RAID 5 Veilig genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-02 21:19
Geachte Tweakers,

Aangezien ik al sinds 1997 mp3'tjes verzamel en mijn collectie mij veel waard is heb ik een hele tijd zitten denken om de configuratie van mijn server om te gooien.

Daar ik voorheen mijn 4 * 250 GB Western Digital schijven separaat had draaien met elk wat data erop en mijn 250 Gb Western Digital USB schijf had als backup en uitwijk mogelijkheid was het nu tijd voor een drastische verandering.

Eergisteren heb ik dan eindelijk 3 van de 4 Western Digitial 250 GB SE met 16 MB Cache in een RAID 5 opstelling gezet. Resultaat 500 GB / 465 GB (Effectief) aan opslag voor mijn mp3's, voorlopig meer dan zat >:)

Echter de onzekerheid van data verliezen d.m.v schijfuitval en/of stroomstoring- pieken- of blikseminslag maakt mij er nog niet geruster op. Mijn vraag is dan ook wat ik nog meer aan preventie kan doen om dit te voorkomen en er natuurlijk voor te zorgen dat ik een actuele backup heb.

Huidige configuratie server:
ASUS A8N-VM -CSM
TwinMos 2 * 1024 MB DDR PC3200
1 * Maxtor 20 GB IDE (Windows 2003 Standard Server)
4 * Western Digital 250 GB SATAII 16 MB Cache (waarvan 3 dus in RAID 5)

Backup software:
Geen, heb zitten nadenken over arcserve brightstore backup manager om wat te doen naar usb maar dat lijkt me ook niet echt veel soeps. (elke keer naar me usb schrijven, waardoor deze onnodig veel te verduren krijgt)

Ik heb momenteel geen spanningsregulator/afvlakker c.q. UPS voor mijn server gekoppeld

Het moge duidelijk zijn dat backuppen naar DVD niet meer volstaat, en ik steeds meer aan het denken ben richting dlt's en/of andere mogelijkheden.

Mijn budget wat ik nog hieraan wil spenderen is max. € 500,00

Iemand suggesties... _/-\o_

discogs

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

loewie-643- schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:04:
Echter de onzekerheid van data verliezen d.m.v schijfuitval en/of stroomstoring- pieken- of blikseminslag maakt mij er nog niet geruster op. Mijn vraag is dan ook wat ik nog meer aan preventie kan doen om dit te voorkomen en er natuurlijk voor te zorgen dat ik een actuele backup heb.

[...]

Ik heb momenteel geen spanningsregulator/afvlakker c.q. UPS voor mijn server gekoppeld.
Je kunt niet zoveel meer doen. Een UPS is natuurlijk nooit verkeerd maar in de Nederlandse omstandigheden vaak wat teveel van het goede. Het lichtnet is hier stukken betrouwbaarder dan bijvoorbeeld in de VS.

Tegen directe blikseminslag helpt alleen een offline backup, bijvoorbeeld op een USB- of ethernetharddisk die je alleen aansluit wanneer je een backup gaat maken. Tegen een indirecte inslag (verderop in de wijk of straat) kan een UPS of zelfs een simpele overspanningsbeveiliging nog wel helpen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Raid is nooit synoniem aan data veiligheid, oa door dingen die jij ook al noemt.
Jij hecht waarde aan je data, dat betekend dus een goede backup. Raid is fijn als je niet wilt dat je server door schijfuitval tijdelijk niet meer kan "serven".

Als je het niet erg zou vinden dat je server even offline is, dan is raid helemaal zinloos imho (mits je een goede backup hebt) Als je je schijven los hangt heb je het bijkomende voordeel dat bij een gebroken raid set niet alle data kaduuk ik.

Ik zou als ik jou was gewoon wat externe schijven bijkopen en daar met een scriptje backups op maken. Ik neem aan dat je niet om het uur een backup wilt draaien?

specs

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Een externe USB schijf van 500GB, daar regelmatig een mirror op zetten van al je data, en deze buitenshuis bewaren (anders ben je in geval van brand alsnog de sjaak).

Of online backuppen. Huur ergens storage en 's nachts sync je je gewijzigde data naar die server toe!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Naast rampscenario's, wat als je paar bestanden delete? Raid of geen raid, dan is het weg. Dus nog altijd een backup op een externe schijf, tape, dvd's,...

• loewie1984
@ Gladiool

Mijn server draait 24/7, de reden hiervoor is omdat ik het een zeer belangrijke eis vindt dat data voor mij on-demand is, ik wil 3 muisklikken en dan moet het binnen handbereik zijn, grijpen naar een dvd doosje met daarin de betreffende backup is voor mij nutteloos en totaal onpraktisch. Offline is mijn server praktisch nooit alleen tijdens onderhoud o.i.d. Een externe harde schijf van 500 GB is wellicht haalbaar, maar het is weer een harde schijf erbij.

@ Rapture

Bestanden deleten? ik snap je wel, maar daar ben ik wel voorzichtig mee geworden aangezien ik het in mijn eerdere jaren zelf handmatig vaak genoeg per ongeluk gedaan heb 8)7 shift+delete weet je }:O Voor de rest omdat mijn server binnenshuis door meer mensen gebruikt wordt voor het delen van mp3's, en buitenshuis via ftp, heb ik alles door middel van accounts dusdanig geconfigureerd dat de enige die kan deleten dit bericht nu typt :9 Overigens zoals al vermeld was het backuppen naar DVD's geen optie.

Ik denk dat ik dan ook de vraag specifieker moet stellen en hij als volgt luidt:
Wat is er voor max € 500,00 aan backup mogelijkheid mogelijk als je kijkt naar het backuppen naar tapes?

discogs

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 19-02 08:33

MeNTaL_TO

The future is not set

SeatRider schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:16:
Een externe USB schijf van 500Mb, daar regelmatig een mirror op zetten van al je data, en deze buitenshuis bewaren (anders ben je in geval van brand alsnog de sjaak).

Of online backuppen. Huur ergens storage en 's nachts sync je je gewijzigde data naar die server toe!
500 GB over een 1 Mb up lijntje verstouwen?

Als het echt veilig moet zijn en geld geen probleem, tapestorage, lto3 drive en dan ergens offsite opslaan (getronics ofzo) kost je wel een pak geld (denk een euro of 1200).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:13

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Gewoon ergens anders (Bij je ouders als je niet meer thuis woont) waar ze ook internet hebben een servertje neerzetten. Deze laat je 1x per dag of week 's nachts een copy maken van alle bestanden die een aanmaak of wijzig datum hebben na de vorige backup. Eventueel in het bios instellen op welk tijdstip hij aan moet gaan en een script schrijven dat na de backup actie de computer ook weer uitzet.

Misschien kun je het ook wel op een dealtje gooien. Iemand houdt een kopie van jou gegevens bij en in ruil daarvoor hou jij een copie van diegene's gegevens bij.

Ikzelf heb trouwens nooit begrepen wat het nu t is van het backuppen van mp3's en films. Die zijn altijd wel weer terug te vinden. Dat kwijtraken is erg vervelend, maar niet onoverkomelijk. Ikzelf maak me meer zorgen om mijn eigen materiaal. Vakantiefoto's en filmpjes ed. Deze zijn onvervangbaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-02 16:34
[b][message=27092640,noline]loewie-643- schreef op zondag 10 december 2006 @ Ik denk dat ik dan ook de vraag specifieker moet stellen en hij als volgt luidt:
Wat is er voor max € 500,00 aan backup mogelijkheid mogelijk als je kijkt naar het backuppen naar tapes?
Ik denk niet veel :) Voor een beetje leuke tapestreamer waar zulke hoveelheden data op kunnen ben je volgens mij al snel 2500 euro kwijt. En dan is dat nog zonder tapes en eventuele software.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

loewie-643- schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:29:
Ik denk dat ik dan ook de vraag specifieker moet stellen en hij als volgt luidt:
Niets. Tapebackup is bedoeld voor professionals met professionele budgetten tenzij je voor tweedehands of ultra-low-budget spul gaat. Zou ik niet doen. Harddisks zijn de meest realistische optie.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

MeNTaL_TO schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:32:
[...]

Eenmalig ja, en daarna alleen de mutaties. Boeien dat het lang duurt, je hoeft er toch niet naast te gaan zitten kijken tot het klaar is?

Edit: hm, ik zit net te rekenen, eenmalig 500GB oversturen over 1Mbit upstream duurt alsnog 60 dagen O-)

[ Voor 15% gewijzigd door SeatRider op 10-12-2006 13:35 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Janoz
  • Laatst online: 09:13

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MeNTaL_TO schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:32:
[...]

Ik denk niet dat TS elke dag 500GB aan aangepaste mp3 content heeft.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• loewie1984
Janoz schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:32:
Gewoon ergens anders (Bij je ouders als je niet meer thuis woont) waar ze ook internet hebben een servertje neerzetten. Deze laat je 1x per dag of week 's nachts een copy maken van alle bestanden die een aanmaak of wijzig datum hebben na de vorige backup. Eventueel in het bios instellen op welk tijdstip hij aan moet gaan en een script schrijven dat na de backup actie de computer ook weer uitzet.

Misschien kun je het ook wel op een dealtje gooien. Iemand houdt een kopie van jou gegevens bij en in ruil daarvoor hou jij een copie van diegene's gegevens bij.

Ikzelf heb trouwens nooit begrepen wat het nu t is van het backuppen van mp3's en films. Die zijn altijd wel weer terug te vinden. Dat kwijtraken is erg vervelend, maar niet onoverkomelijk. Ikzelf maak me meer zorgen om mijn eigen materiaal. Vakantiefoto's en filmpjes ed. Deze zijn onvervangbaar.
Het nut van het backuppen van mp3's kan ik me gedeeltelijk in vinden, mits de artiesten die je verzameld mainstream zijn. Als Dj ben ik zelf steeds bezig met allemaal nieuw promo materiaal en overal die platen die maar al te lastig te verkrijgen zijn via internet te downloaden. Ik tel nu een platencollectie van rond de 4000 tracks. En als ik die kwijt zou raken bindt ik die server aan me enkel en spring ik van de brug. Heb ik nog niet gesproken over radioprogramma's die ik vanaf het eerste uur bij houdt.

Het is wel een goed idee van het gooien op een dealtje en dan data onder te brengen bij iemand anders. En wellicht het goedkoopst, en je houdt ook nog eens je sociale contacte op niveau ;) als je elke week aankomt zetten met je usb drive.

discogs

Verwijderd

gladiool schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:14:
Raid is fijn als je niet wilt dat je server door schijfuitval tijdelijk niet meer kan "serven".

Als je het niet erg zou vinden dat je server even offline is, dan is raid helemaal zinloos imho
Dat is wel erg kort door de bocht. Het is slechts 1 van de vele voordelen cq. kernmerken van RAID. En voor thuisgebruikers wellicht de minst belangrijke. Bescherming tegen schijfuitval dmv. redundantie en performanceverhoging zijn de voornaamste redenen die genoemd worden door RAID-gebruikers.

@TS
Ik heb zelf een klein fileserver-park waarbij elke 'main' fileserver een 'backup' fileserver heeft. De backup fileserver wordt elke nacht automatisch gesynchroniseerd. De voordelen van deze setup:
- Er moeten minimaal 3 schijven stuk gaan eer ik dataloss heb (grote redundantie)
- Bescherming tegen perongeluk verwijderen, virussen, etc.
- Bij problemen met de main fileserver kan ik altijd terugvallen op de backupfileserver (read-only)
- Als een voeding doorslaat en besluit +50V op de +12V-lijn te zetten, heb je altijd nog een compleet ander systeem waarop je gegevens staan.

Eigenlijk is het enige waartegen deze setup niet beschermt een grote brand; maar in mijn leefomgeving is dat onmogelijk. Voorwaarde is natuurlijk wel dat main en backup fileserver fysiek wel van elkaar verwijderd zijn. Je zou ze bijvoorbeeld in de kelder kunnen zetten of op zolder. 100% zekerheid kun je nooit krijgen, maar 99,99% wel, en daarvoor voldoet mijn setup.

Dat betekent wel een 'compleet' systeem met mobo, proc, mem, kast, voeding en HDDs. Je kunt er FreeBSD/Linux of desnoods Windows op draaien en rsync/rdist gebruiken voor het synchroniseren, in combinatie met Samba voor read-only functionaliteit. Verder raad ik sowieso aan een spanningsbeveiliger te gebruiken; een directe blikseminslag is zeldzaam maar spanningspieken zijn dat zeker niet. Ook kan een Active PFC voeding theoretisch leed voorkomen.

Als alternatief kun je genoemde externe schijven gebruiken. Ik zou dan echter eerder denken aan 2x 320GB seagate schijfjes in een USB behuizing die je met RAID0 aan elkaar koppelt ofzo. Dat is goedkoper dan 1 enkele 500GB schijf last time i checked, bovendien meer ruimte (en meer performance).

Succes :)

Verwijderd

als jij ook in geval van brand/bliksem veilig wilt zijn moet je naar een andere locatie toe, daar een pc hebben staan die een copie maakt van je harde schijf, zelf heb ik binnen 1 pc een scriptje lopen die bepaalde bestande backupt naar een fysiek andere hdd.

xcopy "C:\music\........." "F:\Music\........." /d /e /f /h /r /v /y

met deze opties erbij kopieer je alleen de bestanden die erbij zijn gekomen of die aangepast zijn.
nadeel1 : oude versies worden niet gebackupt
nadeel2: als je zelf iets verwijdert hebt moet je dat ook op de backup doen.
voordeel:niet alles word elke keer over de lijn gegooit, alleen dat wat verandert is.

Je kunt dit ook over een netwerk doen(100Mbps), Maar over Inet word de snelheid al erg traag, afhankelijk van jouw Snelheid en hoeveelheid data.
Hoeveel tijd wil je er in steken per backup, als hij 24/7 erover mag doen komt het wel goed over internet, word alleen je lijn continu belast, gaat je provider niet blij mee zijn. (FUP betekend niet oneindig veel data verstouwen, zit ook een limiet aan.)

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 19-02 08:33

MeNTaL_TO

The future is not set

Janoz schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:35:
[...]

Ik denk niet dat TS elke dag 500GB aan aangepaste mp3 content heeft.
Nee 60 dagen uploaden en daarna de wijzigingen van die 60 dagen, denk dat je wel een paar maandjes bezig ben om een sluitende backup te hebben.

Ik denk dat je voor die 500 euro beter een NAS kan kopen en die dan steeds maar van offsite naar onsite moet halen, zeg eens in de maand ofzo.
Maar hoe groot is de kans dat je alle mp3tjes kwijt raakt in een brand en dan lijken me de mp3tjes ook niet meer het belangrijkste.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45
Tape kun je idd vergeten. Voor €500 kun je het beste een externe disk kopen, eenmalig een full back-up en vervolgens incrementeel de delta's op gezette tijden bijwerken. Belangrijk, test het ook zo nu en dan want een back-up zonder restore is geen back-up! Als je echt gek wilt doen neem je twee externe schijven waarbij je op de tweede (die je op andere locatie bewaart) periodiek een volledige back-up neerplempt, met 500 Euro is dat wel te doen.

Met bovenstaand scenario en je RAID5 array zit je al 'tig maal veiliger dan wat je tot dusver hebt gedaan. Met dit soort zaken moet je overigens gewoon nuchter blijven en niet teveel overdrijven; het zijn geen bankgeheimen die je daar hebt maar 'slechts' MP3's :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:50:
xcopy "C:\music\........." "F:\Music\........." /d /e /f /h /r /v /y

met deze opties erbij kopieer je alleen de bestanden die erbij zijn gekomen of die aangepast zijn.
nadeel1 : oude versies worden niet gebackupt
nadeel2: als je zelf iets verwijdert hebt moet je dat ook op de backup doen.
voordeel:niet alles word elke keer over de lijn gegooit, alleen dat wat verandert is.
Jij zou eens naar de vele sync-programma's moeten kijken. Zeker nadeel2 is daarmee heel eenvoudig op te lossen.

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:16:
Een externe USB schijf van 500Mb, daar regelmatig een mirror op zetten van al je data, en deze buitenshuis bewaren (anders ben je in geval van brand alsnog de sjaak).

Mijn idee. Koop 1 of 2 extra HDD's voor die 500,-. Backup HDD 1, geef die aan een vriend (niet je buurman) en laat hem de externe HDD ergens wegzetten. Zo spreid je het risico van diefstal, brand en andere rampen. HDD 2 zet je thuis neer. Deze staat meestal uit (langere levensduur) maar om de week ofzo maak je een backup (hier zou ik wel even gaan kijken naar BU software, zoals Cobian backup) en die wissel je om de X maanden om met HDD1.

Je kunt evt nog zorgen voor een zachte, beschermende case van de HDD, om ongelukken tijdens het transporteren te voorkomen.

edit
Ik zie hierboven dat er een kleine discussie gaande is over BU-software. Incremental, sync of andersoortig? Zip, files of beschermd? Cobian kan het allemaal :)

[ Voor 8% gewijzigd door Eusebius op 10-12-2006 14:21 ]

==
hoi

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Modbreak:Offtopic.

[ Voor 93% gewijzigd door BalusC op 10-12-2006 19:35 ]

Mother, will they like this song?

Verwijderd

[ Voor 93% gewijzigd door BalusC op 10-12-2006 19:36 ]

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door BalusC op 10-12-2006 19:36 ]

• loewie1984

[ Voor 94% gewijzigd door BalusC op 10-12-2006 19:36 ]

discogs

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

[ Voor 90% gewijzigd door BalusC op 10-12-2006 19:36 ]

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Room42 schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:18:
[...]

Jij zou eens naar de vele sync-programma's moeten kijken. Zeker nadeel2 is daarmee heel eenvoudig op te lossen.
nadeel 2 is bij mij een voordeel, ik ben niet de enige die af en toe wat weggooid ;)
en als het simpel kan hoef ik geen programma dat ruimte op mijn hdd opneemt, laat staan geinstalleerd moet zijn, of zelfs intern geheugen opneemt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 18:54 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:48:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Het is slechts 1 van de vele voordelen cq. kernmerken van RAID. En voor thuisgebruikers wellicht de minst belangrijke. Bescherming tegen schijfuitval dmv. redundantie
en performanceverhoging zijn de voornaamste redenen die genoemd worden door RAID-gebruikers.
Met "niet meer serven.." bedoel ik dus "bescherming tegen schijfuitval dmv redundantie, zoals je dat noemt. En snelheid had ik het niet over omdat hij het over Mp3'tjes heeft, das nou niet HD streaming video ofzo.

Iig, ik zou er wat USB schijven aan hangen, en met robocopy een scriptje maken voor backups.

specs

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet de bedoeling om hier contactgegevens te uitwisselen om een "backup" te maken van elkaars data. Daar hebben we contactadvertenties voor. Laten we ontopic blijven aub? :)
Pagina: 1