Toon posts:

Stroomuitval, gevolg: PC boot niet

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een goedeavond.

Zojuist ging ik even met een meter het wattageverbruik van mijn pc meten. Heb namelijk net een nieuwe in mekaar gezet en was even benieuwd.

Maargoed, ik stoot tegen tegen die meter aan waarop die uit het stopcontact valt. De meter zat voor een stekkerdoos. Mijn pc, monitor en printer staan aangesloten via deze stekkerdoos. Het probleem is dat mijn pc niet meer boot nu. Hij piept nog wel maar hij blijft hangen bij P3, 4.0ghz info. Hij geeft cdrom spelers etc niet meer weer en blijft hangen na het weergeven van processor. Toetsenbord werkt niet dus kan ook niet in bios of iets dergelijks.

Wat zal ik nu doen of wat kan er kapot zijn? Kan ik beginnen met batterij van MOBO eruit te halen en terug te doen ofso?

Groeten

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

je zegt dat hij piept, zoek op welke bios je hebt en zoek dan uit wat de beepcodes betekenen, even intikken in google en klaar is kees :)

edit: ja haal je CMOS batt er eens uit dan reset je je CMOS waardoor alles trg op standaart staat
doe ook eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 48% gewijzigd door pm1 op 11-12-2006 21:07 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
pm1 schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:02:
je zegt dat hij piept, zoek op welke bios je hebt en zoek dan uit wat de beepcodes betekenen, even intikken in google en klaar is kees :)

edit: ja haal je CMOS batt er eens uit dan reset je je CMOS waardoor alles trg op standaart staat
geen beepcode, gewoon normale beep bij opstarten :)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

heb je dit al eens doorlopen:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

probeer het CMOS batterijtje eens waarschijnlijk zal je toetsenbord dan wel weer werken

edit: hij blijft dus hangen nadat hij zijn geheugen getelt heeft en de driver gevonden heeft, doet me denken aan mijn probleem kapotte hdd

[ Voor 23% gewijzigd door pm1 op 11-12-2006 21:09 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
pm1 schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:08:
heb je dit al eens doorlopen:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

probeer het CMOS batterijtje eens waarschijnlijk zal je toetsenbord dan wel weer werken

edit: hij blijft dus hangen nadat hij zijn geheugen getelt heeft en de driver gevonden heeft, doet me denken aan mijn probleem kapotte hdd
Zojuist batt eruitgehaald. Krijg nu logo van mobo ipv startupdingen. Maar het probleem is niet opgelost. Als ik direct op DEL druk, zelfs net voordat mn beeld aangaat, dan wilt hij bios nog laden maar hij loopt dan vast tijdens het laden, in de bios kom ik dus niet. Als ik niks doe hangt hij sowieso.

Even specificaties:
1 AOpen Midi Tower QF50A ATX 350W (zwart)
1 Asus P5VD2-MX P4M890, SATA2 RAID, VGA, 6CH
1 Hitachi 160GB SATA300 8MB, HDT722516DLA380
1 Intel Pentium 4 531 3.00GHz FSB800 1MB Box €
Kingston 2x256MB DDR2 SDRAM PC3200 CL3.0
en dvd speler.

Kapotte HD zou kunnen maar zat eerder te denken aan mobo want normaal krijg je toch allemaal regeltjes dat hij alles even naloopt (weet niet hoe dit heet), maar zoals k eerder zei: hij loopt direct bij die eerste regel vast en daar geeft hij mn processor aan. Hd, dvd etc check hij neit eens.

Ik zal die link ook bekijke nu.

edit: lol moeilijk allemaal.....

oke, ga dit nu doen: BIOS resetten dmv ATX reset: haal het batterijtje eruit, trek de 220V stekker eruit, druk 10 seconden op powerknop, wacht enkele tellen en zet tenslotte de batterij en de stekker terug. .

als dit geen oplossing geeft ga ik maar uit mekaar halen en kijken wanneer hij werkt ofso ?

hoi

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 21:31 ]

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

Probeer even alles af te koppelen het enige wat je nodig hebt is grafische kaart en moederbord, gooi je harde schijf eruit (spinde die op?) en je cdrom spelers, gooi je monitor als het mogelijk is op onboard en je videokaart er ook uit, en probeer nu eens op te starten. naast je mobo zou het ook heel goed je voeding kunnen zijn.

Paar maandjes geleden ook nog een reserve voeding in een pc gezet 'die het niet meer deed, nadat m'n broertje met soldeerbout een fan erin had gefrot en aangesloten :P ' deed dus ook nix meer :( geen zekering in de voeding gesprongen, maar toch maar eentje die ik nog over had erin gegooid en de boel draaide weer, dus probeer dat is.

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

Verwijderd

Topicstarter
waaaaaaaaaaa

had een hele lap tekst getypt druk k perongeluk op vorige..

poeee ik wor soms niet goed van mezelf.

zal t ff samenvatten:

vga, hd, dvd afgesloten. werkt nog niet, zelfde probleem.
met geheugen eruit krijg k piepjes.

Wat kan t probleem bij voeding zijn? alle fans draaien volop.

denk mobo/geheugen edit: of processor?: hmm net ff eruit gehaald en zag er niks raars aan, stonk ook niet naar brand ofso :) dood

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 22:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
net een poos de stroom eraf gehad om vervolgens nog eens te starten, maar dat werkte ook niet

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-05 19:43
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:57:
waaaaaaaaaaa

had een hele lap tekst getypt druk k perongeluk op vorige..

poeee ik wor soms niet goed van mezelf.
compleet offtopic: in Firefox word je ingevulde veld dan onthouden ;-) succes met je probleem!

Verwijderd

Topicstarter
En, iemand nog tips, ben vastgelopen.....

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

heb je een cd-rom van je mobo?

steek die er eens in mss kan het zijn die cd je bios opnieuw flasht en alles terug op wieltjes loopt, probeer hem ook eens te starten met een ander toetsenbord enzo

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

heb ik ook wel eens gehad, wat ik toen heb gedaan: diskette's van partition magic 8,0 derin gedaan en dan aanzette. Dan boot hij partition magic 8,0, dan maak verwijder je je bestaande partitie en maak je een nieuwe aan. (kwestie van 5 minuutjes werk) en dan knal je de windows xp cd erin doet hem opnieuw aan en hij start de setup op! :D ;)

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 12:37

Dentheman

Zie signature

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:59:
Een goedeavond.

Zojuist ging ik even met een meter het wattageverbruik van mijn pc meten. Heb namelijk net een nieuwe in mekaar gezet en was even benieuwd.
Je bedoeld stroomverbruik neem ik aan?

Zie ondertitel

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 19:20

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 15:19:
heb ik ook wel eens gehad, wat ik toen heb gedaan: diskette's van partition magic 8,0 derin gedaan en dan aanzette. Dan boot hij partition magic 8,0, dan maak verwijder je je bestaande partitie en maak je een nieuwe aan. (kwestie van 5 minuutjes werk) en dan knal je de windows xp cd erin doet hem opnieuw aan en hij start de setup op! :D ;)
hoe kan hij dat nou doen als hi jniet eens in de bios komt? Hij komt nog niet eens aan windows toe.

Laat je voeding een half uurtje van de spanning af. Sommige voedingen gaan raar doen als ze ineens geen voeding mee rhebben en kunnen dan in soort beveiliging springen die de raarste fratsen met je pc uithalen.

Ik kan me namelijk niet voorstellen door dat je plots de spanning op je pc verliest iets gesloopt hebt. Er onstaat geen piekspanning o.i.d.. Ik ken zelfs iemand die zet zijn pc steevast uit door de schakelaar opd e stekkerdoos over te halen ipv " windows afsluiten". De ei.

T60P Widescreen

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

branden eigenlijk de lichtjes wel van je toetsenbord, en over welk toetsenbord spreken we dan een PS2 of een USB toetsenbord, want het kan zijn dat las je je CMOS reset de USB toetsenbord supportfunctie nog niet aanstaat.

ik zou anders ook eens proberen om alles uit de case te halen en alles bouwen op tafel ofzo test al je componenten eens uit he :z

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

nou, ik zal het uitlggen Seesar; met die diskette's hoef je ook niet in windows te komen :) de diskette's boot hij gewoon na bios check, maar als hij niet eens de bios in komt moet ik je gelijk geven ;) maarjah ik probeer alleen te helpen en hij kan het allicht proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Dentheman schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 15:22:
[...]

Je bedoeld stroomverbruik neem ik aan?
gewoon het vermogen.

[/quote]branden eigenlijk de lichtjes wel van je toetsenbord, en over welk toetsenbord spreken we dan een PS2 of een USB toetsenbord, want het kan zijn dat las je je CMOS reset de USB toetsenbord supportfunctie nog niet aanstaat[quote]

ehm heb al geprobeerd ja, zowel usb als ps2. beide werkt niet .... usb stond al aan in bios ....

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

heb je de pc nu al eens buiten je case gebouwd wss werkt hij dan weer probeer het eens kan soms wonderen doen :P

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
Tot mijn grote verbazing startte de computer laatst gewoon weer op nadat de stroomkabel er enkele weken uit lag. Maar helaas, de stroom is laatst weer uitgevallen en hij weigert weer op te starten! Maar nu geeft hij wel een foutmelding die ik niet eerder gezien heb! Namelijk deze:

******Warning system boot fail********

Your system maybe overclock fail or POST interrupted
Please enter setup to load your default and reboot again.

Maarja kom niet in mijn bios omdat alles hangt direct na aanzetten pc.

PS: mobo ofso geeft rare tik na opstart piep... Althans, volgens mij hoort die tik niet...

Staat die hd trouwes wel goed op die third master ?

Afbeeldingslocatie: http://home.aim.avans.nl/jpunt/milko.jpg

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 13:21 ]

Verwijderd

Third Ide Master wordt vaak gegeven aan de eerste sata schijf en Fourth aan de tweede etc, als je SATA-IDE Emulatie aan hebt. je ziet ook geen Third slave terwijl die er bij Primary en Secudary wel is.

die 'System Overclock' warning krijgt je wel vaker als de BIOS niet meer weet wat de snelheid van die proccessor moet zijn. zoals nadat je je CMOS hebt gecleared.

weet je zeker dat je je toetsenbord op PS/2 hebt aangesloten? beste manier om dit te testen is om te kijken of je NUMLOCK aan en weer uit kunt zetten. als dit werkt dan werkt tje tobo.

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Verder zie ik nog iets geks in je bootscherm:

Installed Memory; 524280K (is 512MB)
Memory Testing: 523264K OK.

Dit zóu een geheugenprobleem kunnen betekenen, welke ook wel zorgen voor problemen met je toetsenbord. Probeer eens een ander bankje geheugen of (als er nu 2 dimms in zitten) haal er eens 1 uit.

Verwijderd

Topicstarter
weet je zeker dat je je toetsenbord op PS/2 hebt aangesloten? beste manier om dit te testen is om te kijken of je NUMLOCK aan en weer uit kunt zetten. als dit werkt dan werkt tje tobo.
jep. toetsenbord lampjes branden bij boot, lampje numlock werkt ook. andere tobos geprobeerd, werken allemaal. Maar ze werken dus niet om iets in te voeren....
plankie schreef op zondag 28 januari 2007 @ 13:13:

Dit zóu een geheugenprobleem kunnen betekenen, welke ook wel zorgen voor problemen met je toetsenbord. Probeer eens een ander bankje geheugen of (als er nu 2 dimms in zitten) haal er eens 1 uit.
eh, wat kan dat betekenen dan? Er zitten twee van 256 in.....

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Je komt de BIOS niet in..dus. Bouw je spul eens uit voor een testopstelling buiten je kast.
Alleen mobo. 1reepje mem, vga en cpu....kijk dan nogeens

Re-install ook eens je CPU...gewoon even helemaal overnieuw beginnen
Denk aan je anti-statisch..ontlaad je zelf

[ Voor 28% gewijzigd door silitek op 28-01-2007 17:54 ]

Tubes....It's what make music music!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 09:45
Mijn vermoeden is dat je PS/2 poort een of andere opdonder heeft gehad.
Heb je de toetstenbord aansluiting in de goede PS/2 poort aangesloten.
Zoja en het werkt nog niet, heb je het al geprobeerd om met een USB Toetsenbord aan te sluiten?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

plankie schreef op zondag 28 januari 2007 @ 13:13:

waarschijnlijk staat 'memory hole' aan omdat 524280-523264=1026 oftewel bijna precies 1MB. ook omdat de bios wel een OK geeft is dit geen detectie probleem. testen met memtest is wel aan te raden natuurlijk.

je zegt dat je numlock wel aan en weer uit kunt zetten. meerdere keren ook dus? lijkt wel ofdat je PS/2 poort een opdonder heeft gehad inderdaad.

je tobo zit dus in de paarse PS/2 poort en de IRQ komt dus wel door omdat of je numlock lampje brandt wordt door de bios regeld en niet door je tobo zelf. als je dus op numlock drukt gaat er een singaal naar je bios wat vervolgens het lampje aan zet. dus je bios is niet vastgelopen, of in iedergeval niet op dat punt.

ergste geval is dat je PS/2 poort niet meer werkt en je dus op USB bent aangewezen wat uitstaat in je bios todat je het aanzet.

mijn advies: computer helemaal uit mekaar halen en een kale configuratie, dus alleen mobo, cpu, 1 geheugen reepje en vga. en dan kijken of je verder komt en dan steeds 1 deel toevoegen.

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Als je de memoryhole aanzet dan heb je max 16 MB geheugen binnen windows, dus da's niet handig ;)
Pagina: 1