Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Adapter kerstverlichting defect

Pagina: 1
Acties:
  • 5.934 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Topicstarter
Ik duik even het electronica-forum in. Niet direct iets waar ik heel veel verstand van heb, dus ik leg mijn hoop bij jullie. ;)

Vorig jaar heb ik een kerstboom gekocht waarin de verlichting is geïntegreerd. Deze brandt middels een adapter die de volgende gegevens laat zien:
Input 230V~ 50Hz
Output 24V~ Max 72VA

Er komt 1 snoer uit deze adapter die splitst in 2 stekkertjes. De verlichting van de boom sluit je daar op aan. (bovenste helft en onderste helft zijn gescheiden - makkelijker opbergen buiten het kerstseizoen)

Helaas geeft deze adapter geen teken van leven meer. Met m'n multimeter meet ik ook helemaal niets. (meter werkt wel).
Dus ik denk dat de adapter overleden is. Nu had ik bedacht om een universele adapter te scoren die mij die 24V~ kan aanleveren, maar bij winkels als Conrad.nl en allekabels.nl zie ik door de bomen het bos niet meer. En de adapters die ik al vind die gaan tot 24V leveren dit in DC.

Kan iemand van jullie mij even een duwtje in de goede richting geven zodat ik weet waar ik zoeken moet. :?

[ Voor 0% gewijzigd door JvW op 11-12-2006 23:57 . Reden: typo ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 14:52
Aangezien de adapter wisselspanning geeft, verwacht ik dat er niet meer in zal zitten dan een transformator.
Zoek hier anders eens voor, let op! 72W moet ie aankunnen, das ik op 24V --> 3A

Succes :)

Verwijderd

Als het inderdaad slechts een transformator is, zou ik 'm eens openmaken en kijken of er niet toevallig een zekering uit is gevallen ofzo. Transformatoren gaan imo niet echt snel stuk.

• JvW

JvW

On my way home...

Topicstarter
Tja, die indruk had ik ook, maar het apparaat is dichtgeschroefd met heel aparte schroefjes. (lijkt een beetje op de vorm van een mercedes-ster). Het is blijkbaar niet wenselijk dat leken als ik er mee gaan rommelen.
(Al heeft dat me er in het verlden nooit van weerhouden alles wat ik in m'n handen kreeg open te maken)
:)

In elk geval bedankt. Ik ga eens even rondneuzen

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:13
Kan je met behulp van een "tork" schroevendraaier losmaken

Verder kan je er weinig aan stukmaken dus check gewoon even de zekering

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, Mercedes-ster klinkt toch echt meer als tri-wing:
Afbeeldingslocatie: http://www.fastener-warehouse.com/images/Triwing_bit.gif
Kan je desnoods ook wel openkrijgen met een verbogen horlogeschroevendraaiertje.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

je kunt ook een balpen opwarmen totdat het plastic slap is en dan erin duwen, dan neemt dat meestal de vorm aan van de schroefjes :P daarna weer even hard laten worden en daarmee proberen open te draaien :9

Verwijderd

FulmeN schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 13:09:
Kan je met behulp van een "tork" schroevendraaier losmaken

Verder kan je er weinig aan stukmaken dus check gewoon even de zekering
Torx bedoel je ;)

Overigens is bij de Blokker nu voor paar euro ook een kerstverlichting te koop met een 24v ~ 450mA 10.8 VA adapter. Zit een stekkertje bij dat vastzit door er een moer overheen vast te draaien nadat je de stekker in de adapter hebt gedrukt. Nou is die adapter niet sterk genoeg (denk ik) maar er zijn ook langere snoeren, misschien dat die een sterkere adapter hebben?

• JvW

JvW

On my way home...

Topicstarter
Het is geen torx; die ken ik wel. Had ik zelfs nog wel ergens liggen. Dat plaatje van Sprite_TM lijkt er het meest op.
De tip van oomsmokey is ook een leuke. (Hoog McGyver gehalte) :) Al denk ik dat het sneller is om even de top van de schroeven weg te boren en daarna nieuwe (gewone) schroeven te gebruiken.

Die omschrijving van de Blokker verlichting lijkt op mijn adapter (met die borgmoer). Misschien dat ik daar zo eens even langsga.

Bij Conrad (enorme chaos voor een niet-techneut) vind ik van alles, maar vaak zijn het kale onderdelen. En er zijn er niet veel die gaan tot 72VA (=72W?). En die kosten dan ook nog eens meer dan heel de kerstboom ooit heeft gekost.

Ik weet dat het wat makkelijk is, maar zou een van jullie mij een linkje doen toekomen van conrad of een dergelijke winkel naar een trafo die voor mij zou moeten voldoen?

Edit:
Ok, bedankt voor jullie hulp in deze. Ik heb uiteindelijk bij de blokker een setje kerstverlichting gehaald met 2 trafo's (beide 36VA), en met deze trafo's werkt alles weer als een trein. Nu ga ik de originele trafo eens goed bekijken zodat ik de nieuwe lichtjes ook nog kan gebruiken. (Help Eneco/Nuon de winter door)

[ Voor 15% gewijzigd door JvW op 12-12-2006 15:24 . Reden: Probleem opgelost ]

Verwijderd

Nog iets anders: is het niet heel toevallig 7,2VA? Wij hebben zo'n geval van de Blokker met 80 lichtjes, en dat is 10,8VA. Ik zie bij Conrad een verlichtingset met 320 lampjes, en die transformator die daar bij zit is 60VA. Verder zie ik bij Conrad ook geen goedkope oplossingen.

Anyway, ik moet zo even naar de Blokker, dus ik kan daar wel even voor je kijken. :)

EDIT: Oh, nvm, ik zie dat je het inmiddels hebt opgelost =) pagina stond al een tijdje open

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2006 15:35 ]

Pagina: 1