Dilemma Cpu/mem keuze

Pagina: 1
Acties:

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 17:49

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Hallo,

Vorige week is mijn oude amd3500+ pc gestorven door stof op het moederbord. Nu wil ik deze vervangen maar ik sta met mijn keuze voor een dilemma.

De keuze van cpu wat ik eerst had was een E6300 in combo met een ECS P4M800Pro-M mobo en 1GB DDR2-667 geheugen. Nu viel me later ineens op dat ik op dat ECS mobo ook nog eventueel mijn oud geheugen kon gebruiken waardoor ik in plaats van een E6300 een E6600 zou kunnen pakken en dan het oude geheugen blijven gebruiken voor en tijdje.

Het moederbord heb ik gekozen omdat deze nog 2 ide poorten en een agp slot heeft en daarbij hij is op voorraad in de winkel waar ik de spullen haal. Over ongeveer een half jaar wil ik dit wel vervangen door de resterende onderdelen om te zetten naar sata schijven en een pci-e vid kaart. In totaal is mijn budget rond de 350 euro.

De reden waarom ik niet alleen een mobo voor mijn 3500+ pak is eigenlijk omdat deze toch aan het uitfaseren zijn en de enigste wat ik zo snel beschikbaar zag waren de mobo's van 150+ euro. Dit was het me echter niet waard aangezien ik over een half jaar ofzo toch wil upgraden.

Nu is mijn vraag: Is het beter om toch voor de langzamere CPU te gaan en dan 1GB geheugen erbij te pakken of voor de snellere CPU en dan het oude geheugen blijven gebruiken.

-Te huur

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
volgens mij is het hier al eens aan de orde geweest, ddr2 of ddr 400 maakt vrijwel geen verschil, de gebruikte chipset had meer invloed op performance.
In jouw geval zou ik denk ik gewoon dat ecs mobo, of wellicht een asrock 775- dual vsta/sata omdat daar meer goede ervaringen (in ieder geval hier op tweakers) mee zijn.
en de 6600 erop:D

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Ik kan me idd een test herinneren op toms hardware over het geheugen bij een core 2 maar dat had alleen betrekking op ddr2 geheugen.

de weblink voor het ecs bordje is http://www.ecs.com.tw/ECS...ID=673&MenuID=93&LanID=20

-Te huur

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
volgens mij staat er eea over in de dual core/xeons discussie
dat ecs mobo ziet er leuk uit maar het asrock mobo heeft ook nog pci-express
hierdoor kun je nu ddr400, je agp kaart en een core2duo gebruiken en later upgraden naar een nieuwe pci-express vidcard (de bus zou geloof ik niet mega snel zijn maar daar ben ik niet zo in thuis) en ddr2. Het blijft uiteraard een persoonlijke keuze, het zijn beide budget merken.

pricewatch: Asrock 775Dual-VSTA (ATX, AGP/PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)
http://www.asrock.com/product/775Dual-VSTA.htm

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
IRCfreAk schreef op zondag 10 december 2006 @ 19:38:
volgens mij staat er eea over in de dual core/xeons discussie
dat ecs mobo ziet er leuk uit maar het asrock mobo heeft ook nog pci-express
hierdoor kun je nu ddr400, je agp kaart en een core2duo gebruiken en later upgraden naar een nieuwe pci-express vidcard (de bus zou geloof ik niet mega snel zijn maar daar ben ik niet zo in thuis) en ddr2. Het blijft uiteraard een persoonlijke keuze, het zijn beide budget merken.

pricewatch: Asrock 775Dual-VSTA (ATX, AGP/PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)
http://www.asrock.com/product/775Dual-VSTA.htm
Dat asrock mobo is wel leuk maar ik weet dat we de ecs op voorraad hebben, daarbij is het zo dat als ik ga upgraden naar een nieuwe vid kaart dat ik er ook ineens een fatsoenlijk mobo inzet dus daar hoef ik nu niet perse pci-e voor te hebben.

Mijn post gaat me meer over de keuze van de proc in combo met geheugen.

-Te huur