Toon posts:

2 ethernet poorten op mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 592 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het nut van 2 ethernet poorten op je mobo.
Ik heb er namelijk 2, maar wat kan ik met die tweede doen.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
verbinding doorpatchen bv?

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Verwijderd

backup verbinding,

je zag het eerst veel op server mobo's maar gewone mobo's hebben het tegenwoordig ook is altijd makkelijk, als je thuis je internet wil delen zonder router of iets dergelijks.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Verschillende netwerken aansluiten ?
2 Poorten bundelen voor dubbele snelheid ?
Doorlussen naar een volgende PC d.m.v. bridging ? (makkelijk als je tijdelijk ff een laptop oid wilt aansluiten en je hebt maar 1 netwerk kabel op die plek)
Je pc inzetten als Internet router ?

IP Rocks

Verwijderd

redguy schreef op zondag 10 december 2006 @ 09:57:
Verschillende netwerken aansluiten ?
2 Poorten bundelen voor dubbele snelheid ?
Doorlussen naar een volgende PC d.m.v. bridging ? (makkelijk als je tijdelijk ff een laptop oid wilt aansluiten en je hebt maar 1 netwerk kabel op die plek)
Je pc inzetten als Internet router ?
Dit kan toch alleen als je geen router hebt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 10:02:
[...]

Dit kan toch alleen als je geen router hebt?
Kan ook wel met router hoor. Je pc fungeert dan alleen als een router achter een router eigenlijk.
Persoonlijk zou ik ook nooit 2 ethernet poorten op 1 normale pc gebruiken (servertje misschien nog wel). Dus wat mij betreft is het ook allemaal een beetje overdreven, maar als je echt wil is er vast wel wat voor te bedenken.

Verwijderd

Met de kerst zijn die extra lampjes ook heel handig.

Verwijderd

Ik gebruik die 2 poorten gewoon hoor.De ene voor mijn interne netwerk (backup,printer en mediacenter) en die andere hangt aan het internet,gescheiden door zonealarm en intern vaste ip adressen en internet gewoon dhcp gedoe.Best of both worlds...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 11:49:
Met de kerst zijn die extra lampjes ook heel handig.
Dan heb je meer aan wat extra USB poorten om deze jongen aan te hangen

Afbeeldingslocatie: http://www.firebox.com/pic/p712b.jpg
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 11:53:
Ik gebruik die 2 poorten gewoon hoor.De ene voor mijn interne netwerk (backup,printer en mediacenter) en die andere hangt aan het internet,gescheiden door zonealarm en intern vaste ip adressen en internet gewoon dhcp gedoe.Best of both worlds...
Mag ik vragen wat daar het voordeel van is? Het is toch net zo makkelijk om gewoon alles in 1 netwerk te hangen, DHCP aan te zetten en klaar :)

Verwijderd

Op zich wel maar ik vind het prettiger om intern met vaste ip adressen te werken ,ook ivm storingen en eenvoudiger om het te beveiligen.Intern kan ik gewoon nu mijn hardisken gedeelt laten staan.En internet ivm met de versatel router gewoon default laten hobbelen...

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:17:
Op zich wel maar ik vind het prettiger om intern met vaste ip adressen te werken ,ook ivm storingen en eenvoudiger om het te beveiligen.Intern kan ik gewoon nu mijn hardisken gedeelt laten staan.En internet ivm met de versatel router gewoon default laten hobbelen...
Als je die versatel router goed instelt ben je er ook, kan je ook gewoon op al je computers vaste adressen gebruiken als je dat wilt hoor. En je hebt dan geen ZoneAlarm meer nodig (iig niet voor inkomend verkeer).

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Voor mijn server gebruik ik ook meerdere poorten, 1 heb ik op mijn switch hangen met een cap op het aantal mbits, de ander gebruik ik voor interne zaken waar snelheid hoog moet zijn. En mijn desktop heb ik 2 gbit poorten, die heb ik in trunk staan :)

Verwijderd

Borizz schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:21:
[...]

Als je die versatel router goed instelt ben je er ook, kan je ook gewoon op al je computers vaste adressen gebruiken als je dat wilt hoor. En je hebt dan geen ZoneAlarm meer nodig (iig niet voor inkomend verkeer).
En hoe zit het dan met de schijfdeling??? Alles hangt dan toch aan het internet???

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:23:
[...]

En hoe zit het dan met de schijfdeling??? Alles hangt dan toch aan het internet???
Nu toch ook?

Verwijderd

Nee hoor,fisiek gescheiden door 2 netwerkkaarten,softwarematig door zonealarm en andere ip adressen.
Hackers en bugs daargelaten is het behoorlijk gescheiden hoor.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar of je nu alles over 1 netwerkkaart of over 2 laat gaan maakt niets uit. Dat kun je gewoon instellen in zonealarm (lokaal en interlokaal verkeer). Ik zie niet in waarom je daarvoor 2 losse nics nodig hebt

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:01:
Maar of je nu alles over 1 netwerkkaart of over 2 laat gaan maakt niets uit. Dat kun je gewoon instellen in zonealarm (lokaal en interlokaal verkeer). Ik zie niet in waarom je daarvoor 2 losse nics nodig hebt
Klopt,maar dan moet je in zonealarm met ip-ranges gaan werken terwijl ik nu 2 netwerken/kaarten/ip adressen heb(de ene dhcp ingestelt en de andere als vast ip adres) , de ene als lokaal ingestelt de andere als internet.Dit vind ik makkelijker en betrouwbaarder als ip-ranges,ook ivm schijfdeling.

Bijkomend voordeel is dat ik in principe de rest van het interne netwerk minder hoef te beveiligen,omdat deze achter een dubbele firewall hangen (ivm oudere hardware weinig update/beveiligings opties) maar dit terzijde.

• Borizz
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:23:
[...]

Jij zegt dat dat versatel ding een Router is.. Dan gebruik je nu 2 routers (1 hardwarematig die van versatel en 1 softwarematig, je eigen PC). Terwijl je aan 1 router ook voldoende hebt. Als dat Versatel apparaat aleen een modem is dan heb je helemaal gelijk maar als het een rotuer is kan je je pc's daar net zo goed rechtstreeks mee verbinden.

Verwijderd

Borizz schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:16:
[...]

Jij zegt dat dat versatel ding een Router is.. Dan gebruik je nu 2 routers (1 hardwarematig die van versatel en 1 softwarematig, je eigen PC). Terwijl je aan 1 router ook voldoende hebt. Als dat Versatel apparaat aleen een modem is dan heb je helemaal gelijk maar als het een rotuer is kan je je pc's daar net zo goed rechtstreeks mee verbinden.
De versatel modem is een router en die deelt de adressen uit voor de internet pc's,mijn interne netwerk draait met vaste ip-adressen,dus heb ik maar 1 router in gebruik en nodig,zie voor de uitleg waarom de bovenstaande reacties.

• Borizz
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:19:
[...]

De versatel modem is een router en die deelt de adressen uit voor de internet pc's,mijn interne netwerk draait met vaste ip-adressen,dus heb ik maar 1 router in gebruik en nodig,zie voor de uitleg waarom de bovenstaande reacties.
Je hebt er 2 in gebruik. Je zegt het zelf al. Dat je met vaste ip adressen werkt wil niks zeggen of iets een router is of niet. Dat zegt alleen of je gebruik maakt van een DHCP server. Lees anders even dit verhaal op wikipedia door. Of de Netwerk FAQ op GoT.

Verwijderd

Borizz schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:37:
[...]

Je hebt er 2 in gebruik. Je zegt het zelf al. Dat je met vaste ip adressen werkt wil niks zeggen of iets een router is of niet. Dat zegt alleen of je gebruik maakt van een DHCP server. Lees anders even dit verhaal op wikipedia door. Of de Netwerk FAQ op GoT.
Okee,maar als ik alles achter die versatel knoop hoe zit het dan met de scheiding intern/extern en de veiligheid van het delen van de schijven,nu heb ik eigenlijk een veilig (jaja hackers bugs etc) plekje voor de rest van mijn compies (zonder internet) gecreeerd.toch?

• Borizz
Dat heb je ook met de versatel router... Die past namelijk NAT (Network Address Translation) toe, waardoor je computers achter de router onbereikbaar zijn vanaf het internet (alleen je router is bereikbaar). Je kan ook de dhcp server in de versatel router uitzetten als je enkel vaste ip adressen wilt gebruiken :) .
En waarschijnlijk zit er ook nog een ingebouwde firewall in je versatel router.

[ Voor 9% gewijzigd door Borizz op 10-12-2006 13:57 ]

Verwijderd

Borizz schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:55:
Dat heb je ook met de versatel router... Die past namelijk NAT (Network Address Translation) toe, waardoor je computers achter de router onbereikbaar zijn vanaf het internet (alleen je router is bereikbaar). Je kan ook de dhcp server in de versatel router uitzetten als je enkel vaste ip adressen wilt gebruiken :) .
En waarschijnlijk zit er ook nog een ingebouwde firewall in je versatel router.
Tnx Borizz,ik ga er eens goed voor zitten om een en ander uit te zoeken,want wat jij verteld biedt best wel mogelijkheden.
Vooral dat NAT stukje (thnx voor de link _/-\o_ ),ik kan de dhcp niet uitzetten om een aantal redenen maar ga toch is uitzoeken of het inderdaad allemaal via die versatel kan.
Ik kom er nog op terug,want misschien zijn mijn avonturen op dit gebied wel handig voor anderen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 09:48:
Wat is het nut van 2 ethernet poorten op je mobo.
Ik heb er namelijk 2, maar wat kan ik met die tweede doen.
Sja. Gewoon op een (ander) netwerk aansluiten? :) Beetje voor de hand liggend, niet?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.