Pc upgraden of laptop ?

Pagina: 1
Acties:

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:08

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Ik heb nu momenteel het volgende systeem :
AMD ahtlon 64 3400+ (dus nog socket 754).
2 * 512Mb ram
200Gb + 250 Gb harde schijf
Nvidia 6800gt (AGP)
DVD (writer)
250W voeding
Nu heb ik momenteel een 1000-tal € en doordat ik in de kerstvakantie twee weken ga werken , komt hier nog zeker een euro of 500 bij dat ik aan pc wil / kan spenderen.

Mijn huidige pc voldoet eigenlijk nog wel , zeker omdat ik sinds twee maanden alleen maar gentoo linux heb gedraait , waardoor games zo goed als helemaal wegvallen.

Als ik mijn pc zou upgraden zou het zo iets worden :
Core 2 Duo E6600
Asus p5b moederbord
8800gs ?
2gb ram (cas 4)
en een nieuwe voeding
Maar hierbij bedenk ik me dan weer , dat dit overkill is zolang ik gentoo gebruik (en dus niet game) , dat zeker de grafische kaart overbodig is. Misschien dat die c2d me nog voordeel kan opleveren , maar ik kan me ik me zelfs zo één twee drie geen zaken voorstellen die ik op de pc doe die erg cpu intensief is , buiten dan emergen (maar hiervoor ga ik echt geen nieuwe pc kopen ;) ).

Nu ja wat doe ik dan wel met mijn pc op het moment ?
- Veel internetten , dus fora lezen , ....
- Programmeren : C++
- Beetje chatten via irc
- (hmm doe ik echt zo weinig nuttig op de pc :/)

Alternatief : Een laptop kopen. Waarom een laptop ? Geen idee ; ik heb hem niet echt nodig , al doe ik wel IICT op school en kan ik hem daar nuttig gebruiken in sommige vakken.

Moest ik een laptop kopen dan zou ik hem vooral gebruiken op school , en tam vanuit mijn bed om films enzo te kijken en lui te kunnen internetten / chatten en coden.

Ik heb geen idee wat ik het beste kan doen , laptop of mijn pc upgraden :+ .

Iemand die me wat tips kan geven om de knoop door te hakken ? Het gaat om veel geld , waar ik als student hard voor moet werken ;).

Strava

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 08:14

Mud.Starrr

I shoot people for money

Mijn huidige pc voldoet eigenlijk nog wel , zeker omdat ik sinds twee maanden alleen maar gentoo linux heb gedraait , waardoor games zo goed als helemaal wegvallen.

...en...

Nu ja wat doe ik dan wel met mijn pc op het moment ?
- Veel internetten , dus fora lezen , ....
- Programmeren : C++
- Beetje chatten via irc
- (hmm doe ik echt zo weinig nuttig op de pc :/)
ehm, ik zou gewoon dat geld in mijn zak (lees bankrekening) houden en er iets nuttigers van kopen.
Mischien een beter beeldscherm en wat extra werkgeheugen en dan de rest houden?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:16
Laptop op school is zeker makkelijk, ik kan iig niet zonder. Je hoeft niet een goede opzich. Voor 800 euro heb je al een leuke HP met Turion 64 X2, 1GB en een integrated 6150 die HD video kan encoden en goed genoeg is voor Aero. Nog een GB latje er bij zetten en je kunt alles doen wat jij wilt.

• skelleniels
  • Laatst online: 30-01 22:41
In jouw geval zou ik een laptop kopen. Ik heb nu ook zojuist een nieuw gamesysteem gekocht, maar het gekriebel om een leuke laptop te kopen wil maar neit verdwijnen :P

http://specs.tweak.to/16567

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Dus mijn pc upgraden (als je nog over upgraden kan spreken) raden jullie af omdat het te weinig nut heeft ?

Het kriebelt bij mij erg hard om een laptop te kopen , maar het nut ervan is bij mij redelijk beperkt denk ik. Alleen op school zou hij enkele uren per week echt handig kunnen zijn.

Voor de rest lijkt het nut van een laptop voor mij redelijk beperkt ; ja ik ga vanuit men bed 's avonds laat of wanneer ik in een luie bui ben kunnen internetten / coden. En af en toe als we ergens heen gaan ofzo :).

Er komt sowiso gentoo of kubuntu op , waar vind je ergens een laptop zonder windows xp ? (wat dan ook al in prijs wat scheelt ?)

En hoe zijn de mobile versies van c2d te vergelijken met de normale versies ?

Ik wil iets dat minstens presteert als een c2d E6400 , met 1gb aan ram. Verder hoeft het niet veel erg speciaal te zijn , buiten stevig genoeg (om mee naar school te nemen op de fiets).

Alleen als UT2007 uitkomt voor Linux (als) , dan zou het wel eens erg kunnen gaan kriebelen en ga ik misschien spijt krijgen van de laptop die ik gekocht heb :+ .

[ Voor 8% gewijzigd door DeadLock op 10-12-2006 19:38 ]

Strava

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Tjah, volgens mij heb je allebei niet echt nodig. Wacht gewoon tot je niet anders kan (aller nieuwste spellen willen spelen oid) en ga dan pas upgraden of laptop kopen. Laptop kopen zonder reden -> Geen laptop kopen. Uiteindelijk moet JIJ beslissen of je het nodig heb of niet. Waarom wil je advies als je zegt dat je ÉN geen laptop nodig heb ÉN geen upgrade. Ga lekker op vakantie in de kerstvakantie.

[ Voor 5% gewijzigd door BoyzNDaHood op 10-12-2006 20:51 ]

Verwijderd

evert_ schreef op zondag 10 december 2006 @ 19:37:
Dus mijn pc upgraden (als je nog over upgraden kan spreken) raden jullie af omdat het te weinig nut heeft ?

Het kriebelt bij mij erg hard om een laptop te kopen , maar het nut ervan is bij mij redelijk beperkt denk ik. Alleen op school zou hij enkele uren per week echt handig kunnen zijn.

Voor de rest lijkt het nut van een laptop voor mij redelijk beperkt ; ja ik ga vanuit men bed 's avonds laat of wanneer ik in een luie bui ben kunnen internetten / coden. En af en toe als we ergens heen gaan ofzo :).

Er komt sowiso gentoo of kubuntu op , waar vind je ergens een laptop zonder windows xp ? (wat dan ook al in prijs wat scheelt ?)

En hoe zijn de mobile versies van c2d te vergelijken met de normale versies ?

Ik wil iets dat minstens presteert als een c2d E6400 , met 1gb aan ram. Verder hoeft het niet veel erg speciaal te zijn , buiten stevig genoeg (om mee naar school te nemen op de fiets).

Alleen als UT2007 uitkomt voor Linux (als) , dan zou het wel eens erg kunnen gaan kriebelen en ga ik misschien spijt krijgen van de laptop die ik gekocht heb :+ .
Ik weet dat je Dell kunt bellen om te vragen of ze de laptop ZONDER besturingssysteem kunnen leveren. Dit scheelt dan ook in prijs, hoeveel weet ik niet.

• GENETX
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:54:
[...]

Ik weet dat je Dell kunt bellen om te vragen of ze de laptop ZONDER besturingssysteem kunnen leveren. Dit scheelt dan ook in prijs, hoeveel weet ik niet.
Laat ne raden, dat gaat eerder geld kosten omdat het niet standaard is bij Dell waardoor er extra moet worden betaald.

Maar waarom wil je sneller? Als je toch maar wat internet en programmeert. Waarom wil in hemelsnaam dan sneller, die Athlon + 1GB is meer dan genoeg. Wat voor speciaals doe jij met je PC waardoor je veel rekenkracht nodig hebt?

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-01 23:30
wat hierboven ook al is gezegd.

In beide gevallen laat evert_ merken dat het eigenlijk helemaal niet hoeft en/of niet nodig is (niet weet waarom), waarom zou je er dan nog over discussieren?

Op zak houden dat geld en iets kopen als je het echt nodig vindt en er voor jou genoeg op vooruit gaat.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Makkelijker is een dual boot te maken (Linux/Windows) en het geld op zak te houden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BoyzNDaHood
BlackBull schreef op maandag 11 december 2006 @ 10:59:
waarom zou je er dan nog over discussieren?
TS wilt dat wij redenen gaan verzinnen/bedenken voor hem om iets aan te schaffen. Hier kan beter een slotje op.

Op elke advies heeft hij wel weer argumenten om er tegenin te gaan. Nutteloze discussie.

[ Voor 14% gewijzigd door BoyzNDaHood op 11-12-2006 14:30 ]

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Opzich vind ik een laptop tegenwoordig haast een "logischere" keuze dan een pc. Waarom? Je kunt voor een redelijk bedrag een zeer krachtig systeem kopen. Schermen op laptop zijn ook gewoon goed voor het gemiddelde werk. Hdd`s zijn er ook in goede maten, tenzij je raid oid wilt.

Je kunt lekker op de bank zitten internetten etc.

Tenzij je echt een zeer zware workstation nodig hebt, voor bepaalde doeleinden, of een server?

Keuze is aan jou ;)

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je kunt zelfs een tweedehands laptop kopen ... die dingen die jij noemt doe ik op een laptop PIII/600 met 256 mb. Ik sleep m ook nog eens mee naar college :D

Ow ene een laptop is ook nog eens milieuvriendelijker door minder stroomverbruik.

[ Voor 21% gewijzigd door Eusebius op 11-12-2006 14:49 ]

==
hoi

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-01 23:30
BoyzNDaHood schreef op maandag 11 december 2006 @ 14:26:
[...]

TS wilt dat wij redenen gaan verzinnen/bedenken voor hem om iets aan te schaffen. Hier kan beter een slotje op.

Op elke advies heeft hij wel weer argumenten om er tegenin te gaan. Nutteloze discussie.
ja precies, ik vind het een raar verhaal. Alles wat hij voorstelt haalt hij zelf weer onderuit, waarom zou je het er dan nog over hebben?

• Compunologist
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hoeveel computers heeft de TS? Als TS nog maar 1 PC heeft zou ik van het beschikbare geld absoluut een laptop erbij kopen. Beetje redundancy is wel prettig in compuland.
Los daarvan:

PC upgrade:
+ zal altijd als totaal meer brute performance kunnen leveren alleen al door unlimited power supply
+ minder diefstalgevoelig (helaas ben ik hier ervaringsdeskundig)
+ kijkhoek (en dan vooral de verticale) van desktopschermen is nog steeds stukken beter dan bij het gemid. laptopscherm

- neemt relatief veel plek in
- stroomverbruik

Laptop
+ mobiel (en dat begrip moet je niet onderschatten, perfect om op locatie al je tools bij je te hebben of ander triviaal voorbeeld: even een filmpje te laten zien op iemands oude TV)
+ zuiniger in gebruik
+ "mooi"

- minder autonoom, ik vind 2-3 uur ècht te weinig als gebruiksduur zonder netstroom.

Go figure :)

* Compunologist zit met een soortgelijk luxeprobleem en stelt dit lijstje toch ook voor zichzelf op ;)

• GENETX
Compunologist schreef op maandag 11 december 2006 @ 15:08:
- minder autonoom, ik vind 2-3 uur ècht te weinig als gebruiksduur zonder netstroom.
Die gaat dus nooit op!

PC:

- Verplicht op netspanning

Laptop:

+ je kunt ook nog eens op de accu werken mocht het nodig zijn.

Knappe jongen als jij je PC aankrijgt zonder hem in het stopcontact te steken

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Je zou je systeem ook nog sneller kunnen maken door een raptor schijf te plaatsen of 2 als het budget je toe staat in raid0

And this !! Is to go even further beyond!!!

• BoyzNDaHood
Compunologist schreef op maandag 11 december 2006 @ 15:08:
[/small]
Met een beetje zuinige laptop (bvb Core Duo, gma ofzo) en een 8/9 cel accu zal die echt wel meer dan 2-3 uur halen. Een Asus (A6T bvb) met AMD X2 erin haald ook makkelijk 3,5+ uur, mijn Asus (ook 8 cel, wel met Core Duo) haalt wel eens 4-4,5 uur ofzo. (Lage brightness etc, teruggeclockte cpu). Dus ja.. die 2-3 uur is maar net welke soort hardware je haald vind ik.

ontopic:

Ik zou zelf ook een laptop halen. Maar volgens TS gebruikt hij de laptop bijna niet, en heeft het geen nut om geld eraan uit tegeven. Ook zal hij spijt krijgen wanneer hij ineens wel weer games wilt spelen ivm trage hardware. En andersom; als hij een goede laptop heeft en hij speeld geen games zal hij spijt krijgen dat hij duizend+ euro eraan uit heeft gegeven.

Koop gewoon niks, en wacht af tot je er echt behoefte aan heb. Niet omdat je nu toevallig geld heb en je niet weet wat je ermee moet gaan doen.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden :).

Ik denk wel dat jullie gelijk hebben , ik heb geen van beide echt nodig , maar als je geld hebt is een nieuwe / snellere pc altijd wel leuk ;).

Ik denk dat ik dus het geld ga houden , volgend jaar als ik ga verder studeren zal ik eventueel een laptop nodig hebben (afhankelijk van de studie). Hoewel een goedkope (tweedehands) laptop me nog altijd wel aanspreekt :+.

Ik zal dus zien wat ik over een dik half jaar ga doen , wanneer ik ga verder studeren. Als dan blijkt dat ik op kot ga enzo , dan ga loont het niet de moeite om mijn desktop pc nog up te graden. Dan koop ik wel een laptop :).

Strava

Pagina: 1