[PHP] MySQL extensions werken niet

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:45

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Met zo'n topic titel kun je natuurlijk alle kanten op, het kan aan veel dingen liggen, maar het meeste heb ik al geprobeerd. Laat ik om te beginnen vertellen welke versies ik het hier over heb:

Apache 2.2.3
PHP 5.2.0
MySQL 5.0.27

Apache draait prima
PHP daarbij werkt ook (als apache module, handmatig installed)
phpinfo() geef een hele lijst info over php weer, prima in orde

Vervolgens wil ik daar MySQL bij hebben, dus de mysql server geinstalleerd. Daarvoor moet ik ook de extension bij PHP meeladen, dus in de php.ini de ; voor de php_mysql extension weggehaald (ook php_mysqli gedaan, maakt niet uit, dus eerst de 'normale' maar).

De extension dir staat standaard op './', daar heb ik './ext/' van gemaakt, aangezien het vanaf het php.ini bestand alleen nog maar een /ext map nodig heeft. Daar ook overigens het hele pad geprobeerd, dat hielp niet.

Het libmysql.dll bestand staat in c:\program files\php, volgens sommige handleidingen moest die naar c:\windows\system32, dus ook dat gedaan.

Aangezien ik c:\program files\php op heb genomen in m'n path, heb ik de php.ini niet naar c:\windows verplaatst. Als ik dat wel doe, lijkt heel php niet meer de functioneren, da's ook niet de bedoeling :)

Als ik de phpinfo() bekijk, krijg ik daar geen mysql op te zien. Maar als ik bijvoorbeeld gd2 mee wil laden, komt die er ook niet op terecht. Er is dus iets mis met het laden van extensions.

In de log files van apache kan ik geen foutmeldingen terugvinden, dus kennelijk vindt Apache alles helemaal prima. Ik weet niet echt veel andere mogelijkheden meer om alles aan de praat te krijgen.. heb het toch al vele malen eerder gedaan, geen idee wat er nu anders is behalve de versies.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:45

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dit is wel heel vreemd... ik ben nu meer aan het kijken naar de locatie van php.ini en wat er dan gebeurt. Als php draait en ik kijk bij phpinfo, zie ik daar als pad voor php.ini C:\WINDOWS staan. Daar bestaat helemaal geen php.ini :?

Als ik 'm daar wel neerzet, lijkt php niet meer te functioneren.

Het aanmaken van een PHPRC environment variabele met een verwijzing naar nu c:\php\php.ini (heb ergens gelezen dat spaties in een pad niet werken), dan doet ie ook weinig meer.

Ik krijg het vermoeden dat er iets ernstig mis is met de installatie, maar alles is precies volgens alle mogelijke handleidingen gedaan :/

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.