Gezocht: betaalbare switch met 802.1x

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-03 00:05

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Topicstarter
Ik ga binnenkort verhuizen en in m'n nieuwe huis wil ik m'n netwerk uiteraard goed voor elkaar hebben. Hierbij het liefst ook lekker paranoia beveiliging, ook voor het bedrade netwerk.

Weet iemand misschien een betaalbare switch die 802.1x doet ? Een WLAN access point met 802.1x heb ik al, maar bij wired netwerken lijkt deze feature alleen op de meer high-end spullen aanwezig te zijn.

Iemand een goeie tip ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• remcohn
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025
is dan een constructie dat elke pc een VPN opzet goedkoper?

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
remcohn schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:38:
is dan een constructie dat elke pc een VPN opzet goedkoper?
Kan wezen, maar is de performance daarvan niet veel lager ?

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De eisen die jij noemt gaan volgens mij niet samen.

Ik denk namelijk dat je al erg gauw bij een cisco oid uitkomt.
En dan is het natuurlijk gelijk niet meer betaalbaar.

[edit]
De linksys SRW2016 ondersteunt wel 802.1x met radius enzo
deze is voor zo'n 300 euro verkrijgbaar

[ Voor 24% gewijzigd door assembler op 09-12-2006 23:51 ]

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
assembler schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:48:
De eisen die jij noemt gaan volgens mij niet samen.
Ik heb hier een WLAN routertje liggen van 38 euro die het ook doet, alleen zitten daar maar 4 LAN poorten op kan je 't ding z'n router fratsen niet afleren. Je zou denken dat het dan ook in een el-goedkopie switch te regelen is.

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Aaargh! schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:51:
[...]

Ik heb hier een WLAN routertje liggen van 38 euro die het ook doet, alleen zitten daar maar 4 LAN poorten op kan je 't ding z'n router fratsen niet afleren. Je zou denken dat het dan ook in een el-goedkopie switch te regelen is.
Ik heb eigenlijk nog nooit el-goedkopie switches zien liggen die je uberhaupt kan configureren.
je komt toch al snel aan de 200+ euro

Verwijderd

bij ons op het werk hebben we net allemaal cisco apartuur geplaats, heb even voor je gekeken, en deze ondersteunen 802.1x, we praten hier dan over de catalyst 2950 24 poorts versie...

een goedekope switch zal dit ook niet zo snel ondersteunen denk ik, maar ik houd je topic in de gaten ben zelf wel benieuwd

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

De Linksys 24 poorts SRW224 is volgens pricewatch 190 euro, de SRW216 of SRW208 staan er niet bij, maar een beetje googlen levert een richtprijs van 120~130 euro voor de SRW208 ... hoeveel poortjes zoek je eigenlijk ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Check de opensource firmware "dd-wrt" eens, deze is voor allerlei routers, bijv de wrt54gl. En die is er al voor 49 euro >:)

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Tja ze zijn verkrijgbaar vanaf 350 euro ongeveer. Met een linksys is het mogelijk bijvoorbeeld. Wat ik me eerder afvraag is waarom je in vredesnaam aan de gang zou willen gaan met 802.1x ?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
SKiLLa schreef op zondag 10 december 2006 @ 00:01:
De Linksys 24 poorts SRW224 is volgens pricewatch 190 euro, de SRW216 of SRW208 staan er niet bij, maar een beetje googlen levert een richtprijs van 120~130 euro voor de SRW208 ... hoeveel poortjes zoek je eigenlijk ?
Deze hebben toch geen 802.1x ? Iig niet volgens de datasheet

hoeveel poorten ik zoek, ligt een beetje aan wat er op de markt is en hoe 't qua prijs uitvalt. Ik denk dat er hooguit 8 computers tegelijk op het netwerk zullen zitten, maar ik wil wel op vrij veel plekken in huis in kunnen prikken.

[ Voor 19% gewijzigd door Aaargh! op 10-12-2006 00:15 ]

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
niels88 schreef op zondag 10 december 2006 @ 00:02:
Check de opensource firmware "dd-wrt" eens, deze is voor allerlei routers, bijv de wrt54gl. En die is er al voor 49 euro >:)
Die is toch voor wireless routers ?

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Herby schreef op zondag 10 december 2006 @ 00:06:
(...)
Wat ik me eerder afvraag is waarom je in vredesnaam aan de gang zou willen gaan met 802.1x ?
Gezonde paranoia ? Gewoon omdat het kan ?

Verwijderd

Voor 802.1x heb je toch layer 3 nodig?? Gaat niet lukken met een switch dan

• pablo_p
  • Laatst online: 19-03 21:37
Koop gewoon tweedehands een Cisco 2950 op marktplaats.nl. Is rond de 175 euro voor een 24 poorts 100 MBit.Is tweedehands wel waar voor zijn geld. 12 poorts is af en toe te kooop voor 150 euro, maar dan adviseer ik de 24 poorts te kopen, die is ook couranter door te verkopen.

Het heeft in mijn optiek wel voordelen thuis ervaring op te doen met echt professionele apparatuur, voor je werkomgeving. Alles wat je thuis geleerd hebt, is dan een voorsprong in je werk. Doet het beter in sollicitatiegesprekken ed als er wordt doorgevraagd.

Evt een Cisco 2940-8TT kan ook. Is 8 x 100MBit + 1 Gbit. Kost alleen hetzelfde, maar is van nature stil en verbruikt 8 Watt. 2940 komt slechts sporadisch langs op Marktplaats. 2950 moet je fan uitzetten, passieve koellichamen op plaatsen en verdruikt dan 15 Watt.

P.S. Ik zeg niet dat er meer mogelijk is met professionele apparatuur. Sommige ADSL routertjes kunnen al waanzinnig veel voor 2 tientjes. Maar werken met 'de standaard' heeft gewoon voordelen. My 2 cents.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Aaargh! schreef op zondag 10 december 2006 @ 00:16:
[...]

Gezonde paranoia ? Gewoon omdat het kan ?
Het kan ja ,maar is het ook nuttig ? Ik bedoel je maakt een zware investering voor iets wat redelijk overbodig (paranoia) is in een thuisomgeving. Als het een bedrijfsomgeving is praat je over vitale informatie die je wilt beschermen. Mocht dat bij jou thuis ook het geval zijn moet je gewoon je budget oprekken en het als investering zien.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Deze hebben toch geen 802.1x ? Iig niet volgens de datasheet
Volgens mij wel hoor; zie ook de Linksys Website .. staat toch echt 802.1x bij :)

Een WRT54G of 54GC kopen en dan een custom firmware (DD-WRT / HyperWRT + Thibor) draaien is inderdaad ook een optie, dan heb je 4 poorten + WiFi voor ~ 50 euro ... Let wel op de hardware revisie ivm custom firmwares ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
SKiLLa schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:23:
[...]

Volgens mij wel hoor; zie ook de Linksys Website .. staat toch echt 802.1x bij :)
Hmm.. dan zat ik gewoon scheel te kijken B)
Is idd een goeie optie.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

HP 2626 kost ook rond de 300 euro ofzo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mr.startpost, hoeveel wil je eigenlijk voor betalen, want "betaalbaar" is zo vaag als maar kan :)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
3com 4xxx series kunnn het toch ook en die zijn er ook 2e hands vanaf 250 euro.

Maar hoe groot is je huis en wat heb je allemaal binnen rond lopen en wat kan daarvan bij je wall outlets ? Bij je wlan is het natuurlijk zo dat je netwerk niet stop binnen je eigen buiten muren

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
niels88 schreef op zondag 10 december 2006 @ 19:19:
Mr.startpost, hoeveel wil je eigenlijk voor betalen, want "betaalbaar" is zo vaag als maar kan :)
"betaalbaar" ligt aan het type switch, voornamelijk aan hoeveel poorten er op zitten. Ik denk dat ik aan ee 24 poorts switch voldoende heb, en die mag dan natuurlijk wel iets meer kosten dan een 8 poort switch (waar ik er dan iets van 3 van nodig zou moeten hebben).

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
raymonvdm schreef op maandag 11 december 2006 @ 00:17:
3com 4xxx series kunnn het toch ook en die zijn er ook 2e hands vanaf 250 euro.
De 29xx kan het ook en die heb je al wel voor max 150,- Dat lijkt me wel een redelijke optie.
Maar hoe groot is je huis en wat heb je allemaal binnen rond lopen en wat kan daarvan bij je wall outlets ? Bij je wlan is het natuurlijk zo dat je netwerk niet stop binnen je eigen buiten muren
Huis is niet zo groot, maar het moet natuurlijk wel een beetje IT-vriendelijk ingericht. Dus op meerdere plekken in woonkamer (media-center, console, bar-muziek-player), slaapkamers (bij m'n bureau b.v. als ik daar met een laptopje wil zitten), werkkamer (spreekt voor zich), keuken (alvast voor als over X jaar je koelkast online kan), WC (??) , en e.v.t. tuin netwerk patches. Wat betreft beveiliging, over niet alle apparatuur op het netwerk zal ik volledige controle hebben (consoles b.v.), die moeten dan in een apart (untrusted) VLAN. De patches die wel direct bij de vitale systemen (router, fileserver, mailserver) kunnen wil ik beveiligd met 802.1x . En e.v.t. een 'guest' VLAN.

Niet omdat het echt nodig is, maar het is wel leuk :) , beetje voor de hobby wat prutsen zeg maar.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

welk AP met 802.1x heb je eigenlijk ik zoek eigenlijk hetzelfde als jij

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

TrailBlazer schreef op maandag 11 december 2006 @ 06:47:
Ik heb de U.S. Robotics 5451 en die ondersteund het ook zie ik net. Gebruik het niet maar dat is wel een redelijk goedkope AP.

pricewatch: U.S. Robotics USR805451 Wireless MAXg Access Point (125Mbps)

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
TrailBlazer schreef op maandag 11 december 2006 @ 06:47:
De SMC-WBR14

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik bedacht me eigen;ijk dat ik behale 802.1x ook 802.1q (VLANS) wil. Mijn huidige SMC kan ook 802.1x maar geen 802.1q. Onbekende clients komen dus in het untrusted (W)LAN en bekende clients in het trusted (W)LAN
Pagina: 1