Toon posts:

vastleggen van welke schijf pc boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een gek probleempje:
Heb windows geinstalleerd op een nieuwe SATA disk. ging prima, mn oude IDE disk had ik even losgekoppeld. Vervlgens die weer aangekoppeld en PC boot keurig meer dan 15 maal op van de SATA schijf. Maar nu opeens pakt ie die oude IDE schijf waarop inderdaad nog een windows partitie staat weer als eerste boot.
In mn bios kan ik geen onderscheid maken tussen welke HD als eerstewordt gepakt in boot volgorde, ik kan alleen kiezen uit CDROM, removable device, hard disc, floppy etc...
Ik hoef m maar een maal geforceerd naar die SATA te booten, dan kan ik die voormalig C:\ partitie formatteren en ben ik denk ik van het probleem af

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:42
booten met de IDE drive losgekoppeld, en als je OS opgestart is de IDE drive aansluiten en formatteren?

edit: oh nee...

[ Voor 8% gewijzigd door Sebas1979 op 11-12-2006 14:01 ]

I like my men like I like my coffee

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan toch ook een schijf uitschakelen als boot? Dan zou hij in feite de andere moeten pakken.
Sebas1979 schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:58:
booten met de IDE drive losgekoppeld, en als je OS opgestart is de IDE drive aansluiten en formatteren?
Dat is echt niet slim 8)7 Wil je een kortsluiting gaan organiseren?

[ Voor 60% gewijzigd door Outerspace op 11-12-2006 13:59 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Sebas1979 schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:58:
Dat zou ik niet proberen omdat er immers fysiek niets mis is met het systeem en de disk.

Wat gebeurt er als je die IDE disk als Slave aan de kabel hangt, ik ga er even van uit dat hij als enige apparaat aan de controller hangt.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 11-12-2006 14:02 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Knoppix-CD downloaden, booten vanaf CD-ROM en dan de partitie verwijderen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:23
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:55:
Ik zit met een gek probleempje:
Heb windows geinstalleerd op een nieuwe SATA disk. ging prima, mn oude IDE disk had ik even losgekoppeld. Vervlgens die weer aangekoppeld en PC boot keurig meer dan 15 maal op van de SATA schijf. Maar nu opeens pakt ie die oude IDE schijf waarop inderdaad nog een windows partitie staat weer als eerste boot.
In mn bios kan ik geen onderscheid maken tussen welke HD als eerstewordt gepakt in boot volgorde, ik kan alleen kiezen uit CDROM, removable device, hard disc, floppy etc...
Ik hoef m maar een maal geforceerd naar die SATA te booten, dan kan ik die voormalig C:\ partitie formatteren en ben ik denk ik van het probleem af
Wat voor een mainboard is het dan ? Want praktisch altijd kun je de afzonderlijke volgorde van harde schijven ook instellen, al dan niet in een apart sub menu'tje genaamd HD Boot Priority o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
opgelost.
het probleem deed zich voor als de Asus installatie CD van mn moederbord (A8N5X overigens) in de CD drive zat. Met een lege CD drive boot de pc wel netjes van de SATA drive. Snap er niets van, maar goed, inmiddels is het probleem dus opgelost. dank voor de reacties
Pagina: 1