Toon posts:

Thuis server: wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 689 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik wil een thuis servertje gaan kopen, om mn site op te hosten, als ftp-server, en voor muziek/movie sharing in mijn thuis netwerkje (van 3 computers:))

Er zijn maar een paar dingen die ik wil hebben ervoor:
- energie zuinig
- goedkoop, hij hoeft echt niet veel te kosten, het is gewoon voor privé gebruik, en voor een paar vrienden om mn site te showen of wat bestanden delen via FTP, dus een redelijke hardeschijf, dat is alles eigenlijk.

maar nu wou ik weten wat je ong. nodig hebt hiervoor?.. gebruikt een server veel ram?.. of is een processor juist belangrijker? Is er verder nog iets belangrijk qua snelheid?
(OS wordt waarschijnlijk Ubuntu)

• MisterICE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09-2025
Ik zou gewoon een oude desktop pc pakken als ik jou was. Aangezien je hem toch alleen maar als mp3/films-share bak wil gebruiken (behalve dan als je meerdere hdtv's tegelijk wil streamen ofzo) heb je niet veel nodig aan processorkracht of geheugen.
Wat energie betreft, gewoon alle hardware eruit halen wat niet nodig is (geluidskaart e.d.) behalve je netwerk kaart.
Ik zou als ik jou was linux met FTP/Samba erop zetten en dan remote via VNC beheren.

[ Voor 14% gewijzigd door MisterICE op 10-12-2006 20:16 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

via epia systeempje mischien?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-01 22:41

BCC

Ik heb zelf een shuttle (1,8 GHz) met 512 MB RAM en 2x 250 Gig schijven in Software Raid met HD Coolers. Goedkoop, stil en energiezuinig aangezien het een laptop chipset is met alles onboard. Draai er o.a. LAMP op onder Ubuntu. Kan iig meer data rondpompen dan mijn ADSL lijntje aankan :)

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 10-12-2006 20:17 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Alles wat jij daar noemt doe ik hier thuis op een oude P2. Als extra draait er ook nog MlDonkey (een eDonkey/Gnutella/BitTorrent app), Tomcat (java applicatie server) en kissd (een applicatie die media op de hardeschijf beschikbaar maakt voor mij kissspeler) op.

Kortom, alles wat je tegenwoordig kunt kopen voldoet ruimschoots aan je eisen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• MisterICE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09-2025
dus deze kan dicht? :P

Verwijderd

Topicstarter
Oke, thnx voor de tips :),

ik heb nog een pentium 3 staan, 800MHz, 382MB geheugen, zou dan alleen een hard schijfje erbij moeten kopen, das niet echt een probleem.
Maar zou die het aan kunnen, ftp/lamp en wat streaming?

EDIT:

Nog niet dicht aub, gaat wel heel snel, vorige forum duurde het 3 dagen voordat ik eerste bericht had, en nu heb ik er al 5 voordat ik ook maar 1 reply heb kunnen typen :)

Dus zo te horen kan een p3 het wel aan, ik heb alles eruit gehaald wat eruit kan, maar is er nog meer om de energie rekening laag te houden?

En verder zoek ik nog een ftp server die het liefste mysql gebruikt voor gegevens opslag van users en zo, zodat ik met php makkelijk erbij kan. (als dit teveel off-topic is post ik m strax wel in software)

EDIT 2:

Ik heb 3 computers thuis, dat is ongeveer max 1 tegelijk film kijken, en 2 muziek luisteren, lijkt me wel te doen toch :)..

------
Bedankt voor de snelle reply's, ik oude pc maar weer is uit de kast halen :) thnx nog
btw. als er nog iets ik dat ik moet weten, zet het maar :)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 20:33 ]

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-01 10:28
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:22:
ik heb nog een pentium 3 staan, 800MHz, 380 Ram, zou dan alleen een hard schijfje erbij moeten kopen, das niet echt een probleem.
Kort maar krachtig: ja, dat kan ie wel aan. Tenzij je bijvoorbeeld heel veel content tegelijkertijd gaat streamen naar meerdere plaatsen oid, maar ga er maar van uit dat dat meer dan zat is.

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Via Epia M10k doet hier al het werk (http/smb/ftp/ssh/torrent/usenet/email/mysql), koeling middels zalman blokje en een 12 cm fan (voldoende lucht verplaatsing en toch stil). Met 3 hdd's voor OS (Linux derivaat) en data trekt dat bakkie ca 50 W (bij volledige belasting). HDD's worden stil gezet als ze niet gebruikt worden, in de regel verbruikt het doosje dus minder dan 50 W. Prestaties zijn redelijk goed voor zo'n epia-tje, in ieder geval ben ik er tevreden mee.

spec's: Epia M10K, 1024 Mb DDR, 1x80GB + 2x150GB, OS: Linux derivaat

[ Voor 7% gewijzigd door Pantagruel op 10-12-2006 20:29 . Reden: specjes ;) ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 20:53
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:22:
Oke, thnx voor de tips :),

ik heb nog een pentium 3 staan, 800MHz, 380 Ram, zou dan alleen een hard schijfje erbij moeten kopen, das niet echt een probleem.
doe wat jij wil met een celeron 433, 256MB ram, gaat prima, ftp trekt 11mb/sec makkelijk, daarnaast host ik er een website op draait er continu een database. voldoet prima, kan me eigenlijk alleen snellere boottijden bedenken met een zwaarder systeem }:O

---edit---
voor je ftp server kun je proftpd wel gebruiken icm met mysql

[ Voor 6% gewijzigd door Ceaser op 10-12-2006 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dit gaat wel lukken zo (hoop ik, anders hoor je het nog wel ;) )

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 18:00
ik heb een laptop thuis staan die geen beeld meer geeft.

PIV 1800
384 mb DDR RAM
30GB schijf + evt een externe 40gb schijf. (allemaal 2.5" schijfjes.)

draait XAMPP. FTP, Newsgroepen, torrents, RDP, en nog wat..
kortom, goed koop, snel, zuinig en STIL,

z'n laptop kun je vaak al voor 150euro kopen waarvan het scherm defect is. ik wil hem in de vakantie in een videorecorder behuizing plaatsen zodat het meer bij mijn intrieur past.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Een apparaat dat 1 Watt gebruikt, kost bij 24 uur x 365 dagen gebruik, zo'n € 1,10

Dus als je PC 100 Watt continue verbruikt (nameten met verbruiksmeter!), dan kost het dus € 110 per jaar.

Daarom wordt het simpel rekenen.
- Wat verbruikt je PC nu?
- Wat zou een ander zuinig systeem gaan kosten aan verbruik?
- Wat is de investering die je ervoor moet doen?

This footer is intentionally left blank

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pantagruel schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:27:
Via Epia M10k doet hier al het werk (http/smb/ftp/ssh/torrent/usenet/email/mysql), koeling middels zalman blokje en een 12 cm fan (voldoende lucht verplaatsing en toch stil). Met 3 hdd's voor OS (Linux derivaat) en data trekt dat bakkie ca 50 W (bij volledige belasting). HDD's worden stil gezet als ze niet gebruikt worden, in de regel verbruikt het doosje dus minder dan 50 W. Prestaties zijn redelijk goed voor zo'n epia-tje, in ieder geval ben ik er tevreden mee.

spec's: Epia M10K, 1024 Mb DDR, 1x80GB + 2x150GB, OS: Linux derivaat
hoeveel meer energieverbruik heeft dat systeempje (zonder de hd's, 'k ga CF gebruiken) méér dan me asus wl500g deluxe? (geen id namelijk wat die asus verbruikt)

[offtopic]waar blijven die dualcpu epia's? de aankondigingen zijn namelijk van 2005....[/offtopic]

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 11-12-2006 10:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Zo'n P3 800 trekt het wel, en gebruikt waarschijnlijk ongeveer 50-70 watt continu (die draadloze router minder dan 10 watt denk ik). Per jaar scheelt het dus zo'n 50 euro. Om 'm nog zuiniger te maken zou je kunnen terugklokken (FSB op 66 zetten). Of dat veel scheelt weet ik niet.

[ Voor 13% gewijzigd door pinockio op 11-12-2006 10:14 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 21:57

Bravo

Second Best

pinockio schreef op maandag 11 december 2006 @ 10:14:
Zo'n P3 800 trekt het wel, en gebruikt waarschijnlijk ongeveer 50-70 watt continu (die draadloze router minder dan 10 watt denk ik). Per jaar scheelt het dus zo'n 50 euro. Om 'm nog zuiniger te maken zou je kunnen terugklokken (FSB op 66 zetten). Of dat veel scheelt weet ik niet.
Het terugklokken zelf zal niet zoveel schelen, maar als het voltage ook wordt verminderd loopt het verschil al aardig op 8)

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Pagina: 1