Toon posts:

dvd's voor oplag foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi

tot nu toe staat onze foto collectie nog op CD-RW's van het kruidvat en hema, deze doen het al niet helemaal meer dus dat moet op DVD

welke DVD's zijn het beste om foto's op te slaan voor een langetijd + of - ? en maakt R of RW veel uit en welke merken zijn het beste?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met DVD's zal je het probleem na een tijd net zo hebben als bij CD's. In mijn mening is de beste optie een externe hardeschijf.

Verwijderd

Uiteindelijk vergaat alle media. De beste optie is qua opticals gewoon een goed merk DVD's kopen, en om de paar jaar alles overzetten op nieuwe dragers. Of dat DVD is of BluRay of wat dan ook courant is. En alles goed donker en koel bewaren.

Een HDD werkt ook maar ook die magnetische laag zal na (tientallen) jaren mogelijk degraderen.

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik denk toch dat een externe harde schijf het langst mee zal gaan,
dat hebben wij thuis ook.

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-02 13:17
DVD heeft minder foutcorrectie dan CDR, dus wat dat betreft kan je beter bij CD blijven. Een harddisk kan echter alle foto's bevatten en is daarom een 1 op 1 backup van je gegevens en veel beter te controleren.

Of je moet elk jaar AL je cd's langsgaan om te zien of ze het nog allemaal doen, een harddisk hangt al aan je pc, en hoef je niet te wisselen, dus handiger.

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-02 15:35
Ik gebruik altijd twee verschillende merken dvd's en maak daarbij gebruik van quickpar.

Verwijderd

of je kunt ze uitprinten :) naar 50 jaar nog te bekijken, zelfs met scheuren, water of brandschade

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-02 20:26
externe hdd is niet duur, 100 euro en je hebt iets wat een stuk robuuster is.

PSN: djmurcielago

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-02 14:44

LieveNiels

On Fire

dik_voormekaar schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 09:04:
Ik gebruik altijd twee verschillende merken dvd's en maak daarbij gebruik van quickpar.
Dat is de tip van de week! Quickpar eroverheen gooien (10%oid) en die bij je foto's of op een andere locatie plaatsen (ongeacht dvd,cd of hd). Echt een gouden idee, ik ben dan wel niet de TS maar hier was ik zelfnog niet opgekomen.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Ik brand ze op mijn DVD-ram schijfjes van Panasonic "Hard Black" !

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

dik_voormekaar schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 09:04:
idd zeg....wat een goede tip _/-\o_ . Zal er eens mee aan de slag gaan :)

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
IngmarBlonk schreef op maandag 11 december 2006 @ 22:29:
Ik denk toch dat een externe harde schijf het langst mee zal gaan,
dat hebben wij thuis ook.
Ik ken iemand die al zijn foto's op een externe HD van 250 GB had gezet, zonder extra backup.
Hij sloot de HD aan op een nieuwe PC en in minder dan één milliseconde was hij al zijn data kwijt. De HD was morsdood (er was een probleem met de USB poort of zo).

Een goede oplossing is al gegeven: backup op (minstens) twee verschillende merken DVD's en om de x jaar opnieuw branden.
Daarbovenop zou het een goed idee zijn om de schijfjes om de x maanden te scannen met bv. CD-DVD Speed.

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-02 15:35
Ik vind een backup op harde schijf nooit een goed idee omdat je niet beschermd bent tegen per ongeluk deleten. Het medium is niet read-only.
Een hdd is overigens ook veel duurder dan dvd's

• LieveNiels

LieveNiels

On Fire

dik_voormekaar schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 11:48:
Ik vind een backup op harde schijf nooit een goed idee omdat je niet beschermd bent tegen per ongeluk deleten. Het medium is niet read-only.
Een hdd is overigens ook veel duurder dan dvd's
tja...perongeluk deleten... je kan ook op een dvd gaan staan en de kans hebben dat alles hopeloos verloren is gegaan. Een beetje zorgvuldigheid en voorzichtigheid is in ieder geval noodzaak. hdd's gaan tegenwoordig in het beste geval tot zo'n 30cent per gb (itt dvd's waarbij je bij de 6ct per gb uit kan komen) Magoed, om even terug te komen op de TS...

zijn het 3 cd'tjes met foto's dan zou ik voor dvd gaan of bij cd blijven... koop een spindle cd/dvd's en brand je collectie ieder jaar voor de zekerheid over. dan ben je met drie tientjes klaar voor de rest van je leven (bij wijze van spreken)

heb je nu al een spindle backup-cd's, groeit je collectie met het jaar en wil je echt alles bewaren voor het nageslacht :P ...koop gewoon een (externe)hardeschijf... kost nog steeds geen drol...zit je niet met stapels backup dvd's (die eventueel nog kwijtgeraakt kunnen worden ook) en is toch echt wel een veelvoud betrouwbaarder en duurzamer dan dvd's (zeker de goedkope)
Twister336 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 10:19:
[...]
Ik ken iemand die al zijn foto's op een externe HD van 250 GB had gezet, zonder extra backup.
Hij sloot de HD aan op een nieuwe PC en in minder dan één milliseconde was hij al zijn data kwijt. De HD was morsdood (er was een probleem met de USB poort of zo).
offtopic:
Tja, je moet ook geen 220v op je usb poort zette 8)7 ..

[ Voor 15% gewijzigd door LieveNiels op 12-12-2006 12:07 ]

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02 14:20
LieveNiels schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 12:04:
[...]

tja...perongeluk deleten... je kan ook op een dvd gaan staan en de kans hebben dat alles hopeloos verloren is gegaan. Een beetje zorgvuldigheid en voorzichtigheid is in ieder geval noodzaak. hdd's gaan tegenwoordig in het beste geval tot zo'n 30cent per gb (itt dvd's waarbij je bij de 6ct per gb uit kan komen) Magoed, om even terug te komen op de TS...

zijn het 3 cd'tjes met foto's dan zou ik voor dvd gaan of bij cd blijven... koop een spindle cd/dvd's en brand je collectie ieder jaar voor de zekerheid over. dan ben je met drie tientjes klaar voor de rest van je leven (bij wijze van spreken)

heb je nu al een spindle backup-cd's, groeit je collectie met het jaar en wil je echt alles bewaren voor het nageslacht :P ...koop gewoon een (externe)hardeschijf... kost nog steeds geen drol...zit je niet met stapels backup dvd's (die eventueel nog kwijtgeraakt kunnen worden ook) en is toch echt wel een veelvoud betrouwbaarder en duurzamer dan dvd's (zeker de goedkope)

[...]

offtopic:
Tja, je moet ook geen 220v op je usb poort zette 8)7 ..
Mag ik van jou voor 300 euro een 1TB schijf :D?

• LieveNiels

LieveNiels

On Fire

trix0r schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 12:10:
[...]

Mag ik van jou voor 300 euro een 1TB schijf :D?
ik zeg toch in het beste geval, check de pricewatch...samsung 160gb voor 44 euro maakt 28ct per gb... hoe groter je je schijf wil hoe meer je per gb gaat dokken, dat is algemeen bekend...

[ Voor 13% gewijzigd door LieveNiels op 12-12-2006 12:16 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Ik vind het wel erg vreemd dat mensen echt een HD als langetermijn opslagmedium durven aan te raden 8)7

Een dergelijk apparaat wat al een zeer twijfelachtige reputatie heeft qua korte termijn betrouwbaarheid met al zijn draaiende foutgevoelige componenten kan je toch echt niet serieus overwegen voor langjarige opslag.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

psy schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 12:23:
Ik vind het wel erg vreemd dat mensen echt een HD als langetermijn opslagmedium durven aan te raden 8)7

Een dergelijk apparaat wat al een zeer twijfelachtige reputatie heeft qua korte termijn betrouwbaarheid met al zijn draaiende foutgevoelige componenten kan je toch echt niet serieus overwegen voor langjarige opslag.
Ga toch weg. Voordat een goed onderhouden (lees : niet door de kamer heen gegooide) HDD overlijdt als je hem sporadisch aanzet / gebruikt zijn jouw dvdtjes als 2 keer vergaan. Tape is de beste oplossing (maar behoorlijk duur), maar een (externe) HDD is toch zeker wel een goede tweede (ik kan er over meepraten).

0.0

• LieveNiels

LieveNiels

On Fire

Tja, ik heb anders nog nooit een crashende HD meegemaakt met onze drie pc's hier. Onleesbare gebrande cd's en dvd's van >1 jaar oud kom ik echter vaakgenoeg tegen. Gewoon mijn ervaring, en kom nu niet aanzetten met tapestreamers/online opslag en ga zo maar door... alles heeft een faillure-rate. Voor consumenten-foto-opslag moet je toch echt een middenweg zoeken tussen betaalbaarheid en levensduur.... en dat is naar mijn mening toch echt een externe-hardeschijf die je alleen aan je computer hangt als je em nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door LieveNiels op 12-12-2006 12:39 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ikzelf heb 2 externe harddisks, 1 met USB, 1 met FireWire.

Beide disks heb ik op een 2 verschillende PC's. 1 is altijd aangesloten, de andere gaat in de kluis en krijgt om de week een sync.

Ik zit er nog aan te denken om de allerbelangrijkste data (eigenlijk alleen foto's) weer te branden, ik heb op kantoor in de grote kluis mijn eigen hoekje, daar heb ik mijn digitale foto's opgeslagen, echter moet ik binnenkort maar weer eens 'refreshen'. Daarvoor denk ik er goed aan te doen een gewone IDE disk te pakken. Die in een AntiStatisch zakje te doen met zo'n silica antivocht ding erin. En dit om het kwartaal te refreshen, heb je in het geval van brand altijd de meeste data nog.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:13

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mwah, ik vind het vreemder dat jij er vanuit gaat dat een langjarige opslag constant 'online' moet zijn. Een Lacie in de kluis of een stapel dvd's in de kluis? Ik zou het wel weten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ray_nl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2021
Is het geen idee om het op Flash of SD kaartjes te zetten?
Kan wel niet zoveel op maar die zijn tegen behoorlijk wat bestand volgens mij.

Verwijderd

CD/DVD RW's hebben een kortere levensduur dan gewone R's, puur omdat het materiaal anders is. Voor DVD-RW staat zelfs maar een gegarandeerde opslag van een jaar.

Foto's staan dubbel op harde schijfen, 1 voor gebruik, 1 voor back-up en DVD's als reserve. Gaat al jaren goed zo, ook bij een crash van een HD :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de vele reacties, ik denk dat ik ze op platinum DVD+R tjes zet en 5% par2 maak ofzo

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:01
Doe ik persoonlijk ook volgende keer met omzetten zal de holodisc er wel zijn verwacht ik.. Een HDD heb ik wel een saan gedacht maar was al snel o voor 1x kan dat er ook wel effe op USB stick is net te klein enzo.. Dus dat was voor mij geen optie. Ik vind de Kodak Gold serie mooi..
Pagina: 1