hallo, ik wil op de HDD-LED aansluiting op mijn mobo een aantal dingen aansluitren, naast de LED ook nog een CM Musketeer 2 en een Sunbeam Lightbus. Het probleem is alleen dat het mobo niet genoeg vermogen levert om die drie dingen aan te sturen. weet iemand een schakeling om dit op te lossen? ps. het signaal is niet digitaal maar analoog (het varieert dus in voltage) dus een relais is denk ik geen oplossing.
Het is wel digitaal, maar het gaat te snel om met je voltmeter fatsoenlijk te meten. Zet er maar een scoop op 

Zou moeten werken
R4..6 zijn afhankelijk van je ledje enzo, maar met 20mA stroom door de led, 2V spanningsval over de led en 0,7V spanningsval over de tor kom je op (5-2-0,7) / 0,02 = 115 Ohm
Die zit niet in de E-12 reeks (wel in E-48), dus een waarde hoger: 120 Ohm.
Aan OK1 hang je je moederbord (+ op 1, - op 2), en ipv led1..3 gebruik je je musketeer, sunbeam en normale led
Iemand die transistoren beter snapt dan ik mag trouwens nog wel melden of die weerstandjes van 10K goed zijn. Ik rkijg er hier een bevredigend resultaat mee
maar ik heb eigenlijk geen flauw idee of dat genoeg is om de tor in saturatie te zetten, en of het niet teveel is zodat ik onnodig veel stroom gebruik

Zou moeten werken
Aan OK1 hang je je moederbord (+ op 1, - op 2), en ipv led1..3 gebruik je je musketeer, sunbeam en normale led
Iemand die transistoren beter snapt dan ik mag trouwens nog wel melden of die weerstandjes van 10K goed zijn. Ik rkijg er hier een bevredigend resultaat mee
[ Voor 32% gewijzigd door Paul op 10-12-2006 13:31 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
OK, bedanktPaul Nieuwkamp schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:12:
Het is wel digitaal, maar het gaat te snel om met je voltmeter fatsoenlijk te meten. Zet er maar een scoop op
[afbeelding]
Zou moeten werkenR4..6 zijn afhankelijk van je ledje enzo, maar met 20mA stroom door de led, 2V spanningsval over de led en 0,7V spanningsval over de tor kom je op (5-2-0,7) / 0,02 = 115 Ohm
Die zit niet in de E-12 reeks (wel in E-48), dus een waarde hoger: 120 Ohm.
Iemand die transistoren beter snapt dan ik mag trouwens nog wel melden of die weerstandjes van 10K goed zijn. Ik rkijg er hier een bevredigend resultaat meemaar ik heb eigenlijk geen flauw idee of dat genoeg is om de tor in saturatie te zetten, en of het niet teveel is zodat ik onnodig veel stroom gebruik
Het is niet moeilijk om dat te berekenen hoor, je weet dat over de overvang basis-emitter 0.7V staat (invers aan het pijltje), dus over de 10K weerstand komt 4.3V ==> 0.43mA basisstroom (Ib).Paul Nieuwkamp schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:12:
...
Iemand die transistoren beter snapt dan ik mag trouwens nog wel melden of die weerstandjes van 10K goed zijn. Ik rkijg er hier een bevredigend resultaat meemaar ik heb eigenlijk geen flauw idee of dat genoeg is om de tor in saturatie te zetten, en of het niet teveel is zodat ik onnodig veel stroom gebruik
Om de transistor in saturatie te sturen, mag je colectorstroom niet meer zijn dan hFE * Ib. De hFE is doorgaans 200 à 400, dus met 200 komen we uit dat je collectorstroom 86mA mag zijn, méér dan voldoende voor een ledje dus.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Waarom wil je zoveel dingen hangen op een header die bedoeld is voor 1 ledje??
Zowel de sunbeam als de Musketeer,zijn toch gewoon apparaten die je aan een molex hangt???En
Is het de bedoeling dat ze vrolijk mee staan te knipperen op het ritme van de lees/schrijf acties van je HD???
Om iets te sturen door b.v. je led header,...hoeft het daar niet fysiek aan te hangen,zoals je al kunt aflijden uit het schema van Paul.
Ok1=is een Optocoupler (wat is dat ...google) type CNY17 is wat je daar voor kunt gebruiken.
Denk dat paul er van uitgaat van, enkel en alleen laten branden/knipperen van de Led's,...die moet je dus allemaal omsolderen,de leds komen dus niet meer op de Sunbeam/Musketeer,maar op deze schakeling.
Is het plaatsen van losse extra leds (lijkt mij) een simpelere oplossing.(kan het ook elemaal verkeerd begrepen hebben).
Anders,als je HD gestuurde lichtshow wilt,is volgend schakelingetje iets voor je,
De schakeling werkt met een standaard VU-meter IC: de LM 3914. Dit IC wordt via een optocoupler aangestuurd.De condensator C1 zorgt voor enige vertraging in de reactie van de LED's.

R1 = 1,2 kΩ
R2 = 3,9 kΩ
R3 = 1 kΩ
P1 = 10 kΩ
P2 = 25 kΩ
C1 = 4,7 µF
D1-D10 = LED
IC1 = CNY 17
IC2 = LM 3914
Zowel de sunbeam als de Musketeer,zijn toch gewoon apparaten die je aan een molex hangt???En
Is het de bedoeling dat ze vrolijk mee staan te knipperen op het ritme van de lees/schrijf acties van je HD???
Om iets te sturen door b.v. je led header,...hoeft het daar niet fysiek aan te hangen,zoals je al kunt aflijden uit het schema van Paul.
Ok1=is een Optocoupler (wat is dat ...google) type CNY17 is wat je daar voor kunt gebruiken.
Denk dat paul er van uitgaat van, enkel en alleen laten branden/knipperen van de Led's,...die moet je dus allemaal omsolderen,de leds komen dus niet meer op de Sunbeam/Musketeer,maar op deze schakeling.
Is het plaatsen van losse extra leds (lijkt mij) een simpelere oplossing.(kan het ook elemaal verkeerd begrepen hebben).
Anders,als je HD gestuurde lichtshow wilt,is volgend schakelingetje iets voor je,
De schakeling werkt met een standaard VU-meter IC: de LM 3914. Dit IC wordt via een optocoupler aangestuurd.De condensator C1 zorgt voor enige vertraging in de reactie van de LED's.

R1 = 1,2 kΩ
R2 = 3,9 kΩ
R3 = 1 kΩ
P1 = 10 kΩ
P2 = 25 kΩ
C1 = 4,7 µF
D1-D10 = LED
IC1 = CNY 17
IC2 = LM 3914
Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1
Ja, op de musketeer zit een analoge VU-meter voor HDD-activiteit en de Sunbeam lightbus heeft een functie om de verlichting in je case op de HDD-activiteit te laten knipperen.Akino schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:20:
Waarom wil je zoveel dingen hangen op een header die bedoeld is voor 1 ledje??
Wel als je die theorie niet kentnaftebakje schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:15:
[...]
Het is niet moeilijk om dat te berekenen hoor
Jouw uitleg is overigens 100* zo goed te volgen al de gemiddelde 3-pagina-uitleg die een (online) transistor-cursus er voor nodig heeft
Interpreteer ik de datasheet goed als ik vermoed dat je over de collector/emitter van de CNY17 ook nog 0,25V verliest (VCEsat)?je weet dat over de overvang basis-emitter 0.7V staat
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Het spanningsverlies over collector-emitter voor die optocoupler is in totaal 0.25V, daar komt die 0.7V niet nog eens bij (die 0.7V is een richtwaarde, hoe zwaarder de transistor hoe groter die waarde is ook een stelregel die meestal opgaat).
En ik heb idd mijn eigen manier van die dingen uit te leggen, ik ga mij met de stomme schoolse zever niet bezighouden, en probeer voor alles uit te gaan van een begrip van wat gebeurt.
En ik heb idd mijn eigen manier van die dingen uit te leggen, ik ga mij met de stomme schoolse zever niet bezighouden, en probeer voor alles uit te gaan van een begrip van wat gebeurt.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Pagina: 1