Toon posts:

Pc werkt niet meer als tevoren na OC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag beste lezers,

Mijn specs:
Voeding: 380Watt Coolermaster
Moederbord: Epox EP - NDA3I , nforce 3 250
Processor: AMD 64 4000+ + Zalman CNPS 7700-AlCu
Geheugen: Corsair pc3200 2 x 512 MB (dual channel)
Videokaart: Geforce 5900XT
Geluid: Audigy 4
Opslag: 2 x 80GB ATA

Ik zit met een zeer vervelend probleem.

Ik heb het bovenstaande systeem een paar weken terug gekocht en dacht even te gaan overklokken.
Standaard loopt de processor op 2400 mhz, ik heb deze op 2750 mhz gezet. Dit heb ik alsvolgt gedaan in de bios.

Divider: op 11 --> 11 x 250 =2750
vcore : +0.05 --> 1,4
RAM: 166mhz (standaard loopt het op 200) --> dmv OC op standaard 200MHZ gehaald
RAM timings : 2,5 3 3 8 1T --> standaar times op 200 MHZ --> deze ook op 166 mhz gezet
Multiplier: 4X
AGP + PCI: Gelockt op 66 mhz en 33 mhz
(Verder heb ik niets anders gedaan)
Superpi 1M : voor OC : 35secs || na bovenstaande OC: 29secs

Dit lijkt me niet een superharde overclock, deze overclock heb ik 1 dag lang zo gelaten.
Ik zit met een zeer vervelend probleem, namelijk de computer werkt minder snel als voor de OC. Vandaag in de ochtend heb ik in de bios "load optimal settings" (standaardwaarden) gedaan, ik wou de computer weer standaard laten lopen omdat hij standaard al zeer snel was realiseerde ik me.

Ik merkte vrijwel direct dat de computer trager was als eerst (voor de OC) terwijl hij precies dezelfde instellingen had. Na mijn computer te restarten startte hij niet meer op. Dus na lang troubleshooten haalde ik een RAM module eruit en de computer deed het weer. De computer draaide op 1 x 512mb ram. Na wat testen bleek dat mij computer niet meer op dual channel wou draaien (heb verschillende modules geprobeerd), 2 x 512 mb op single channel deed de computer wel.

De computer perfomance is dus totaal trager geworden, ik heb de volgende dingen geconstateerd:

SuperPi 1M : 39 Sec ( was voorheen 35 Sec)
CPU fan: Draait op 2800RPM ( was voorheen 1800/1900RPM), maakt nu zeer veel lawaai
OC: opnieuw OC'en heeft ook geen zin 2750MHZ geeft in SuperPi 1M 35sec ( was voorheen 29sec)
Gamen: Muis functioneert anders ( klinkt raar maar het is zo)
Computer: Deze is trager met dingen instaleren ;(

Weet iemand hoe dit kan gebeuren?? Hoe kan ik het weer goed krijgen???

alvast bedankt!!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:51
Hoi, heb je al geprobeerd je bios te resetten?

Ik had een bordje waarbij het geheugen niet meer "dual channel" wilde lopen nadat ik de timings handmatig had gezet. Nadat ik m´n cmos resette werkte het weer.

- knip -

Verwijderd

Topicstarter
ja al geprobeerd.... geen resultaat

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De kans is natuurlijk aanwezig dat je iets gesloopt hebt...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:29

Dark

who tweaked the light?

Gezien het feit dat niet alles het zelfde werkt als voorheen na een reset van de bios lijkt het me waarschijnlijk dat het daarvoor niet helemaal standaard stond ingesteld. De bios resetten op optimized defaults wil nog niet zeggen dat die instellingen optimaal zijn voor jouw hardware, maar eerder maximaal compatible (dus traag) om de boel opgestart te krijgen.

Het niet willen opstarten met 2 repen geheugen, maar wel met 1 reep duidt meestal op een iets te lage spanning op he geheugen, of te strakke spd-timings om bij die lage spanning te kunnen starten. Zodra je wel met 1 reepje op kan starten is het meestal een kwestie van een puntje voltage erbij op het geheugen en/of de timings instellen.

De tragere prestaties in superpi zijn denk ik ook terug te voeren op een van de geheugen instellingen. Bijvoorbeeld de timings of de divider kunnen op auto/default stand soms trager uitkomen dan wat je met het handje had ingesteld. Timings met het handje instellen inplaats van "spd", ht,- en cpu-multipliers ook met de hand instellen op de juiste waarden.

Hetzelfde geldt voor het sneller draaien van de fan. Het is logisch dat deze op de standaard stand optimaal blaast, waarschijnlijk staat er wel ergens een power,- of thermal management pagina in je bios waar je de fan zo kan instellen dat deze weer temperatuurafhankelijk zijn rondjes gaat draaien ipv. op volle snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor je reactie " Dark"

- Ik had voor de OC precies dezelfde instellingen in de bios... 100% zeker
- op de repen zijn identiek beide op 2,5 3 3 8. Timings is niks aan veranderd die zijn standaard.
- Over de fan ben ik nog onzeker die draaide voorheen altijd op 2000toeren, zonder iets in te stellen. Nu draait ie maximaal, ik kan de fanspeed niet in de bios aanpassen maar wel het aantal graden Celcius van de processor. Dit heb ik ook gedaan --> geen resultaat :(

Iemand een verklaring???

ps: ik denk zelf na heel wat research dat ik me northbridge omzeep heb geholpen, kan dit???????

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik heb een donkerbruin vermoeden dat je je RAM geheugen hebt gesloopt , de traagheid die je ervaart is omdat je windows xp draait met 512 MB ram denk ik ... , en al helemaal omdat je single channel draait , wat echt niet goed is in superPI

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
ik draai 1024 MB RAM single channel :s

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Als je de mogelijkheid daartoe hebt probeer dan eens ander geheugen in dual channel te draaien.
Als het dan ook niet werkt dan ligt het dus niet aan je geheugen, anders lijkt het erop dat je geheugen niet helemaal lekker meer is.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernie op 12-12-2006 08:04 ]

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11-2025

Tachyon

pop the glock

Draai anders eens Memtest86 om fouten in je geheugen uit te sluiten.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Pagina: 1