Game pc Budget +/- 1000 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• Mr.Jappe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-01 15:46
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd aan het zoeken naar een eigen pc. Tot nu toe heb ik het steeds gedaan op een gemeenschappelijke pc van mijn ouders.
Deze onderdelen zijn nu al aardig verouderd en ik ben nu op zoek naar een nieuw systeem.
Ik heb vooral een aantal vragen over het moederbord en geheugen.

Ik zal eerst even mijn configuratie hier neer zetten, samengesteld bij Azerty:

Processor: Intel Core 2 Duo(Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 287,88
Deze processor schijnt de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben?

Moederbord: ASUS P5B-VM, Retail € 120,96
Heb niet veel verstand van moederborden. Ik weet ook niet of dit een goede keuze is.

Videokaart: Sapphire Radeon X1950Pro, 256MB, GDDR3, PCI-express x16 € 184,85
Omdat de DX10 videokaarten eraan komen wil ik niet al teveel geld uitgeven aan een videokaart.
Deze kaart heeft een leuke prijs maar zijn de prestaties ook goed genoeg om de laatste games te kunnen draaien?

Geheugen: Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2x € 209,23
Ja, ook van het geheugen weet ik niet zo veel af. Ik ben niet van plan om over te klokken. Een vriend van me had gezegd dat je PC4200 geheugen zo kan laten lopen dat hij de maximale snelheid uit je moederbord haalt. Dus 2 x 533 mhz = 1066 mhz. Klopt dit? Zo ja, hoe kan je dat instellen?

Harddisk: Western Digital Caviar SE16, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB € 72.79
-
Behuizing: Antec Sonata ll incl 450 watt voeding € 112,59
Ik heb veel goede dingen gehoord over deze behuizing. Daarom heb ik deze gekozen. Schijnt best stil te zijn. Misschien dat jullie andere suggesties hebben?

CD/DVD brander: NEC-AD7170, ATAPI/E-IDE € 30,06
Ik heb hier willkeurig een dvd brander gekozen. Is deze compatible met de onderdelen?

Speakers: Creative Inspire T6100 € 56,51
Leuke speakers voor een leuke prijs. 76 watt vermogen.

Muis + Toetsenbord: Logitech Cordless Desktop Rechargable € 40,69

Totaal: € 1115,59

Ik weet niet of ik er eventueel een andere koeler op mijn processor moet zetten. Mijn kamer is op zolder en het kan er in de zomer erg warm worden.

Nu wil ik graag weten of jullie dit een goed systeem vinden en of alle onderdelen met elkaar samengaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr.Jappe op 11-12-2006 19:54 ]

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Op het moederbord zit i.i.g. al een lan controller dus dat scheelt je weer 9 euro. En je kan gewoon de geluidskaart van het moederbord gebruiken. Die zijn meestal wel schappelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door vleppyniles op 10-12-2006 13:31 ]

Verwijderd

hey, als eerste zou ikm je harddisks aanpassen, ze zijn echt veel te duur, voor 70 euro heb je al een 250gb samsung, die heel stil zijn en best snel. als je wilt kun je er daar nog 2 van in raid 0 zetten dan heb je 500gb ipv 320..

je kunt natuurlijk ook 1 seagate 7200:10 320gb kopen, scheelt allemaal veel geld

dan zou ik je ook aanraden om dus eerst de onboard geluidskaart te proberen, wellicht voldoet deze al prima.

en de netwerkkaart heb je dus niet nodig, deze zit gewoon onboard.

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Het schijnt dat de boxed koeler vrij lawaaiig is.
Misschien dat een Arctic Freezer 7 Pro wat voor je is (~€15)

Videokaart zit je zeker goed mee. Misschien een andere koeler erop maar dat is aan jou.

Als je niet wilt overklokken is 2 x 533 Mhz zeker goed.

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 21:33
Ondanks dat het aantal MHZ van je geheugen en FSB van je CPU gelijk zijn, en dus zou je geheugen voldoende moeten zijn, haal je een betere prestatie als je geheugen sneller draait als je CPU ;)

En inderdaad, pleur die geluidskaart en netwerkkaart eruit ;), de onboard controllers zullen voldoende zijn als je denk dat de gekozen controllers goed zijn.

En inderdaad, neem 2x250 samsung oid. De gekozen 160gb is duur :O

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
magiel schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:53:
Ondanks dat het aantal MHZ van je geheugen en FSB van je CPU gelijk zijn, en dus zou je geheugen voldoende moeten zijn, haal je een betere prestatie als je geheugen sneller draait als je CPU ;)
Maar om nou te zeggen dat je er iets van gaat merken, nee.
En inderdaad, neem 2x250 samsung oid. De gekozen 160gb is duur :O
Belachelijk duur inderdaad. Een 160GB schijf haal je al voor de helft minder.

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 14:09
Het verbaast me dat niemand iets zegt over de processor. Ik heb me de laatste tijd niet zo verdiept in de nieuwe cpu's, maar ik vind een processor van bijna 300 euro totaal niet passen in een budget van 1000 euro (als het een gamepc moet zijn). Toen ik een tijdje geleden mijn computer kocht had ik het zelfde budget en betaalde ik 110 euro voor een Athlon xp die ik kon overklokken naar de snelste processor die er op dat moment was...
Ook zou de videokaart het duurste onderdeel moeten zijn, maar ik begrijp uit je verhaal dat je een dx10-kaart wilt kopen.
Qua winkel kan ik trouwens Azerty wel aanraden. Maar kijk ook eens naar andere webwinkels, soms scheelt de prijs meer dan de extra verzendkosten.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Hij heeft het wel over 2 keer 160GB, 60 euro per stuk is normaal. Maar die paar euro meer voor die 250GB is het wel waard.

Zoals al gezegt is, is een e6600 wel erg duur met een budget van €1000, maar dat moet je zelf weten.

Voor het geheugen zijn er vast wel goedkopere te vinden. Misschien dat hier op te bezuinigen valt, of je moet echt kingston etc willen.

[ Voor 70% gewijzigd door bassie op 10-12-2006 14:13 ]

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Over de processor dan.

Je kan ook de goedkopere E6400 kopen, de prestaties zul je zelf naar moeten kijken.

Zie bijvoorbeeld COD2:
http://www23.tomshardware...=432&model2=433&chart=165

Daar staan ze onder elkaar.

Met inpakken van Winrar scheelt het ook 20 seconden, maar dat is aan jou.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
TS heeft het al over DX10-kaarten. Daarom lijkt de E6600 de beste keuze, want daar zal je langer mee kunnen doen, dan met een E6400. (lijkt me duidelijk)
Dat ie wel een behoorlijk deel van het budget in neemt is duidelijk.

Gooi er voorlopig 1 harde schijf in van ± 250gig en evt kan je dat later uiitbreiden. Ik ben zeer tevreden met mn samsung spinpoints. (maar andere merken zijn ook prima)

Kast: Ik weet niet of de voeding van deze kast goed genoeg is om een dx10-kaart te draaien (gezien de huidige 8800-serie). Ik dacht dat de 12V-lijnen niet zo fantastisch zijn.
Plus het feit dat ik niet weet of de kaart al wel in de kast past: Die 8800-kaarten zijn gigantisch groot. Ik denk zelf dat t in de toekomst wel weer kleiner gaat, maar je moet zelf weten of je het risico neemt.

Verder dus geen geluidskaart nemen en al helemaal geen netwerkkaart.

RX1000-muis. Volgens mij is dit een heel kleine muis. Een collega van mij heeft pas een logitec 1000-muis gehad. Ik dacht de RX1000. Ik zou het te klein vinden. Tis meer geschikt als laptop-muis.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
Aangezien het je eerste eigen pc wordt, heb je dan geen beeldscherm nodig :P?

Verwijderd

met dat mobo kan je toch geen RAID draaien, alleen met de externe Sata poort toch wat erg onhandig is...

• Mr.Jappe
kapert schreef op zondag 10 december 2006 @ 17:40:
Aangezien het je eerste eigen pc wordt, heb je dan geen beeldscherm nodig :P?
Ik heb hier nog een oude monitor staan (17" CRT:P), die moet het voorlopig maar even doen. Later komt er vast wel een mooi TFT schermpje.

Ondersteunt mijn moederbord nou wel of geen RAID 0? En is het verschil echt te merken?
Het zijn btw 2 harddisks van 160 GB, maar jullie hebben gelijk dat 2 x 250 GB bijna net zo duur is.

Jullie keuren het moederbord goed? Dit was maar een snelle keuze omdat ik daar niet zoveel verstand van heb.

Het geheugen is toch niet zo heel duur in vergelijking met andere merken? Ik wil het liefst wel alles bij Aztery bestellen, of iig bij dezelfde winkel. Ik weet niet of jullie een andere winkel aanraden.

Netwerkkaart en geluidskaart eruit gooien dus.

Ja, een DX10 kaart zou er kunnen komen ja, maar zal deze kaart het ook nog een tijdje kunnen volhouden? Ik ben niet van plan om snel een nieuwe kaart te kopen, ik wil eerst van deze genieten.

De kast, is die wel groot genoeg voor de X1950Pro? En kunnen er eventueel nog extra fans bij?
450 Watt lijkt me voorlopig wel genoeg.

Ja en ik zoek een lekkere muis om mee te gamen, niet te duur.

Bedankt voor de reacries

• RoD
  • Niet online

RoD

Mr.Jappe schreef op maandag 11 december 2006 @ 16:29:
[...]

Ik heb hier nog een oude monitor staan (17" CRT:P), die moet het voorlopig maar even doen. Later komt er vast wel een mooi TFT schermpje.

Ondersteunt mijn moederbord nou wel of geen RAID 0? En is het verschil echt te merken?
Het zijn btw 2 harddisks van 160 GB, maar jullie hebben gelijk dat 2 x 250 GB bijna net zo duur is.
Dat is allemaal prima zelf op te zoeken hoor. Maargoed, nee, het bord ondersteund geen Raid0. Er zit een ICH8 chipset in welke geen Raidondersteuning geeft.
Ja, een DX10 kaart zou er kunnen komen ja, maar zal deze kaart het ook nog een tijdje kunnen volhouden? Ik ben niet van plan om snel een nieuwe kaart te kopen, ik wil eerst van deze genieten.
Jou budget is 1000 euro, een DX10 kaart is vooralsnog meer dan 400 euro. Lijkt me niet logisch om er een DX10 kaart in te gooien. Imo ook een beetje zonde van het geld.
En wat heb je zelf al gevonden? Kijk eens naar Logitech bijvoorbeeld.

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Mr.Jappe schreef op maandag 11 december 2006 @ 16:29:
[...]

Jullie keuren het moederbord goed? Dit was maar een snelle keuze omdat ik daar niet zoveel verstand van heb.

Het geheugen is toch niet zo heel duur in vergelijking met andere merken? Ik wil het liefst wel alles bij Aztery bestellen, of iig bij dezelfde winkel. Ik weet niet of jullie een andere winkel aanraden.

Netwerkkaart en geluidskaart eruit gooien dus.

De kast, is die wel groot genoeg voor de X1950Pro? En kunnen er eventueel nog extra fans bij?
450 Watt lijkt me voorlopig wel genoeg.

Bedankt voor de reacries
Zelf heb ik 2 Sata schijven in Raid 0 staan. Maar hoewel het altijd (al 3 jaar) uitstekend heeft gewerk en redelijk vlot gaat, heeft het met de huidige snelheden totaal geen meerwaarde meer...Persoonlijk zou ik als ik jou was, gewoon voor een enkele 250 gb schijf gaan, dat bespaart je weer 60 euro, zonder noemenswaardig prestatieverlies in games...Verder is de X1950 een zeer goede kaart voor wat zijn directe prijsconcurrenten bieden...Ook kun je ervanuitgaan dat je met de x1950 eenvoudig 2 tot 4 jaar vooruit kan...

• Mr.Jappe
RoD schreef op maandag 11 december 2006 @ 16:33:
[...]

Dat is allemaal prima zelf op te zoeken hoor. Maargoed, nee, het bord ondersteund geen Raid0. Er zit een ICH8 chipset in welke geen Raidondersteuning geeft.

[...]

Jou budget is 1000 euro, een DX10 kaart is vooralsnog meer dan 400 euro. Lijkt me niet logisch om er een DX10 kaart in te gooien. Imo ook een beetje zonde van het geld.

[...]

En wat heb je zelf al gevonden? Kijk eens naar Logitech bijvoorbeeld.
Ik heb heus wel zelf gekeken hoor. Op site van Azerty staat namelijk "RAID 0, 1, JBOD" achter RAID terwijl de meeste zeggen dat het niet zo is. Vandaar dat ik deze vraag stelde.

Die kaart zou er later in kunnen komen.

Ik heb al naar muizen gekeken maar ik vraag nu gewoon even naar bepaalde mogelijkheden.

EDIT: TS aangepast, 1 HD van 250 GB en netwerkkaart en geluidskaart verwijdert.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Jappe op 11-12-2006 17:12 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
de e6600 is een zeer goeie cpu, maar ik zou dus eerder voor een e6300 kiezen
op dit moment is een e6300 zat snel en tegen dat hij te traag wordt kan je waarschijnlijk een veel sneller model kopen voor opnieuw een vrij mooie prijs (in de veronderstelling dat de s775 nog een tijdje meegaat)

ook bij raid0 heb ik mijn vragen, sommige games laden constant van de hd en dan is het misschien nuttig, maar met 2GB aan ramgeheugen lijkt het mij toch niet echt nodig
doorvoersnelheid is trouwens ook niet alles, dan lijkt mij een raptor veel interessanter (lagere access times)
zijn hier eigenlijk tests van (of raid0 betere performance levert in games)?

• bassie
Mr.Jappe schreef op maandag 11 december 2006 @ 17:01:

Ik heb heus wel zelf gekeken hoor. Op site van Azerty staat namelijk "RAID 0, 1, JBOD" achter RAID terwijl de meeste zeggen dat het niet zo is. Vandaar dat ik deze vraag stelde.

Ik heb al naar muizen gekeken maar ik vraag nu gewoon even naar bepaalde mogelijkheden.
Anders kijk je even op de site van de fabrikant, daar zou de info moeten kloppen.

Qua muis, Logitech G5/G7 of Razor Copperhead. Maar dat is ook meer een persoonlijke keuze, je zou eigenlijk even moeten proberen welke muis jij het lekkerst vindt muizen.

• bassie
catfish schreef op maandag 11 december 2006 @ 17:09:
(in de veronderstelling dat de s775 nog een tijdje meegaat)
Volgens mij wou intel met een nieuw socket komen halverwege 2007

• Mr.Jappe
catfish schreef op maandag 11 december 2006 @ 17:09:
de e6600 is een zeer goeie cpu, maar ik zou dus eerder voor een e6300 kiezen
op dit moment is een e6300 zat snel en tegen dat hij te traag wordt kan je waarschijnlijk een veel sneller model kopen voor opnieuw een vrij mooie prijs (in de veronderstelling dat de s775 nog een tijdje meegaat)

ook bij raid0 heb ik mijn vragen, sommige games laden constant van de hd en dan is het misschien nuttig, maar met 2GB aan ramgeheugen lijkt het mij toch niet echt nodig
doorvoersnelheid is trouwens ook niet alles, dan lijkt mij een raptor veel interessanter (lagere access times)
zijn hier eigenlijk tests van (of raid0 betere performance levert in games)?
Ja, maar ik zit nu op een P4 3.0 Ghz HT. Is er veel verschil te merken als ik een E6300 neem?
Het verschil in prijs tussen een E6600 en E6300 is erg groot.

2 Gb ram lijkt me juist wel noodzakelijk.

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01 12:59
Mr.Jappe schreef op maandag 11 december 2006 @ 17:01:
[...]

EDIT: TS aangepast, 1 HD van 250 GB en netwerkkaart en geluidskaart verwijdert.
Uhum, ICH8 ondersteunt zelf geen raid hoor. het is de JMicron controller die raid ondersteunt. Als het goed is moet je daar dan de externe sata aansluiting voor gebruiken(= onhandig en langzaam).
Als je dus serieus overweegt om raid te gebruiken kan je voor de p5bdeluxe gaan, aangezien deze wel de ICH8R heeft.

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
nee, socket 775 gaat nog heel lang mee, de komende quadcores en nieuwere generaties komen hierop nog uit, denk aan conroe-l en e6650 etc

BUH

• RoD
  • Niet online

RoD

Het is inderdaad vaak de Jmicron controller die voor Raid zorgt. Maar volgens mij heeft dit bord alleen Sata aansluitingen van de ICH8 chipset, of heb ik dat nu mis? De productpage vermeldt niet dat het Satapoorten van een Jmicroncontroller bevat, alleen de vier van de ICH8 chipset.

• Mr.Jappe
Ik heb voor een Combinatie set gekozen van Logtech + een oplader voor de muis. Zo'n zet heb ik nu ook en dat bevalt me wel.

Nu hoor ik sommige zeggen dat ik beter voor de E6300 kan gaan. Maar is het verschil erg groot tussen mijn P4 3.0 ghz en een Intel Core 2 Duo E6300?

Misschien moet ik wel stapje lager doen met mijn pc. Dit is mijn eerste eigen pc en je wilt dan vaak altijd het beste van het beste.

Ik hoorde dat er soms ook problemen waren met DVD branden en moederbord. Ik weet niet of dat ook van toepassing is bij dit moederbord en deze dvd brander?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Mr.Jappe schreef op maandag 11 december 2006 @ 19:58:
Ik heb voor een Combinatie set gekozen van Logtech + een oplader voor de muis. Zo'n zet heb ik nu ook en dat bevalt me wel.

Nu hoor ik sommige zeggen dat ik beter voor de E6300 kan gaan. Maar is het verschil erg groot tussen mijn P4 3.0 ghz en een Intel Core 2 Duo E6300?

Misschien moet ik wel stapje lager doen met mijn pc. Dit is mijn eerste eigen pc en je wilt dan vaak altijd het beste van het beste.

Ik hoorde dat er soms ook problemen waren met DVD branden en moederbord. Ik weet niet of dat ook van toepassing is bij dit moederbord en deze dvd brander?
http://www23.tomshardware...=433&model2=462&chart=174
Dit is de E6400, de E6300 zit er aardig dichtbij. Ik heb een 3000-versie van een intel daar tegenover gezet. Ik heb geen idee welke in de pc van je ouders zit.
Ik zou zelf hoe dan ook voor de E6400 gaan. De E6600 alleen als je het geld ervoor hebt. (want het is wel beter als je langer met je cpu wilt doen).
Het prijsverschil tussen de E6300 en E6400 is klein, dus dan gewoon voor de betere kiezen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
Het is de bedoeling dat je in een dergelijk topic gerichte vragen stelt waar je problemen verwacht bij jouw configuratie en niet alleen neerzet of iets 'goed' is :)

Zie daarvoor ook de Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?
Geen gerichte vragen/problemen dus het topic gaat op slot :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.