Nu ik twee weken het EVGA nForce 680i SLI moederbord in bezit heb en vele BSOD's, vastlopers en instabiliteit mee heb gemaakt heb ik besloten deze te vervangen.
Sowieso ben ik aan het twijfelen welke chipset ik wil hebben, maar in mijn ogen zijn er eigenlijk maar drie kandidaten:
- nVidia nForce 680i
- Intel 975X
- Intel P965
- (nVidia nForce 650i ?)
Wat er op komt te werken is ook wel handig om te weten, natuurlijk:
- Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz
- Corsair TWIN2X2048-6400C4 - 2GB DDR2-800 SLI Memory (4-4-4-12)
- XFX GeForce 7600 GT XT PCIe
- WD Raptor 74GB 8MB SATA
- WD Caviar SE 320GB 8MB SATA
- Creative X-Fi Elite Pro
- LG GSA-H11N DVD±RW
- CoolerMaster RealPower 450
In de nabije toekomst komt er sowieso het volgende bij:
- Zalman CNPS9700-NT s775 koeler
- TV-tuner (Hauppauge 150MCE, nVidia NVTV of ATI Theater 650)
- Areca ARC-1210 RAID-5 controller PCI-Express x8
- 3/4x WD Raptor 74 of 150GB in RAID-5
- Plextor PX-760(S)A DVD-brander
- Corsair 520 Watt of Seasonic 500+ Watt modulaire voeding
Wat ik wel belangrijk vind is dat het moederbord in ieder geval 2 PCI-Express x16 sloten heeft, waarvan ik er eentje in minimaal x8-lanes kan gebruiken voor de RAID-controller.
Daarnaast is het fijn als ik het SLI Memory standaard kan laten herkennen, maar dit kan alleen op de nVidia 6xx chipsets heb ik begrepen. Weet iemand of het mogelijk is om mijn geheugen 'gewoon' handmatig op 4-4-4-12@2.1V latencies te zetten i.p.v. 5-5-5-15@1.9V?
Als het even kan, wil ik graag de SATA-versie van de Plextor DVD-brander gaan gebruiken, ik heb begrepen dat dit alleen bij Intel-chipsets goed werkt. Let wel: hij moet sowieso bootable zijn om Windows te kunnen installeren, dit is echt belangrijk.
Ook wil ik een beetje leuk kunnen overklokken, al zal dat puur voor de hobby zijn en niet per sé extreme snelheden wil behalen.
Oh ja, de chipsetkoeler van de EVGA is een enorme herrieschopper, dat wil ik ook niet meer hebben. En als het even kan, wil ik ook weer 6 USB poorten achterop de backplate, iets wat een van de meest positieve punten is van de EVGA. En niet te vergeten FireWire en eSATA (liefst 2x).
Waar ik zelf aan zit te denken zijn de volgende moederborden:
ASUS Striker Extreme
- nVidia nForce 680i SLI chipset
- 6x SATA
- passief gekoeld
- 2x eSATA
- SLI Memory
- 3x PCI-Express x16
- 4x USB 2.0
- FireWire
- GRAW en 3DMark06 Advanced gratis meegeleverd (spel wil ik sowieso kopen, dus is het leuk dat ik hem hierbij krijg)
- ± € 300
ASUS P5N32-E SLI
- nVidia nForce 680i chipset
- 6x SATA
- passief gekoeld
- geen eSATA
- SLI Memory
- 3x PCI-Express x16
- 4x USB 2.0
- FireWire
- ± € 200
ASUS P5W64 WS Professional
- Intel 975X chipset
- 7x SATA
- 1x eSATA
- passief gekoeld
- geen SLI Memory
- 4x PCI-Express x16
- 4x USB 2.0
- FireWire
- ± € 250
ASUS P5W DH Deluxe
- Intel 975X chipset
- 6x SATA
- 1x eSATA
- passief gekoeld
- geen SLI Memory
- 2x PCI-Express x16
- 4x USB 2.0
- FireWire
- ± € 200
ASUS P5B Deluxe
- Intel P965 chipset
- 6x SATA
- 1x eSATA
- passief gekoeld
- geen SLI Memory
- 2x PCI-Express x16
- 4x USB 2.0
- FireWire
- ± € 170
Zoals het de oplettende lezer wel opvalt is dat het allemaal ASUS moederborden zijn. Dit komt omdat ik hier nu eenmaal de beste ervaringen mee heb, maar het mag op zich ook een ander merk zijn. Suggesties zijn dus welkom.
Merken als EVGA en MSI heb ik niet zulke beste ervaringen mee, dus die vallen bij voorbaat al af. Abit is denk ik ook nog wel een interessante optie, al ken ik die borden totaal niet.
Graag jullie mening, ervaring en advies hierbij. Ik heb ongeveer € 200-250 uit te geven, al is de € 300 van de Strike Extreme ook gerechtvaardigd i.v.m. het bijgeleverde spel die ik anders toch los ga kopen.
Edit: en is de Intel D975XBX2KR interessant, deze ken ik verder totaal niet?
Sowieso ben ik aan het twijfelen welke chipset ik wil hebben, maar in mijn ogen zijn er eigenlijk maar drie kandidaten:
- nVidia nForce 680i
- Intel 975X
- Intel P965
- (nVidia nForce 650i ?)
Wat er op komt te werken is ook wel handig om te weten, natuurlijk:
- Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz
- Corsair TWIN2X2048-6400C4 - 2GB DDR2-800 SLI Memory (4-4-4-12)
- XFX GeForce 7600 GT XT PCIe
- WD Raptor 74GB 8MB SATA
- WD Caviar SE 320GB 8MB SATA
- Creative X-Fi Elite Pro
- LG GSA-H11N DVD±RW
- CoolerMaster RealPower 450
In de nabije toekomst komt er sowieso het volgende bij:
- Zalman CNPS9700-NT s775 koeler
- TV-tuner (Hauppauge 150MCE, nVidia NVTV of ATI Theater 650)
- Areca ARC-1210 RAID-5 controller PCI-Express x8
- 3/4x WD Raptor 74 of 150GB in RAID-5
- Plextor PX-760(S)A DVD-brander
- Corsair 520 Watt of Seasonic 500+ Watt modulaire voeding
Wat ik wel belangrijk vind is dat het moederbord in ieder geval 2 PCI-Express x16 sloten heeft, waarvan ik er eentje in minimaal x8-lanes kan gebruiken voor de RAID-controller.
Daarnaast is het fijn als ik het SLI Memory standaard kan laten herkennen, maar dit kan alleen op de nVidia 6xx chipsets heb ik begrepen. Weet iemand of het mogelijk is om mijn geheugen 'gewoon' handmatig op 4-4-4-12@2.1V latencies te zetten i.p.v. 5-5-5-15@1.9V?
Als het even kan, wil ik graag de SATA-versie van de Plextor DVD-brander gaan gebruiken, ik heb begrepen dat dit alleen bij Intel-chipsets goed werkt. Let wel: hij moet sowieso bootable zijn om Windows te kunnen installeren, dit is echt belangrijk.
Ook wil ik een beetje leuk kunnen overklokken, al zal dat puur voor de hobby zijn en niet per sé extreme snelheden wil behalen.
Oh ja, de chipsetkoeler van de EVGA is een enorme herrieschopper, dat wil ik ook niet meer hebben. En als het even kan, wil ik ook weer 6 USB poorten achterop de backplate, iets wat een van de meest positieve punten is van de EVGA. En niet te vergeten FireWire en eSATA (liefst 2x).
Waar ik zelf aan zit te denken zijn de volgende moederborden:
ASUS Striker Extreme
- nVidia nForce 680i SLI chipset
- 6x SATA
- passief gekoeld
- 2x eSATA
- SLI Memory
- 3x PCI-Express x16
- 4x USB 2.0
- FireWire
- GRAW en 3DMark06 Advanced gratis meegeleverd (spel wil ik sowieso kopen, dus is het leuk dat ik hem hierbij krijg)
- ± € 300
ASUS P5N32-E SLI
- nVidia nForce 680i chipset
- 6x SATA
- passief gekoeld
- geen eSATA
- SLI Memory
- 3x PCI-Express x16
- 4x USB 2.0
- FireWire
- ± € 200
ASUS P5W64 WS Professional
- Intel 975X chipset
- 7x SATA
- 1x eSATA
- passief gekoeld
- geen SLI Memory
- 4x PCI-Express x16
- 4x USB 2.0
- FireWire
- ± € 250
ASUS P5W DH Deluxe
- Intel 975X chipset
- 6x SATA
- 1x eSATA
- passief gekoeld
- geen SLI Memory
- 2x PCI-Express x16
- 4x USB 2.0
- FireWire
- ± € 200
ASUS P5B Deluxe
- Intel P965 chipset
- 6x SATA
- 1x eSATA
- passief gekoeld
- geen SLI Memory
- 2x PCI-Express x16
- 4x USB 2.0
- FireWire
- ± € 170
Zoals het de oplettende lezer wel opvalt is dat het allemaal ASUS moederborden zijn. Dit komt omdat ik hier nu eenmaal de beste ervaringen mee heb, maar het mag op zich ook een ander merk zijn. Suggesties zijn dus welkom.
Merken als EVGA en MSI heb ik niet zulke beste ervaringen mee, dus die vallen bij voorbaat al af. Abit is denk ik ook nog wel een interessante optie, al ken ik die borden totaal niet.
Graag jullie mening, ervaring en advies hierbij. Ik heb ongeveer € 200-250 uit te geven, al is de € 300 van de Strike Extreme ook gerechtvaardigd i.v.m. het bijgeleverde spel die ik anders toch los ga kopen.
Edit: en is de Intel D975XBX2KR interessant, deze ken ik verder totaal niet?
Negatieve eigenschappen:
Positieve eigenschappen: