Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

profielwerkstuk glasvezel

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:15
goedenmiddag,
wij zijn 3 leerlingen in 5vwo aan het Keizer Karel College met een uitdaging :P :een profielwerkstuk. voor de mensen die minder bekend zijn met het schoolsysteem: dit is een werkstuk voor ons eindexamen, het moet voldoende gemaakt worden om te slagen.

wij hebben hiervoor ook een idee: we willen een sterrenhemel maken met glasvezel.

uitleg:
we willen een plaat nemen van ongeveer 1 bij 1 meter en daar dmv glasvezel een sterrenhemel van maken. als lichtbron willen we een paar stevige leds gebruiken. Hierbij willen we glasvezel aan verschillende lichtbronnen hangen zodat er verschil is in lichtsterkte. hierdoor lijkt het beter op een echte hemel.

nu het probleem:
we hebben nog geen idee hoe we de onderzoeksvraag moeten formuleren. er is ooit eerder een profielwerkstuk gedaan hierover maar daar is weinig boeiends over te vinden.

onze vraag aan jullie:
kunnen jullie ons misschien een beetje op weg helpen met een goede onderzoeksvraag, desnoods niet met een sterrenhemel maar iig met glasvezel. google is nog niet echt onze vriend geweest hier in, en www.natuurkunde.nl ook niet. 8)7

alvast bedankt _/-\o_

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Correct me if I'm wrong, maar het opstellen van de onderzoeksvraag en de deelvragen ed is toch iets wat je samen met de leraar moet doen? Als je er niet uitkomt zou je sowieso op je leraar af moeten stappen.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
zeg ons even wat jullie zelf bedacht hebben...
(zelf zoeken en denken mag ook ;) )

't is jullie taak eh niet de onze

dan kunnen we misschien daar verdere tips bij geven :+

(en meestal is het bij zulke taken net de bedoeling dat je zelf de vraag netjes verwoord, en 't antwoord ook nog weet te vinden)

tips:
mss iets met sterrenbeelden ofzo, en dat ook een beetje proberen te verwerken in die kunstmatige hemel ...
of sterrenkijkers...

hoe je de vraag verwoord laat ik aan jullie

[ Voor 21% gewijzigd door soulrider op 11-12-2006 15:48 ]

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
De onderzoeksvraag is altijd lastig bij dit soort onderwerpen. Uiteindelijk kom je toch uit op een vraag die eigenlijk nergens op slaat.. iets in de orde van "Op wat voor manier kan je een sterrenhemel realistisch nabootsen" oid.

Wellicht is "Welke eigenschappen van een sterrenhemel maken het zo mooi en kunnen we dat namaken", hoewel je je dan iets meer in de richting van psychologie begeeft...
En onthou altijd op school met dit soort dingen: Vorm is belangerijker dan inhoud. Het gaat erom dat je verslagen er gelikt uitzien met dure woorden. Dat het in feite alleen maar opgerekte zinnen zijn vindt een docent niet erg (Als hij het al doorheeft)..

Verder betwijfel ik of dit het juiste subforum is :P

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik snap ook niet helemaal wat je daaraan zou kunnen onderzoeken. Het enige dat jullie willen doen is een 'sterrenhemel' maken met behulp van glasvezel, dat heeft mijns inziens vrij weinig met natuurkunde te maken.
Kunnen jullie niet iets doen met datatransport over glasvezel, met dingen als bijvoorbeeld storing door afstand en hoe je dit kan oplossen met pariteitsbitjes enzo. Ook meer informatica achtig, maar wel met een natuurkundige achtergrond.

Verwijderd

Wat willen jullie eigenlijk onderzoeken? Uit de uitleg komt dit (bijna) niet naar voren en dat is wel de bedoeling van het PWS, dat je wat gaat onderzoeken. Probeer eerst eens duidelijk te maken wát jullie exact willen gaan onderzoeken en ga daarna een concrete onderzoeksvraag met bijbehorende deelvragen opstellen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 15:48 . Reden: In die ene minuut dat ik dit bedacht waren er al vele andere replies die op hetzelfde neerkomen :) ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, aan de hand van de positie van sterren aan de hemel wat gaatjes boren in ene plaat en dan verbinden met glasvezel en zo verlichten kan iedereen. Maar ik denk niet dat dat het gewenste niveau is voor een 5/6VWO'er ;)

Het wordt pas leuk als je zou kunnen onderzoeken hoe je zo'n ding licht zou moeten laten geven en zou moeten verplaatsen n.a.v. de draaing van de aarde enzo...maar dat praktisch uitwerken wordt dan wel weer erg lastig ben ik bang. Of iemand van jullie moet zo goed zijn dat ie in een programmeertaal een simulator kan schrijven, maar die kans acht ik vrij klein ;)

Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen (is ook preciesie, maar goed): Draaing van de planeten om de zon, en dan de planeten met fiber verlichten. Dan maak je in essentie een planetarium. Ben alleen bang dat je het dan, al is het op schaal, niet gaat redden met een plaat van 1x1 meter ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ik heb het idee dat je nu een leuk handvaardigheidprojectje voor ogen hebt en daar nu nog een fatsoenlijke vraagstelling of probleemstelling bij zoekt. Normaal is het toch altijd andersom? Wij hadden eerst een vraag in ons hoofd ('wat is inflatie', met als deelvragen hoe het ontstaat etc) en aan de hand daarvan een digitaal verslag geschreven met wat animaties ter verduidelijking enzo. Het was niet dat ik graag in 3D max wat leuke animaties van geldstromen wilde maken en daarom maar een PWS over inflatie ging schrijven :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 15:51:
Ik heb het idee dat je nu een leuk handvaardigheidprojectje voor ogen hebt en daar nu nog een fatsoenlijke vraagstelling of probleemstelling bij zoekt. Normaal is het toch altijd andersom? Wij hadden eerst een vraag in ons hoofd ('wat is inflatie', met als deelvragen hoe het ontstaat etc) en aan de hand daarvan een digitaal verslag geschreven met wat animaties ter verduidelijking enzo. Het was niet dat ik graag in 3D max wat leuke animaties van geldstromen wilde maken en daarom maar een PWS over inflatie ging schrijven :P
Precies ons profielwerkstuk ging over de werking van een hoovercraft, en hierbij hebben we toen (geprobeerd) een r/c hoovercraft bij te bouwen. De hoovercraft op zich werkte niet helemaal maar het verslag was goed en door het maken van de hovercraft werd voor ons veel duidelijker hoe een hovercraft werkte.

Andere mensen bij mij in de klas wilden een trike bouwen van een oude puch, maar daar moesten ze dus later ook een vraag bij verzinnen. Uiteindelijk is het wel doorgegaan met als hoofdvraag wat de prestaties van zoiets zouden zijn maar het ging niet echt ergens over en hebben het ook maar net gehaald.

Het komt erop neer dat het slimmer is om eerst een vraag te bedenken en daarna een project erbij te verzinnen

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ah, komop, daar kan je leraar je mee helpen en de onderzoeksvraag zelf is compleet niet iets wat met elektronica te maken heeft. Kom terug zodra je een vraag hebt die wel relevant is aan dit subforum.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.