Toon posts:

hulp gevraag met een acer apsire

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hulp gevraag,
ik heb een weekje geleden een laptop over kunnen nemen voor een fles wijn. d:)b Het is een acer aspire 1360. Het enige wat er aan de hand was is dat die niets deed.

De cd/dvd speler wordt niet herkend door de bios ( no atapi device) en de hd gaf een melding:'NTLDR niet aanwezig"
De cd/dvd speler in een andere laptop gedaan en wordt gevonden (dus een foutje op het moederbord), hd in de andere laptop gedaan en het probleem van de NTLDR opgelost.

Nu kwam het volgende probleem, hoe krijg ik windows er weer op, cd/dvd doet het immers niet.
Eerst maar eens kijken of de hd het wel echt goed doet, hd weer in laptop 2 gedaan ( goed werkende) en Windows installeren, na de installatie hd naar laptop1. (uiteraard wisten we dat we waarschijnlijk een hele boel fout meldingen zouden krijgen maar het was alleen voor de test). En ja ik kwam op het bureau blad. *O* Hij werkt dus. Was niet voor lang want het werkt niet echt lekker met allerlei problemen met drivers.

Nu ben ik alleen niet echt veel verder, we hebben geprobeerd om de i386( van de xp cd) op de hd te zette dmv een adapter van 2.5 naar 3.5 hd. Alleen wordt de hd niet herkend door de pc. :O

Nu zie ik in het boot menu de mogelijkheid om van diskette te booten. Er zit geen diskette station op
dus zou dat een usb diskette moeten zijn. Alleen krijg ik xp niet op 1 diskette. Na wat surfen kwam ik de volgende tekst tegen in een readme van acer over het updaten van de bios voor de 1360.
Press <F2> to enter BIOS setup, choose [Boot] on the top menu, follow the instructions to select "Floppy Drive" as first boot device, then save setting and reboot. Please make sure to enable [Legacy USB Support] in Advanced page if you use external USB floppy drive.

Er zit dus Legacy USB support op, zover ik weet kan ik dan met bijna alles booten als het maar usb is en dat de juiste bestanden opstaan.
Mijn idee is om er een externe cd/dvd aan te hangen, en booten op floppy drive. Wie heeft ervaring hier mee. Om zomaar blind een externe cd/dvd aan te schaffen en er dan achter komen dat het niet werkt is ook weer zo zonder geld

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
helemaal niemand dit ooit gedaan
:'(

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Wanneer je USB Legacy Support hebt, zal het werken. Althans hier met mijn eigen systemen.

Mijn ervaring leerde me dat je geen USB-sticks in de notebook moet laten zitten wanneer je de notebook opstart.

Gisteravond liet ik mijn externe HDD in de mijn USB-poort zitten. En ja, de notebook gaf iets met een ongeldige foutmelding. :$

Verwijderd

Nee, maar ik kan wel wat verzinnen. Harddisk in de laptop die wel werkt, met partition magic tweede partitie maken (data blijft behouden met pm), daar je windows cd en drivers die je nodig hebt naar kopieeren. Harddisk terug in andere laptop, c:/ formatteren. Om je verkregen laptop op te starten kopieeer je de inhoud van een windows opstartfloppy naar de usb stick?
Weet niet of xp vanaf een usb-floppy tot installeren bereid is, anders kan je misschien vanaf die 2de partitie booten, c:/ formateren en dan installeren?

Verwijderd

Topicstarter
klinkt ook goed, ga straks eerst maar eens de winkelier eens lief aankijken of ik een externe cd/dvd mag proberen. Mocht ik kunnen booten vanaf cd, met de windows cd of via een boot cd dan koop ik hem. Wanneer niet dan maar weer verder puzzelen

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt met een orginele XPcd ook 3 bootdiskettes aanmaken.
Je heb dan alleen een i386 lokatie nodig om de installatie verder te starten.

Bootdisk van microsoft vind je hier (4.2 MB)
De Setup-diskettes gebruiken
Nadat u alle zes de diskettes hebt gemaakt, plaatst u de eerste diskette in het diskettestation en start u de computer opnieuw op. De computer moet zodanig zijn ingesteld dat de computer vanaf diskette kan opstarten. Wellicht moet u hiervoor de BIOS-instellingen van de computer wijzigen.

Setup wordt gestart. Plaats de volgende diskette als dit wordt gevraagd. U moet de cd-rom van Windows XP gebruiken om het Setup-proces te voltooien.

[ Voor 47% gewijzigd door arjants op 12-12-2006 16:19 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Topicstarter
er zit helaas geen diskette station op de laptop.
Er is een optionele usb diskette drive te koop( niet in mijn bezit)

Ipv van diskette station zat ik dus te denken om er een cd/dvd eraan te hangen, en een xp cd erin (deze cd is bootable)
Bios op flopppy zetten en hopen dat het dan werkt.

Verwijderd

Topicstarter
geen vooruitgang,
laptop wil niet booten met een externe usb cd/dvd brander op usb met een winxp cd erin. :(

mijn eigen desktop pc herkend de harde schijf niet dus even de i368 copieren werkt ook niet :(

ga nu toch maar eens opzoek naar een externe usb diskette drive.
Heb al het een en ander gelezen over mogelijkheden om usb te laten lopen onder dos.

Anders is er nog een mogelijkheid om te booten over netwerk, dat ondersteund de bios. Heb hier alleen geen enkele ervaring mee.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Heb je er al eens aan gedacht om een laptop cd-drive van iemand te lenen (of uit je andere laptop te schroeven?)
De connector op de achterkant kan verschillen, maar als je goed kijkt zie je dat de echte speler altijd in een omhulsel zit, door de speler uit de Acer hier uit te halen en er een andere in te zetten zal het werken :)

Succes ermee, geef het iig niet op, want zover als je nu bent is de laptop prima in orde!
Na wat klooien zou alles het weer moeten doen ;)

edit: Hm, ik lees net 'foutje op het moederbord', dat zou vervelend zijn ja, probeer anders nog eens in de BIOS te kijken, of te kijken of de connector van de drive nog heel is (geen afgebroken pinnen e.d.?)

[ Voor 18% gewijzigd door DarthPlastic op 12-12-2006 22:12 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
DarthPlastic schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:11:
Heb je er al eens aan gedacht om een laptop cd-drive van iemand te lenen (of uit je andere laptop te schroeven?)
De connector op de achterkant kan verschillen, maar als je goed kijkt zie je dat de echte speler altijd in een omhulsel zit, door de speler uit de Acer hier uit te halen en er een andere in te zetten zal het werken :)

Succes ermee, geef het iig niet op, want zover als je nu bent is de laptop prima in orde!
Na wat klooien zou alles het weer moeten doen ;)

edit: Hm, ik lees net 'foutje op het moederbord', dat zou vervelend zijn ja, probeer anders nog eens in de BIOS te kijken, of te kijken of de connector van de drive nog heel is (geen afgebroken pinnen e.d.?)
Bios al een naar originele waarden terug gezet, geen verandering. En de het apparaat is niet kapot, die doet het gewoon in een andere laptop

Verwijderd

Topicstarter
Ik werd vanochtend wakker met de volgende mogelijke oplossing
Ik koop een usb hd ombouwset, en zet de laptop hd daar in.

Ik start mijn desktop op en plug mijn net gemaakte usb hd schijf erin. Nu behoort mijn windows een externe hd te zien.
OP deze hd staan dan 2 partities van 30gig welke zijn geformateerd op fat.
Op partitie2 zet ik dan de i386 van de windows cd
Op partitie 1 dan een bootable dos versie,

hd weer uitbouwen uit die ombouw kit en in de laptop doen, laptop opstarten en hij zou dan naar dos moeten gaan op partitie 1.
Vandaar naar partitie 2 gaan en de istall van windows uitvoeren

echter hoe maak ik een bootable hd, een bootdiskette kan ik wel downloaden op bootdisk.com

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 12:37:
Ik werd vanochtend wakker met de volgende mogelijke oplossing
Ik koop een usb hd ombouwset, en zet de laptop hd daar in.

Ik start mijn desktop op en plug mijn net gemaakte usb hd schijf erin. Nu behoort mijn windows een externe hd te zien.
OP deze hd staan dan 2 partities van 30gig welke zijn geformateerd op fat.
Op partitie2 zet ik dan de i386 van de windows cd
Op partitie 1 dan een bootable dos versie,

hd weer uitbouwen uit die ombouw kit en in de laptop doen, laptop opstarten en hij zou dan naar dos moeten gaan op partitie 1.
Vandaar naar partitie 2 gaan en de istall van windows uitvoeren

echter hoe maak ik een bootable hd, een bootdiskette kan ik wel downloaden op bootdisk.com
Zoals hier boven heb ik uitgevoerd, alleen met een kleine aanpassing.
Heb een usb diskette drive gekocht, en een ombouw kitje

Het leek te werken, laptop boot vanaf de diskette drive en de hd is benaderbaar. *O*
Hd in de ombouw kit en aangesloten op mijn desk top, dit werkte ook. 2 partities van 30 gig *O*

Nu nog even even de i386 naar de partitie copieren en tataa klaar, niet dus....
elke keer als ik dat doe krijg ik meerder foutmeldingen dat ...bestand niet te vinden is en dat ik de path moet controleren.
Shit shit shit.
gekeken of ik de i386 gewoon naar mijn desk top kan kopiëren en dat kan dus wel .

op 1 of andere manier kan ik dus niet de i386 naar een usb drive schrijven, wie weet daar een oplossing voor.
Pagina: 1