32bit kernel compileren voor een AMD64

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Omdat ik onder 64bit wat functionaliteit mis in m'n gentoo installatie (flash bijv), was ik dit weekend bezig om een 32bit versie er parallel van te zetten.
Ik doe dit gewoon vanuit m'n normale omgeving, en ik vermoed dat het daar ook fout gaat.

Het compileren van nieuwe pakketten vanuit de CHROOT gaat allemaal goed, maar de kernel gaat de mist in. Ik kan alleen uit 64bit processors kiezen en dat wil uiteraard niet samen met een 32bit omgeving. Nou heb ik zelf het vermoeden dat "make menuconfig" kijkt naar welke omgeving er gedraait wordt en daar de beschikbare processors op baseerd, maar ik weet het niet zeker. Klopt dit en is simpelweg in opstarten in een 32bit omgeving de enige manier? Of kan ik het ook op de één of ander manier vanuit een 64bit omgeving?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het kan wel, maar je moet een andere architectuur aangeven. Krijg je volgens mij zoiets als dit:
code:
1
ARCH=i386 make menuconfig

Ben er ook niet helemaal zeker van overigens..

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik zie niet helemaal wat je met die chroot wil.. Maar je kan niet van een 64-bits omgeving chrooten naar een 32-bit omgeving.

iRacing Profiel

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Je kunt uitstekend chrooten van een 64-bits omgeving naar een 32-bits omgeving, alleen niet andersom.

In principe wordt je kernel niet 64-bits van het kiezen van een K8 als processor. Dat zit hem in je make opties (als ik me dat goed herinner, ik gebruik nog maar weinig Gentoo, duurt me te lang). Je moet je /etc/make.conf even editen en dan je architectuur veranderen naar een 32-bits platform. Je moet dat wel je HELE systeem opnieuw compileren he, even een nieuwe kernel werkt niet, want een 32-bits kernel kan geen 64-bits applicaties uitvoeren. Als ik je een tip mag even, zou ik dus gewoon een nieuwe install (Gentoo, Ubuntu, whatever) doen op een andere partitie. Is denk ik een stuk makkelijker.

Overigens kun je in Gentoo ook standaard 32-bits packages bakken (multilib aanzetten in je make.conf, daarover even lezen op gentoo.org/docs). Dan hoef je alleen Firefox en Mplayer opnieuw te bakken om de Flash, Win32codecs etc. te kunnen gebruiken.

Succes!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

eensch met wzzrd, kunt dan emerge world -e doen daarna :/
en dan heb je alleen maar 32bits.

geen succes.
losse install in een rootjail is stukken netter.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Boudewijn schreef op maandag 11 december 2006 @ 10:17:
eensch met wzzrd, kunt dan emerge world -e doen daarna :/
en dan heb je alleen maar 32bits.

geen succes.
losse install in een rootjail is stukken netter.
:?

Blij dat je het met me eens bent, maar ik snap je niet helemaal. Misschien iets langere zinnen? ;)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

deepbass909 schreef op maandag 11 december 2006 @ 09:07:
Het compileren van nieuwe pakketten vanuit de CHROOT gaat allemaal goed, maar de kernel gaat de mist in. Ik kan alleen uit 64bit processors kiezen en dat wil uiteraard niet samen met een 32bit omgeving.
En waarom zou dat niet samengaan ? Ik draai al jaren een 32 bits SPARC distro op een 64 bits SPARC kernel.
Nou heb ik zelf het vermoeden dat "make menuconfig" kijkt naar welke omgeving er gedraait wordt en daar de beschikbare processors op baseerd, maar ik weet het niet zeker. Klopt dit en is simpelweg in opstarten in een 32bit omgeving de enige manier?
Ja, dat klopt, en nee. dat is niet de enige manier.

code:
1
2
export ARCH=i386
make menuconfig

Ik zou mezelf eerst afvragen of je wel een 32 bits kernel nodig hebt.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Om flash te gebruiken heb je geen 32bits kernel nodig, je hebt alleen de 32bits libraries nodig die gentoo ook vast wel distribueert bij zijn 64bits versie van de distro.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ok, even een kleine verduidelijking (ik dacht dat ik het toch duidelijk in m'n ts had gezet...).

Ik ben bezig om op een andere harddisk een volledig nieuwe installatie te doen. Ik hou daarvoor de gewone installatie handleiding aan, met als enige verschil dat ik niet op heb gestart met een live cd, maar het vanuit mijn werkende 64bit installatie doe.

In de make.conf van de nieuwe installatie staat aangegeven dat ik k7 optimalisatie wil gebruiken. Ook m'n profiel wijst naar een 32bit versie.

Na "chroot /mnt/gentoo-32bit /bin/bash" heb ik uiteraard "env-update" en "source /etc/profile" gedraait, waarmee het systeem zou moeten reageren alsof het 32bit is (of ga ik nu ergens helemaal de fout in?). Vanuit deze omgeving probeer ik m'n kernel te compileren, maar ik kan dus alleen voor 64bit architecturen kiezen bij "make menuconfig" en dat gaat uiteraard fout (het compileren loopt gelijk stuk, omdat een 64bit kernel niet compatible is met een 32bit omgeving).

@igmar
Ik ga dat vanavond eens proberen, maar voor zover ik weet, moet ARCH=i386 ook gezet worden als je env-update en source /etc/profile draait...

En ik heb dus een 32bit kernel nodig omdat ik om het één en ander te testen een volledig 32bit omgeving aan het installeren ben (ik wil onderandere eens testen of er veel prestatie verschil is tussen 32bit met alle instructiesets (mmx, sse, sse2, 3dnow, etc) ingeschakeld en 64bit zonder deze (ze zijn op het moment nog uitgeschakeld in gentoo ivm stabiliteitsproblemen).

@moto-moi
Het klopt dat je flash ook onder 64bit kan draaien, alleen als ik zie wat ik daarvoor uit moet halen, word ik daar niet vrolijk van. Ik moet dan firefox opnieuw installeren (de binairy ipv de source versie) en het draaien vanuit een jail.... (http://gentoo-wiki.com/HOWTO_AMD64)

Nu is deze howto heel duidelijk, maar het maakt het onderhouden van m'n systeem een stukje omslachtiger, iets wat ik juist met m'n huidige install zoveel mogelijk wil voorkomen. Dus als 32bit net zo snel, of sneller werkt, dan ben ik bereid om op dit moment weer van puur 64bit af te stappen tot het moment dat er meer (closed-source) software beschikbaar is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

deepbass909 schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:42:
Het klopt dat je flash ook onder 64bit kan draaien, alleen als ik zie wat ik daarvoor uit moet halen, word ik daar niet vrolijk van. Ik moet dan firefox opnieuw installeren (de binairy ipv de source versie) en het draaien vanuit een jail.... (http://gentoo-wiki.com/HOWTO_AMD64)
Ik denk dat je dit overschat.

Je kunt gewoon emerge mozilla-firefox mozilla-firefox-bin doen.

Je krijgt dan 2 binairies, firefox en firefox-bin

In firefox-bin werkt flash gewoon.

nadeel is wel dat je je plugins 2 keer moet instaleren. Ik heb gewoon mn snelkoppeling in het menu aangepast, werkt als een trein.

Had trouwens geruchten gehoord dat er binnenkort een nieuwe flash versie voor linux uitkwam, waarschijnlijk ook met 64bit ondersteuning.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb nog wat zitten spelen met ARCH=i386 en ik kan nu wel de verschillende cpu optimalisaties kiezen, maar compileren wil nog niet.

Ik wil gewoon wat spelen met een 32bit omgeving om te kijken wat me meer bevalt. Ik vind 64bit nu nog wat tegenvallen. Het draait allemaal wel, maar het lijkt wat traag te zijn. Daarnaast merk ik dat nog niet alles werkt zoals het zou moeten... Soms loop ik tegen compileer fouten aan (bijv bij kdelibs als kdeenablefinal als flag aanstaat).

Ik vrees dat ik voor de kernel trouwens toch even op moet starten met een 32bit live cd...

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik heb het vermoeden dat je een cross-compiler nodig hebt om een i386 kernel te compileren in een amd64 systeem. Andersom is het in ieder geval zeker zo, tenzij je een heel erg raar geconfigureerde compiler gebruikt op je systeem die zowel -m32 als -m64 accepteert. Ik ken geen distro's die dat zo leveren.

offtopic:
Ik heb zelf een tijdje 64bit kernels gebruikt waar ik alleen een 32bit root had. Ik had dan dus een amd64 cross compiler op mijn systeem voor het compileren van de kernel en externe modules. Het zogenaamde voordeel is dat je filesystem- en device drivers 64 bit gebruiken met alle bijkomende voordelen (snelheid en geen lowmem / highmem) zonder alle multilib / chroot nadelen. Ik heb zelfs een 64bit NVIDIA kernel module gebruikt bij een 32 bit versie van het "userspace" gedeelte van de NVIDIA driver.
Problemen met zo'n gemixte omgeving zijn, dat sommige build systems (uit mijn hoofd: Qt, klibc en andere non-autoconf dingen) in de war raken en bijvoorbeeld amd64 assembler gaan inlinen omdat "ergens" gedecteerd wordt, dat je een 64bit OS draait :)
Maar goed, ik had tijd teveel...

[ Voor 62% gewijzigd door irondog op 12-12-2006 16:20 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1