Toon posts:

Netwerkkabels, laptops en PC's; problemen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende, vreemde probleem. Ik heb thuis een netwerk liggen met kabels naar vier kamers; dit netwerk is ook op het internet aangesloten. In eerste instantie stond in elke kamer een vaste PC en werkte het netwerk, en internet, naar behoren. Echter, toen één van de PC's vervangen werd door een laptop, werkte deze kabel opeens niet meer. De oude PC erop aansluiten gaf nog wel een verbinding. De laptop met een andere kabel aan de router verbinden werkt ook meteen.

Ik dacht niet zo veel aan dit probleem, tot een andere PC ook door een laptop werd vervangen: hetzelfde probleem. Inmiddels is ook de router vervangen door een nieuw model, maar dit probleem blijft. Ik kom dus tot de conclusie dat het probleem niet de router is, niet de laptops zijn en ook de kabel in orde is. Voor de zekerheid de laptop van de vriend van mijn zusje erbij gepakt en daar gebeurde hetzelfde mee.

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem op kan lossen? Kan het zijn dat laptops an sich anders op kabels reageren? Of zou het probleem zitten in de lengte van de kabel? De kabels die niet werken zijn namelijk 10m en 15m. Het vreemde is wel dat de langste kabel van 25m wel werkt, hoewel ik moet opmerken dat dat een andere kabel is (op een ander moment in een andere winkel gekocht). Ik heb ook al gekeken of de netwerkinstellingen iets uitmaken, en of het spelen met de duplex-instellingen van de laptops iets oplost, maar helaas. Zie ik iets heel logisch (of onlogisch) over het hoofd?

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Kijk eens naar de netwerksettings van de laptops in kwestie en evt. naar de netwerksettings van de router (waarvan ik vermoed dat je een switch bedoeld).
Staan de laptops misschien op gigabit en de vaste machines op 100 Mbit (of misschien zelfs 10 mbit?).
Heb je poort waarop de laptop werkte geprobeerd met de kabel waarop de laptop niet werkte (dit om ofwel de poort ofwel de kabel uit te sluiten)...

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad een switch ja ;)

Ik heb inderdaad ook alle kabels van poort gewisseld op de switch, dus die zal het niet zijn (lijkt me, heb ook de switch al vervangen namelijk). De kabel had ik al uitgesloten omdat de vaste PC het daar wel op deed. De poort van de laptop doet het in een andere kamer op een andere kabel wel goed, plus dat de poort bij drie laptops kapot is (laptops die verder overal wel goed werken), lijkt me ook niet waarschijnlijk.

Dan houden we dus de instelligen over :) Bedoel je bij de duplex-instellingen op 10 mbit zetten, of moet/kan ik dat ergens anders nog doen?

• bazkar
  • Laatst online: 19-02 17:01
Dat zijn inderdaad de settings die ik bedoel. Normaalgesproken zouden ze het op automatisch goed moeten doen, maar sommige NIC's hebben met sommige netwerkkaarten hiermee nog wel eens problemen.
Kijk eens op de vaste machine welke snelheid er geconfigureerd staat en stel deze eens als fixed speed in op de laptop(s)

Verwijderd

Wat voor snelheden stonden de PCs op, en waar staan de laptops op?

Ik heb ook ooit een soortgelijk probleem gehad; als je UTP kabels verkeerd hebt zitten (zonder de draadjes die omgekeerd moeten zitten omgekeerd) dan werkt het wel op 10mbit, en niet op 100. Dat zou het kunnen zijn.

Probeer het inderdaad eens met een fixed setting op 10mbit full-duplex.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Misschien heb je ipv straight-kabels gebruik gemaakt van cross-over-kabels (dat zijn kabels voor tussen 2 switches of tussen 2 pc's), en hadden de netwerkkaarten van je computer wel een voorziening om die draadjes intern goed te zetten, en kunnen je laptops dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
De PCs stonden op "auto negotiate", ik weet dus niet of ze dan op 10mbit of 100mbit liepen. Ook de laptops staan daar in eerste instantie op. Ik had al wel 100mbit full-duplex geprobeerd op de laptops, dat hielp alleen niet. Ik ga het zo met 10mbit proberen, ik weet niet meer of ik dat toen ook gedaan heb.

Ok, dat met die straight en cross-over kabels ga ik ook zo checken. Toendertijd heb ik dus 3 kabels aangelegd, waarvan er eentje (de kortste) nog wel werkt! Heb eergisteren de laptops geprobeerd daarop aan te sluiten en dat werkte. (Ik weet dat het dezelfde kabels zijn, want ze hebben een hele lelijke blauwe kleur.) Van die derde weet ik sowieso zeker dat de draadjes goed zitten (goed=omgekeerd).

Kortom:
1) Check kabels
2) Probeer 10mbit

• vitokj
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-04-2024
mss heb je dit al bekeken, maar staat je switch niet ingesteld met een mac adresfilter?
is wel raar dat als je de oude pc's terug zet je het probleem niet hebt.

heb je al geprobeerd om een bestaande pc op een andere plaats in het netwerk te 'hangen'

suc6

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Heb je zelf de pluggen op de kabels geknepen? Zo ja, welke kleurcode heb je gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Even die twee puntjes gechecked dus. Het (zeer verheugende) resultaat:

1) Kabels zijn zelf gemaakt, maar allemaal goed. Alledrie hetzelfde, precies dezelfde kleurencombinatie (groen-wit, groen, bruin-wit, bruin, oranje-wit, oranje, blauw-wit, blauw). Eén werkt goed, de andere twee niet.
2) 10mbit full-duplex zal ik nog niet geprobeerd hebben, want het werkt (op één laptop iig). Op die ene goede kabel gaat 100mbit trouwens ook goed. Ik moet nog een laptop op de derde kabel proberen, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Heeft iemand enig idee waarom ie 100mbit wel doet op één kabel, en niet op de rest? Is het de lengte van de kabel misschien?

edit: Bedankt trouwens :)

• vitokj
denk dat ik al het probleem weet.

je hebt de kleurencombo niet juist!!

als je utp aansluit, dan moet je je aan de juist kleuren houden, want anders werkt het niet goed. dit heeft te maken met de twistingen in de utp kabel. blabla

als je het klepje naar beneden houdt, dan moet het zijn van links naar rechts:

oranje/wit, oranje, groen/wit, blauw, blauw/wit, groen, bruin/wit, bruin.

en dit natuurlijk aan beide kanten.
suc6

• vitokj
vitokj schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 21:41:
denk dat ik al het probleem weet.

je hebt de kleurencombo niet juist!!

als je utp aansluit, dan moet je je aan de juist kleuren houden, want anders werkt het niet goed. dit heeft te maken met de twistingen in de utp kabel. blabla

als je het klepje naar beneden houdt, dan moet het zijn van links naar rechts:

oranje/wit, oranje, groen/wit, blauw, blauw/wit, groen, bruin/wit, bruin.

en dit natuurlijk aan beide kanten.
suc6
kijk hier ook maar eens. ongeveer halverwege staat t.

http://www.knudde.be/printer.php?page_name=utp_kabel

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 21:28:
Even die twee puntjes gechecked dus. Het (zeer verheugende) resultaat:

1) Kabels zijn zelf gemaakt, maar allemaal goed. Alledrie hetzelfde, precies dezelfde kleurencombinatie (groen-wit, groen, bruin-wit, bruin, oranje-wit, oranje, blauw-wit, blauw). Eén werkt goed, de andere twee niet.
2) 10mbit full-duplex zal ik nog niet geprobeerd hebben, want het werkt (op één laptop iig). Op die ene goede kabel gaat 100mbit trouwens ook goed. Ik moet nog een laptop op de derde kabel proberen, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Heeft iemand enig idee waarom ie 100mbit wel doet op één kabel, en niet op de rest? Is het de lengte van de kabel misschien?

edit: Bedankt trouwens :)
Duidelijk, kabels verkeerd geknepen. Nu kom je erachter waarom het belangrijk is om de internationale standaard te volgen, dat doen hardware-fabrikanten ook ;)
Opnieuw knijpen dus, je zult zien dat het dan wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Superhandige link, bedankt. Verklaard ook waarom de kortere kabel het wel goed doet :) Ik heb eventjes bij 2 andere zelfgemaakte kabels gekeken, en daar heb ik het wel goed gedaan (hoewel ze ouder waren!). Kwestie van te ver weggestopt in mijn gedachten denk ik.
Ik ga ze van de week meteen opnieuw knijpen.
Pagina: 1