Experimenteer doos voor kids (12 jaar)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR1966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 17:36
Hallo mensen,

Mijn zoon (12) is geïnteresseerd geraakt in electronica. Op school (eerste jaar havo) heeft hij al eens een klokje en een lampje in elkaar gesleuteld en een eenvoudige radio ontvanger. Nu weet ik dat er vroeger experimenteerdozen bestonden met allerlei componenten ed. erin met beschijvingen op basis waarvan je wat ervaring kunt op doen met electronica componenten.

Zoiets lijkt me hardstikke leuk om hem met Kerst te geven. Weer eens wat anders dan een leesboek of computergame...

Maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken. Hebben jullie misschien tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-04 14:55

Spockz

Live and Let Live

Is zo'n doos als mecano, maar dan de technische variant (ben de naam kwijt) niet iets dan? Of misschien lego technic, erg leuk. Maar ook erg duur.

Anders zijn er ook wel modelbouw setjes op de markt maar dan met vooral electronica erin.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kijk eens in de speelgoedwinkel rond.. Mijn broertje had een aantal jaren geleden eens een radio gekregen.

Het kwam uit de Intertoys dacht ik, en bevatte alles om zelf een AM-ontvanger in elkaar te schroeven. Ikzelf heb ook weleens wat zut gehad, maar nooit electronica (wel magneten enzo..). Ook dat kwam uit 'n speelgoedwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Bij Conrad hebben ze nog zulke dozen, en misschien vind je ze ook bij Intertoys e.d.

Het nadeel van de dozen van tegenwoordig is dat het meer bouwpakketten zijn, en geen koffers met gaatjesplank (met van die veertjes e.d.) om met losse onderdelen een schakeling te maken.
Bij Conrad heb je ze iig allebei nog, van klein tot groot. :)

edit: Hier staan ze, na zoeken op 'experimenteerdoos':
Elektronica & meten > Bouwpakketten en modules > Leer- en experimenteerdozen (123)

[ Voor 17% gewijzigd door DarthPlastic op 10-12-2006 13:25 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-05 17:24
Misschien is een Asuro robotje van de conrad leuk.

Is misschien wel een beetje andere richting maar ik denk dat hij er veel van kan leren en er veel plezier van zal hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Ik heb vroeger van die kosmos elektronicadozen gehad. Zo te zien verkoopt conrad ze nog steeds in een wat modernere vorm (zoek op kosmos). Deze hebben van veertjes met elk 4 gaatjes waar je de componenten in kunt drukken. De boekjes die erbij zaten waren altijd wel duidelijk, het boekje bij de beginners doos was echt voor kinderen geschreven, de andere boekjes waren wel wat ingewikkelder qua theorie maar het in elkaar zetten was meestal vrij eenvoudig.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Bij EP (zo'n Elektronica winkel, tenminste bij ons in Assen) hebben ze ook wel van dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:35
Philips had vroeger de EE - dozen, dat was leuk en simpel speelgoed, cosmos had een slap aftreksel daarvan ( wat constructie betreft iig )

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik had vroeger een set van Kosmos, die zijn in Duitsland nog steeds te koop, helaas alleen met duitse tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Sine schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:40:
Philips had vroeger de EE - dozen,
Jaaaa dat waren nog eens tijden 8)
Ze waren soms wel verrekt lastig aan te sluiten, maarja, als dat achter de rug was had je ook een superstevig geheel ;)
Nostalgie :)

[ Voor 8% gewijzigd door DarthPlastic op 10-12-2006 13:49 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Ik hoor ook dat "electronica voor dummie's" goed is, het boek vind je in de boekhandel, de set die je erbij nodig hebt vind je oa bij voti.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 17:28
Ik heb dat boek eens bekeken, het was een beetje onder mijn niveau, maar het is misschien voor een 12 jarige net iets te moeilijk, ligt een beetje aan de persoon zelf. Voor bijvoorbeeld een 14 jarige is dat boek perfect te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Electronica Echt niet Moeilijk van Elektuur is ook goed te doen. Veel proefjes en begint bij het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Of koop gewoon een velleman kit dat hij in elkaar kan steken.
Er bestaan verschillende niveaus van kunnen. Er zitten verschillende leuke dingen in zoals : wekker, klok, fm zender, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:38
software schreef op zondag 10 december 2006 @ 15:15:
Of koop gewoon een velleman kit dat hij in elkaar kan steken.
Er bestaan verschillende niveaus van kunnen. Er zitten verschillende leuke dingen in zoals : wekker, klok, fm zender, ...
het zelf bouwen is wel leuk, maar daar leer je eigenlijk niks van. Ik denk dat het spelenderwijs leren nog leuker en beter is... Daar zijn de electuurboeken en het boek Electronica voor Dummies goed geschikt voor. Vooral de laatste is erg prettig lezen en leren.

als electronica leek heb ik best veel geleerd van het boek Electronica voor Dummies, en dat electuurboek.

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
Ik had vroeger zo'n kosmos set, omdat ik ook geinterresseerd was in elektronica... je kon er leuke dingen mee maken, maar ik begreep er geen hout van. (en ik ben de domste niet, al zeg ik het zelf)

Pas toen ik elektronica ging studeren, begreep ik wat ik toen bouwde... het werkt veel beter als het je uitgelegd wordt en je vragen kan stellen. Er zijn toch nog wel elektronica hobbyclubs? Dat lijkt mij iig beter...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189352

velleman heeft niet alleen kitjes

ook experimenteerdozen van 10 schakelingen tot 130 schakelingen
zou ik meteen voor die van 130 gaan, zeker voor 12 jaar
staan simpele in, maar kan je ook tijdje vooruit voor alarm, radio enzo

kost 49,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-04 19:22

Kirpeknots

Wazzup!

Philips EE _O_. Die had ik vroeger ook. Wat een lol heb ik daar mee gehad.
Pagina: 1