Foto systeem Core2Duo max 1400,- vooral MB vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kvkraaij
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-04-2022
Hallo,

Ben van plan een nieuw systeem samen te stellen. Behalve het normale gebruik, wil ik dat ie vooral geschikt is voor foto en video bewerking (de laatste vooral in de toekomst). Al een en ander aan tips gekregen via de forum's van Adobe Lightroom Beta, een van mijn meest gebruikte programma's. Ik speel nooit games, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Maar voor relatief zware programma's als Adobe Lightroom en CS2 kom je naar mij indruk toch richting een high-end systeem. Verder heb ik bij mijn keuzes ook het geluidsniveau mee laten wegen.

Belangrijkste vraag: wijs me de juiste boom aan in het MB oerwoud!:? Heb hierover veel opgezocht, maar vind dit het moeilijkste onderdeel.

* MB: Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP
Stond in de laatste Best Buy Guide. Maar heb ook in diverse topics gelezen dat het misschien overkill is. Kan ik hier iets anders kiezen en misschien zelfs geld bezuinigen? Wat wil ik er minimaal op hebben zitten?: Vooral voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor harde schijven. Verder: voldoende USB, firwire poort, liefst voor en achter, geen video (zie onder), geluid hoeft niet perse on board (heb nog een PCI 5.1 geluidkaart), LAN, nou ja, de standaard zaken.

* Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Goede prijs/kwaliteit

* Koeler: Zalman CNPS9500 AM2
Goede koeler, weinig geluid

* Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC4300 DDR2, CL4
Merk? weet ik nog niet. Tips?

* Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent
Geluid: passief gekoeld. Voeldoende voor foto-bewerking?

* HDD: 2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB
Lightroom heeft veel schijfprestatie nodig. Dus deze twee in Raid (striping?) en backuppen naar mijn externe Maxtor die ik reeds bezit. Meer harde schijven passen momenteel niet in het budget. Of zijn er nog andere tips?

Kast: Antec PerformanceOne P180
* Mooie kast, volgens de diverse sites ook stil

Voeding: please help me!

Overige: monitor, DVD brander, etc. zijn reeds in mijn bezit.

Totaal prijs: heb nog niet voor alle onderdelen de meest recente prijs opgezocht, maar kom waarschijnlijk ronde 1300 euro uit.

Kortom:
1. belangrijkste: tips m.b.t. moederbord
2. welk merk geheugen?
3. welke voeding?
4. Nog andere suggesties?

Groeten van Texel
Kasper

Kasper

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je kan ook de versie zonder Wifi nemen, dat scheelt al wat. Ook een SLI bord is imo onzinnig als je maar een 7600GT neemt. Je kunt zeker wel een andere nemen. Ik weet echter niet welke mobo's allemaal firewire bezitten, maar er moet zeker wat goedkopers zijn wat ook aan jou eisen voldoet.
Merk geheugen maakt btw niet zoveel uit, zorg ervoor dat het compatible is met je mobo (kun je bekijken in de QVL van de fabrikant, Kingston werkt echter meestal wel).
Voor de voeding is een apart topic in OH.
Als je Raid wil draaien neem geen moederbord met een ICH8 chipset, daarmee kun je geen Raid draaien.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik ben geen echte fotobewerkingsfreak, maar volgens mij is de videokaart die je hebt qua GPU power overkill. Mijn pa gebruikt momenteel mijn oude Radeon 9800SE, en daar doet Photoshop/Lightroom het prima op. Denk dat zelfs een 7300GS ofzo al zou voldoen, scheelt toch weer een eurootje of 80 a 90 denk ik zo.
Verder werk ik zelf met een tweetal Raptor-schijven in RAID0 voor Windows en programma's, met een aantal losse schijven voor data-storage er achter. Zeker aan te raden qua doorvoersnelheden etc.

• GamemasterByte
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-12-2025
offtopic:
core 2 duo is socket 775, bij de koeler staat AM2

who is General Failure and why the hell is he reading my disk?!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 22:32

Xof

* Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Goede prijs/kwaliteit

* Koeler: Zalman CNPS9500 AM2
Goede koeler, weinig geluid
Ahum.. :D

edit: te laat

[ Voor 5% gewijzigd door Xof op 09-12-2006 23:24 ]

• kvkraaij
Ja, sorry foutje, heb me tot nu toe vooral op MB en schijven geconcentreerd..
Ben bovendien nog maar een beginner!

[ Voor 7% gewijzigd door kvkraaij op 09-12-2006 23:27 ]

Kasper

Verwijderd

Ben ook op zoek naar een moederbord met firewire.
Zit zelf te denken aan de Asrock ConRoeXFire-eSATA2.
Ondersteund raid, heeft firewire, 4 geheugenslots (makelijk voor latere uitbreiding)
Vergelegen met "jouw asus" maar 4 sata-300 aansluitingen.
En is maar 77 Euro.

Enige nadeel hij is niet zo ver overclockbaar. Maar voor mij geen probleem als ik kies voor de E6600.

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Qua prijs klinkt de suggestie van hsvt prima voor de TS, maar als je eventueel een mobo met nog wat meer features wilt overwegen: de Abit AB9 Pro. Asus borden zijn in die prijsklasse erg populair, maar ik wilde ook firewire, dus zodoende. Heeft trouwens ook uitstekend onboard geluid, maar dat vindt de TS niet zo belangrijk.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• disinfector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
staar je ieg niet blind op de asus reeks, andere merken maken ook degelijke moederborden.

Verwijderd

Crakie schreef op zondag 10 december 2006 @ 11:39:
Qua prijs klinkt de suggestie van hsvt prima voor de TS, maar als je eventueel een mobo met nog wat meer features wilt overwegen: de Abit AB9 Pro. Asus borden zijn in die prijsklasse erg populair, maar ik wilde ook firewire, dus zodoende. Heeft trouwens ook uitstekend onboard geluid, maar dat vindt de TS niet zo belangrijk.
9x SATA II 300 Dan mag er ook wel een big-tower omheen. :)

Zit wel in een andere prijsklasse.
Bijna 2 x zo duur.
Daarom lijkt mij de Asrock ConRoeXFire-eSATA2 prijstechnisch gezien geen verkeerde mobo.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 12:54 ]

• Xof

Xof

P5N32-SLI wordt trouwens ook niet als een van de beste borden van dit moment genoemd en dit heeft vooral met de chipset te maken. Je kunt beter voor een bord met een intel chipset gaan.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:11

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:51:
[...]

Daarom lijkt mij de Asrock ConRoeXFire-eSATA2 prijstechnisch gezien geen verkeerde mobo.
Wat mij betreft een perfecte keuze. Heb toevallig voor een kennis net een systeempje rondom dit mobo met een E6400 en 7300LE opgezet, primair om foto's uit zijn Canon 400D te bewerken.
In een later stadium wil hij ook video's bewerken overigens.

Het mobo is snel en stabiel en heeft alles wat nodig was: Firewire, eSATA (backuped lekker snel...), 4 geheugenbankjes, etc. Overklokken ging nog probleemloos tussen de 300 en 333Mhz FSB overigens...

Ook ik had in eerste instantie gekeken naar $$$ mobo's, maar besefte toen dat dat zonde geld is en dat dat geld beter in een extra harde schijf gestoken kon worden (door de aanschaf van 400D + hoge kwaliteits lens was het budget voor een PC enigszins beperkt geworden) ;)

De totaalprijs van dat systeem zat rond de 800 Euro:
- ConRoeXFire mobo
- Intel E6400 CPU
- 1GB PC5300 geheugen
- Asus 7300LE videokaart
- 2x 320GB HD in Matrix Raid (0 en 1)
- Kaartlezer
- Antec NSK4000 kast
- Seasonic 380W voeding

En loopt dus als een trein...

[ Voor 12% gewijzigd door Mars Warrior op 10-12-2006 14:51 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Verwijderd

Mars Warrior schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:44:
[...]
Het mobo is snel en stabiel en heeft alles wat nodig was: Firewire, eSATA (backuped lekker snel...), 4 geheugenbankjes, etc. Overklokken ging nog probleemloos tussen de 300 en 333Mhz FSB overigens...

Ook ik had in eerste instantie gekeken naar $$$ mobo's, maar besefte toen dat dat zonde geld is
Hij is dus tot 333mhz te overklokken?
Dat houd in dat hij op bijna 3GHz werkt?? Als ik goed opgelet heb. (333 x 9)
Met andere mobo's is hoger te gaan, maar houd in dat je ook sneller geheugen moet hebben. (ook weer duurder)

Zit nl te twijfelen over dit bord? Dus jij zegt "gewoon doen".

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:53:
[...]

Hij is dus tot 333mhz te overklokken?
Dat houd in dat hij op bijna 3GHz werkt?? Als ik goed opgelet heb. (333 x 9)
Met andere mobo's is hoger te gaan, maar houd in dat je ook sneller geheugen moet hebben. (ook weer duurder)

Zit nl te twijfelen over dit bord? Dus jij zegt "gewoon doen".
Pin me er niet op vast, immers de ene mobo/CPU combo klokt beter dan de andere 8)
Ik heb in ieder geval (was niet al te duidelijk denk ik):
1. 1tje met een E6300 tot 332Mhz kunnen overklokken, dus op 2,3Ghz
2. en de tweede met een E6400 tot maar 298Mhz, dus 2,4Ghz (zelfde als hier)

Als ik zo verschillende sites lees (zoals deze en ocworkbench ), dan denk ik dat ik met de E6300 geluk heb gehad, want de meeste sites krijgen het bord niet boven de 300Mhz, en blijven dus rond de 298-299Mhz steken, net als met die E6400... Een E6600 zou dus op 2.7Ghz gaan draaien ;)

Maar verder een heerlijk bordje met alles erop en dran, en dat voor een weggeef prijs.

Wil je echt overklokken en niet teveel geld uitgeven, neem dan een Gigabyte GA-965P-S3/DS3. Wel ff duurder, minder opties (geen Firewire, eSATA etc.), maar 400Mhz FSB is geen probleem...

Maar goed. Het ging om een foto PC, en dan is mijn mening dat dit ASRock bord goed voldoet!

• kvkraaij
Oke mensen,

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb mijn lijstje even bijgesteld:

Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Moederbord: Asrock ConRoeXFire-eSATA2, 945P
Koeler: ?
Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC4300 DDR2, CL4
Videokaart: Asus 7300LE
Harde schijf: 3 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB
Behuizing: Antec PerformanceOne P180
Voeding Seasonic 380 W
Kom nu zeer globaal op € 1150 uit.

Die Asrock spreekt me inderdaad wel aan. Zowel de mogelijkheden als de prijs. Wel vraag ik me af of 2 USB poorten niet wat weinig is. Ik wil zo min mogelijk extra kaartjes, hubs e.d. Maar ik heb me eerlijk gezegd ook nog niet verdiept in de andere borden, d.w.z. of die meer USB aanbieden.
Ook de 7300 klinkt gewoon prima. Maar ook dat is weer een oerwoud aan mogelijkheden, die ik nog maar gedeeltelijk heb verkend.
Zoals jullie zien overweeg ik nu 3 x HDD. Het bespaarde geld op het moederbord en videokaart, steek ik graag daarin, zodat ik mogelijk een RAID 5 opstelling kan gebruiken.
Koeler en voeding moet ik me nog verder in verdiepen. Aanvullende tips zijn welkom.
Overklokken: bedankt voor de suggesties, maar daar begin ik als newbe nog maar niet aan, is denk ik ook niet nodig voor mijn gebruik.

Kasper

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Zeker als je niet gaat overklokken, is een Intel moederbord aan te raden. AsRock maakt toch kwalitatief mindere moederborden, maar ik regelmatig mijn vraagtekens bijzet. een voorbeeldje:

http://www.intel.com/products/motherboard/DQ965GF/index.htm
pricewatch: Intel DQ965GFEKR, Q965

Dit is een Intel bordje voor weinig extra, die alles doet wat jij wenst. Daarbij krijg je wel een werkelijk kwaliteitsbord! Daarbij krijg je ook gewoon 6 USB-poorten, met uitbreiding naar 10. Firewire e.d. zit er allemaal op. Eventueel kun je zelfs via onboard video gaan werken, al denk ik dat het in dit geval niet heel handig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 11-12-2006 09:47 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-01 18:06
Ik zou je schijven niet in RAID5 zetten, zeker niet de schijf waar je OS op staat. Gewoon omdat je schrijfsnelheid vrij traag is. (Tenzij je een goede controller koopt)

Je zou beter 2 schijven in RAID0 zetten voor je OS + programma's en 1 voor je foto's.
Of 2 in RAID1 voor je foto's en je OS + programma's op de andere.
Je kunt ook al de schijven afzonderlijk gebruiken.

• Mars Warrior

Mars Warrior

kvkraaij schreef op zondag 10 december 2006 @ 23:04:
Die Asrock spreekt me inderdaad wel aan. Zowel de mogelijkheden als de prijs. Wel vraag ik me af of 2 USB poorten niet wat weinig is. Ik wil zo min mogelijk extra kaartjes, hubs e.d
Het bord ondersteund max 6 USB poorten: 2 direct op het mobo aan de achterkant, 2 via een bracket waar ook de firewire op zit, en dan blijven er 2 over voor de voorkant van je kast...

Of dat genoeg is weet ik niet ;)
spk2go schreef op maandag 11 december 2006 @ 09:46:
Zeker als je niet gaat overklokken, is een Intel moederbord aan te raden. AsRock maakt toch kwalitatief mindere moederborden, maar ik regelmatig mijn vraagtekens bijzet. een voorbeeldje:

http://www.intel.com/products/motherboard/DQ965GF/index.htm
pricewatch: Intel DQ965GFEKR, Q965

Dit is een Intel bordje voor weinig extra, die alles doet wat jij wenst. Daarbij krijg je wel een werkelijk kwaliteitsbord! Daarbij krijg je ook gewoon 6 USB-poorten, met uitbreiding naar 10. Firewire e.d. zit er allemaal op. Eventueel kun je zelfs via onboard video gaan werken, al denk ik dat het in dit geval niet heel handig is.
Is ook geen verkeerde keuze nee. Wel weer een stuk duurder natuurlijk...

En wat betreft AsRock: ik heb de afgelopen 2 jaar bijna 10 systemen gebouwd, waarvan 5 met AsRock bordjes. Itt tot de Asus/MSI borden totaal geen problemen met niet compatibel geheugen of voedingen. Hoe het met de duurzaamheid is durf ik niet te zeggen tov deze "gerenomeerde" merken, maar mijn persoonlijke ervaring de laatste 2jr met AsRock is louter positief in ieder geval, vandaar mijn aanbeveling...
kvkraaij schreef op zondag 10 december 2006 @ 23:04:
Ook de 7300 klinkt gewoon prima. Maar ook dat is weer een oerwoud aan mogelijkheden, die ik nog maar gedeeltelijk heb verkend.
Ik heb simpelweg voor een goede passief gekoelde videokaart een review van Anandtech bekeken...

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 12-12-2006 13:49 ]

• kvkraaij
Goed,

Wat verdere studie in de videokaarten brengt met tot de volgende overweging:
Ik kies voor een passief gekoelde kaart i.v.m. geluidswinst. Gaming ligt bij mij toch niet voor de hand, dus kan ik misschien makkelijker voor een Silent kaart kiezen.
Heb de aangeraden review van AnandTech gelezen. Daarin komt de Gigabyte 7600 GS als best uit de bus (tenminste, de beste prijs/kwaliteit) verhouding. Echter, de prijzen die gehanteerd worden kloppen op de NL markt niet helemaal. De 7600 GS 256 MB DDR2 van Asus is iets goedkoper (scheelt 10 euro) en komt globaal gezien op het zelfde niveau door de benchmarks als de Gigabyte.

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. Gigabyte, vooral t.o.v. Asus?

Is een 7600 GT een optie (bij Gigabyte +25 euro, bij Asus +50 euro)? Of is dat niet nodig voor mijn doeleinden (foto/video)?
Of is een 7300 kaart sowiezo al ruim voldoende en kan ik dus beter kiezen tussen Asus 7300 GT 256 MB Silent of de Asus 7300 LE TOP 256MB?

Please help me out! :? :? :? :? :? :? :?

Kasper

Kasper

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 21:31
Een GigaByte GeForce 7300GT SilentPipe lijkt mij voor jou een goede keuze. De 7300GT van Gigabyte loopt ongeveer 15% harder dan kaarten met dezelfde chip van andere merken. Tevens leverd deze kaart een hele goede beeldkwaliteit (wat voor jouw doeleinde heel belangrijk is). (bron: CHIP Germany, 11/06)

Kaart kost rond de 89 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Soyuz op 12-12-2006 22:06 ]

• kvkraaij
Weet iemand waar nog meer informatie te vinden is over de beeldkwaliteit specifiek voor fotografie in relatie tot videokaarten (en monitor natuurlijk?)

Kasper

• kvkraaij
Hallo,

Ben er nog steeds niet uit. Feestdagen wat minder achter de PC gezeten.
Twijfel op dit moment nog steeds tussen de Intel DQ965GFEKR en de Asrock ConRoeXFire-eSATA2.
Wat me opviel bij de laatste is dat de Gigabyte 7300 GT Silent niet in de lijst met supported VGA apparaten staat (zie hier). Wel een 7300 GS van MSI of van Leadtek. Is hier nog een probleem te verwachten?

Kasper

• Soyuz
@kvkraaij
Persoonlijk zou ik lekker voor het Asrock bord gaan, zelf ga ik hem ook bestellen. Is echt prima kwaliteit, en voor de prijs hoef je het niet te laten.
Met betrekking tot de videokaart hoef je je geen zorgen te maken, die Gigabyte kaart zal probleemloos op het Asrock bord functioneren. Kan je deze kaart echt aanbevelen voor jouw werkzaamheden!

• kvkraaij
Ik ben weer een heel eind verder gekomen en volgens mij wordt dit 'm:

Op de voeding na alles passief gekoeld.

E6600: vanwege prijs/kwaliteit

Asrock ConRoeXfire eSATA2: laag geprijsd, redelijke reviews en ervaringen op de forums

1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/2G): ga in eerste instantie niet OC'en. Is PC 6400 toch nog een optie met oog op de toekomst?

Asus 7300 GT TOP: passief gekoeld. Voldoet voor mijn wensen

2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB Mogelijk later nog een aantal erbij (foto's/films!)
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) : gewoon luxe en snelheid.

Kast, voeding en koeling:

Scythe Ninja Rev.B SCNJ-1000P: stille processorkoeler, vooral als hij het fanless zou kunnen klaren! Is hiervoor voldoende ruimte in een gemiddelde kast?

Optie 1:
Arctic Cooling Silentium T5 pro 500W: op zich mooie kast en stil. Ik laat daarom waarschijnlijk de mooiere Antec P180 varen i.v.m. prijs. Toch twijfel ik op dit punt nog. Waarom zitten er 80mm fans in die Arctic's? Maken die niet meer lawaai dan 120 mm fans? Zijn ze mogelijk te vervangen?

Trouwens, iemand enig idee waar je die optionele 1394 frontconnector kan bestellen?

Optie2:
Antec Performance One P180: mooie en stille kast. Wel prijzig!

Zalman ZM460-APS, 460W (ATX12V 2.01) : Als het toch de Antec wordt, dan deze voeding. Wordt gem. positief beoordeeld. Is stil. Met oog op uitbreiding van aantal harde schijven in de toekomst (2 intern erbij en 2 eSATA), wat zwaardere voeding gekozen. Is dit voldoende voor 6 HDD's?

Globale prijs: tussen 1150 en 1200 euro excl. verzending.

Heeft iemand nog aanvullingen of opmerkingen? Graag! :)

Kasper

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-01 08:55

aerofreak

Steve Jobs

kvkraaij schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:28:
Ik ben weer een heel eind verder gekomen en volgens mij wordt dit 'm:

Op de voeding na alles passief gekoeld.

Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) : gewoon luxe en snelheid.

Heeft iemand nog aanvullingen of opmerkingen? Graag! :)
Raptors maken wel een herrie itt de rest van je systeem

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Xof

Xof

Ach wat is een herrie, ik hoor ze bijna niet. Ze zijn iig een stuk stiller dan bijv. een maxtor 300GB die ik vorig jaar een keer gekocht heb.

Verwijderd

kvkraaij schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:30:
Hallo,

Ben er nog steeds niet uit. Feestdagen wat minder achter de PC gezeten.
Twijfel op dit moment nog steeds tussen de Intel DQ965GFEKR en de Asrock ConRoeXFire-eSATA2.
Wat me opviel bij de laatste is dat de Gigabyte 7300 GT Silent niet in de lijst met supported VGA apparaten staat (zie hier). Wel een 7300 GS van MSI of van Leadtek. Is hier nog een probleem te verwachten?
Voor het geval je nog niet besteld hebt, ik zou als moederbord een Intel DP965LT kiezen, voor iets meer dan 100 euro. Heeft alles wat je nodig hebt en is goed stabiel.

• kvkraaij
Ja, ik twijfel nog steeds een beetje over het bord.
Waarom de DP965LT? Waarin is ie beter? Kreeg eerder in dit topic ook nog de DQ965 aangeraden. Die zou nog eerder in aanmerking komen, omdat ik wel graag RAID erop wil.

Het AsRock bord heeft wel als voordeel dat het ook nog 2 x eSATA ondersteund, handig voor backuppen!

Kasper

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou wel aanraden om een paar stille casefan's te kopen. Als je al die dingen passief wilt hebben gaan de temps. flink stijgen. Raptors worden idd. warm zo ook de E6600 (in vergelijking met andere CPU's is hij vrij laag door het lage verbruik maar het blijven wel flinke temperaturen zonder actieve koeling). Dan ook nog met een GPU passief erbij. Met enkel flow van een voeding zou ik het niet aandurven. Bij die kast die je wilt zit de voeding ook nog in een apart compartiment waardoor je hele flow weg is.

Noctua is een nieuwe speler op de martk van de stille maar goede fans. Zou er een paar van die inhangen. Ze zijn wel vrij prijzig maar je gata er een hoop plezier van hebben. Zou persoonlijk er ook 1 op je koeler zetten. Gewoon dat het allemaal net wat beter werkt. Die dingen hebben minder dan 10dB geluid gemeten van een afstand van 30cm. Vrij onhoorbaar dus ;)

• Soyuz
kvkraaij schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:28:
Arctic Cooling Silentium T5 pro 500W: op zich mooie kast en stil. Ik laat daarom waarschijnlijk de mooiere Antec P180 varen i.v.m. prijs. Toch twijfel ik op dit punt nog. Waarom zitten er 80mm fans in die Arctic's? Maken die niet meer lawaai dan 120 mm fans? Zijn ze mogelijk te vervangen?
Ik ga precies dezelfde kast bestellen. :)
Overigens hoeven 80mm per definitie niet meer herrie te maken dan een 120mm fan. Kijk maar eens naar de specificaties:

Artric Fan 8 (80mm): 20.0 dB(A), 0.3 Sone
Artric Fan 12 (120mm): 23.5 dB(A), 0.5 Sone

• kvkraaij
TEAMIKKE schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:19:
Ik zou wel aanraden om een paar stille casefan's te kopen. Als je al die dingen passief wilt hebben gaan de temps. flink stijgen. Raptors worden idd. warm zo ook de E6600 (in vergelijking met andere CPU's is hij vrij laag door het lage verbruik maar het blijven wel flinke temperaturen zonder actieve koeling). Dan ook nog met een GPU passief erbij. Met enkel flow van een voeding zou ik het niet aandurven. Bij die kast die je wilt zit de voeding ook nog in een apart compartiment waardoor je hele flow weg is.
In de Silentium T5 zitten volgens mij, naast de 120 fan van de voeding nog 2 x 80mm fans. Zou dat voldoende zijn? Ik zal iig een 120 fan bestellen voor op de Ninja, bedankt voor die tip!
Ik ga precies dezelfde kast bestellen. :)
Ga je ook een frontaansluiting voor firewire bijbestellen? Lijkt mij wel handig, maar de vraag is waar?
En neem jij genoegen met die twee 80 mm fans? Trouwens, is er überhaupt ruimte voor meer fans, zonder dat de dremel eraan te pas hoeft te komen?

Kasper

• kvkraaij
Ik heb als laatste nog even de prijzen op een rijtje gezet:

Salland€ 1123.65
Cool-Prices€ 1073.00zonder de Ninja, zit niet in het assortiment
Azerty€ 1117.60

Kortom, gezien de kleine verschillen wordt het Salland. Ben ik al klant en goede ervaringen mee. Zag wel dat de levertijd van sommige producten vrij lang is: >10 dagen

Kasper

• Soyuz
kvkraaij schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:13:
Ga je ook een frontaansluiting voor firewire bijbestellen? Lijkt mij wel handig, maar de vraag is waar?
En neem jij genoegen met die twee 80 mm fans? Trouwens, is er überhaupt ruimte voor meer fans, zonder dat de dremel eraan te pas hoeft te komen?
Persoonlijk heb ik ook geen idee waar de frontaansluiting voor fireware verkrijgbaar is. Over het aantal fans maak ik me geen zorgen, ik zou de kast zeker niet gaan dremelen, omdat je anders de airflow tegen de haren in zit (zie de diagram bij Artcic-Cooling).

Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/mainfeatures/STPro_Terrmodynamics_225.gif
Pagina: 1