Toon posts:

2x512mb naar 4x512

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag! Ik had al wat rondgespeurd en in de FAQ gekeken maar bleef toch met de vraag zitten of het qua prestaties 2x512 mb Kingston Value 667 uit te breiden naar 4x512mb met exact de zelfde latjes. Dat ik daarna geen slots meer over heb maakt niet zo verschrikkelijk veel uit want met 2gb zou ik het komende jaar wel door moeten komen. De reden dat ik upgrade is vista waarvan ik nu de business edition gebruik. Daarmee kom ik vooral qua geheugen in de problemen want de rest van m'n systeem is ok maar op geheugen blijf ik maar op 4.5 steken in de system analyzer. Ik gebruik overigens een p5nsli (nForce 570) i.c.m een C2D E6400 @ 3.335ghz.

Maar om m'n vraag samen te vatten:
Kan ik er zonder al te veel stress nog 2 latjes van hetzelfde type bij duwen zonder al te veel haren te verliezen?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ja dat kan, hou je wel rekening met eventueel prestatieverlies door het niet (meer) kunnen gebruiken van Dual Channel?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat dacht ik ook al. Ik zat in m'n hoofd te denken aan 2gb prestaties op PC-4200 533mhz niveau i.p.v de pc-5300 667mhz niveau waar ze nu op 1gb op zitten

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Zelf heb ik ook 4 verschillende reepjes in mijn pc zitten, allemaal van een ander merk , maar ze zijn wel allemaal Pc3200, de boel werkt gewoon perfect hoor :) En het geheugen plaatsen steld helemaal niets voor :)

Stel : Je hebt 2 reepjes van Pc 3200 en je doet er 2 reepjes Pc 2700 mee , dan zakken ze alle 4 wel naar een snelheid van Pc 2700.

[ Voor 24% gewijzigd door -Thunder- op 10-12-2006 20:19 ]

Blij Met Wilco

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp werken 4 exact dezelfde latjes gewoon op 667mhz, pc-5300 zonder dual-channel dan maar dat is te verwaarlozen door de verandering van 1gb naar 2gb

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Als de reepjes van de zelfde snelheden zijn gaat het werken, alleen de kans dat dual channel niet meer goed gaat is er wel. Maar het draait perfect in Single channel, het is gelukkig zo schrikbarend veel prestatie verlies :)

Dus ga je gang :) Druk er nog 2 reepjes bij in :) Heb ik kort geleden ook gedaan en wat een extra prestatie :D Vooral met ALT+TAB met games e.d. :D

Je hebt er dus wel profijt mee!

Succes er mee!

[ Voor 4% gewijzigd door -Thunder- op 10-12-2006 20:26 ]

Blij Met Wilco

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 12:45

Xof

Dual channel werkt met 2 reepjes geheugen of 4 reepjes :) (zelfde grote natuurlijk)
En mobo pakt altijd laagste snelheid :)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Xof schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:27:
Dual channel werkt met 2 reepjes geheugen of 4 reepjes :) (zelfde grote natuurlijk)
En mobo pakt altijd laagste snelheid :)
Idd met 4 reepjes kan het ook , maar ik heb gemerkt dat er problemen kunnen komen als de reepjes niet van de zelfde serie zijn ookal is het zelfde merk en type. Je komt er gauw genoeg achter als er problemen komen, je kan hem dan alsnog in single channel zetten.

Blij Met Wilco

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nou dan ga ik ze morgen halen. Bedankt voor de replies!

Nu hopen dat m'n (ruk) moederboard niet ontploft want ik ben nog niemand tegengekomen die er geen problemen mee heeft. Dus als jullie morgen een paddestoel-wolkje in de richting utrecht zien weten jullie waardoor het komt

Nogmaal bedankt voor de info!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:29:
Ok, nou dan ga ik ze morgen halen. Bedankt voor de replies!

Nu hopen dat m'n (ruk) moederboard niet ontploft want ik ben nog niemand tegengekomen die er geen problemen mee heeft. Dus als jullie morgen een paddestoel-wolkje in de richting utrecht zien weten jullie waardoor het komt

Nogmaal bedankt voor de info!
Ik neem aan dat je wel hebt gekeken of je moederbord wel 2gb aan kunt ? ( Oudere bordjes hebben het soms niet geloof ik )

Als ik een wolkje zie bel ik de brandweer wel even voor je :D

Blij Met Wilco

Verwijderd

-Thunder- schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:30:
[...]

Ik neem aan dat je wel hebt gekeken of je moederbord wel 2gb aan kunt ? ( Oudere bordjes hebben het soms niet geloof ik )

Als ik een wolkje zie bel ik de brandweer wel even voor je :D
Zo oud kan een Core 2 duo moederbord niet zijn ;)

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Ik zit hier ook mee. Nu alvast 2 x 512 halen en straks weer, of nu 1 x 1024 halen en over een paar maandjes weer een reepje. Wat is aan te raden? (Het gaat om nieuwe PC)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:31
1x1024 uiteraard, als je voor de keuze staat en je weet dat je naar 2gb gaat.. :) Voor die 1x1gb gaan dus!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Over hoeveel % prestatieverlies praten we hier dan?
En dan heb ik het over 4 precies dezelfde geheugenplankjes.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:33:
[...]

Zo oud kan een Core 2 duo moederbord niet zijn ;)
Oh lol zover had ik niet gelezen B)
rgras schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:42:
Over hoeveel % prestatieverlies praten we hier dan?
En dan heb ik het over 4 precies dezelfde geheugenplankjes.
4 extacte zelfde reepjes draai je in dual channel dus niets geen verlies :)

[ Voor 42% gewijzigd door -Thunder- op 10-12-2006 20:45 ]

Blij Met Wilco

Verwijderd

Topicstarter
De P5NSLI is op de (schaarse) nForce 570 Intel Edition Series gebaseerd en er zou 16gb RAM in kunnen. De ironie is echter dat dat ik em gekocht had i.p.v van een intel 975/965 omdat ik destijds 2x7600gs had. Nu zit er echter een 1900xtx en een C2D in op een moederboard dat oorspronkelijk voor AMD-nvidia configuraties ontworpen was. Ironie in ultima forma

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 20:48 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
-Thunder- schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:44:
[...]

4 extacte zelfde reepjes draai je in dual channel dus niets geen verlies :)
Fout. Je draait dan inderdaad nog dual-channel, maar zeer waarschijnlijk zul je dan in 2T moeten gaan draaien, dus wel performance verlies :Y)

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
De afgelopen dagen heb ik een paar reviews gelezen over 1T en 2T. Helaas gingen die over DDR(1) en aangezien ik DDR2 heb, weet ik niet of dit te vergelijken is.
Sinds vandaag draai ik ook Vista en ben tot de conclusie gekomen dat extra geheugen toch wel handig is.

Is er een merkbaar verschil wanneer je 1T of 2T draait met DDR2 (PC6400)? Bijvoorbeeld dat je gemiddeld 5 FPS minder haalt in games, of (merkbaar) langer moet wachten?

Hopelijk kunnen jullie mij, en vast nog veel andere tweakers, overtuigen om of 4x 512MB of 2x 1024MB te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
In een paar reviews las ik dat de bandwith tot wel 25% toe neemt maar dat de daadwerkelijke prestaties in synthetische benchmarks in het algemeen maar 2% a 3% toeneemt. Of je het dus merkt ligt volledig aan het soort applicatie dat je gebruikt.

Edit: Van 2T naar 1T dus...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 22:31 ]

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 22:21:
In een paar reviews las ik dat de bandwith tot wel 25% toe neemt maar dat de daadwerkelijke prestaties in synthetische benchmarks in het algemeen maar 2% a 3% toeneemt. Of je het dus merkt ligt volledig aan het soort applicatie dat je gebruikt.

Edit: Van 2T naar 1T dus...
Antwoord op de TS zou dus 'ja' zijn. Je verliest prestatie, maar dat is zo gering... en aan de andere kant krijg je wel 1024MB erbij wat duidelijk te merken is (in Vista)

zijn alle tweakers het hiermee eens? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Me_Again op 10-12-2006 23:24 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het staat normaliter in de handleiding van het moederbord of dit überhaupt mogelijk is :) Ik heb deze maar even voor jou gedownload en ja, het staat erin. Zie hoofdstuk 1.7 en verder. Over de hoeveelheid latjes en de performance is de FAQ wel duidelijk.

Gebrek aan inzet + research, topic dicht dus.

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 11-12-2006 07:01 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.