Toon posts:

Wie herkent dit moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem, een server van me kampt met problemen, ik denk aan een hardware probleem.

Het gaat om een systeem van dik 3 jaar, de harddisk was ook al defect deze heb ik vervangen, na schone OS install leek alles te werken. Maar toen ik na 12 uur via ssh wilde gaan inloggen kreeg ik de volgende error:

==========================
Fresh install, 12uur geleden geen error, er draaien geen sites op deze server (enkel backupsysteem) login as: root root@[ip]'s password:
-bash: /etc/profile: Input/output error
-bash: /root/.bash_profile: Input/output error -bash-3.00# w
15:02:02 up 14:04, 0 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00
USER TTY FROM LOGIN@ IDLE JCPU PCPU WHAT
-bash-3.00# su
-bash: /bin/su: Input/output error
-bash-3.00# ll
-bash: ll: command not found
-bash-3.00# reboot
-bash: /sbin/reboot: Input/output error
-bash-3.00#
=========================

Na reboot via APC is het systeem niet meer opgekomen.

Moederbord, geheugen of powerblock zal waarschijnlijk probs geven.

Kan iemand via de bijgevoegde foto herkennen welk moederbord dit kan zijn?
Het gaat iedergeval om een ATA133 type, waarschijnlijk van Asrock. Heb al lopen googlen maar kom er niet uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.nl-domein-registratie.info/DSC00587.JPG

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 11:49 . Reden: image toevoegen ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens op het plankje, daar staat het typenr (zeker als het een asrock is) met koeieletters op. (en ik zie geen foto).

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

offtopic:
Foto werkt niet

@Terw_dan: aangezien hij het heeft over een APC denk ik dat het ding in een datacenter hangt, 'even' kijken naar het moederbord is dus lastig.

[ Voor 66% gewijzigd door AtleX op 10-12-2006 11:46 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, hangt idd in het datacentre.
Zou mij een ritje besparen mocht iemand dit moederbord bekend voorkomen _/-\o_

Image is hier geupload:
http://www.nl-domein-registratie.info/DSC00587.JPG

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Volgens mij staat de type aanduiding tussen de pci sloten. Het is op de foto niet te zien. Volgens mij gewoon een kwestie van met een nieuwe moederbord naar het datacenter rijden.

Staat er nergens iets op een factuur ?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53
Het is een SIS chipset :+.

Het is een Asrock G-Pro of GE-Pro.

[ Voor 112% gewijzigd door Termi op 10-12-2006 11:58 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

het is dus:
http://www.asrock.com/product/G%20PRO.htm

oko niet zo moelijk, het typenr is zowat zichtbaar onder die netwerkkaart :P

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 12:36
Aan het lettertype te zien is het een ASRock, maar veel verder kan ik ook niet komen dan dat... Ik probeerde even te ontcijferen wat er op dat groene stickertje staat onder de pci-kaart, maar de foto is niet duidelijk genoeg.

Edit: ok t zal dus toch wel aan mn ogen liggen :S :P

[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Inspire op 10-12-2006 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
raymonvdm schreef op zondag 10 december 2006 @ 11:56:
Volgens mij staat de type aanduiding tussen de pci sloten. Het is op de foto niet te zien. Volgens mij gewoon een kwestie van met een nieuwe moederbord naar het datacenter rijden.

Staat er nergens iets op een factuur ?
Op factuur staat alleen aanschaf RM123, heb de leverancier gevraagd om boekje, cd of typenummer (dat is er nooit bijgeleverd namelijk). Maar die vraagt 99 euro om te controleren wat voor moederbord het is.

====
Beste Bob,

Wij houden de technische specificaties van de server niet zo gedetaileerd bij in ons administrtatie systeem.

U zult hiervoor zelf moeten kijken of wij kunnen een engineer sturen voor de kosten van 99 euro.

Met vriendelijke groet,

R. H.
LeaseWeb - Support
=====

[ Voor 1% gewijzigd door JHS op 27-12-2006 16:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 10 december 2006 @ 11:58:
het is dus:
http://www.asrock.com/product/G%20PRO.htm

oko niet zo moelijk, het typenr is zowat zichtbaar onder die netwerkkaart :P
Toppie, heel erg bedankt _/-\o_
Alleen komt dat gele block (kooleizer oid) in het midden niet helemaal overeen.
Op de product foto bij asrock oranje geel, bij mij zilver... klein detail, of kan het toch ander mobo zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 12:05 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Toch niet helemaal volgens mij...

De torentjes naast de CPU zitten op een andere plek en de NB-cooler is ook anders...

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Volgens mij is het een GE Pro HT. Je kan nog net "RO HT" lezen op het groene stickertje aan de ondekant van het mobo.

Er zijn volgens mij zowiezo verschillende versies van, want ik heb ze gezien met 2 en met 4 geheugen banken.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 12:13 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

het zal idd de HT versie zijn. Nu is het alleen zo dat je die niet vind op de global site van Asrock, de normale pro wel (ik heb zelf ooit eens een PRO-HT in mijn handen gehad en die was ook niet exact terug te vinden).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:11:
Volgens mij is het een GE Pro HT. Je kan nog net "RO HT" lezen op het groene stickertje aan de ondekant van het mobo.

Er zijn volgens mij zowiezo verschillende versies van, want ik heb ze gezien met 2 en met 4 geheugen banken.
Hier zit de moederbord power connector bijna midden op het bord.
http://www.asrock.com/mb/photo/GE%20PRO-HT.jpg
Bij mij zit ie rechts van de cpu. Maar wellicht zijn er nieuwe / oude versies, of klopt het plaatje op asrock niet helemaal.

Edit:
Dit is em idd!
In google afbeeldingen kom je em met en zonder geel plaatje in het midden tegen.
Waarschijnlijk oud model, deze komt exact overeen: http://www.shopping.com/x...l?convertedToHyphens=true

Ik ga opzoek naar een koopje. Normaals heel erg bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 12:24 ]

Verwijderd

Nee het plaatje klopt niet, kijk maar naar de specs: er staat dat daar 2 ddr en 2 sdram banken op dat mobo zit (net als bij jou) en op het plaatje staan er maar 2. Dus het moet bijna wel een GE Pro-HT zijn. Een G Pro-HT kon ik niet vinden bij de products van ASRock, dus bestaat die eigenlijk wel?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:17:
[...]

Hier zit de moederbord power connector bijna midden op het bord.
http://www.asrock.com/mb/photo/GE%20PRO-HT.jpg
Bij mij zit ie rechts van de cpu. Maar wellicht zijn er nieuwe / oude versies, of klopt het plaatje op asrock niet helemaal.

Edit:
Dit is em idd!
In google afbeeldingen kom je em met en zonder geel plaatje in het midden tegen.
Waarschijnlijk oud model, deze komt exact overeen: http://www.shopping.com/x...l?convertedToHyphens=true

Ik ga opzoek naar een koopje. Normaals heel erg bedankt voor jullie hulp.
Asrock is niet echt heel duidelijk kwa layout e.d. soms is die dus gewoon totaal anders (de documentatie is net zo goed als de borden zelf zullen we maar zeggen).

Als je met google.images gaat zoeken dan vind je inderdaad weer een andere als via de asrock site zelf...

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:54

Just_I

What did you just say?

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:26:
Nee het plaatje klopt niet, kijk maar naar de specs: er staat dat daar 2 ddr en 2 sdram banken op dat mobo zit (net als bij jou) en op het plaatje staan er maar 2. Dus het moet bijna wel een GE Pro-HT zijn. Een G Pro-HT kon ik niet vinden bij de products van ASRock, dus bestaat die eigenlijk wel?
En toch zie ik echt op het plaatje in de topicstart en bij de link toch echt 4 geheugenslots (twee zwarte, twee blauwe) ;) .
En het model staat wel op de Asrock site, maar bij de oude modellen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Just_I op 10-12-2006 12:33 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

Topicstarter
Geen actuele prijzen bekend. Laatst bekende laagste prijs € 2.925,- op woensdag 2 februari 2005 :*)
pricewatch: ASRock GE-Pro HT, 651 (Lan, Sound, Vga)

Waarschijnlijk niet meer leverbaar, ben bang dat ik de marktplaatsen over moet.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een asrock mobo van 3k? Het moet niet gekker worden :X

Verwijderd

Just_I schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:32:
[...]

En toch zie ik echt op het plaatje in de topicstart en bij de link toch echt 4 geheugenslots (twee zwarte, twee blauwe) ;) .
En het model staat wel op de Asrock site, maar bij de oude modellen ;)
LEZEN: Het plaatje op de ASRock site klopt niet, daar staan maar 2 geh banken op en op de foto hierboven dus 4.

@Bob2: waarom wil je zo graag precies hetzelfde bord hebben? Je weet nu het type, dus je weet de specs, nu hoef je alleen nog maar een bordje met gelijkwaardige specs te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:39:
[...]

LEZEN: Het plaatje op de ASRock site klopt niet, daar staan maar 2 geh banken op en op de foto hierboven dus 4.

@Bob2: waarom wil je zo graag precies hetzelfde bord hebben? Je weet nu het type, dus je weet de specs, nu hoef je alleen nog maar een bordje met gelijkwaardige specs te vinden.
Kan ook, maar die zijn denk ik net zo lastig te vinden.
Het is toch een verouderd budget bord.

Plus dat ik met hetzelfde bord de garantie heb dat alles wel past en werkt, dat wil met budget mobo voor in 1u kast nog wel eens moeilijk zijn (kabel lengte, to hoge audio conn etc)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

asrock in een server? Het moet niet gekker worden :X
niet gek dat hij btw stuk is ...

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Mssn is dit iets:

http://www.asrock.com/product/P4i65G.htm

Ik zie dat er in de pricewatch nog best wel veel sckt 478 moederborden staan. Dus dat valt nog wel mee?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 12:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:46:
asrock in een server? Het moet niet gekker worden :X
niet gek dat hij btw stuk is ...
Heb je gelijk in. Het is ook geen ramp dat ie stuk is.
Je hebt testservers, backupservers, productieservers etc, voor die laatst genoemde cat. zou ik nu ook zeker nooit een cheapo asrock, asus oid kiezen.

Ik heb er zelf ook nooit voor gekozen, het systeem is samengesteld door Leaseweb, en verkkocht voor de prijs van een "echte" server. Genaaid dus, maarja is al weer wat jaartjes geleden. Leer je ook weer van.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 12:52 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al aangaf is het moeilijk een goed passend budget bord te vinden voor 1u, zou normaal ook verder kijken naar een serverboard. Maarja, gaat hier niet om een prod. server al ben je natuurlijk wel weer de nodige tijd kwijt als zon ding regelmatig defecten vertoond.

Probleem van dit bordje is de audio, die is net te hoog waardoor kap niet meer op de server past.
http://www.emabilgisayar.net/P4I65G.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:49:
[...]
Heb je gelijk in. Het is ook geen ramp dat ie stuk is.
.................. zou ik nu ook zeker nooit een cheapo asrock, asus oid kiezen.
Asus in dit rijtje???

Verwijderd

Voor servermoederborden is asus wel "goedkoop" hoor

Verwijderd

Geluid past niet?
Waarvoor ben je in een server een onboard geluidskaart nodig?
Ik heb liever een goed bord zonder onnodige extra's dan een budgetbord met allemaal extra's waar je wel voor betaald maar toch niet gebruikt.

Edit
Geluidskaart aangepast door onboard geluidskaart.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 19:25 ]

• iMars
  • Laatst online: 22:35

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:55:
[...]

Zoals ik al aangaf is het moeilijk een goed passend budget bord te vinden voor 1u, zou normaal ook verder kijken naar een serverboard. Maarja, gaat hier niet om een prod. server al ben je natuurlijk wel weer de nodige tijd kwijt als zon ding regelmatig defecten vertoond.

Probleem van dit bordje is de audio, die is net te hoog waardoor kap niet meer op de server past.
http://www.emabilgisayar.net/P4I65G.jpg
Wat vind jij 'budget'? Ik heb in mijn backup server (ook een 1U) een Intel moederbord (type weet ik niet zo 123). Is een P4 mobo, met onboard lan en video + een riser voor een extra netwerkkaart. zo'n mobo kost 80 ~ 150 euro ... tja, is geen mobo van 4 tientjes ... en voor het dubbele (ca 250 euro) heb je al een mooie supermicro serverboard.

edit: in een andere server van ons hebben we een Asus mobo, maar dan wel met Intel chipset.

[ Voor 5% gewijzigd door iMars op 10-12-2006 19:21 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• iMars

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 18:28:
Geluid past niet?
Waarvoor ben je in een server een geluidskaart nodig?
Ik heb liever een goed bord zonder onnodige extra's dan een budgetbord met allemaal extra's waar je wel voor betaald maar toch niet gebruikt.
Ik denk dat hij onboard bedoeld, dus dat de connector te hoog is voor een 1U.

Verwijderd

webmail schreef op zondag 10 december 2006 @ 19:22:
[...]

Ik denk dat hij onboard bedoeld, dus dat de connector te hoog is voor een 1U.
Sorry was een beetje onduidelijk maar ik bedoelde die connector ook.
Aangepast btw.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
[quote]Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 11:42:
... Maar toen ik na 12 uur via ssh wilde gaan inloggen kreeg ik de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
15:02:02 up 14:04,  0 users,  load average: 0.00, 0.00, 0.00
USER     TTY      FROM              LOGIN@   IDLE   JCPU   PCPU WHAT
-bash-3.00# su
-bash-3.00# ll
-bash-3.00# reboot
-bash-3.00#

Toen ik dit een keer had, bleek het toch echt aan de harddisk te liggen, en niet aan het moederbord. Ik zou hier rekening mee houden mocht je toch die kant op gaan :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op zondag 10 december 2006 @ 19:31:
[quote]Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 11:42:
... Maar toen ik na 12 uur via ssh wilde gaan inloggen kreeg ik de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
15:02:02 up 14:04,  0 users,  load average: 0.00, 0.00, 0.00
USER     TTY      FROM              LOGIN@   IDLE   JCPU   PCPU WHAT
-bash-3.00# su
-bash-3.00# ll
-bash-3.00# reboot
-bash-3.00#

Toen ik dit een keer had, bleek het toch echt aan de harddisk te liggen, en niet aan het moederbord. Ik zou hier rekening mee houden mocht je toch die kant op gaan :)
De harddisk is al vervangen. Moet dus wel mobo, cpu geheugen of power zijn. Ik ga voor de eerste gezien dit soort moederbordjes wel vaker problemen vertonen in een 24/7 situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 23:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
webmail schreef op zondag 10 december 2006 @ 18:37:
[...]

Wat vind jij 'budget'? Ik heb in mijn backup server (ook een 1U) een Intel moederbord (type weet ik niet zo 123). Is een P4 mobo, met onboard lan en video + een riser voor een extra netwerkkaart. zo'n mobo kost 80 ~ 150 euro ... tja, is geen mobo van 4 tientjes ... en voor het dubbele (ca 250 euro) heb je al een mooie supermicro serverboard.

edit: in een andere server van ons hebben we een Asus mobo, maar dan wel met Intel chipset.
Probleem in dit geval is dat ik afhankelijk ben van de servereigenaar. 100 meer of minder is niet zon probleem. Alleen moet je in deze situatie bij een upgrade gelijk alles vervangen. Beetje serverboard is s775 en ecc. Harddisk wil je dan ook sata. In dat geval zou de huidige config waardeloos zijn muv de behuizing.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 18:21:
[...]
Voor servermoederborden is asus wel "goedkoop" hoor
en ik altijd maar denken dat het toch om de kwaliteit ging .... 8)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik vond zelf de Intel Woodruff moederbordjes wel leuke server bordjes. Maar die zullen niet meer te krijgen zijn. Ik had al moeite om mijn eigen bordje te vinden.

Maar deze heeft wel

- Onboard dual Intel Network Server Boards
- Onboard Video
- Intel Server Chipset

En nog wat dingen ftp://download.intel.com/.../server/s845wd1-e/tps.pdf

Maar ik denk niet dat het helemaal onmogelijk is om een vervangend server bordje te vinden voor dit beestje. Met een budget van 100 tot 150 moet dat toch wel lukken. Kan het beestje nog een tijdje mee.

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik zit nu deze topic weer ff door te nemen en herinner me in ene mijn aller eerste server.
Dat was een Jetway mobo :X met een PIII 1GHz en 512MB ram. Die liep na een tijd om de haverklap vast. Ook rare foutmeldingen in de logbestanden. Harddisk vervangen, hielp niet. Nieuwe geheugen, hielp niet. CPU getest, alles goed. Voeding was een server voeding (merk weet ik niet meer). Blijft mobo over... mja... el cheapo mobo met een cheapo chipset ... dat neem ik nooit meer in een server.

Mijn advies is, neem een goede Intel chipset. (geen flame naar SIS e.a. chipsets)
En dan is een Asus, MSI, Tyan (geen ervaring mee, maar goede verhalen over gehoord).

Waar je wel rekening mee moet houden als je een risercard in je case hebt, is de plek van je PCI sloten. Op sommige mobo's zit er veel ruimte naast een bv AGP poort. Waardoor een 'standaard' risercard niet past. Dan heb je een flex-risercard nodig, en die zijn niet erg goedkoop voor een stukje printplaat.

Heb ook even gezocht in de pricewatch. 2 jaar geleden heb ik in een server een Asus P4P800 VM gebruikt als mobo. Deze draait nu al 2 jaar stabiel zonder problemen.
Pricewatch
Asus site

Pagina: 1