Toon posts:

IPTV @ LAN (?)

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees steeds meer over IPTV, wat de kabelspaghetti zou kunnen herleiden tot 1 netwerkkabel.
Maar kan ik deze tech bij mij thuis zelf opzetten?

bv: 1 server met TV-kaart en NIC, die dan IPTV-server wordt voor mijn LAN.

Is dit haalbaar en weet er iemand waar je aan deze software geraakt?

Ik heb talloze google-pages, torrent-sites en andere fora afgezocht maar enige wat ik kon vinden was IPTV-services van de providers uit. Dus dat je enkel software hebt om te kunnen ontvangen van die provider.

EDIT: ik heb net ergens gelezen dat Cisco zo'n software pakket biedt voor hoge scholen, universiteiten en andere grote instellingen. Echter deze software wordt niet meer verdeeld / ondersteunt:
http://www.cisco.com/en/U...port_eol_series_home.html

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 00:39 . Reden: cisco ip/tv software ]

Verwijderd

via video lan zou je zoiets kunnen proberen. maar dan wel 1 kanaal per keer natuurlijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 00:35:
via video lan zou je zoiets kunnen proberen. maar dan wel 1 kanaal per keer natuurlijk ;)
Kan je niet gewoon je signaal on-the-fly encoden met xvid of divx?
Ziet er wel vet uit, mar de server versie is enkel beschikbaar in tar.gz.......
=> http://download.videolan.org/pub/videolan/vls/

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-03 15:32

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Omdat je het toch niet op hoeft te slaan hoef je eigenlijk enkel met bandbreedte rekening te houden. Ik zou dus gewoon mpeg2 encoden. Naast dat de hiervoor benodigde bandbreedte helemaal niet zo hoog is hebben veel TV kaarten dit hardware matig aanwezig (dus geen processorlast). DivX of Xvid encoderen is erg zwaar. Bijkomend voordeel van een mpeg2 stream is dat je clients helemaal niet zo 'slim' hoeven te zijn.

Natuurlijk wordt een mpeg2 stream wel een beetje groot wanneer je richting hdtv gaat, maar die signalen komen over het algemeen al mpeg4 ge-encodeerd binnen. Die hoef je dus alleen maar door te geven naar je clients.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Vet, ik heb net met VLC encoderen in orde gekregen. Werkt idd perfect, maar...
Zoals denblom hierboven al zei kan je maar 1 kanaal tegelijk streamen natuurlijk.

Meerdere servers tegelijk opzetten zou ook niet lukken zeker? Dan moet hij meerdere kanalen tegelijk gaan encoden of heb ik dat verkeerd voor?

Weet er iemand hiervoor oplossing? Misschien soort script dat ervoor zorgt dat de service pas start als de client die bepaalde server (kanaal) selecteert?

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 01:10:
Zoals denblom hierboven al zei kan je maar 1 kanaal tegelijk streamen natuurlijk.

Meerdere servers tegelijk opzetten zou ook niet lukken zeker? Dan moet hij meerdere kanalen tegelijk gaan encoden of heb ik dat verkeerd voor?

Weet er iemand hiervoor oplossing? Misschien soort script dat ervoor zorgt dat de service pas start als de client die bepaalde server (kanaal) selecteert?
Je zal per kanaal een tv-kaart nodig hebben. Gewoon streamen over een andere poort :)

ps. je stream broadcasten is ook leuk, trekt hier meteen 10mbit :X

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op zondag 10 december 2006 @ 01:15:
[...]
Je zal per kanaal een tv-kaart nodig hebben. Gewoon streamen over een andere poort :)
Daar bedoel je dus mee dat ik met 1 tv-kaart meerdere servers kan opzetten, maar dan elk met een verschillende poort?
Mja dat zou idd super zijn, maar weet je hoe ik remote die servers kan starten en stoppen?
Dus bijvoorbeeld scriptjes (batch ofzo die remote de server start van zender1) waarmee ik zender kan kiezen. Vanaf dat je dan zender niet meer nodig hebt, schakel je de server uit...
In principe kan dat met die hele preset-lijn, maar ik weet niet of je een remote interface hebt.

UPDATE:
Die remote service heb ik trouwens net gevonden... maar dan voor Mac ;(
http://www.autopoetic.com/vlcremote/

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 01:23 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 01:10:

meerdere servers tegelijk zit standaard in vlc, zet de webinterface maar eens aan als ie dat standaard nog niet staat :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op zondag 10 december 2006 @ 01:22:
[...]

meerdere servers tegelijk zit standaard in vlc, zet de webinterface maar eens aan als ie dat standaard nog niet staat :)
Mja ik kan daarin playlists aanmaken enzo, maar capture device selecteren enzo zit er toch niet bij?
En wat bedoel je met meerdere servers tegelijk draaien vanuit die modus?

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06-2025
Media Portal is ook bezig met iets dergelijks, is nu nog beta, maar is veel belovend, er is bv ook een plugin voor uitzendinggemist.nl e.d.
Er zijn nog veel meer programma's hiervoor.. denk dat er wel wat beters is dan VLC (Ik vind VLC niet zo user friendly)

Verwijderd

Topicstarter
Mja uiteindelijk kom ik ook altijd terug tot deze conclusie:
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 00:35:
Meerdere servers draaien haalt in principe niks uit, omdat je TV-kaart steeds maar 1 kanaal kan kiezen. Dus met meerdere mensen in hetzelfde LAN naar verschillende kanalen kijken zou enkel gaan als je per kanaal een aparte TV-kaart hebt. Wat mijn portomonee dus niet aankan :)
=> naar aanleiding van deze post:
Atgast schreef op zondag 10 december 2006 @ 01:22:
[...]

Wat het remote aanpassen van de zenders betreft kan je dat blijkbaar vrij makkelijk oplossen door een M3U-list te maken die dan per item een ander kanaal aan je TV-kaart toewijst.
Das redelijk on-the-fly (moet je wel rekening houden met buffer natuurlijk).

Uiteindelijk ben ik dus teleurgesteld, niet in de software maar in het vermogen van mijn TV-kaart.
Al begrijp ik het principe wel natuurlijk.

Bedankt voor al jullie reacties, IPTV is (voor mij althans) zijn naam nog niet echt waardig.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 02:52 ]

Pagina: 1