Toon posts:

Asus P5W DH Deluxe met 3 SATA poorten?

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand dit, want ik kom er niet uit.

Er zitten op mijn mobo 3 standaard SATA poorten, 2 voor Asus backup, en 3 voor RAID mode.
Nu wil ik gewoon 4 standaard SATA apparaten aansluiten, zonder 1 van deze functies.

Nu heb ik de BIOS al de RAIDmode en de Asusback mode uitgeschakeld, maar als ik nu bijvoorbeeld een SATA brander of SATA schijf aansluit op 1 van deze poorten dan krijg ik de melding dat er geen compatible apparaat is gevonden op deze poort.

Ik kom er via de handleiding niet uit. Iemand nog een idee?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Als het goed is zit er links nog ergens eentje op de Jmicron controller. en zou je die EZ backup zo moeten kunnen configureren dat t gewoon in SATA draait.

Verwijderd

Topicstarter
In de bios heb ik die controller wel aan laten staan, maar zonder de backup mogelijkheid. Doel jij op een jumper die ik op de mobo moet omzetten?

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Staat allemaal vrij duidelijk in het boekje van je mobo beschreven...

Rapapa...

Verwijderd

Topicstarter
LosGieros schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:07:
Staat allemaal vrij duidelijk in het boekje van je mobo beschreven...
Wellicht ben ik dom (die kans is aanwezig 8)7 ) maar ik kom er helaas niet uit

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:42

Plato112

Da is toch nie normaal!

Er zit een jumper op je mobo die de 2 oranje sata aansluiting configureert ik zelf gebruik ze niet dus ik weet niet hoe de jumper standaard zit, maar ik weet wel dat je met die jumper kunt instellen of je de raid 0 raid 1 of gewoon elke hdd apart wilt gebruiken (heeft een naam maar die ben ik vergeten). Misschien dat het hier aan ligt. Ik moet wel zeggen dat mij niet helemaal duidelijk is wat je nu precies niet lukt.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je oranje EZbackup poorten eigenlijk de 3 of 4 poort/aansluiting is van de intelcontroller, je kunt ook zien dat er eentje "mist" op je mobo bij de andere 3. Deze moet het dus gewoon doen mits je je jumpers goed hebt staan.

Ik heb zelf geen ervaring met sata branders, maar ik moet wel zeggen dat ik het heel raar vind dat hij je sata schijf niet pakt. Bij mij deed hij het meteen toen ik hem aansloot.

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het verduidelijken. Ik heb 3 standaard SATA poorten (zonder mogelijkheden). Deze zijn alle drie in gebruik, maar ik heb een 4e SATA apparaat.

Nu heb ik nog 2 oranje SATA poorten over EZbackup en 3 zwarte SATA poorten (voor RAID). Maar als ik een 4e apparaat op 1 van deze poorten aansluit werkt het niet. Krijg ik de melding dat ze niet goed gedefineerd zijn.

Maar ik zal nog wel is ff kijken naar die jumper.

• M.Koers
  • Laatst online: 20-05 13:33
Ik heb zelf ook dat moederbord in combinatie met 4 schijven.
Die op de northbridge achte vga kan je zo gebruiken.
Verder in je bios de JMicron (Onboard devices) op ICHI instellen (d8 ik).
4e apparaat op de zwarte sata poort boven de vga pluggen.
In windows de drivers van de JMicron installeren en klaar is kees.

Succes :)

Verwijderd

M.Koers schreef op maandag 11 december 2006 @ 16:01:
Ik heb zelf ook dat moederbord in combinatie met 4 schijven.
Die op de northbridge achte vga kan je zo gebruiken.
Verder in je bios de JMicron (Onboard devices) op ICHI instellen (d8 ik).
4e apparaat op de zwarte sata poort boven de vga pluggen.
In windows de drivers van de JMicron installeren en klaar is kees.

Succes :)
hier klopt geen bal van.

De standaard poorten zijn rood en zwart, 3 stuks bij elkaar, dan nog 2 oranje en nog een rode tegen de backplane aan.
Die tegen de backplane is de jmicron poort.
Zonder de jmicron poort heb je dus 5 sata aansluitingen ter beschikking.
2 van deze zijn oranje.
Als je van de oranje maar 1 poort gebruikt heb je gewoon 4 poorten in de ich7r intel matrix raid controller ter beschikking en daar kun je er mee doen wat je wilt, je kunt ze zoals ik alle 4 in 1 raid opstelling zetten, of 2 raids of helemaal geen raid.

Je moet er dus voor zorgen dat je in de intel matrix raid (ctrl-i tijdens de post) 4 apparaten hebt. Dan gaat het wel werken. Let op, 1 poort is de boot poort, het apparaat aan deze poort wordt automatisch het boot device.

En dit staat inderdaad allemaal duidelijk in de manual!

• M.Koers
Ik lul nou niet uit me nek hoor.
Bij mij heb ik 4 zwarte poorten.
3 in het midden
1 boven de vga(die zit op de Jmicron)
1 Esata poort op backplane
2 oranje vann de EZ_Backup
Ik kan hier geen schijf aanhangen en dan als nog gebruiken.
Heb de nieuwste bios en alles maar lukt met geen mogelijkheid.

Verwijderd

als ik hier kijk:
http://www.asus.com/produ...48&model=1198&modelmenu=1
dan zie ik 3 poorten bij elkaar (midden onder), 2 zwarte en 1 rode, die rode is de boot poort.
Dan zitten er verder naar links nog 2 oranje, voor ez raid, aan de sil controller
en op het plaatje midden boven zit tegen de audio poorten nog een rode, da's de jmicron poort, buitenop zit er nog eentje maar die zie je op het plaatje niet.

Gebruik de 3 bij elkaar plus 1 oranje en je hebt 4 poorten voor 4 schijven.
op pagina 5-31 van je manual zie je hoe het intel matrix raid schermpje er uit ziet als je dit doet en wordt uitgelegd wat je moet doen om daar te komen.

ik heb een raid 0 van 4 schijven, bovenstaande is de enige mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen.
Dus het kan echt!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 22:08 ]

• M.Koers
Bij mij zijn ze toch echt zwart.
Zal wel nieuwe revisie zijn ofzo.
Maar verder is het wel hetzelfde.

• Plato112
  • Laatst online: 20:42

Plato112

Da is toch nie normaal!

Catscit zegt ongeveer wat ik bedoelde alleen hij zegt t wat duidelijker. Ik had ook niet zoveel tijd om te posten. Maar het is belangrijk dat je in ieder geval een schijf aan sata 1 hangt. Dit is de rode poort die bij de 2 zwarte poorten zit.

Ik vind het wel raar dat je bij jou de poort niet rood is. Ik snap niet waarom Asus dit zou veranderen want het maakt duidelijk welke poort nummer 1 is. Dit is wel erg handig als je 1 of 2 schijven hebt, want anders moet je al die kleine lettertjes van dichtbij gaan bekijken. Het lijkt wel of je een speciaal bord hebt of dat er iets aan veranderd is ofzo. Want ik heb nog niemand eerder gehoord met een p5w dh dlx die daar geen rode aansluiting heeft (niet dat veel mensen dit spontaan zullen melden).

Maar doet je systeem het wel met een ata-schijf? En misschien ook de rest van je specs posten zodat anderen eventueel kunnen zien of er hardware is die elkaar niet lief vindt etc. Je schijf spint wel op neem ik aan? Alles kan helpen

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Hoi,
Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd maar goed. Heb zelf het probleem gehad dat ik maar 1 sata schijf kon gebruiken ipv 3. Blijkbaar heb je een soort slave sata kabels, althans kabels met een vergrendel mechanisme. Toe ik deze gebruikte op sata poorten 3 en 4, kon ik alle drie schijven wel goed gebruiken.Met de gewone rode sata kabel kreeg ik geen sata schijf aan de praat op poort 3 en/of 4.Raar maar waar.

• M.Koers
Dat van die kabels mag eigenlijk niet uitmaken.
Heb zelf ook gewone kabels eraan hangen.
Had je controller niet per onegelijk op RAID gezet ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik heb nu het volgende gedaan:

Aan de standaard SATA poorten (3 in totaal) die bij elkaar zitten heb ik nu 2 HDD's aangesloten en 1 brander.

Inmiddels heb ik een andere hardeschijf aangesloten aan de RAID1 SATA poort (de zwarte naast de CPU). Dit werkt, alleen herkend de JMicron tijdens het laden van de POST deze hardeschijf als IDE?!? En om het nog vreemder te maken, de bewuste hardeschijf wordt in de BIOS alleen herkend bij de boot priorety.

In Windows zelf werkt de hardeschijf wel, maar iedere keer bij het opstarten van Windows verschijnt de volgende foutmelding Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~elfer116/foutmelding.JPG

Hoe kan dit en hoe los ik dit op?

Verwijderd

Topicstarter
Never mind! Foutmelding is al verdwenen, de JMicron controller in de bios ingesteld op BASIS ipv IHAC (of hoe het ook mag heten :)

Probleem lijkt dus opgelost, heb nu 4 apparaten zichtbaar zonder foutmelding :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 11:53:
Never mind! Foutmelding is al verdwenen, de JMicron controller in de bios ingesteld op BASIS ipv IHAC (of hoe het ook mag heten :)

Probleem lijkt dus opgelost, heb nu 4 apparaten zichtbaar zonder foutmelding :)
maar wederom, waarom die jmicron poort gebruiken?
ich7r is veel sneller, zeker onder belasting!

Verwijderd

M.Koers schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 20:14:
Dat van die kabels mag eigenlijk niet uitmaken.
Heb zelf ook gewone kabels eraan hangen.
Had je controller niet per onegelijk op RAID gezet ofzo?
Nee ben er redelijk zeker van-hoewel je door de bios mogelijkheden bijna het bos niet meer ziet-dat alles wel goed staat. Heb hetzelfde probleem als ik twee disks aan de ez backup gooi( deze nog wel op stripe gezet middels het jumpertje ). Zal wel door rotte kabels komen, ondanks dat ze nieuw uit de doos komen.Met een zwarte en een oranje datakabel gaat het prima, zodra ik een rode gebruik mis ik 1 drive..Beste of daar maar niet te lang bij stil te blijven staan :)

Verwijderd

Zeg hoe weet ik eigenlijk of op mijn P5W de S-ata schrijven niet 1,5 gig maar de volle 3 gig enabled zijn ?!
De jumpers zijn in ieder geval verwijderd van de HDD's .. Maar toch ...

Verwijderd

Beste tweakers,

Ik zit reeds met het zelfde probleem.

Ik heb 2 HDD's van Maxtor en Western Digital op de rode (maxtor) en op de zwarte (W-D) zitten, en daarnaast, op de 3e (2e zwarte), een S-ATA DVD/RW van ASUS.

Daarnaast heb ik een HDD van 500GB van Seagate (nu dus het merk Maxtor) en die wil ik aansluiten op de JMicron poort. Hij pakt hem prima op bij de JMicron detect in de biios maar met Ctrl+I en Ctrl+J haal ik niets uit, gezien ik het al geprobeerd heb op een van die 2 oranje ESATA slots te doen.

Hoe dan ook, hoe krijg ik dit werkende en wat is slim? De HDD wordt vol gestopt met files en de DVD/RW gebruik ik... 1 tot 2 keer per week om te af te bakken op DVDtjes. Is het dus slim om, gezien minimaal gebruik, de DVD/RW op JMircron te doen en de HDD op de standaard S-ATA slot?

Ik kom er niet uit en krijg ook beide op de JMicron én de ESATA slots niet aan de praat. Op die 2 oranje ESATA komt hij niet door de bios door Mass Storage Device failure en bij JMicron zie ik hem zelfs in Windows, maar kan er niet op komen of dergelijke.

Help? :P
Pagina: 1