Toon posts:

Luidruchtige Asus A7Jc notebook

Pagina: 1
Acties:
  • 1.102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit notebook sinds 2 weken. Wat ik erg storend vind is dat de fan constant op een vrij hoog niveau blijft draaien. Ook als er niets op de pc wordt gedaan, het beeldscherm is uitgeschakeld, en de power 4 gear tool op 'quiet office' staat ingesteld.

- Asus raadt me aan de nieuwste bios te flashen (maar ik heb al de laatste versie, 300)
- Ik heb Windows XP MCE opnieuw geïnstalleerd, zonder effect.
- Ik heb Vista als dualboot erbij gezet, maar geen verschil. Onder vista heb ik ook al een paar keer en BSOD gezien, en gemiddeld 2x per dag een spontane reboot (zonder dat daar iets van terug te vinden is in de system logs (event viewer) De 1e week was hij onder XP ook instabiel, maar dat lijkt nu beter te gaan.

Mijn vorige Asus (M6Ne) was bij office gebruik gewoon stil. De fan sloeg alleen aan bij intensief gebruik.

Ik zou graag de ervaringen van andere bezitters van een A7J willen horen. Is dit een feature van een toch wel stevige (en dus warme) desktopvervanger, of zal het een hardware issue zijn?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zou je de fansnelheid kunnen aanpassen dmv Asus-software of een equivalent daarvan (speedfan/mbm oid)?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:47
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 01:37:
Ik heb dit notebook sinds 2 weken. Wat ik erg storend vind is dat de fan constant op een vrij hoog niveau blijft draaien. Ook als er niets op de pc wordt gedaan, het beeldscherm is uitgeschakeld, en de power 4 gear tool op 'quiet office' staat ingesteld.

- Asus raadt me aan de nieuwste bios te flashen (maar ik heb al de laatste versie, 300)
- Ik heb Windows XP MCE opnieuw geïnstalleerd, zonder effect.
- Ik heb Vista als dualboot erbij gezet, maar geen verschil. Onder vista heb ik ook al een paar keer en BSOD gezien, en gemiddeld 2x per dag een spontane reboot (zonder dat daar iets van terug te vinden is in de system logs (event viewer) De 1e week was hij onder XP ook instabiel, maar dat lijkt nu beter te gaan.

Mijn vorige Asus (M6Ne) was bij office gebruik gewoon stil. De fan sloeg alleen aan bij intensief gebruik.

Ik zou graag de ervaringen van andere bezitters van een A7J willen horen. Is dit een feature van een toch wel stevige (en dus warme) desktopvervanger, of zal het een hardware issue zijn?
Ik heb dezelfde ervaring met de Asus F3JC-AP046H
Lees hier onder, heb een kliene oplossing er voor, heb ik van het Asus Forum, er schijnen nog alwat problemen te zijn met de Fans van Asus momenteel.
Is nie zo leuk

Ik heb de T5500 maar als ik aan het internetten ben op de accu vindt ik dat ie nog te vaak aanslaat. maar hij reageert wel anders.
Heb trouwens wel een oplossing gevonden voor dit probleem, je moet notebook hardware control downen, en een geregistreerde versie hebben anders kun je zelf geen profiel daar in aanmaken.

Hier de info hoe en wat je doen moet om je iegen fan profiel te maken met notebook hardware control, alleen moet je een geregistreerde versie hebben (en die moet je kopen)

Okay guys, i found a solution to this one.

EDIT: You have to have the ATK0100 ACPI Utility installed. And also, uninstall Power4 Gear (lame piece of software..).

First of all, you need to download this great program: Notebook Hardware Control (Freeware) from here: http://samsung.schwippi.de/files/nhc_2.0_pre_release_04.zip

Then you'll have to download the Core Duo/Core 2 Duo patch from here: http://samsung.schwippi.de/files/nhc_Core2Duo.zip

Install the programm and the patch.

Then download the ACPI profile that some great guy built for our notebook from here:
http://nhc.justred.info/uploads/files/source/19.zip

You need to put the files that are in the zip into C:\Program Files\Notebook Hardware Control\acpi. First DELETE anything else in there (there must be 5 or 6 files).

Now open the program and go to ACPI and select Enable ACPI Control System. It must say OK-ACPI Control System Enabled. Now your noisy fan shuts up.
If you go to Show ACPI Control System Details you can control at what temperature your fan will start and stop. Be very careful with that though.

Read the help manual of the program to configure anything else.

My laptop works perfectly for one week with this program. No more noise.

WARNING: You do all the above at your own risk. I'm not responsible for any damage you do to your stuff.

Veel plezier Miskenttalent.

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend nog maar even getest. Na ongeveer 20 minuten lichte activiteiten (mail, internet) begint de fan te blazen (om vervolgens niet meer te stoppen)

Ben nog even verder aan het zoeken geweest, het lijkt een standaard feature te zijn voor dit type.
Speedfan ziet alleen de temperaturen van ACPI en Harddisk, geen fan speed. Ik denk dat ik aan een notebook cooling pad moet gaan denken.

Het is verder een fanstastische notebook, maar dit is wel iets om in de gaten te houden, als je een beetje gevoelig bent voor herrie is deze erg irritant.

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=35713

Quote:

Cooling/noise:

At system startup the CPU fan isn't enabled. There's only a numb hum and some low and unintrusive seek noise from the Seagate HDD. After a few minutes of mild desktop work (Browsing, running rdp etc.) the CPU-fan is enabled. The noise isn't really loud, but it does get noticed since it's at a rather high pitch compared to the mellow 120mm @5V I'm accustomed to from my desktop computers. It strikes me as odd that such mild work needs active cooling. When doing something that strains the CPU more (PS work ripping music, compressing/decompressing .rar) the CPU fan spins up and becomes really irritating. When I play 3d games the laptop noise turns from irritating to very loud and intrusive. When the CPU and GPU fan are on full pull, I wouldn't dream of playing without headphones.

Verwijderd

Topicstarter
MiskentTalent schreef op zondag 10 december 2006 @ 10:34:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring met de Asus F3JC-AP046H
Lees hier onder, heb een kliene oplossing er voor, heb ik van het Asus Forum, er schijnen nog alwat problemen te zijn met de Fans van Asus momenteel.
Is nie zo leuk

Ik heb de T5500 maar als ik aan het internetten ben op de accu vindt ik dat ie nog te vaak aanslaat. maar hij reageert wel anders.
Heb trouwens wel een oplossing gevonden voor dit probleem, je moet notebook hardware control downen, en een geregistreerde versie hebben anders kun je zelf geen profiel daar in aanmaken.

Hier de info hoe en wat je doen moet om je iegen fan profiel te maken met notebook hardware control, alleen moet je een geregistreerde versie hebben (en die moet je kopen)

Okay guys, i found a solution to this one.

EDIT: You have to have the ATK0100 ACPI Utility installed. And also, uninstall Power4 Gear (lame piece of software..).

First of all, you need to download this great program: Notebook Hardware Control (Freeware) from here: http://samsung.schwippi.de/files/nhc_2.0_pre_release_04.zip

Then you'll have to download the Core Duo/Core 2 Duo patch from here: http://samsung.schwippi.de/files/nhc_Core2Duo.zip

Install the programm and the patch.

Then download the ACPI profile that some great guy built for our notebook from here:
http://nhc.justred.info/uploads/files/source/19.zip

You need to put the files that are in the zip into C:\Program Files\Notebook Hardware Control\acpi. First DELETE anything else in there (there must be 5 or 6 files).

Now open the program and go to ACPI and select Enable ACPI Control System. It must say OK-ACPI Control System Enabled. Now your noisy fan shuts up.
If you go to Show ACPI Control System Details you can control at what temperature your fan will start and stop. Be very careful with that though.

Read the help manual of the program to configure anything else.

My laptop works perfectly for one week with this program. No more noise.

WARNING: You do all the above at your own risk. I'm not responsible for any damage you do to your stuff.

Veel plezier Miskenttalent.
Oeps... Ik zag jouw reactie een beetje laat :D
Goeie tip, ga ik proberen !

• MiskentTalent
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 11:39:
[...]

Oeps... Ik zag jouw reactie een beetje laat :D
Goeie tip, ga ik proberen !
1 Ding je moet het programma wel kopen, anders kan je geen profielen aanmaken voor de fan
Mvg Monza

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

• DenTraX
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik heb zelf al enkele weken een A7Jc in mijn bezit. Maar nog geen last gehad van een luidruchtige fan...
Af en toe hoor ik de fan wel eens even draaien, maar dit is op een zeer acceptabel niveau (mijn vorige was een ACER 1692WLMi en die maakte een hoop herrie in vergelijking met deze).

Misschien toch iets loos met jou A7Jc?

• MiskentTalent
DenTraX schreef op zondag 10 december 2006 @ 18:48:
Ik heb zelf al enkele weken een A7Jc in mijn bezit. Maar nog geen last gehad van een luidruchtige fan...
Af en toe hoor ik de fan wel eens even draaien, maar dit is op een zeer acceptabel niveau (mijn vorige was een ACER 1692WLMi en die maakte een hoop herrie in vergelijking met deze).

Nee hij bedoeld dat de fan constant zacht blaast als ie op de Adapter zit.
Ik heb een F3JC en die van mij doet dat ook, de CPU is maar 40 graden en dan slaat ie aan en gaat bijna niet weer uit.
Had hiervoor een Hp met celeron cpu en die was werkelijk muisstil, werdt wel wat heter maar sloeg even om de 3 minuten aan als ik wat deed.
Heb zeer veel spijt van deze laptop, maar ja ik heb hem 1 maal, kan hem niet meer omruilen.
En Asus laat ook niks van zich horen van deze problemen, de 1 zegt een bios opdate en de andere dat, maar ben bang dat dat niks wordt. :( :( :(

Verwijderd

Topicstarter
MiskentTalent schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:34:
[...]

1 Ding je moet het programma wel kopen, anders kan je geen profielen aanmaken voor de fan
Mvg Monza
Ok, heb ik gedaan + de pro verie aangeschaft. Lijkt me sowieso beter dan power 4 gear, maar geen verschil + een spontane reboot vanmiddag ....

Verwijderd

Topicstarter
MiskentTalent schreef op zondag 10 december 2006 @ 19:00:
[...]

Nee hij bedoeld dat de fan constant zacht blaast als ie op de Adapter zit.
Ik heb een F3JC en die van mij doet dat ook, de CPU is maar 40 graden en dan slaat ie aan en gaat bijna niet weer uit.
Had hiervoor een Hp met celeron cpu en die was werkelijk muisstil, werdt wel wat heter maar sloeg even om de 3 minuten aan als ik wat deed.
Heb zeer veel spijt van deze laptop, maar ja ik heb hem 1 maal, kan hem niet meer omruilen.
En Asus laat ook niks van zich horen van deze problemen, de 1 zegt een bios opdate en de andere dat, maar ben bang dat dat niks wordt. :( :( :(
Ja, balen, mijn vorige M6Ne was ook redelijk luidruchtig, maar dat was wel verholpen na een bios update .... is er geen nieuwere voor jouw lep?

Verwijderd

Topicstarter
DenTraX schreef op zondag 10 december 2006 @ 18:48:

Het klinkt ziek, maar ik hoop het. Als deze herrie bij deze lep hoort heb ik nu al spijt.
Maar snel eens een RMA aanvragen....

Verwijderd

Topicstarter
Update:

RMA is aangevraagd, de harddisk en 1 geheugen reepje zijn vervangen.
Na terug ontvangs binnen 2 uur weer een spontane reboot (reset eigenlijk), en daarna nog meerdere.

RMA 2 aangevraagd : weer harddisk vervangen, een fujitsu in plaats van de seagate die erin zat.
Ging 1 dag goed. Weer spontane reset, gemiddeld 2x per dag

Ik heb het gevoel dat het iets met de wifi te maken heeft, bij downloaden en/of internetten gaat het fout.

Het moet wel iets exemplarisch zijn, anders zou Asus wel weten wat ze eraan zouden moeten doen.

Op naar RMA 3. Word er wel een beetje moedeloos van, steeds weer opnieuw die laptop inrichten en weer terugkrijgen met een af-fabriek windows install. Wordt vervolgd ...

Verwijderd

Topicstarter
---update----

18 april laptop weer terug gekregen het mobo is vervangen, meteen viel de constant loeiende fan op zoals voorheen, 20 april weer de 1e spontane reset.

Heb Asus weer een mail gestuurd, wettelijk gezien moeten ze me nu eens een nieuw goed-werkend exemplaar geven. Ben nu een half jaar bezig.. lijkt me genoeg.

Wordt vervolgd ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 23:59:
---update----

18 april laptop weer terug gekregen het mobo is vervangen, meteen viel de constant loeiende fan op zoals voorheen, 20 april weer de 1e spontane reset.

Heb Asus weer een mail gestuurd, wettelijk gezien moeten ze me nu eens een nieuw goed-werkend exemplaar geven. Ben nu een half jaar bezig.. lijkt me genoeg.

Wordt vervolgd ...
Hoi, ik was het internet aan het afschuimen op zoek naar mensen met soortgelijke problemen met zijn asus A7JC en vandaar...

Ik heb ook een half jaar geleden een asus A7jC R500M aangeschaft en al vanaf het begin veel problemen mee gehad. Spontane reboots zijn weekelijkse kost en als ik visual studio te lang open laat staan of zelfs maar 1 minuut Quake 3 durf te spelen dan hop een reboot zonder enig verklaring in de logs. Ook qua fans van het zelfder hier. CCC dat regelmatig crashed of melding geeft dat ik geen rechten heb ed. Formats, reinstalls, alternatieve drivers hebben niets opgeleverd.
Ik heb deze notebook (als student) aangeschaft voor schoolwerk en kan hem dus niet missen, vandaar dat ik het ding nog niet terug heb binnengebracht.

In ieder blijkt dat mijn crappy kl$*%¨£¨te notebook toch geen enkel geval is en hoor ik graag of er bij jouw misschien een oplossing uit de bus valt waar ik ook misschien iets aan heb.

Met vriendelijke Groeten,

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:12:
[...]

Hoi, ik was het internet aan het afschuimen op zoek naar mensen met soortgelijke problemen met zijn asus A7JC en vandaar...

Ik heb ook een half jaar geleden een asus A7jC R500M aangeschaft en al vanaf het begin veel problemen mee gehad. Spontane reboots zijn weekelijkse kost en als ik visual studio te lang open laat staan of zelfs maar 1 minuut Quake 3 durf te spelen dan hop een reboot zonder enig verklaring in de logs. Ook qua fans van het zelfder hier. CCC dat regelmatig crashed of melding geeft dat ik geen rechten heb ed. Formats, reinstalls, alternatieve drivers hebben niets opgeleverd.
Ik heb deze notebook (als student) aangeschaft voor schoolwerk en kan hem dus niet missen, vandaar dat ik het ding nog niet terug heb binnengebracht.

In ieder blijkt dat mijn crappy kl$*%¨£¨te notebook toch geen enkel geval is en hoor ik graag of er bij jouw misschien een oplossing uit de bus valt waar ik ook misschien iets aan heb.

Met vriendelijke Groeten,
RMA' s aanvragen is het enige wat je kan doen .. ik heb er nu 4 gehad, ze hebben mij uiteindelijk op mijn verzoek een vervangend exemplaar aangeboden, het enige wat ze konden aanbieden was een A7cc met minder geheugen en slechtere videokaart, omdat een vergelijkbaar exemplaar niet leverbaar zou zijn.... No deal dus.

Overeengekomen dat de koop ontbonden zal worden en ik mijn geld terug krijg. Na een week niets gehoord te hebben maar eens nagevraagd bij Asus. "Het geld is gecrediteerd, neem contact op met je winkel, die moet via de distribiteur weer het geld terugkrijgen, en aan jou overmaken"

Ik ben nu helemáál aan de goden overgeleverd. Ik hoop dat pcmegastore.nl en 'de distributeur' mee willen werken aan de restitutie, anders ben ik mijn geld (en laptop, want die ligt nog bij asus) gewoon kwijt. Godzijdank heb ik eventueel ook nog een Mr. in de familie, dus tot de bodem ga ik sowieso ..

Wordt vervolgd. Jij in ieder geval sterkte ermee. Mooie notebook, maar spontane reboots zit je niet op te wachten toch? Echt wazig, zeker na vervanging van moederboard, geheugen, harddisk .. Misschien kun je met mijn verhaal iets meer druk zetten, zodat het je niet tig vrije dagen kost waarop TNT die notebook komt ophalen en weer afleveren na reparatie, dat gun ik niemand. Afgezien van de backups en gedoe die je steeds weer moet doen, en restore uiteraard, inpakken en TNT afhandeling met formulieren die ik inmiddels wel kan dromen ......

Laat in dit topic maar even weten hoe het jou vergaat ...

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik al bang voor was ... na 4 weken is men nog onderling aan het touwtrekken of er al geld is overgemaakt, en zo ja: hoe veel? Niemand bij Asus schijnt het te weten. PC Megastore zit er wel achterheen, maar vruchteloos .. De tussenhandelaar weet ook van niets. Het is om dieptriest van te worden .. Na enig aandringen heb ik nu van PC Megastore (waarmee ik een koopovereenkomst heb die ik wil ontbinden) de toezegging dat ik het aankoopbedrag terug krijg. Ik wacht in spanning af.

Eén ding is zeker: dit is mijn laatste Asus geweest, voor mij in het vervolg een Dell met een 'next businessday on site' garantie. Dit wil ik nóóit meer meemaken!!.

Verwijderd

Topicstarter
28-06 : het aankoopbedrag is volledig teruggestort door PC Megastore .. Zelf hebben ze het inkoopbedrag teruggekregen van Asus.
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk hebben ze het toch netjes opgelost.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 12:08 ]

Pagina: 1