Pentium D 945 overklokken?

Pagina: 1
Acties:

• masterant
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-02 04:21
Hallotjes,

Heb sinds korte tijd een nieuwe pc met een Pentium D 945 (2x 3,4Ghz 2x2048 cache).
Ben op meerdere websites tegengekomen dat deze vaak overgeklokt worden.
Heb dit ook wel eens gedaan en toen ging het via mijn BIOS. Had toen een Pentium IV.
Had ook maar voor de zekerheid weer onder mijn BIOS zitten kijken maar nix te bekennen 8)7
Heb wat zitten googlen maar heb niets gevonden wat bruikbaar was.
Is het aan te raden om deze (lichtjes) te overklokken?
Zo nee, waarom? :+
Zo ja, hoe? :+ :D

Kwa temperatuur zit ik goed (volgens mij) want hij komt nu niet boven 24 graden.

Thanks!! _/-\o_

Verwijderd

wel antwoord? meer informatie :+
geen antwoord? TS zo laten staan :+ :D

Waarschijnlijk ondersteund je moederbord dit niet. Weet je welk type je hebt en heb je daar na gekeken? Ben erg benieuwd namelijk wat je zelf zoal heb gedaan om erachter te komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 18:07 ]

• masterant
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:04:
wel antwoord? meer informatie :+
geen antwoord? TS zo laten staan :+ :D

Waarschijnlijk ondersteund je moederbord dit niet. Weet je welk type je hebt en heb je daar na gekeken? Ben erg benieuwd namelijk. Als je die info nou even gaf _/-\o_
Is miss wel zo handig idd, sorry :+ _/-\o_

Gigabyte GA-8I945PM
http://www.gigabyte.com.t...7&ProductName=GA-8I945PMF
Hier is een linkje naar de specs. (site is niet al te snel..)
Het moet dus ondersteund worden door de mobo anders kan ik |:( |:( ? :D

heb gezocht onder overklokken, overclocking, overklokken pentium d, overclocking pentium d enz enz. kwam alleen uit in forums die discussies hadden welke processor je het beste kon nemen en ook waren de meeste sites raar genoegen in het duits, helaas is dat niet een van me 'goedste' taal ;(

[ Voor 17% gewijzigd door masterant op 11-12-2006 18:15 ]

• Moooo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:10
Probeer eens in het hoofdscherm van de bios CTRL+F1 te drukken. Bij mij komt er dan een hele lijst aan extra opties bij.

(Gigabyte i865 plank)

[ Voor 9% gewijzigd door Moooo op 11-12-2006 18:15 ]

• masterant
Moooo schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:15:
Probeer eens in het hoofdscherm van de bios CTRL+F1 te drukken. Bij mij komt er dan een hele lijst aan extra opties bij.

(Gigabyte i865 plank)
ga ik proberen (hij is ff bezig met nieuwe win xp installatie)

[ Voor 4% gewijzigd door masterant op 11-12-2006 18:17 ]

• Moooo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:10
Ja, een P4 plank, maar GB staat bekend om dit truukje om 'onwetende' mensen te weren.
Gewoon eens proberen en anders BIOS updaten.

• masterant
Moooo schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:20:
Ja, een P4 plank, maar GB staat bekend om dit truukje om 'onwetende' mensen te weren.
Gewoon eens proberen en anders BIOS updaten.
Ga ik zeker proberen,
bedankt voor de reactie _/-\o_ , zometeen etenstijd :9 dus zal rond 8 ff laten weten hoe het gegaan is. Dan staat xp pro x64 er ook op enz.

• masterant
heb de control+F1 optie geprobeerd, gaf geen resultaat.
Kwam op de website ook een tooltje tegen , wat ook voor het overklokken moest zijn.
Easytune 5, deze wilde ook niet starten helaas... :?
draai wel onder xp x64 maar deze OS ondersteunt ie volgens Gigabyte ook..

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit topic staat in het verkeerde forum. Voor dit soort vragen is Tweaking & Cooling Algemeen. DOC is echt voor het die-hard overclocking gedeelte.
Verder wil ik je verzoeken om de volgende keer toch een beetje meer aandacht aan je startpost te besteden.

Verder lijkt het erop dat je bord gewoon weinig overclock mogelijkheden heeft (meestal met uATX bordjes). Vaak ben je dan aangewezen op softwarematige oc-tools (cpufsb, softfsb, speedfan etc). Gewoon programma's die rechtstreeks de pll van het moederbord kunnen aanspreken. Dingen als Vcore aanpassen kun je dan wel vergeten.
Ik zou dus eerst dat soort dingen eens bestuderen :)

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

masterant schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:01:
Kwa temperatuur zit ik goed (volgens mij) want hij komt nu niet boven 24 graden.

Thanks!! _/-\o_
Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb er nu zo'n dure Zalman koeler opzitten, en hij is mijn 945 is nog ruim 40 graden idle. 55 graden stressed :S

[ Voor 15% gewijzigd door Rainmaker op 17-12-2006 14:13 . Reden: link fout ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Rainmaker schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:01:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb er nu zo'n dure Zalman koeler opzitten, en hij is mijn 945 is nog ruim 40 graden idle. 55 graden stressed :S
lijkt me inderdaad een beetje aan de lage kant. Lees je wel de goeie temp uit? Mijn 945 wordt idle 34 graden en 42 stressed (wel met waterkoeling).

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
mischien het moederbord die zo cool blijft :)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

OK, ik ben de mijne aan het overklokken.

een 10% overclock is redelijk makkelijk; ik heb de FSB van 200 naar 220 gezet. Draait nu op ~3800 Mhz. Ik heb het voltage iets omlaag gezet, stond standaard op zn hoogst :S

PC5300 geheugen draait op dit moment ook 10% hoger :)

Temperatuur neemt bij mij niet tot nauwelijks toe. Geeft maar 4-5 seconde winst in een 1M superPi en systeem lijkt wat instabieler (3dMark03 stopt na 1e gametest met "3dmark03.exe heeft een ongeldige bewerking uitgevoerd...)

Zoek wel iets waarmee je de temperatuur in de gaten kunt houden, die 25 graden klopt volgens mij echt niet.

Ben eigenlijk nog op zoek naar hoe ik de multiplier omlaag krijg. Heb begrepen dat dit via EIST kan, wat deze proc ondersteund. Heb wel CrystalCPUID gevonden waarmee het softwarematig kan, maar op die manier moet het iedere keer na een reboot ingesteld worden.

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:04
offtopic
@Rainmaker CrystalCPUID start bij mij gewoon op met WinXP.
Hier staat hoe

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Is toch niet offtopic? TS vraagt om ervaringen en hoe een Pentium D over te clocken. Dankzij zijn bios / mobo is hij blijkbaar aangewezen op softwarematige tools, zoals CrystalCPUID...

Het start wel op met WinXP, maar zo kan ik de lagere multiplier niet gebruiken in bijvoorbeeld Linux. Als ik de FSB ook goed opvoer, komt er een punt waarbij de computer niet meer opstart. Met een lagere multiplier in de BIOS zou ik (en de TS, door het naar de BIOS te "schrijven" oid) wel hoger kunnen komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rainmaker op 23-12-2006 11:56 ]

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09-2025

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Rainmaker schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:01:
[...]

Ik heb ook een Pentium D 945 in mijn PC zitten, nu (en eigenlijk altijd, zolang ik 'm niet al te erg stress) op 23-24 graden. Met boxed koeler nog wel :o . In een Thermaltake Shark. Kamertemperatuur ligt hier wel laag, rond de 17-18 graden, lekker :+ .

[ Voor 19% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 23-12-2006 17:18 ]

Pagina: 1