Asrock 939 Dual Sata-> IDE probleem

Pagina: 1
Acties:

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:24
Een tijdje terug heb ik een oude harde schijf van Maxtor van 120 gig, die ik nog had liggen, in mijn pc gezet. De handleiding van mijn moederbord, Asrock 939 Dual SATA, adviseerd om een harde schijf op de 1e IDE aansluiting te zetten en de DVD rom of DVD brander op de 2e IDE. Na dit te hebben gedaan draaide alles goed totdat ik een dvd ging branden. De brandsnelheid, die normaal op 16 ligt, kwam nauwelijks boven de 1x speed uit en het hele systeem functioneerde amper. Omdat ik redelijk wat dvd's brandt heb ik de dvdrom en dvd brander maar weer op de 1e IDE aangesloten en de harde schijf op de 2e aangesloten. Als ik nu een groot bestand, van bijv. een gigabyte, naar deze schijf kopieer vanaf mijn SATA schijf dan duurt het een eeuwigheid en het systeem loopt weer helemaal vast. |:(

In de searchfunctie kwam ik niets tegen over dit probleem dus het lijkt me dan ook geen hardwarefout. In het bios kon ik niets abnormaals ontdekken. Ik draai de meest recente bios voor mijn mobo en ik weet zeker dat de harde schijf prima werkt. Iemand enig idee wat dit veroorzaakt en belangrijker nog, hoe ik dit kan verhelpen :? TIA

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:44

aerofreak

Steve Jobs

staat alles goed bij apparaatbeheer staat het niet op PIO modus, want dan gaat nl. erg langzaam

[ Voor 11% gewijzigd door aerofreak op 11-12-2006 17:09 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 17:57

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je wel de laatste drivers van je mobo geinstalleerd, al dan niet extra de aparte drivers van de controllers op het moederbord?

Want aangezien het zelfs gebeurt over de 2 kanalen (IDE & SATA), vermoed ik dat je drivers het gewoon niet snappen i.c.m. je OS (XP??)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

GodDamage schreef op maandag 11 december 2006 @ 16:56:
ik weet zeker dat de harde schijf prima werkt.
Hoezo dan? Heb je dat getest in een andere PC en testtools gebruikt?
Omdat iets werkte voordat je het aansloot zegt niet gelijk dat het nu niet defect kan zijn. De kans bestaat. Controleer hem eens, want ik heb hier ook ooit dergelijke problemen gehad met een disk die aan het overlijden was.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• GodDamage
cybersteef schreef op maandag 11 december 2006 @ 17:15:
[...]

Hoezo dan? Heb je dat getest in een andere PC en testtools gebruikt?
Omdat iets werkte voordat je het aansloot zegt niet gelijk dat het nu niet defect kan zijn. De kans bestaat. Controleer hem eens, want ik heb hier ook ooit dergelijke problemen gehad met een disk die aan het overlijden was.
Ik weet het zeker (denk ik :) ) want als ik de schijf op de 1e IDE poort aansluit dan functioneerd deze zoals het hoort.

• GodDamage
aerofreak schreef op maandag 11 december 2006 @ 17:09:
staat alles goed bij apparaatbeheer staat het niet op PIO modus, want dan gaat nl. erg langzaam
De 2e IDE stond idd op PIO. Ik heb het nu op "dma indien beschikbaar" gezet an zal even wat testen.

edit: dit was het euvel. Heel erg bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door GodDamage op 11-12-2006 17:27 ]

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:44

aerofreak

Steve Jobs

graag gedaan ;)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Pagina: 1