[Drukwerk] Formaat aan te leveren bestand

Pagina: 1
Acties:

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Ik wil via een online service een bestand laten afdrukken.

Het gaat om een A7 (7,6cm x 10,7cm) formaat flyer. Het bestand zelf is (in de juiste verhouding) veel
groter. Moet ik om het te laten drukken het bestand verkleinen naar A7 ? Of kan ik het in deze grote
versturen en dat hun het zelf verkleinen?

Ik kan het nergens op de website van de drukker terug vinden.

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Bel ze even?

Besides, de meeste drukkers willen een eps bestand van minimaal 300dpi. Hun zullen het wellicht in formaat aan kunnen passen, maar hou dan wel rekening met tekst en plaatjes die wellicht niet goed geresized worden. Beter is om het formaat in de juiste afmetingen met de juiste dpi te maken, en dan te verzenden.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 14:08
Ik lever altijd gewoon de goede afmetingen aan op 300 dpi. Een te groot bestand is alleen maar slecht hanteerbaar. Over het bestandsformaat zul je even met je drukker in conclaaf moeten gaan, dit kan varïëren van PDF tot PSD en van EPS tot DOC (al was de laatste wel een schrale drukker :P)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:27
Ik gebruik altijd pdf's om spullen aan te leveren aan een drukker.

Let er natuurlijk ook op dat al het kleurenwerk in CMYK is en niet in RGB. En niet per ongeluk steunkleuren als dat niet afgesproken is...
Zorg er ook voor dat al je fonts embedded zijn.

[ Voor 90% gewijzigd door robbert op 09-12-2006 19:46 ]

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Ik heb er een CMYK 300 dpi JPG van gemaakt.
Dit wordt op de website aangeraden.
Dan maakt het verder niet meer uit of de fonts embedded zijn, right?

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:27
Nee, nu is er van alle tekst gewoon een plaatje gemaakt dus heb je geen problemen met fonts.
Ik zou het overigens afraden om je drukwerk aan te leveren als jpg, of uberhaupt als een bestand dat geen vectors ondersteund.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:47
MrDirk schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 19:48:
Ik heb er een CMYK 300 dpi JPG van gemaakt.
Dit wordt op de website aangeraden.
Dan maakt het verder niet meer uit of de fonts embedded zijn, right?
JPG had toch een maximale dpi van 72? Of zit ik verkeerd te denken?
Daarnaast zou ik het aanleveren als PDF of wat mijn schoonvader liever heeft (hij is nu met pensioen, maar was tot voor kort drukker) EPS.
Daarnaast gewoon even je text omzetten zodat je geen gezeur krijgt met lettertypen. Alhoewel de gemiddelde drukker redelijk wat fonts in z'n bezit heeft.

Verwijderd

bitmap plaatjes (dus ook jpg) kennen geen dpi, die kennen alleen maar pixels, geen inches. Hoeveel dpi het uiteindelijk wordt hangt af van hoeveel pixels je hebt in de jpg en hoe groot dat je de boel afdrukt
Pagina: 1