[Game-pc] €800,--

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Beste medetweakerds,

Informatie:

Ik droom al tijden van een pc op mijn eigen kamer, de spelletjespc staat nu in de huiskamer maar als ik bijvoorbeeld online wil spelen of racen met potjes van 1.5 uur, dan is het denk ik overbodig om te zeggen dat dat freaking irritant en ondoenbaar is wegens de gesprekken en televisiegeluiden e.d. die het spelen van spellen onmogelijk maken.

Gebruiksdoel:

Met mijn pc wil ik gewoon een aantal spellen kunnen draaien op maximale details, het is toch wel een onderstreper van de game-ervaring dus op dat punt wil ik er graag uittrekken wat er inzit.

Budget:

Mijn budget is om en nabij de €800,-- met een kleine uitloop. Ik studeer niet dit jaar maar heb ervoor gekozen om een jaar te werken, je zou zeggen dat geld geen rol speelt, maar ik wil het niet téveel uit de klauwen laten lopen, en een systeem samenstellen wat goed is voor de hedendaagse games.

Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties met onderbouwing erboven:

De goedkoopste AM2-processor singlecore die er is. Zodra dualcore écht belangrijk en onmisbaar wordt voor tijdens de spellen dan ga ik pas denken aan overstappen. Overigens wil ik wachten op de 65nm-versie van deze processor, energiezuiniger en vermoedelijk nóg beter overklokbaar!
AMD Athlon 64 3000+ (AM2, 1,8GHz, 512KB, Boxed) - €70

Een degelijk moederbordje waar veel power uit te persen is volgens mij. Het enige wat ik niet weet is of een S-ATA HD hierop gaat passen, ik ga zo het verschil uitzoeken tussen SATA I en SATA II.
ECS NForce4M-A, nForce 4 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) - €55

1 GigaByte geheugen is voldoende voor nu, mochten er superintensieve games komen dan tweak ik Windhoos wel bij zodat er meer geheugen vrij is. Mocht dat niet lukken, plak ik er een tweede reep bij.
1024MB x 1 (1GB) PC5300 DDR2, CL5 (Twinmos 8D23KK2TT) - €95

Leuk kastje, kan je een goede airflow mee maken en geen miditower want dan loop ik het risico dat een nieuwe videokaart niet gaat passen, R600 schijnt een bakbeest te worden wat de G80 al is.
Aerocool AeroEngine Sr.-SS (ATX, Geen PSU, Zilver, Window) - €60

Leuke voeding voor het geld, zeker als ik de boel ga opstoken, dan is extra wattage wel handig :)
Chieftec GPS-400AA-101A, 400W (ATX12V 2.0) - €55

Goede koeler voor weinig geld én compatibel met AM2 volgens de site
Arctic Freezer 64 Pro - €15

Twee van deze jongens voor een leuke airflow, 1 intake onder 1 outtake boven
Arctic Fan 120mm - €10

Besparen doe ik een klein beetje op de videokaart, het is de bedoeling dat hij overleeft totdat DX10 ingeburgerd is en dat ik tot die tijd de DX9-games van nu kan spelen op 1280x1024 met eventueel wat AA en een hoop AF op maximale kwaliteit. Dan is dénk ik de X1950Pro de beste keuze voor het geld aangezien het niet héél veel scheelt.
€125,- 7600GT /
€130,- X1650XT /
€170,- X1950Pro

Veel EAX voor weinig geld naar ik heb begrepen:
Audigy 4 Value - €45

Serial-ATA HD voor in m'n pc, niet overdreven groot en hóóp ik compatibel met het mobo. Nog uit te zoeken dus. Voor een merk heb ik niet echt voorkeur, ik zeg:
Western Digital Caviar SE WD1600JS, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB - €50

Monitor, best belangrijk maar ik heb iig geen zin in Superhighresolution-gaming, dus ik ben gelimiteerd aan 1280x1024. Volgens een userreview was deze jongen best aardig voor zijn geld:
Mirai DML-519N100 (19", 8ms, D-sub/DVI-D, Zwart/Zilver) - €190

5.1 Speakersetje doet wonderen, een X-530 van Logitech is dan ook mijn keuze. Het leuke is alleen dat in de woonkamer al zo'n setje hangt en mijn ouders zich er groen en blauw aan ergeren en een 2.0/2.1-set willen. Oftewel: die gaat dus verhuizen richting mijn kamer ;)
Logitech X530 -> - €60.

Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? Waarom twijfel je?

- Dualcore, is het nou écht zo belangrijk voor iemand die niet aan multitasking doet en tweakt? Met spellen als een Supreme Commander en Unreal Tournament 2007 met Dualcore-support in het vooruitzicht begin ik toch wel een tikkie te twijfelen.

- Heb ik nog iets over het hoofd gezien, hoe onbelangrijk dan ook? (kom niet aan met muis en toetsenbord, daar heb ik al naar gekeken maar niet vermeld, daar kom ik wel uit :) )

Bronnen (waar heb je gezocht? hoe had je gezocht? wat had je doorgenomen?)

- Google voor reviews en de gebruikelijke ris techsites.
- Tweakers.net PriceWatch.
- mijn gezonde verstand :)

Totaal kom ik dus uit op zo'n €820,-, en dat is nog te behappen.

Note: omdat ik nogal into underclocking en undervolting ben is in mijn ogen de keuze voor AM2, singlecore, DDR2 en de X1950Pro een logische vanwege de goede prestatie per watt verhouding.

Ook hier werkte ik met undervolt-profielen (AMD64 3500+ @ 130nm @ 1000MHz @ 0.850V), ik woon thuis maar omdat we het niet superbreed hebben houd ik ook hier rekening mee (én vanwege de warmteproductie) dus álle euro's die ik kan uitsparen aan stroomkosten zijn mooi meegenomen! :9

[ Voor 6% gewijzigd door Jejking op 10-12-2006 21:03 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik denk dat die processor wel een beetje de bottleneck wordt. Ik zou er toch een iets betere inzetten. Zo is het een beetje uit verhouding. Dan maar iets meer betalen imo. Waarom trouwens een bordje met onboard vga?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
ik vind het budget te krap om een game-pc te maken.
Als je nu die monitor van het budget afhaalt, dan wordt het wat.

Processor kan het vermoedelijk nooit bijbenen: Kijk naar een core2duo, bijv de E6300 (de goedkoopste). Dan heb je een processor die geschikt is om te gamen.
Ik mag tenminste hopen dat je niet volgend jaar weer de helft van je systeem wilt upgraden...

Ik heb zelf nu een 3800x2 en die heeft al moeite om mijn 7800GT bij te benen. (1950pro is beter). Mijn processor is in principe sneller dan een 3000(1 core tegen 1 core vergelijken). En dat mijn 2e core in spellen nog niet perfect gebruikt wordt is waar, maar toch heb je er wel wat aan. (windows kan er wel gebruik van maken, de videokaart maakt er als het goed is ook wel wat gebruik van: alle beetjes helpen)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Hmm onderklokken en tegelijk gamesysteem? Dat past niet goed samen...

http://specs.tweak.to/16567

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
idd krap budget, ook jammer dat er gene prijzen bij staan. Misschien kan je beter een Pentium 4 3,0 GHz nemen, zelfde prijs en ik denk dat hij wel iets beter is. Ook heeft hij 1 MB cache ipv 512 KB

[ Voor 10% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 10-12-2006 19:36 ]

Verwijderd

ik ga zo het verschil uitzoeken tussen SATA I en SATA II.

Dat past wel.
Sata 2 is gewoon Sata 1
Sata '1' = 1,5Gbps
Sata '2' = 3Gbps

Correct me if i'm wrong.

Die processor sucks als je een echt game-systeem wilt, of je moet al zoveel kunnen overklokken als ik dat heb gedaan :+
Jammer van de monitor dat je die erbij moet kopen, dat scheelt weer geld wat je in de processor kunt duwen.
En ik zou een Nvidia 8 serie halen, anders zit je over een tijdje weer met tranen in de ogen dat je DirectX 10 spellen er zo gaar uit zien.

HD 160GB van Maxtor of Western Digital

Ik zeg : Seagate 7200.10 - 320GB 90 euro.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
SOEPSTENGEL13 schreef op zondag 10 december 2006 @ 19:35:
idd krap budget, ook jammer dat er gene prijzen bij staan. Misschien kan je beter een Pentium 4 3,0 GHz nemen, zelfde prijs en ik denk dat hij wel iets beter is. Ook heeft hij 1 MB cache ipv 512 KB
dit lijkt mij ook een betere opslossing veel succes met uitzoeken van je nieuwe sys :P

• Quacka
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 19:42:

Dat past wel.
Sata 2 is gewoon Sata 1
Sata '1' = 1,5Gbps
Sata '2' = 3Gbps

Correct me if i'm wrong.

Die processor sucks als je een echt game-systeem wilt, of je moet al zoveel kunnen overklokken als ik dat heb gedaan :+
Jammer van de monitor dat je die erbij moet kopen, dat scheelt weer geld wat je in de processor kunt duwen.
En ik zou een Nvidia 8 serie halen, anders zit je over een tijdje weer met tranen in de ogen dat je DirectX 10 spellen er zo gaar uit zien.
Jij betaalt het het verschil? Als je iemand een draadje ziet openen met een budget van 800 euro inclusief monitor, dan moet je je mond houden over de nvidia 8-serie.
Leuk als jij het kan betalen, maar hij kan (, en waarschijnlijk noch wil) die 8800 niet betalen.
8)7

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik zou tranen in mn ogen krijgen als ik zo belachelijk veel geld aan een videokaart moest uitgeven.

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
Zoals al eerder gezegd zou ik naar een intel kijken, bijvoorbeeld de e6300. Zo haal je hogere prestaties per euro en per watt, zoals je wilde :)

De x1950pro lijkt me een goede koop in vergelijking met de andere twee, en ik zou persoonlijk voor de Western Digital schijf gaan, maxtor heb ik drama ervaringen mee ;)

• Rob_G
  • Laatst online: 12-02-2023
dezejongeman schreef op zondag 10 december 2006 @ 19:43:
[...]

dit lijkt mij ook een betere opslossing veel succes met uitzoeken van je nieuwe sys :P
Wat een onzin, een Athlon 64, 3000+ is, vergeleken met een pentium 4 van 3 GHz:

* sneller in spellen
* goedkoper
* energiezuiniger
* beter te overklokken
* makkelijker (stiller) te koelen
* moderner.

Dus absoluut niet voor een Pentium 4 gaan. De Core 2 Duo is de enige Intel die aan te raden is, maar die valt buiten je budget. Mijn tip zou toch zijn een Athlon 64 3800+ oid. (niet X2) te halen. Die zijn niet veel duurder.

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Misschien een CRT monitor zodat je iets meer budget hebt?
Als je er ruimte voor hebt kan je het best doen.

En waar vind jij een X1950Pro voor €150 als ik vragen mag?

En inderdaad, waarom onboard VGA en mATX, ik denk dat je voor die €60/70 wat pricewatch verteld dat je wel wat beters kan krijgen.

Een goedkope Asus bijv.

• Quacka
Rob_G schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:10:
[...]

Dus absoluut niet voor een Pentium 4 gaan. De Core 2 Duo is de enige Intel die aan te raden is, maar die valt buiten je budget. Mijn tip zou toch zijn een Athlon 64 3800+ oid. (niet X2) te halen. Die zijn niet veel duurder.
Daar heb je wel gelijk in, maar toch zou ik een P4 aan willen raden, in combi met een c2d-moederbord.
Deze proc dus:
pricewatch: Intel Pentium 4 524 (S775, 3.0GHz, 1MB, 533MHz FSB, 84W, Boxed)

Daardoor kan je later een c2d erin zetten. Ik zou alleen 100 euro ergens zoeken en gelijk deze erin zetten:
pricewatch: Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed)

Verwijderd

Hmm. Gamen en een budget < 1500 euro gaat niet echt samen.

Ik zou nog effe doorsparen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:23:
Hmm. Gamen en een budget < 1500 euro gaat niet echt samen.

Ik zou nog effe doorsparen.
1500 euro is wat overdreven. Een C2D erbij en het systeem van de TS was een volwaardige gamesysteem geweest wat alles kan draaien.

Verwijderd

Ik heb de goedkoopste oplossing: Koop een koptelefoon van circa €50, het liefst één met omsluitende oorkleppen; dan heb jij geen last van je omgeving en de omgeving geen last van jou. :+

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
de reactie van neem een Pentium 4 niet naar luisteren is onzin als je intel neemt neem dan de goedkoopste core 2 duo.
En dat je 1500 euro nodig hebt is ook onzin, het is misschien een beetje krap maar ik denk dat het wel lukt om een redelijk systeem samen te stellen.

• Quacka
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:27:
Ik heb de goedkoopste oplossing: Koop een koptelefoon van circa €50, het liefst één met omsluitende oorkleppen; dan heb jij geen last van je omgeving en de omgeving geen last van jou. :+
lol _/-\o_

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-01 23:04
Ik snap je onderclockverhaal even niet helemaal.

Je wilt minder energie gebruiken, maar als ik je verhaal zo hoor, dan woon je nog thuis ( je bent nu 20?) en ik weet niet, maar ik hoef thuis niet me eigen energie te betalen??

Nougoed en dan heb ik nog eff in de pricewatch gekeken:

1 1GB PC4200 DDR2 CL4.0 (Transcend, JM388... UniVendi electronics € 84,90 € 7,50
1 AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 5... PC One € 126,15 € 14,95
1 AOpen QF50E (ATX, 350W, Zwart/Zilver) PC Zaak € 49,27 € 5,95
1 Asus M2NPV-MX, GeForce 6150 (ATX, PCI-e,... PC One € 66,47
1 MSI Radeon RX1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e,... Computerfarm € 169,- € 7,95
1 Samsung SpinPoint P80 160GB (7200rpm, S... Dice Computers € 55,25 € 7,95
Totaal € 551,04 € 595,34

als ik weinig te besteden had kwam ik op dit uit. Nou valt er over de onderdelen te twisten ( sli moederboardje met een radeon kaart. En of je nou wel of niet die hdd had uitgekozen. Maar er is voor dezelfde prijs ook nog een heel scala aan (goede!) alternatieven.) Ik zie bijv. nu dat het geheugen beetje gaar is, maar je kan prima 2x 512 nemen laatst nog een artikel gelezen dat dat prima gaat. En dit kost bijna evenveel.

Nu moet je nog alleen de volgende dingen erbij:

Speakersetje ( was 60 euro toch wat je wou hebben?)
Toetsenboard ( hoeft niks te kosten)
Muis ( hoeft ook weinig te kosten, voor racespellen hoef je geen gamermuis)
Beeldscherm ( duur punt in een pc budget, ik zou persoonlijk gewoon voor een dikke CRT van marktplaats gaan. Kost weinig en je hebt 0 ghosting en je hebt mooi beeld. )

Als je dan klaar bent heb je een behoorlijk game systeem als je mij vraagt. En als ik je een tip mag geven. HEEEL VEEEL zoeken, revieuws lezen prijzen vergelijken, kijken wat er toe doet en wat niet.
Ik zelf heb nu (vind ik natuurlijk zelf) een ontzettend geil systeem ( bugdet lag ook stuk hoger, maar ik heb er wel bijna 2 jaar over zitten wikken en wegen wat ik wou hebben.)

Want voor 800 euro is er zeker wat leuks te halen. Daar ben ik van overtuigd!!! (en dus niet dat negatieve gedoe van voor minder dan 1500 euro heb je geen fatsoenlijk systeem)

Meld me anders op msn als je vragen ofzo hebt.

hoi

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:27:
Kijk dát is nog es een goeie! Zorgen die dingen er ook voor dat de rest niet van jou mee hoeft te genieten? Want dan doe ik het!

* Jejking mompelt iets over als ik jou niet zie zie je mij ook niet :+

Nee maar serieus, ik ga even de boel bijwerken met prijzen, daar hebben jullie wel gelijk in.

Verwijderd

Quacka schreef op zondag 10 december 2006 @ 19:59:
[...]

Jij betaalt het het verschil? Als je iemand een draadje ziet openen met een budget van 800 euro inclusief monitor, dan moet je je mond houden over de nvidia 8-serie.
Leuk als jij het kan betalen, maar hij kan (, en waarschijnlijk noch wil) die 8800 niet betalen.
8)7
Dus een Nvidia 8-serie is meteen een 8800GTX in SLI opstelling? Er komt beslist wel een 8600 uit, of een mindere met goede prestaties.
Als je zegt dat hij beter een 7-serie kan halen hoeft het ook niet meteen een 7950x2 te zijn :z

• Jan-Jo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09-2012
Als je dan toch iets wil kopen zorg dan dat je gelijk een beetje klaar bent voor de toekomst,scheelt je later weer een hoop geld,ik zou persoonlijk toch minimaal voor deze opstelling gaan :

Asrock ConRoeXFire-eSATA2 (Retail, FireWire, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX)

Intel® Core™ 2 Duo E6300 (Boxed, FC-LGA4, "Allendale")

MSI RX1950 Pro (Retail, TV-Out, 2x DVI)

Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)

Antec BP500U Basiq Power, 500W (ATX 12V2.01)

OCZ 1 GB DDR2-533 Kit (Retail, Premier, OCZ25331024VPDC-K)

Dan zit je ongeveer rond de 700 euro,maar dan ben je wel voorlopig ff klaar.

Maarja dat is mijn mening,ik zou het anders zonde van mijn geld vinden.

En anders zou ik eens proberen (omdat je budget aan de krappe kant is) via de vraag en aanbod sectie je onderdelen bij elkaar te krijgen,dat kan je een hoop geld schelen.

Succes !

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:51:
[...]

Dus een Nvidia 8-serie is meteen een 8800GTX in SLI opstelling? Er komt beslist wel een 8600 uit, of een mindere met goede prestaties.
Als je zegt dat hij beter een 7-serie kan halen hoeft het ook niet meteen een 7950x2 te zijn :z
Vooralsnog zijn die niet uit, en zijn de enige beschikbare kaarten de 8800GTS en de 8800GTX. Moet hij soms raden dat jij kaarten bedoelt die nog niet eens uit zijn? :?
whiplash1990 schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:31:
de reactie van neem een Pentium 4 niet naar luisteren is onzin als je intel neemt neem dan de goedkoopste core 2 duo.
Onderbouwing?

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01 00:06
Jan-Jo schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:57:
Als je dan toch iets wil kopen zorg dan dat je gelijk een beetje klaar bent voor de toekomst,scheelt je later weer een hoop geld,ik zou persoonlijk toch minimaal voor deze opstelling gaan :

Asrock ConRoeXFire-eSATA2 (Retail, FireWire, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX)

Intel® Core™ 2 Duo E6300 (Boxed, FC-LGA4, "Allendale")

MSI RX1950 Pro (Retail, TV-Out, 2x DVI)

Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)

Antec BP500U Basiq Power, 500W (ATX 12V2.01)

OCZ 1 GB DDR2-533 Kit (Retail, Premier, OCZ25331024VPDC-K)

Dan zit je ongeveer rond de 700 euro,maar dan ben je wel voorlopig ff klaar.

Maarja dat is mijn mening,ik zou het anders zonde van mijn geld vinden.

En anders zou ik eens proberen (omdat je budget aan de krappe kant is) via de vraag en aanbod sectie je onderdelen bij elkaar te krijgen,dat kan je een hoop geld schelen.

Succes !
Helemaal mee eens. Als je een prima systeem zoekt is dit je keuze, maar dan zal je nog een goede monitor moeten vinden.

Verwijderd

ik zou zeggen laat die artic fan & freezer pro eruit, je hebt nu al geen budget voor je game-pc, laat staan als je het aan dergelijke dingen gaat hangen.

Voor je pc zelf kom je neer op een budget van rond de 600€. Wat hierboven staat is misschien niet veel, maar als je 30€ tov je budget ziet heb je 5% uitgegeven aan iets wat totaal niet nodig is. Die boxed koeler mag dan wel wat lawaai maken als je gamed, zet gewoon je muziek wat harder en koop 2 maandjes later met je zakgeld die koeler en fan.

Zelfde met die geluidskaart, die heb je evenmin nodig. Laat dat er maar uit, begin met onboard en als je later meer wil kan je er eventueel nog zo'n kaartje in steken. Anders sta je daar met een athlon64 3000+ die nu al amper de moeite van het kopen waard is; dat is nl helemaal geen cpu waarmee je nu nog moet aankomen om spelletjes te spelen, die is al dik 2 jaar oud (en dus ook verouderd).

Ik zou eerder naar het volgende gaan;
2GB PC5300 DDR2, CL5 (TwinMos) € 184,72
Aerocool AeroEngine Jr.-BS (ATX, Geen PSU, Zwart, Window) € 53,-
Asrock ConRoe865PE, 865PE (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA) € 47,68
Cooler Master RS-380 (RS-380-PCAP) Extreme Power, 380W (ATX) € 33,95
Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 44,87
Intel Core 2 Duo E6300 (S775 BTX, 2x1.86GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 161,45
MSI Radeon RX1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) RX1950PRO-T2D256E € 169,-

Totaal € 694,67

Je zit dan een klein beetje over je budget heen, maar als je je 19" scherm inwisselt voor een 17" (die hebben toch alletwee dezelfde resolutie), vb een Acer AL1716As (17", 8ms, D-sub, Zilver/Zwart), dan zit je met een opleg van 50€ ongeveer... moet best haalbaar zijn.

Als je die configuratie dan vergelijkt met de jouwe, dan draait deze pc de jouwe er met gemak uit in games.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 10:28

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Dat past wel.
Sata 2 is gewoon Sata 1
Sata '1' = 1,5Gbps
Sata '2' = 3Gbps

Correct me if i'm wrong.
Nice try, but its wrong! ;)
Dispelling the Confusion: SATA II does not mean 3Gb/s
http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp
Ik zeg : Seagate 7200.10 - 320GB 90 euro.
Eens, veel snelheid, weinig geld.

[ Voor 7% gewijzigd door Tukk op 10-12-2006 21:11 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:05:
ik zou zeggen laat die artic fan & freezer pro eruit, je hebt nu al geen budget voor je game-pc, laat staan als je het aan dergelijke dingen gaat hangen.

Voor je pc zelf kom je neer op een budget van rond de 600€. Wat hierboven staat is misschien niet veel, maar als je 30€ tov je budget ziet heb je 5% uitgegeven aan iets wat totaal niet nodig is. Die boxed koeler mag dan wel wat lawaai maken als je gamed, zet gewoon je muziek wat harder en koop 2 maandjes later met je zakgeld die koeler en fan.

Zelfde met die geluidskaart, die heb je evenmin nodig. Laat dat er maar uit, begin met onboard en als je later meer wil kan je er eventueel nog zo'n kaartje in steken. Anders sta je daar met een athlon64 3000+ die nu al amper de moeite van het kopen waard is; dat is nl helemaal geen cpu waarmee je nu nog moet aankomen om spelletjes te spelen, die is al dik 2 jaar oud (en dus ook verouderd).

Ik zou eerder naar het volgende gaan;
Cooler Master RS-380 (RS-380-PCAP) Extreme Power, 380W (ATX) € 33,95
Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 44,87

Totaal € 694,67

Je zit dan een klein beetje over je budget heen, maar als je je 19" scherm inwisselt voor een 17" (die hebben toch alletwee dezelfde resolutie), vb een Acer AL1716As (17", 8ms, D-sub, Zilver/Zwart), dan zit je met een opleg van 50€ ongeveer... moet best haalbaar zijn.

Als je die configuratie dan vergelijkt met de jouwe, dan draait deze pc de jouwe er met gemak uit in games.
Hmm... dat van die monitor heb je best gelijk in, neemt nog minder ruimte in ook!

Persoonlijk was ik een beetje into-AMD omdat ik er nu één heb en daar tevreden mee ben, maar ik hoef niet top-of-the-line, als ik maar kan overleven totdat er écht gebruik gemaakt wordt van DX10 en ik geen geld over de balk gooi aan tech waar ik nog niks aan heb (lees: GF8800 met DX10). Was wel van plan de boel op te stoken, zodat ik er de max aan performance uitpers.

Dat verhaal over die Core2Duo wordt toch best interessant moet ik zeggen :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Van AMD<->Intel ga je toch niets merken, het gaat alleen om de prestaties. DX10 is imo nu nog een beetje zinloos. Met een snelle DX9 kaart kom je er ook wel. Tegen de tijd dat DX10 mainstream is geworden zijn de huidige generatie DX10 kaarten waarschijnlijk toch te traag om van alle opties gebruik te kunnen maken. Kun je beter nu een goedkopere kaart nemen (lees: 200 euro goedkoper) en dan later nog upgraden naar een (dan afgeprijsde) DX10 kaart.
C2D is wel interessant voor jou, levert een enorme winst op met relatief weinig geld meer.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:03

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik weet niet hoeveel je kast+voeding is... maar je kan bijvoorbeeld kijken naar deze kast incl. voeding:

AOpen H600B (ATX, 400W, Zwart)
Degelijke kast en goede voeding.

Ook meteen inclusief casefans...

En die Creative raad ik sterk af...

Mn broertje heeft de Audigy 4 OEM gekocht.. speciaal voor dat game aspect: EAX... maar ik heb de drivers nog altijd niet goed werkend.. bijna geen enkel spel geeft 5.1 geluid... terwijl bij mijn m-audio Revolution 7.1 (die alleen softwarematig EAX kan) alles gewoon in 5.1 is :)... en met EAX...

En zoiezo is de kwaliteit niet denderend.. kan je beter gewoon Onboard gebruiken...
Scheelt je weer dat geld...

Voor moederbord kan je ook naar deze kijken:
ASUS M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Heeft meteen wat betere onboard audio...

[ Voor 57% gewijzigd door BiG-GuY op 10-12-2006 21:43 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Ok, ik ben over de brug.

AMD64 -> Intel Core2Duo met bijbehorend mobo. Ik haal dan way meer uit m'n X1950Pro, en ben benieuwd of dat ook nog een beetje undervolt en overklokt ;)

Koeler kan weg, alleen intake en outtake voor de videokaart en de rest wat warmte produceert.

Monitor naar een 17 inch, - 50 euro.

2 Gig geheugen: 175-185 euro (we doen budget, veranderen geen timings want dat heeft geen invloed op Core2Duo en stoken de handel op).

Nu even rekenen, kijken waar we op uitkomen :)

Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W (ATX) € 39,-
2x Arctic Fan 120mm €10
Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 44,87
Acer AL1716As (17", 8ms, D-sub, Zilver/Zwart) €150

Maakt tesamen 860 pleuro's! >:)

Ik denk dat dit wat meer in de goede richting is dan als ik jullie adviezen zo bekijk :)
basdv schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:48:
Ik weet niet of je stilte wilt op je kamer, maar de standaard fans van de 1950Pro en van een C2D schijnen vrij lawaaiig te zijn.

Als je geld "over" hebt kan je nog wat coolers daarvoor bijkopen.
Die fan van de X1950Pro leg ik wel het zwijgen op via een werkende versie van ATiTool, beware ;)

De E6300-fan merken we vanzelf wel, ben niet zo allergisch voor geluid hoor :)

[ Voor 56% gewijzigd door Jejking op 10-12-2006 21:59 ]

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Ik weet niet of je stilte wilt op je kamer, maar de standaard fans van de 1950Pro en van een C2D schijnen vrij lawaaiig te zijn.

• Quacka
basdv schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:48:

kan later ook nog, als blijkt dat dit erg irritant is.

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-01 17:37
Atthmoz, dat ASRock bordje heeft een AGP aansluiting. Ik weet het, je verwacht het niet bij een bordje voor de Conroe.

De Conroe945DVI of ConroeXsata van ASrock zijn beide prima bordjes met PCI-E aansluiting.

3x Marstek Venus E V155 ; Marstek CT003 v118; Kaifa MA304-SMR5.5

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Hans C schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:59:
Atthmoz, dat ASRock bordje heeft een AGP aansluiting. Ik weet het, je verwacht het niet bij een bordje voor de Conroe.

De Conroe945DVI of ConroeXsata van ASrock zijn beide prima bordjes met PCI-E aansluiting.
Ik zag het ook net, foutje in de PW :S

Maar goed, 10 euro erbij en een volwaardig C2D-mobo is present :)

Verwijderd

Quacka schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:54:
[...]

kan later ook nog, als blijkt dat dit erg irritant is.
Idd, als je online wil gamen is een koptelefoon toch makkelijker (naar mijn idee) om positie te bepalen (fps). Heb zelf een x-fi platinum en het geluid, ook via koptelefoon is top. Heb zelf eerst via onboard geluid gespeeld en toen deze kaart gekocht. Speelde zelf ook eerst op een 17" crt scherm wat ik op de kop had kunnen tikken. Daarna een 21" crt gekocht. Bak van een beest maar prachtig beeld. Scherm in je budget is wel moeilijk idd, een 17" lcd heeft toch een groter zichtbaar veld dan dat van een 17"crt. Valt vast mee te leven :9 My point: Koop het echt nodige, en reken er op dat je toch moet upgraden om een beetje Game-pc te houden waar je de spellen op bij kan houden. Het is onvermijdelijk.
Heb zelf een amd 64 3500+
Ben zelf ook tevreden over amd Maar als ik nu een nieuw systeem zou moeten kiezen zou er zeker een C2D in komen. Maar dat is overbodig om te zeggen, je was er toch al uit.

ps. Verder vind ik wel dat er mooie reacties gegeven worden. Heb toch al wat voorbeeld systeempjes voorbij zien komen waarmee je toch aardig mee kan hoor.

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Waarom neem je niet een Pentium D805 met een degelijke koeler erbij + een lekker OC-bordje? Dan heb je een goedkope dual core die erg goed over te klokken is. Wanneer je dat ermee doet was ie dacht ik aardig rap. >:)

Better, Best, Bendtner

Verwijderd

Jantje88 schreef op zondag 10 december 2006 @ 22:09:
Waarom neem je niet een Pentium D805 met een degelijke koeler erbij + een lekker OC-bordje? Dan heb je een goedkope dual core die erg goed over te klokken is. Wanneer je dat ermee doet was ie dacht ik aardig rap. >:)
Dat komt het stroomverbruik zeker niet ten goede

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53

Thandor

SilverStreak

- Dualcore, is het nou écht zo belangrijk voor iemand die niet aan multitasking doet en tweakt? Met spellen als een Supreme Commander en Unreal Tournament 2007 met Dualcore-support in het vooruitzicht begin ik toch wel een tikkie te twijfelen.
GoT Search - 'dual-core is het nuttig?'. Daar kom ik reeds wat leuke topics tegen. Speel eens met de keywords en vind meer :o.
Al met al zijn er al menig goedkope dual-core processor beschikbaar. De tijd dat een dual-core processor enorm duurder is t.o.v. een single-core processor gaat langzaam voorbij ;).
- Heb ik nog iets over het hoofd gezien, hoe onbelangrijk dan ook? (kom niet aan met muis en toetsenbord, daar heb ik al naar gekeken maar niet vermeld, daar kom ik wel uit :) )
Dit soort algemene vragen (is dit lijstje wel goed) zijn niet de bedoeling in CSL. Zie daarvoor Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?. Bekijk eens wat ervaringen over de producten welke je hebt uitgekozen. Zodra je ziet dat er veel problemen voorbij komen weet je dat je niet goed zit. Indien je positieve verhalen leest zijn er - hoe kan het ook anders - geen problemen te verwachten. Vergeet bij het lezen van ervaringen niet om goed te zoeken met de GoT Search (keywords op basis van productnamen zijn vaak al goed) en de Tweakers.net Productsurvey.

Dit topic gaat dus op slot. De enige 'echte' vraag was / is die van dual-core en daar is zeker wel wat over te vinden. Verder is de vraag eigenlijk niet meer van toepassing zodra je voor een Intel Core 2 Duo E6300 gaat, deze is namelijk al dual-core en single core Intel Core 2 Duo processoren bestaan niet. (Indien wel dan zou de naam 'Duo' nogal misleidend zijn :z)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.