[XP] Opstarten netwerkverbinding duurt zeer lang*

Pagina: 1
Acties:
  • 534 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marvie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-03 18:37
Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik een vreemd irritant probleem.
Als ik mijn pc opstart dan loopt alles vlot door tot dat de netwerkverbinding moet opkomen.
Dit neemt ineens bijna 1 minuut in voordat de pc verder loopt met opstarten en ik gebruik kan maken van internet. Nadat alles is opgestart is er ook verder niks aan de hand, alleen het opstarten is gewoon veel te traag ineens.

Inmiddels heb ik al romd gekeken op het forum en op Google, maar kan helaas niks vinden wat de oplossing geeft.

Het gaat om een XP Prof met SP2 en meest recente updates, MC Afee Security 2007 en Windows defender als beveiliging software (en laten scannen maar niks gevonden). Bootvis heb ik al proberen te draaien, maar die werkt volgens mij niet meer onder XP SP2.

Graag hoor ik van jullie wat de mogelijke oplossing is aangezien ik dit zwaar K.. vind en nog geen zin heb om opnieuw te installeren aangezien ik straks wellicht naar Vista wil overstappen.

Xbox Live Knalle Arie

• Marvie
Hmmm helemaal niemand een idee waar het aan kan liggen....???

Xbox Live Knalle Arie

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Op welke snelheid draaid je netwerk verbinding?

Mocht je bijvoorbeeld door een slechte kabel op slecht 10 mb kunnen draaien en gaat windows zich daar naar instellen. Dan duurt het soms wel lang voor dat je een netwerkverbinding opbouwd.

Als je je netwerk fixed insteld op bijvoorbeeld 10 full duplex duurt het dan nog steeds zo lang.

• Marvie
SimplyMe schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 14:42:
Op welke snelheid draaid je netwerk verbinding?

Mocht je bijvoorbeeld door een slechte kabel op slecht 10 mb kunnen draaien en gaat windows zich daar naar instellen. Dan duurt het soms wel lang voor dat je een netwerkverbinding opbouwd.

Als je je netwerk fixed insteld op bijvoorbeeld 10 full duplex duurt het dan nog steeds zo lang.
Snelheid draaid op 100mb zoals gewenst en dit functioneert ook goed na de lange opstart tijd...

Xbox Live Knalle Arie

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:02

lier

MikroTik nerd

Als je je netwerkverbinding laat herstellen, hoe lang duurt dit ?
(ipconfig /release, ipconfig /renew)...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Marvie
lier schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 15:26:
Als je je netwerkverbinding laat herstellen, hoe lang duurt dit ?
(ipconfig /release, ipconfig /renew)...
3 seconde ongeveer

Xbox Live Knalle Arie

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:02

lier

MikroTik nerd

Er is hardware matig niets veranderd (nic vervangen) ?
Al een keer getest met een andere nic ?
Staat je nic als primair ingesteld ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik heb het ook een hele tijd gehad totdat ik een vast ip-adres aan mn poeter hing en een andere virusscanner ging gebruiken. Hier staat ook nog wat: [XP] Applicaties starten traag*

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• Marvie
lier schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 22:07:
Er is hardware matig niets veranderd (nic vervangen) ?
Al een keer getest met een andere nic ?
Staat je nic als primair ingesteld ?
Hardware matig is er niks veranderd, maar ik heb het idee dat het na de installatie van IE 7.0 is gekomen, maar op andere pc's heb ik hier geen last van.

Heb vandaag de nieuwste driver van de netwerkkaart geinstalleerd, maar ook dat heeft niet geholpen.
Ook heb ik een vast IP geprobeerd, maar dat ging niet helemaal goed aangezien ik toen geen internet verbinding meer had, hier moet ik nog even verder mee gaan...

Xbox Live Knalle Arie

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-03 09:21

DaRoot

Some say...

Systeemherstelpunt terug zetten naar een datum van voor dat het probleem optrad?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• labtech
  • Laatst online: 23-04-2019
Heb je toevallig netwerk drives gemapped (dus een schijfletter verbonden aan een gesharde directory op een andere PC?) Als de gesharde map niet bereikbaar is tijdens het opstarten, dan duurt dat inderdaad 'iets' langer ?

Kijk anders even bij "deze Computer" of je daar netwerkstations hebt staan.

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:47

ultimateharry

Team Slayer:-)

Marvie schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:59:
[...]

Heb vandaag de nieuwste driver van de netwerkkaart geinstalleerd, maar ook dat heeft niet geholpen.
Ook heb ik een vast IP geprobeerd, maar dat ging niet helemaal goed aangezien ik toen geen internet verbinding meer had, hier moet ik nog even verder mee gaan...
Hoe ziet de rest van je netwerk er uit? Router / DHCP / adress range / lease etc?

Kun je vaststellen of /release goed gaat? Bijvoorbeeld ander lokaal ip.

Het is op zich vreemd dat je met static geen connectie maakt.

• labtech
ultimateharry schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 18:30:
[...]

Hoe ziet de rest van je netwerk er uit? Router / DHCP / adress range / lease etc?

Kun je vaststellen of /release goed gaat? Bijvoorbeeld ander lokaal ip.

Het is op zich vreemd dat je met static geen connectie maakt.
Wie zegt er dat er geen connectie is. Hij heeft geen internet als hij static gebruikt..maar dat kan ook liggen aan een verkeerd (of niet) ingevulde gateway, verkeerd (of niet) ingevulde DNS servers. Voor hetzelfde geld heeft hij een ADSL modem wat bridged..kan allemaal.

Kijk nou eerst maar eens naar die shares.Eerst het makkelijke uitsluiten, dan pas aan moeilijke dingen beginnen.

• ultimateharry

ultimateharry

labtech schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 18:35:
[...]

Wie zegt er dat er geen connectie is. Hij heeft geen internet als hij static gebruikt..maar dat kan ook liggen aan een verkeerd (of niet) ingevulde gateway, verkeerd (of niet) ingevulde DNS servers. Voor hetzelfde geld heeft hij een ADSL modem wat bridged..kan allemaal.

Kijk nou eerst maar eens naar die shares.Eerst het makkelijke uitsluiten, dan pas aan moeilijke dingen beginnen.
Volgens mij bouwt hij eerst de netwerkverbinding op voordat hij de shares gaat mounten. Zoals ik het begrijp, duurt dat opbouwen juist erg lang.

Heb zelf een keer een router gehad die volledig in de war was geraakt met leases en daardoor het opbouwen van de LAN verbinding ook erg lang duurde of mislukte.

Denk dat het voor de volledigheid wel goed is als de TS even wat meer info post.

• labtech
ultimateharry schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 18:41:
[...]

Volgens mij bouwt hij eerst de netwerkverbinding op voordat hij de shares gaat mounten. Zoals ik het begrijp, duurt dat opbouwen juist erg lang.
AFAIK is het tijdens het booten van Windows niet te zien wat er nou precies zo lang duurt, alleen maar dat het zo lang duurt. Ik wil ook absoluut niet beweren dat het probleem niet in de router zit, maar even een " net use" commando in een shell sluit al het een en ander uit.
Heb zelf een keer een router gehad die volledig in de war was geraakt met leases en daardoor het opbouwen van de LAN verbinding ook erg lang duurde of mislukte.

Denk dat het voor de volledigheid wel goed is als de TS even wat meer info post.
Absoluut!

• Marvie
Ik heb geen shares op andere pc's staan.

Meer info over de omgeving is als volgt:
- ADSL modem/router met alleen de router aangesloten aantal poorten geforward naar de WRT.
- WRT 54 G wirellessrouter met daarop de verschillende pc's, WEP encrypt, MAC filter, DHCP
- 1 pc XP Pro SP2 (probleem machine) MC Afee virsusscan, Windows Defender (UTP verbinding)
- nr 2 Vista Windows One Care en deze heeft een snelle LAN verbinding opgezet.(UTP verbinding)
- Laptop XP Pro en ook geen verbindings problemen (wirelless verbinding)
- IP range 192.168.1.100 - 192.168.1.150 en deze worden snel ververst na een release/renew aktie
- Lease staat op 0 dagen in de WRT

Mochten jullie nog meer info willen hebben dan hoor ik het graag.

Xbox Live Knalle Arie

• ultimateharry

ultimateharry

Mhh, strange.

Kan het zijn dat McAfee of Defender bepaalde rules langzaam toepast (conflicts)?
Probeer die eens te disablen.

Doet het probleem zich alleen bij het booten voor? Of ook wanneer je na het booten de netwerkverbinding disabled en daarna weer enabled?

Heb je meerdere NIC's in je PC? Het kan zijn dat andere kaarten zonder een kabel erin ook proberen een verbinding op te bouwen.

Heb je een andere kabel geprobeerd? Een gare UTP kan erg veel problemen veroorzaken. Je netwerk functioneert na de connectie wel goed zeg je, maar toch.

Niet erg waarschijnlijk, maar toch: Netbui. Dit is een protocol dat erg veel negotiation via je netwerk veroorzaakt. Staat deze toevallig aan?

• Marvie
ultimateharry schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:26:
Mhh, strange.

Kan het zijn dat McAfee of Defender bepaalde rules langzaam toepast (conflicts)?
Probeer die eens te disablen.

Doet het probleem zich alleen bij het booten voor? Of ook wanneer je na het booten de netwerkverbinding disabled en daarna weer enabled?

Heb je meerdere NIC's in je PC? Het kan zijn dat andere kaarten zonder een kabel erin ook proberen een verbinding op te bouwen.

Heb je een andere kabel geprobeerd? Een gare UTP kan erg veel problemen veroorzaken. Je netwerk functioneert na de connectie wel goed zeg je, maar toch.

Niet erg waarschijnlijk, maar toch: Netbui. Dit is een protocol dat erg veel negotiation via je netwerk veroorzaakt. Staat deze toevallig aan?
Heb MC Afee en Defender disabled, maar geen resultaat helaas.
Het probleem doet zich echt alleen bij het booten voor, wanneer er een LAN verbinding is opgestart kan ik deze stoppen en starten waarop meteen weer verbinding is.
Ook een andere kabel heeft niet geholpen en geen Netbui geinstalleerd staan.
Begin nu toch te denken dat een herinstallatie de enige optie gaat worden of gewoon 2 minuten wachten op verbinding...

[ Voor 14% gewijzigd door Marvie op 31-12-2006 20:57 ]

Xbox Live Knalle Arie

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het kan, pak je taskmanager er eens bij tijdens het booten en zet deze op processen. Misschien is er een service die moet starten die gewoon er te lang over doet en de netwerk verbinding hierop moet wachten. Kijk ook eens in je logboeken of daar iets staat.

Ben lekker bezig na de nacht doortrekken :O, moet nog een uur, dan is het weer licht. Gelukkig nieuw tweak jaar. *O*

Commandline FTW

• Marvie
Ik ben inmiddels volledig over naar Vista en het trage opstarten is (gelukkig) helemaal voorbij...

Helaas heb ik dus geen oplossing gevonden zodat ik die hier kan posten als tip voor andere (buiten opnieuw installeren dan ;) )

Xbox Live Knalle Arie

Pagina: 1