Toon posts:

Pentium II mmx / MB AL440Lx -> gebruik zonder proc Koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vandaag heb ik een fan-probleem met mijn PII processor (linux firewall bakje).

Het betreft een Pentium II MMX @ 200Mhz. Mainboard Intel AL440LX

Type MB:
http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/AL440LX/

Zonder Fan wilt de pc niet opstarten (fan-chack mechanisme). Zonder enige mogelijkheid om het geheel om de tuin te leiden ben ik een stapje verder gegaan en op de FAN connector van de Processor een FAN met RPM uitlezing gehangen. (Omwille van het feit dat de check door de bios niet uit te schakelen valt).

Op dit moment draait de pc met de fan (aan de proc connector)...maar gemonteerd in het front van de case. en een ventilator in de voeding. Deze tweede staat half boven het socket van de Pentium 2 (gigantisch blok in het slot).

Nu draait het echter gedurende 15 minuten en kan perfect het koelblok aanraken.

Is deze koeling voldoende? of moet ik daadwerkelijk terug een fannetje in het koelblok van de processor monteren?

Ik heb de suggesties gevolg ui men geblokkeerde topic. Blijkbaar was men info niet volledig en hoop het nu op een goeie manier aan te pakken. Meer dan men best doen kan ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 00:05 . Reden: link MB toegevoegd ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:58
NAar mijn weten hadden vrij veel Pentium II's pasieve koelblokken. Als je een airflow van voor naar achter in je systeem hebt, moet dit geen enkel probleem zijn.

Is er in de Bios niets uit te zetten voor de fan-check uit te zetten? (Eigenlijk heb ik nooit zoiets gezien :$ )

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Topicstarter
Keiichi schreef op maandag 11 december 2006 @ 00:07:
NAar mijn weten hadden vrij veel Pentium II's pasieve koelblokken. Als je een airflow van voor naar achter in je systeem hebt, moet dit geen enkel probleem zijn.

Is er in de Bios niets uit te zetten voor de fan-check uit te zetten? (Eigenlijk heb ik nooit zoiets gezien :$ )
Inderdaad. Hier valt echt niets uit te zetten in het bios. Heb al zitten zoeken om ergens een bios versie te vinden die de fan-chack uit kan doen zetten, maar echter zonder resultaat.

Echter in dat koelblok (echte mastodont). daar zit een klein fannetje in.

Heb het zelfs proberen te vervangen door een ander P2 koelertje, maar dat was net een tikkeltje kleiner.

Dat gaf de gelegenheid om eens verder te zoeken want het maakt toch zo'n kbaal met dat klein koelertje. (zeker voor server in de ruimte).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer gewoon de tip van dion_b eens en hang een andere fan eraan met rpm uitlezing (ik zie nog nergens staan dat je dat gedaan hebt namelijk).

Verder is het zo dat een PII 200 niet bestaat, dus post eens wat je wel hebt. De P2s zijn er met verschillende cores, (Klamath, Deschutes) of de celera versies (Covington, Mendocino). En er zit nogal wat verschil in de hitte ontwikkeling. Klamaths zijn heethoofden terwijl een Deschutes een stuk beter te koelen is met een passieve koeling.

Zoek dat dus eerst eens uit, dat scheelt al een heleboel. Zie ook: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p2.php

Verwijderd

Terw_Dan schreef op maandag 11 december 2006 @ 07:28:

Verder is het zo dat een PII 200 niet bestaat, dus post eens wat je wel hebt. De P2s zijn er met verschillende cores, (Klamath, Deschutes) of de celera versies (Covington, Mendocino). En er zit nogal wat verschil in de hitte ontwikkeling. Klamaths zijn heethoofden terwijl een Deschutes een stuk beter te koelen is met een passieve koeling.
Dr staat niet dat ie een Pentium II 200mhz heeft...er staat dat ie een Pentium II @ 200 mhz heeft. Teruggeklokt waarschijnlijk dus :)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 00:17:
[...]

Inderdaad. Hier valt echt niets uit te zetten in het bios. Heb al zitten zoeken om ergens een bios versie te vinden die de fan-chack uit kan doen zetten, maar echter zonder resultaat.

Echter in dat koelblok (echte mastodont). daar zit een klein fannetje in.
misschien dat je met zoeken op fan check meer resultaten krijgt?
Maar met een lekker groot koelblok moet je je proc idd gewoon passief kunnen koelen als je airflow door je case hebt :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 07:45:
[...]

Dr staat niet dat ie een Pentium II 200mhz heeft...er staat dat ie een Pentium II @ 200 mhz heeft. Teruggeklokt waarschijnlijk dus :)
Dat klopt. Maar dat betekent dus dat hij niet echt vermeld wat voor cpu hij heeft en dat lijkt me in deze toch redelijk belangrijk :P

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

A-merken als Compaq en HP hadden die dingen altijd passief gekoelt. Die hadden dan een koelblok dat ruwweg 2 keer zo hoog is als de cpu. Deze waren/zijn uitstekend passief te koelen, zeker als ze teruggeklokt zijn.
Uit de startpost haal ik verder dat je al een casefan op je mobo heb aangesloten en dat dat werkt. Ik zou die gewoon lekker laten zitten, een beetje extra koeling kan geen kwaad.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

deepbass909 schreef op maandag 11 december 2006 @ 09:19:
A-merken als Compaq en HP hadden die dingen altijd passief gekoelt. Die hadden dan een koelblok dat ruwweg 2 keer zo hoog is als de cpu. Deze waren/zijn uitstekend passief te koelen, zeker als ze teruggeklokt zijn.
Uit de startpost haal ik verder dat je al een casefan op je mobo heb aangesloten en dat dat werkt. Ik zou die gewoon lekker laten zitten, een beetje extra koeling kan geen kwaad.
Klopt, maar het zijn vaak wel Deschutes die die blokken hadden (zonder extra koelers). Anders zaten er vaak nog wel iets van koelers bij. Klamaths worden aardig warm namelijk.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een pentium 2 als enkel firewall-bak :X Ze kunnen nog zoveel meer dan dat.

Wat betreft de proc, Terw_Dan noemt een aantal belangrijk dingen. De Deschutes core is degene die prima passief te koelen is, hoewel een redelijke airflow in de kast wel handig kan zijn in dat geval ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Cyber heeft een punt. Je kunt er aoveel meer mee doen. Momenteel is het inderdaad meer dan een firewall geworden (spam, viurs,...filter Debian based)

Ik schaam me een beetje dat ik over een 200Mhz proc sprak. HEt moet 266 MHz zijn (verder 128MB RAM in) Welke type het nu is (heethoofd of geen heethoofd processor)..daar weet ik eigenlijk geen antwoord op..

Onderstaand zien jullie een foto van hoe het geheel er nu uitziet. De fan in de voeding blaast zachtjes over het koelblok heen.

Afbeeldingslocatie: http://img70.imageshack.us/img70/4276/afbeelding1kw5.jpg

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:07:
Ik schaam me een beetje dat ik over een 200Mhz proc sprak. HEt moet 266 MHz zijn (verder 128MB RAM in) Welke type het nu is (heethoofd of geen heethoofd processor)..daar weet ik eigenlijk geen antwoord op..
Dan zoek je het even op. Is makkelijk te achterhalen door even op de cpu te kijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg - in de sluitmessage van je vorige topic gaf ik al aan dat je volledig diende te zijn qua specs (o.a. opzoeken welke CPU je had) en bovendien dat er een paar erg simpele dingen zijn die je zelf kunt proberen voor je een topic opent. Toch laat je na die zaken te doen voor je het hier nog een keer probeert. Nogal loze topic dus :o

Zie ook wat betreft het zonder overleg "heropenen" van topics:
Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 12-12-2006 11:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.