat in handen gehad. Ik kom alleen nu met de Chieftec CH wel in de knoei omdat ik de flow wil terug voeren en nog efficiënter wil maken, vandaar een andere kast.

Als ik mijn product in de Pricewatch zou vinden, had ik het al 3 maanden in huis. Ik open niet zomaar een topic.

Als plan A niet lukt:
- Plan B, budget vergtoten, als dat niet toereikend is, plan C
- Plan C, Compleet zelf gedimensioneerde 2mm RVS kast

Faillure is not an option. Alleen wat meer werk voor diegeen die me wat heeft belooft ;)

Verwijderd

ik zou voor A en C gaan...
maak/koop een leuke kast voor de harde schijven, ik denk dat er dan weer zat kasten onder A gaan vallen.

• Hardware Junk
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 10:19:
ik zou voor A en C gaan...
maak/koop een leuke kast voor de harde schijven, ik denk dat er dan weer zat kasten onder A gaan vallen.
Bij deze, voel vrij al deze kasten hier te vermelden. Zie er maar een paar, echter niet leverbaar.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-02 21:13
Wat vind je zo fancy aan het allereerste model stacker?

Dat je die niewere versies te fancy vind begrijp ik wel maar juist het allereerste model komt vrij normaal maar toch stijlvol op me over.

• MeatLoaf
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-01 09:33
Op dit moment heb ik zelf twee Yeong Yang YY-B0420 server behuizingen.
Een is mijn werkstation en de ander is een server. Het mooie van deze kasten vind ik dat je twee compartimenten hebt; een kant voor je drives, etc en een kant voor je moederbord en de rest.

In combinatie met 2 4-in-3 modules van coolermaster kun je met gemak je schijven kwijt en heb je toch nog een goede koeling.

http://www.yeongyang.com/yy-0420-0430.htm

[ Voor 0% gewijzigd door MeatLoaf op 12-12-2006 11:06 . Reden: typo ]

• Hardware Junk
MeatLoaf schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 10:58:
Op dit moment heb ik zelf twee Yeong Yang YY-B0420 server behuizingen.
Een is mijn werkstation en de ander is een server. Het mooie van deze kasten vind ik dat je twee compartimenten hebt; een kant voor je drives, etc en een kant voor je moederbord en de rest.

In combinatie met 2 4-in-3 modules van coolermaster kun je met gemak je schijven kwijt en heb je toch nog een goede koeling.

http://www.yeongyang.com/yy-0420-0430.htm
Ik heb reeds gekeken naar Yeong Yang. De kasten vielen af op een paar punten:
- Scythe Ninja's lijken niet te passen, betrekkelijk weinig ruimte in mobo compartiment
- Te veel geld voor te weinig waren

Mocht ik voor optie C gaan, ga ik ook kijken naar dit concept. Het concept zal niet makkelijk op mijn kamer passen maar is wel enigzins bruikbaar. Aan koeling zit ik aan minimaal 4 120mm kastkoelers maar is beter de dempen.

De Yeong Yang kasten noem ik vaak in één zucht met de Chieftec Arena. Dit vanwege dezelfde problemen waar ik tegenaan loop. De kasten niet vermeld omdat ze bij voorbaat dus al af vielen.

Coolermaster stacker modules wil ik niet. Deze koelen juist voor geen meter. De ventilator maakt een hoop lawaai, weinig flow en de harde schijven zitten te dicht op elkaar. Montage van 3 in zo'n bay is stukken beter. Dan ga ik liever voor 3 losse 5.25" brackets. Dan kan ik kiezen tussen simpele dempende ophangbeugels tot SilentMaxx behuizingen. Laatste zal alleen wss te weinig airflow willen laten passeren. Elk voordeel kent indirect zijn nadeel.

Ben je wel fan van de bays, heb er nog één over.

GH45T, ken alleen de eerste met zilverkleurige randen. Waren deze nou zwart, had ik een andere eerste blik geworpen op de kast. Wat me verder van de kast tegenzit is het gebruik van aluminium. Coolermaster heeft zelf toegegeven met latere revisies de bovenkant staal te maken gezien aluminium uit zichzelf bezwijkt. Een dure kast waar je met zo'n opmerking van de fabrikant niet het gevoel hebt kwaliteit te kopen. Ik snap tot op heden niet waarom er aan de linkerdeur een 30cm gat zit. Dat zou een 30cm RVS opvulling moeten worden met de hoop dezelfde kleur zwart te kunnen vinden. Ik weet niet exact hoe het met Coolermaster zit, Chieftec zwart is zeer donker grijs.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MY 2 cts...

Ik heb de originele Stacker; gewoon die lelijke kast in zilver/zwart.

- Montage van de 4-3 bays is een eitje.
- Vervangen van de front-fans is een eitje en lekker stil.
- HDD-koeling is aanzienlijk; Raptors komen niet boven de 32 graden Celsius.
- Meer dan voldoende ruimte binnenin; zelfs 2 voedingen passen.
- Herrie is aanzienlijk binnen de perken, af fabriek.

Ben er erg tevreden over, ondanks de montage van 6 schijven op dit moment en 2 branders...

Deze Stacker dus

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-02 07:16
Ik weet niet of deze kasten aan je eisen voldoen, maar ik vind ze niet fancy, eerder stijlvol.

Lian Li

Silverstone TJ07, maar wel dik € 300. Kijk maar rond op die site van Silverstone.

[ Voor 32% gewijzigd door lullebakman op 12-12-2006 12:11 ]

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 14:36
heb de silverstone tj05 en kan er 10 schijven in kwijt. voor 130 euro's
niet fancy maar stijlvol zoals hierboven al zei

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-02 14:18
Ik heb zelf onlangs de 3R-systems R900 aangeschaft. Deze heeft danwel "maar" 6 5,25" bays (en 5+2 3,5" bays), maar verder lijkt mij deze voor jou niet zo heel verkeerd. Hij is alleen wel wat zwaarder dan de doorsnee kast, een goede 15 kilo leeg. Verder biedt hij ruimte voor twee voedingen die je met een meegeleverd kabeltje kan koppelen.

Over de standaard hd-ophanging in deze kast ben ik niet zo te spreken. Er zitten rubbertjes in voor trillingsdemping, maar hierdoor willen de hd's er niet lekker in dus heb ik al mijn hd's maar in de 5,25" bays ingebouwd.

Afbeeldingslocatie: http://www.3rsys.com/english/products/case/r900/r900_intro.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Invisible_man op 12-12-2006 12:42 ]

Verwijderd

Ik zou voor een SuperMicro kast gaan, bijvoorbeeld deze:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a36d12e95765d41dd7b84035ed694aa4/full.jpg

http://www.supermicro.com.../tower/733/SC733T-350.cfm

Deze kasten zijn (met goede voeding) tussen de 100 en 200 euro. Als je interesse hebt weet ik wel een adresje (dat niet in de PW staat).

• Hardware Junk
* Hardware Junk dankt Invisible_man voor zijn inbreng.

De kast is het overwegen waard. Is iets groter als dat ik gewend ben. Dit komt vanwege het kunnen plaatsten van 2 voedingen. Ik heb een 600W Silverstone en kan zat soep leveren.

Leuk vind ik de plaatsing van de rubbertjes. Dit werkt inderdaad niet super, maar ik ben ook op die manier begonnen! Langere schroefjes, iets uitvijlen van het gat zodat de bout geen contact maakt, aan alle twee de kanten een rubbertje.

Ik heb echter het idee dat ik er mee stil blijf staan. Zoals in de topicstart, ik zoek echt een kast waar 8x 5.25" bays in zitten. Van niets naar iets is de R900 een zeer mooi begin! Echter heeft het niet een grote meerwaarde tov mijn huidige kast.

15 kilo is voor mij een standaard kast. Vol heb ik ze ook boven de 45 kilo gehad. Twee keer zuchten met een LAN party, maar is het zeker wel waard.

De aangekaartte Supermicro valt 180% af. Dit is totaal de verkeerde richting dan ik zoekende ben. Ook is de prijs veel te hoog voor het geboden waar. Misschien met 'goede' voeding. Die zal rechtstreeks in de vuilnisbak belanden. Zonde van de grondstoffen. Ik wil zelf bepalen welke voeding er in welke kast komt. Liever een evendure kast zonder dan met voeding. In de meeste gevallen zit dit bedrag in de extra kwaliteit van de kast zelf. Of, zonder hun echt af te willen vallen, in de naam.

• Invisible_man
Hardware Junk schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 19:56:
* Hardware Junk dankt Invisible_man voor zijn inbreng.
You're welcome :) .

Mocht je toch voor deze kast gaan, is het wel een aanrader om meteen de twee 120mm fans te vervangen. Deze zitten danwel aangesloten op een in de kast geintergreerde fan controller, maar ze blijven herrie maken. Ik heb ze zelf vervangen door twee Cooler master 120mm ultra silent fans en dat scheelt een echt een flinke slok op een borrel.

• Hardware Junk
Invisible_man schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:57:
[...]

You're welcome :) .

Mocht je toch voor deze kast gaan, is het wel een aanrader om meteen de twee 120mm fans te vervangen. Deze zitten danwel aangesloten op een in de kast geintergreerde fan controller, maar ze blijven herrie maken. Ik heb ze zelf vervangen door twee Cooler master 120mm ultra silent fans en dat scheelt een echt een flinke slok op een borrel.
w00t. Ik vervang juist Coolermaster ventilatoren vanwege de herrie. Soms ADDA maar waar budgettair toerijkend, Papst.

Zowiezo kijk ik helemaal niet naar de backplate. Deze zal zowiezo vervangen worden. Het design van de K8N-DL is extreem afwijkend. De onderste CPU zit op het dode punt van het complete moederbord. Alleen de onderste 4 sloten kunnen gebruikt worden in de kast. Pas je de backplate hier op aan, past in elke kast exact 2x 120mm outtake op deze plek :) Dat had ik dus eerder ook, ware het niet dat ik dit nooit in metaal heb gemaakt en nooit verder ben gegaan dan een houten mal. Probleem eerder, ik had als één van de eerste in Nederland de K8N-DL. Het presteerde voor geen meter. Na enkele maanden toen verkocht. Wat bleek nou, een maand nadat ik dit moederbord verkocht had verscheen de final Bios :| Raid 5 werkte niet daar het Bios op de revisie was gebaseerd zonder de Raid 5 chip. Numa was niet geintegreerd etc etc.
Gedult is een schone zaak.

• Invisible_man
w00t. Ik vervang juist Coolermaster ventilatoren vanwege de herrie. Soms ADDA maar waar budgettair toerijkend, Papst.
Dan had jij waarschijnlijk een ander type, deze zijn gewoon niet te horen (maar hebben wel een lagere air flow). Maar goed, punt blijft dat de orriginele fans (omega) lawaaierig zijn.

• Hardware Junk
Mij definitieve keuze is gevallen op een nieuwe Enlight 8950 kast. Geheel binnen mijn budget en voldoet aan mijn wensen.

Pagina: 1