Geforce 4 MX460 overleden? pc moet zsm weer klaar...

Pagina: 1
Acties:

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Ik ben bezig om wat oude spullen in een "nieuwe" kast te zetten. Het betreft een (ex)medion pc met de volgende onderdelen:

MSI MS-6382 moederbord (S-A)
Athlon XP 2100+ (1733mhz)
2x256 mb geheugen
80Gb hardeschijf
Geforce 4 MX460

Dit alles zit nu in een kast van sweex + bijbehorende 300 watt voeding (ja is goedkoop, ik weet het, maar de pc moest zo goedkoop mogelijk klaar) en er zit een NEC 7173 brander in.

Er stond nog een oude windows install op de harde schijf en deze doet het nog gewoon goed (dit was eerst ook een complete pc, geen andere hardware) Het is wel de bedoeling dat er een nieuwe windows-install overheen gaat.

Nu kwam ik dus eerst in windows en er was ogenschijnlijk niks aan de hand. Ik kon gewoon overal bij (mappen, programma's, alles) Ik kreeg telefoon en liet de pc even "alleen". Toen ik klaar was met telefoneren keek ik weer naar mijn scherm en zag ineens dat die even wegklapte (geen signaal) en toen kreeg ik weer beeld. Alleen was ALLES vreemd. Leken wel een soort artifacts in windows. Ik zette de pc snel uit en voelde of de videokaart niet te warm was. Niks aan de hand, koelblokje mooi koud, de rest van de kaart ook. Toen maar weer een reboot geprobeert. Gelukkig weer beeld: het windows opstartscherm voor mijn neus. Toen die bij het welkomstscherm aankwam (waar je tussen de accounts kan kiezen) Kreeg ik eerst eventjes het welkomstscherm te zien (een seconde of 3) Maar daarna klapte het beeld were uit en gaf mijn monitor de melding "geen signaal". De videokaart er meerdere keren uitgehad en er weer opnieuw ingedrukt, andere VGA-poort op de kaart geprobeert, maar allemaal geen resultaat. Met andere videokaarten werkt het systeem wel gewoon. Ik heb ook de drivers eraf gegooit dmv het gebruik van een andere videokaart, alleen dat mocht niet baten. De pc wil windows niet in met de Geforce 4 MX 460. is deze kaart nu gaar? :S

Wat heb ik precies geprobeert:

- Andere videokaarten:
TNT2 Model 64 PCI (werkt gewoon)
Geforce FX 5200 AGP (werkt gewoon)
Ati Radeon 9700pro AGP (verbruikt zeker weten meer stroom, voeding uitsluiten -> werkt gewoon)
- Zoveel mogelijk loskoppelen (1 bank geheugen eruit, dvd-drive eraf) maakt niks uit
- Drivers eraf gooien (maakt niks uit)

De pc moet zsm weer lopen, alle hulp is welkom!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-07 19:58
Ati Radeon 9700pro AGP (verbruikt zeker weten meer stroom, voeding uitsluiten -> werkt gewoon)

Je geeft zelf het antwoord al, als 3 andere kaarten het wel doen lijkt het me inderdaad dat je videokaart gestorven is :)

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 00:53

Mathizsias

Drizzt

Artifacts op het scherm kan betekenen dat de pipelines stuk zijn gegaan na overclocken of eventueel fysieke schade op het pcb. (bordje)

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 16:33
tsja, een koelblokje hoort warmte af te voeren en daarom warm te worden. Koud is dus niet goed.
Dit gegeven in combinatie met artefacts wijst op een oververhitte kaart.

• TFDev
Mathizsias schreef op maandag 11 december 2006 @ 15:48:
Artifacts op het scherm kan betekenen dat de pipelines stuk zijn gegaan na overclocken of eventueel fysieke schade op het pcb. (bordje)
Het kaartje ziet er nog mooi uit (geen fysieke schade) en is ook nog nooit overgeclocked (wat is het nut daar eigenlijk van op een MX460 :P
Daaaaf schreef op maandag 11 december 2006 @ 15:54:
[...]

tsja, een koelblokje hoort warmte af te voeren en daarom warm te worden. Koud is dus niet goed.
Dit gegeven in combinatie met artefacts wijst op een oververhitte kaart.
Met mooi koud bedoelde ik dus niet de kamertemperatuur, maar dat het koelblokje niet zo heet was dat ik mijn vingers eraan verbrande :+
Groever schreef op maandag 11 december 2006 @ 15:35:

Je geeft zelf het antwoord al, als 3 andere kaarten het wel doen lijkt het me inderdaad dat je videokaart gestorven is :)
Maar waarom werkt de kaart dan wel tijdens het opstarten van windows, en geeft deze heel even goed beeld voordat de videokaart ermee kapt :S

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Killed-1 schreef op maandag 11 december 2006 @ 16:32:
Maar waarom werkt de kaart dan wel tijdens het opstarten van windows, en geeft deze heel even goed beeld voordat de videokaart ermee kapt :S
Omdat tijdens het opstarten je kaart zogoed als niet moet doen bij wijze van spreken. Een keer hij de drivers laadt dan begint het 'echte' werk en gaat je kapotte kaart de mist in. De kaart is echt gewoon kapot, spijtig genoeg voor jou.

[ Voor 24% gewijzigd door Renegade! op 11-12-2006 16:55 ]

• killer_mac
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-12-2023

killer_mac

Life's better when you do RTS

Als je zoveel videokaarten hebt liggen, is het toch geen probleem om de pc te laten lopen lijkt me.

Mocht je ze ergens anders voor nodig hebben ik heb nog wel een ASUS 7100 liggen AGP ook nog een ASUS 3800 met 3D bril

Leven is mooier dan je denkt, dus kom achter je pc vandaan en geniet

• TFDev
mja die kaarten heb ik dus uit andere pc's gesloopt om te testen, en de pc is voor mijn baas :+ Ik zal even de koeler van de kaart afhalen en er eens wat AS5 tussen smeren, eens kijken of dat helpt :S

(de kaart deed het trouwens vorige week nog gewoon goed :S)

edit:

Net geprobeert om de koeler los te halen, beide pinnetje van het koelblokje waren los, maar er is gewoon GEEN beweging in dat stomme ding te krijgen :S

edit 2:

ik heb het net nog maar even geprobeerd met de GF 4 MX460, en dit keer kwam ik wel in windows :> alleen op het moment dat ik een bestand aanklikte in de verkenner had die weer geen signaal :/ en bij het weer opnieuw opstarten kreeg ik dit keer bij het welkomstscherm (de accounts) allemaal wazige tekens, lijntjes enzo te zien en toen kapte die er weer mee, ik denk dat de kaart echt toast is? :S

*Killed-1 gaat maar eens op marktplaats kijken naar een mx440 ofzo*

edit 3:

Toch maar eens bij me broertje de voeding uit de pc gejat en deze aangesloten en alles werkt wel 8)7 maargoed, probleem is opgelost, was dus toch een te zwakke voeding, bedankt sweex :>

[ Voor 82% gewijzigd door TFDev op 11-12-2006 20:24 ]

Pagina: 1