Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Kan wezen, maar is de performance daarvan niet veel lager ?remcohn schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:38:
is dan een constructie dat elke pc een VPN opzet goedkoper?
Ik denk namelijk dat je al erg gauw bij een cisco oid uitkomt.
En dan is het natuurlijk gelijk niet meer betaalbaar.
[edit]
De linksys SRW2016 ondersteunt wel 802.1x met radius enzo
deze is voor zo'n 300 euro verkrijgbaar
[ Voor 24% gewijzigd door assembler op 09-12-2006 23:51 ]
Ik heb hier een WLAN routertje liggen van 38 euro die het ook doet, alleen zitten daar maar 4 LAN poorten op kan je 't ding z'n router fratsen niet afleren. Je zou denken dat het dan ook in een el-goedkopie switch te regelen is.assembler schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:48:
De eisen die jij noemt gaan volgens mij niet samen.
Ik heb eigenlijk nog nooit el-goedkopie switches zien liggen die je uberhaupt kan configureren.Aaargh! schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:51:
[...]
Ik heb hier een WLAN routertje liggen van 38 euro die het ook doet, alleen zitten daar maar 4 LAN poorten op kan je 't ding z'n router fratsen niet afleren. Je zou denken dat het dan ook in een el-goedkopie switch te regelen is.
je komt toch al snel aan de 200+ euro
Verwijderd
een goedekope switch zal dit ook niet zo snel ondersteunen denk ik, maar ik houd je topic in de gaten ben zelf wel benieuwd
'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin
Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε
Deze hebben toch geen 802.1x ? Iig niet volgens de datasheetSKiLLa schreef op zondag 10 december 2006 @ 00:01:
De Linksys 24 poorts SRW224 is volgens pricewatch 190 euro, de SRW216 of SRW208 staan er niet bij, maar een beetje googlen levert een richtprijs van 120~130 euro voor de SRW208 ... hoeveel poortjes zoek je eigenlijk ?
hoeveel poorten ik zoek, ligt een beetje aan wat er op de markt is en hoe 't qua prijs uitvalt. Ik denk dat er hooguit 8 computers tegelijk op het netwerk zullen zitten, maar ik wil wel op vrij veel plekken in huis in kunnen prikken.
[ Voor 19% gewijzigd door Aaargh! op 10-12-2006 00:15 ]
Die is toch voor wireless routers ?niels88 schreef op zondag 10 december 2006 @ 00:02:
Check de opensource firmware "dd-wrt" eens, deze is voor allerlei routers, bijv de wrt54gl. En die is er al voor 49 euro
Gezonde paranoia ? Gewoon omdat het kan ?Herby schreef op zondag 10 december 2006 @ 00:06:
(...)
Wat ik me eerder afvraag is waarom je in vredesnaam aan de gang zou willen gaan met 802.1x ?
Het heeft in mijn optiek wel voordelen thuis ervaring op te doen met echt professionele apparatuur, voor je werkomgeving. Alles wat je thuis geleerd hebt, is dan een voorsprong in je werk. Doet het beter in sollicitatiegesprekken ed als er wordt doorgevraagd.
Evt een Cisco 2940-8TT kan ook. Is 8 x 100MBit + 1 Gbit. Kost alleen hetzelfde, maar is van nature stil en verbruikt 8 Watt. 2940 komt slechts sporadisch langs op Marktplaats. 2950 moet je fan uitzetten, passieve koellichamen op plaatsen en verdruikt dan 15 Watt.
P.S. Ik zeg niet dat er meer mogelijk is met professionele apparatuur. Sommige ADSL routertjes kunnen al waanzinnig veel voor 2 tientjes. Maar werken met 'de standaard' heeft gewoon voordelen. My 2 cents.
Het kan ja ,maar is het ook nuttig ? Ik bedoel je maakt een zware investering voor iets wat redelijk overbodig (paranoia) is in een thuisomgeving. Als het een bedrijfsomgeving is praat je over vitale informatie die je wilt beschermen. Mocht dat bij jou thuis ook het geval zijn moet je gewoon je budget oprekken en het als investering zien.
Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε
Volgens mij wel hoor; zie ook de Linksys Website .. staat toch echt 802.1x bijDeze hebben toch geen 802.1x ? Iig niet volgens de datasheet
Een WRT54G of 54GC kopen en dan een custom firmware (DD-WRT / HyperWRT + Thibor) draaien is inderdaad ook een optie, dan heb je 4 poorten + WiFi voor ~ 50 euro ... Let wel op de hardware revisie ivm custom firmwares ...
'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin
Hmm.. dan zat ik gewoon scheel te kijkenSKiLLa schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:23:
[...]
Volgens mij wel hoor; zie ook de Linksys Website .. staat toch echt 802.1x bij
Is idd een goeie optie.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Maar hoe groot is je huis en wat heb je allemaal binnen rond lopen en wat kan daarvan bij je wall outlets ? Bij je wlan is het natuurlijk zo dat je netwerk niet stop binnen je eigen buiten muren
"betaalbaar" ligt aan het type switch, voornamelijk aan hoeveel poorten er op zitten. Ik denk dat ik aan ee 24 poorts switch voldoende heb, en die mag dan natuurlijk wel iets meer kosten dan een 8 poort switch (waar ik er dan iets van 3 van nodig zou moeten hebben).niels88 schreef op zondag 10 december 2006 @ 19:19:
Mr.startpost, hoeveel wil je eigenlijk voor betalen, want "betaalbaar" is zo vaag als maar kan
De 29xx kan het ook en die heb je al wel voor max 150,- Dat lijkt me wel een redelijke optie.raymonvdm schreef op maandag 11 december 2006 @ 00:17:
3com 4xxx series kunnn het toch ook en die zijn er ook 2e hands vanaf 250 euro.
Huis is niet zo groot, maar het moet natuurlijk wel een beetje IT-vriendelijk ingericht. Dus op meerdere plekken in woonkamer (media-center, console, bar-muziek-player), slaapkamers (bij m'n bureau b.v. als ik daar met een laptopje wil zitten), werkkamer (spreekt voor zich), keuken (alvast voor als over X jaar je koelkast online kan), WC (??) , en e.v.t. tuin netwerk patches. Wat betreft beveiliging, over niet alle apparatuur op het netwerk zal ik volledige controle hebben (consoles b.v.), die moeten dan in een apart (untrusted) VLAN. De patches die wel direct bij de vitale systemen (router, fileserver, mailserver) kunnen wil ik beveiligd met 802.1x . En e.v.t. een 'guest' VLAN.Maar hoe groot is je huis en wat heb je allemaal binnen rond lopen en wat kan daarvan bij je wall outlets ? Bij je wlan is het natuurlijk zo dat je netwerk niet stop binnen je eigen buiten muren
Niet omdat het echt nodig is, maar het is wel leuk
Ik heb de U.S. Robotics 5451 en die ondersteund het ook zie ik net. Gebruik het niet maar dat is wel een redelijk goedkope AP.TrailBlazer schreef op maandag 11 december 2006 @ 06:47:
welk AP met 802.1x heb je eigenlijk ik zoek eigenlijk hetzelfde als jij
pricewatch: U.S. Robotics USR805451 Wireless MAXg Access Point (125Mbps)
De SMC-WBR14TrailBlazer schreef op maandag 11 december 2006 @ 06:47:
welk AP met 802.1x heb je eigenlijk ik zoek eigenlijk hetzelfde als jij