Hallo,
Ben van plan een nieuw systeem samen te stellen. Behalve het normale gebruik, wil ik dat ie vooral geschikt is voor foto en video bewerking (de laatste vooral in de toekomst). Al een en ander aan tips gekregen via de forum's van Adobe Lightroom Beta, een van mijn meest gebruikte programma's. Ik speel nooit games, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Maar voor relatief zware programma's als Adobe Lightroom en CS2 kom je naar mij indruk toch richting een high-end systeem. Verder heb ik bij mijn keuzes ook het geluidsniveau mee laten wegen.
Belangrijkste vraag: wijs me de juiste boom aan in het MB oerwoud!
Heb hierover veel opgezocht, maar vind dit het moeilijkste onderdeel.
* MB: Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP
Stond in de laatste Best Buy Guide. Maar heb ook in diverse topics gelezen dat het misschien overkill is. Kan ik hier iets anders kiezen en misschien zelfs geld bezuinigen? Wat wil ik er minimaal op hebben zitten?: Vooral voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor harde schijven. Verder: voldoende USB, firwire poort, liefst voor en achter, geen video (zie onder), geluid hoeft niet perse on board (heb nog een PCI 5.1 geluidkaart), LAN, nou ja, de standaard zaken.
* Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Goede prijs/kwaliteit
* Koeler: Zalman CNPS9500 AM2
Goede koeler, weinig geluid
* Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC4300 DDR2, CL4
Merk? weet ik nog niet. Tips?
* Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent
Geluid: passief gekoeld. Voeldoende voor foto-bewerking?
* HDD: 2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB
Lightroom heeft veel schijfprestatie nodig. Dus deze twee in Raid (striping?) en backuppen naar mijn externe Maxtor die ik reeds bezit. Meer harde schijven passen momenteel niet in het budget. Of zijn er nog andere tips?
Kast: Antec PerformanceOne P180
* Mooie kast, volgens de diverse sites ook stil
Voeding: please help me!
Overige: monitor, DVD brander, etc. zijn reeds in mijn bezit.
Totaal prijs: heb nog niet voor alle onderdelen de meest recente prijs opgezocht, maar kom waarschijnlijk ronde 1300 euro uit.
Kortom:
1. belangrijkste: tips m.b.t. moederbord
2. welk merk geheugen?
3. welke voeding?
4. Nog andere suggesties?
Groeten van Texel
Kasper
Ben van plan een nieuw systeem samen te stellen. Behalve het normale gebruik, wil ik dat ie vooral geschikt is voor foto en video bewerking (de laatste vooral in de toekomst). Al een en ander aan tips gekregen via de forum's van Adobe Lightroom Beta, een van mijn meest gebruikte programma's. Ik speel nooit games, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Maar voor relatief zware programma's als Adobe Lightroom en CS2 kom je naar mij indruk toch richting een high-end systeem. Verder heb ik bij mijn keuzes ook het geluidsniveau mee laten wegen.
Belangrijkste vraag: wijs me de juiste boom aan in het MB oerwoud!
* MB: Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP
Stond in de laatste Best Buy Guide. Maar heb ook in diverse topics gelezen dat het misschien overkill is. Kan ik hier iets anders kiezen en misschien zelfs geld bezuinigen? Wat wil ik er minimaal op hebben zitten?: Vooral voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor harde schijven. Verder: voldoende USB, firwire poort, liefst voor en achter, geen video (zie onder), geluid hoeft niet perse on board (heb nog een PCI 5.1 geluidkaart), LAN, nou ja, de standaard zaken.
* Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Goede prijs/kwaliteit
* Koeler: Zalman CNPS9500 AM2
Goede koeler, weinig geluid
* Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC4300 DDR2, CL4
Merk? weet ik nog niet. Tips?
* Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent
Geluid: passief gekoeld. Voeldoende voor foto-bewerking?
* HDD: 2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB
Lightroom heeft veel schijfprestatie nodig. Dus deze twee in Raid (striping?) en backuppen naar mijn externe Maxtor die ik reeds bezit. Meer harde schijven passen momenteel niet in het budget. Of zijn er nog andere tips?
Kast: Antec PerformanceOne P180
* Mooie kast, volgens de diverse sites ook stil
Voeding: please help me!
Overige: monitor, DVD brander, etc. zijn reeds in mijn bezit.
Totaal prijs: heb nog niet voor alle onderdelen de meest recente prijs opgezocht, maar kom waarschijnlijk ronde 1300 euro uit.
Kortom:
1. belangrijkste: tips m.b.t. moederbord
2. welk merk geheugen?
3. welke voeding?
4. Nog andere suggesties?
Groeten van Texel
Kasper
Kasper