Bij het opstarten automatishc netwerkmap linken

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RePlayer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 08:25
Ik heb een servertje met daarop linux.

Ik wil een G4 in het netwerk zo instellen dat deze bij het opstarten altijd verbinding maakt met een map op de server, zoals je in Windows een netwerkmapping kunt maken.

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Ik begrijp dat OS X gebaseerd is op Unix. Kan ik NFS gebruiken? Of samba? Liever geen applenetwerk achtige dingen, die vind ik moeilijk te configureren in linux.

---

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:41
Je kunt zowel nfs als samba gebruiken. In de finder kun je [Go]->[Connect to server] (of command K wanneer de finder focus heeft).
Automatisch verbinding maken bij het opstarten is lastiger, daar zijn geen standaard voorzieningen voor. Daar kun je vast wel een scriptje voor schrijven of vinden (zowel bash als applescript zou mogelijk moeten zijn).
Maar ik ben daar te lui voor en maak aliases naar de netwerk shares en open die aliases wanneer ik de share wil benaderen, dan wordt de share ook automatisch gemount (mits je password ed op laat slaan).

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kunt met automator gewoon een .app schrijven die automatisch een geselecteerde server mount. Zijn geloof ik maar twee commando's voor nodig, namelijk 'Get specified servers', en een 'connect' achtig iets. Ik heb mijn Macje nu even niet bij de hand, dus ik kan het je niet exact vertellen, maar met automator is het echt kinderlijk eenvoudig.

De geschreven .app kun je dan weer standaard laten uitvoeren bij het opstarten. Is in Appletalk wel eens eerder een topic over geweest, zie ook dit topic.

• RePlayer
Ik kan Automator nergens vinden. Zit het standaard wel bij OS X (10.3)?
Ik kan het ook niet downloaden op de website van Apple.

In hulpprogramma's zie ik wel scriptmaker. Kan ik daar iets mee?

[ Voor 21% gewijzigd door RePlayer op 10-12-2006 19:37 ]

---

• RePlayer
Het zou mooi zijn als ik een shell script zou schrijven en gebruik maken van mount_nfs.. Of gaat dat niet werken?

In Linux is een fstab, is er ook zoiets in Mac OS X?

[ Voor 19% gewijzigd door RePlayer op 10-12-2006 19:44 ]

---

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 11:51

Kogelvis

Nu ook met gitaar

automatisch een volume mounten in OS X is erg makkelijk.

mount je samba volume zoals eerder vermeld in dit topic.
vervolgens open je je system preferences
klik op accounts
selecteer je eigen account
kies het tabje login items
druk op het plusje
kies je gemounte volume
druk op add
en klaar
elke keer als je je computer aanzet en inlogt word je volume automatisch gemount.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• RePlayer
Ik heb na lang zoeken een oplossing gevonden om unix scriptje te laten draaien bij het opstarten.

Je kunt een Startupitem aanmaken in /Library/Startupitems/

Hoe dat moet staat hier en ook bij apple zelf beschreven.

---

Verwijderd

Kogelvis heeft het antwoord al gegeven. Gewoon user accounts --> jouw account --> login items --> je gemounte netwerk schijf erin slepen en je bent klaar. Dit werkt -helaas- alleen niet bij 'awake from sleep'. Als iemand daar een goeie tip voor heeft dan hoor ik het graag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 10:39 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Daar heb je sleepwatcher voor. Daarmee kun je een .wakeup script automatisch laten uitvoeren als je uit slaap komt. Dat .wakeup script moet in je homedir staan.

Hier stond achterhaalde informatie…

• RePlayer
Mijn oplossing blijft ook werken na slaap en is uitgebreider te configureren.

---

Pagina: 1