[Win95] Meerdere IP adressen op één netwerkadapter

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 22:18
Al een poosje probeer ik iets te doen wat met Linux heel simpel gaat; met Windows 95 meerdere IP adressen toewijzen aan één netwerkkaart. De reden dat ik dit wil, is dat ik een cluster wil maken met oude computers die Windows 95 draaien. Hierbij is het niet van belang welke service op welke server draait, zolang deze services altijd maar vanaf hetzelfde IP adres benaderbaar zijn (dus de machine die de service aanbied moet een bepaald IP adres krijgen). Opzich is dit nog wel te doen met wat scriptwerk, maar het wordt lastig als één clusternode meerdere services moet gaan verwerken; het moet dan namelijk verschillende IP adressen afluisteren.

Een voorbeeld dat ik kan geven is als één clusternode zowel voor mailserver als voor http server moet spelen. Stel dat de mailserver op IP 192.168.1.101 draait en de http server op 192.168.1.102, dan moet de clusternode dus allebei deze IP adressen kunnen gebruiken.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen onder Windows 95? Ik kan via Configuratiescherm, Netwerk wel opnieuw het TCP/IP protocol toevoegen en hier een IP adres aan toewijzen, maar onder winipcfg.exe zie ik dan dat dit IP adres gekoppelt is aan de PPP Adapter en niet aan mijn netwerkkaart.

Alvast bedankt :)

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-03 23:24

Zjemm

...

geen idee of het kan.... maar ben wel benieuwd wat je er mee wilt gaan doen en waarom win95?

opensecure.nl

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Windows 95 ? Als je weet dat het kan met linux, waarom probeer je dan het wiel opnieuw uit te vinden :P

[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 11-12-2006 20:39 ]

0.0

• Skit3000
Ik doe het met Windows (95) omdat ik hier nog een hele stapel pc'tjes met originele licentie heb liggen en omdat het me gewoon eens leuk leek :P Daarnaast is het wel mooi om te zeggen dat je met Windows 95 kunt doen waar veel scholen en bedrijven nu Novell NetWare of Linux voor gebruiken, terwijl Windows 95 stukken minder geheugen gebruikt.

Oorspronkelijk wilde ik het met Windows 3.11 doen, maar daar had ik én maar één setjes floppies van én dan moet ik zo zoeken naar 16-bits server applicaties terwijl je op Windows 95 zo'n beetje alles kan draaien wat ook op Windows XP en zelfs Windows Server 2003 draait.

• Skit3000
Zit ik al zeker 2 weken hiermee te prutsen, kom ik er net achter dat als ik die PPP adapter gewoon wis, elk TCP/IP protocol dat ik toevoeg gewoon een eigen IP adres kan krijgen dat met de netwerkkaart werkt... :X Nu alleen nog uitzoeken hoe het werkt met twee netwerkkaarten (één aan de SAN kant en één aan de client kant).

• Skit3000
Nu nog wel een ander dingetje waar ik niet helemaal uitkom, is het mogelijk om zonder de computer opnieuw op te starten met Windows 95 nieuwe netwerkinstellingen toe te passen? Van mij mag de netwerkverbinding eventjes wegvallen of uitgeschakeld worden als dat nodig is. Ik heb geprobeerd explorer.exe te sluiten en opnieuw te starten maar dat bleef (zoals ik al had verwacht) zonder resultaat.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ja - als je een PCMCIA / PCcard netwerk kaartje hebt kun je die verwijderen en terugsteken. De nieuwe IP instellingen zijn dan van kracht geworden.

Ik denk dat met wat zoeken er nog wel andere mogelijkheden zijn, maar van deze truuk heb ik zelf in het verleden veel gebruik gemaakt.

Misschien in de device manager een disable / enable van de netwerkkaart?
Pagina: 1