Toon posts:

[3ds Max] Heeft Max een film-offset mogelijkheid ?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In Maya is er een mogelijkheid om de resolutiongate van een camera over de x-as en y-as te verschuiven. De zgn. film-offset. Bij een camera-aim zal de aim op dezelfde plaats blijven. Ik wil dit ook graag in Studio Max toepassen maar ik heb geen idee of dit mogelijk is en hoe ik dit zou moeten doen. Ik de helpfiles en op andere forums kan ik geen antwoord vinden.

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-01 16:11
Wanneer je je camera als view hebt gekozen kun je de Safe Frame activeren. Om dat te doen moet je met de rechtermuisknop in de linkerhoek klikken op de naam van je view en dan "Show Safe Frame" activeren.
Wanneer je in de render settings een resolutie opgeeft zal de Safe Frame zich automatisch aanpassen daar aan.

Om het te offsetten moet je een skew modifier toevoegen aan je camera. Verander dan de amount om hem links of rechts te verplaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. met die skew modifier heb ik ook al het een en ander geprobeert maar ik geloof niet dat ik daar mee kan bereiken wat ik wil. Aan de andere kant, ik ben een Maya man en weet niet ontzettend veel van Max. Ik heb hier een afbeelding wat ik precies wil. Misschien is dat ook mogelijk met de skew modifier, maar het is mij nog iet gelukt.

Afbeeldingslocatie: http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/feens201/offset.JPG

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Beetje offtopic vraag maar, waarom gebruik je Maya dan niet gewoon?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Das een goeie :) . Ik werk in een productiegroep waarvan het overgrote deel (zeg maar alle anderen) met Max werken. Deze offset hebben we nodig voor een bepaalde schermprojectie die we gaan doen. Ik heb modellen in Maya gemaakt en heb ook de offset getest in Maya maar er is ook iemand bezig met particles en andere dynamics welke in Max worden gedaan. Dan moet je een keuze maken. Of alle mesh naar Maya omzetten en hopen dat je de controle niet kwijt raakt of alle controle behouden in Max en kijken of je de camerasettings van Maya zoveel mogelijk in max kunt integreren. Deze offset is daar een belangrijke van. Het is overigens wel zo dat het niet noodzakelijk is, de offset zou de zaak alleen heel wat makkelijker maken.

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Werk je wel met de nieuwste versies van Max en Maya? Beide pakketten zijn nu van AutoDesk en juist op het gebied van importeren en exporteren van elkaars objecten gaat het nu goed :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Objecten ja. Hoe zit dat met dynamics zoals particles, cloth etc. De particle systemen die beide pakketten gebruiken zijn verschillend en sluiten nog lang niet naadloos op elkaar aan. Misschien zijn er dingen gebeurt in de afgelopen maandjes waar ik geen weet van heb... vertel het me dan nu maar, dan is deze jongen erg blij _/-\o_

maar anders zou ik toch graag weten of die offset mogelijk is in Max :)

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

• Yanik
Juist. Vergeet niet dat je het op heel je camera moet toepassen, dus selecteer alle 2 of 3 componenten(camera, target en misschien dat ene lijntje).

Ik snap niet waarvoor je dit nodig hebt. Kun je uitleggen in wat voor situaties je dit kunt gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Dezelfde post heb ik gezien en gechecked. Doet niet wat ik wil. Hierbij gaat de gate alleen in perspectief veranderen. Ik heb het niet voor elkaar gekregen om met deze middelen de resolutiongate via de x-as te verschuiven.

We werken met stereoscopy. Hierbij gebruiken we 2 camera's die parallel elk een beeld renderen. Deze 2 beelden zorgen met een bepaalde techniek voor diepte. Bij het gebruik van parallelle camera's zul je altijd hebben dat de linker camera een deel van de rechterafbeelding niet rendert en andersom. Met de offset kun je dat voorkomen. Daarnaast heb ik in Maya daar een aantal expressies aan gekoppeld zodat ook nog met een aantal andere waarden rekening wordt gehouden

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 20:30 ]

• Yanik
Snap het niet helemaal. Bedoel je dit niet?

Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/6117/safeframeck9.th.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Tis inderdaad een wat ingewikkeld verhaal als je niet bekend bent met wat ik wil bereiken. Wat je laat zien is niet wat ik bedoel. Maar ik heb denk ik een manier gevonden dat ik de film-offset niet hoef te gebruiken. Met een "overscan" script kan ik de margins van de renders vergroten. Een beetje zoals "canvas grootte" in photoshop. Hierdoor overlappen de linker en de rechter render elkaar voor een groter deel.

Al moet ik zeggen dat ik volgens mij ook gewoon een functie in Max zelf is waar ik geen apart script voor nodig heb.
Pagina: 1