mat glasplaat egaal verlichten

Pagina: 1
Acties:
  • 4.644 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96802

Topicstarter
ik zoek een methode om een glasplaat (ingebouwd in wand of meubel) egaal verlicht te krijgen.

er doen zich verhalen de ronde dat je door LED's op de zijkanten van een plexiglas plaat te zetten de hele plaat kunt verlichten. ik denk dat het licht zich alleen goed transporteert door de plaat als er voldoende LED's aanwezig zijn en het plexiglas opgeruwd is of voorzien is van matte folie.

ook wordt er gezegd dat je matglas kunt verlichten door er een ondiepe reflecterende doos achter te maken (bv. bekleed met aluminiumfolie) en dan LED's plaatsen in de zijkanten van de doos en naar achter laten schijnen zodat het weerkaatst tegen het matglas (of melkglas). zou ook met TL's moeten werken.

iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:18
gaatjes boren aan de zijkanten en dan led's met een grote kijkhoek erin. Werkt uitstekend :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 22:45

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Inderdaad, gewoon zorgen voor veel overlap en niet te veel licht uit één led proberen te pompen. Desnoods nog tussenstukjes om het licht nog verder te verstrooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoe diep moet die achterwand ongeveer zijn voor zulk effekt op 1m2 glasplaat? 10 cm of zoiets?

en wat voor soort glas? keuze uit melkglas/ gestraald glas/ gelaagd glas/ plexiglas mat/ plexiglas met folie enz..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:24

ram.con

non-profit ram

Doet mij denken aan de presentatietafel van NOVA

Die is rond, en wordt vanuit de randen aangelicht, en vanuit het gat in het midden. Je ziet toch dat het licht daarvandaan komt, zeker bij het blauwe licht gedurende de uitzending. Bij het gele licht aan het begin en het rood aan het einde is het minder duidelijk, want dan is hij veel feller. Overigens denk ik dat dit ledjes zijn die de plaat van onderen beschijnen. Misschien eens daarnaar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook heel veel hele zwakke ledjes nemen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het lijkt me dat den menschheid in casemodding hier wel meer vanaf moet weten. Schopske die kant op dus.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Anoniem: 96802 schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:55:
ook wordt er gezegd dat je matglas kunt verlichten door er een ondiepe reflecterende doos achter te maken (bv. bekleed met aluminiumfolie) en dan LED's plaatsen in de zijkanten van de doos en naar achter laten schijnen zodat het weerkaatst tegen het matglas (of melkglas). zou ook met TL's moeten werken.
Ik denk dat je voor zo een constructie veel ruimte nodig hebt, een veel krachtige ledjes. Waar wil je het eigelijk gaan toepassen? Want als je zelf een tafel wilt bouwen of iets in je mod wil aanpassen scheelt ook nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
omdat ik iets in deze trent aan het maken ben:

Afbeeldingslocatie: http://www.ramselaar.net/admin/montanitexteditor_images_uploads/1122894498_Keuze4600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 20:09
Dat ziet er uit alsof er een TL achter zit ... met een soort reflectorplaat

[ Voor 12% gewijzigd door Ooyevaar op 10-12-2006 21:21 ]

Yamaha FZ1 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185122

Anoniem: 96802 schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:18:
omdat ik iets in deze trent aan het maken ben:

[afbeelding]
acrylglas 30% lichttransmissie, mogelijk een glasplaat ervoor voor de looks...
Hier een bak achter die je wit moet texen, of een of andere goedkope muurverf...
Een paar spotjes, of buisjes zullen dan al genoeg zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de makers van deze bar hebben het "SMART RGB Led Systeem" toegepast.

als ik het goed begrijp hebben ze een reflecterende achterwand gemaakt (15cm diep) en power LEDs met speciale lenzen (wat weet ik niet) achter de zijkanten gezet of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96802 schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:31:

als ik het goed begrijp hebben ze een reflecterende achterwand gemaakt (15cm diep)
daarom wit sauzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
waar zou je die 'buizen' of 'spots' in jou geval plaatsen? gewoon achter het acrylglas recht op de bodem van de achterwand, of verscholen achter de zijkanten? bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96802 schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:41:
waar zou je die 'buizen' of 'spots' in jou geval plaatsen? gewoon achter het acrylglas recht op de bodem van de achterwand, of verscholen achter de zijkanten? bedankt.
maakt niet zo heel veel uit, recht achter een paar tl's zetten kan,
Onder en boven een paar spotjes kan ook, zorg dat het licht een "beetje" gelijk verdeeld.
De witte omgeving doet de rest.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dan zal ik dat 's gaan proberen.

ik weet alleen niks van acrylglas,
ik zal eens nazoeken of dat inderdaad egaal licht spreid en dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en nog de volgende keuze:

lampen in kleur,
of glas in kleur
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140923

glas in kleur als je het kan krijgen natuurlijk, evt allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 96802 schreef op zondag 10 december 2006 @ 21:31:

als ik het goed begrijp hebben ze een reflecterende achterwand gemaakt (15cm diep) en power LEDs met speciale lenzen (wat weet ik niet) achter de zijkanten gezet of iets dergelijks.
Luxeon Stars ;) Leds met lenzen.
www.world-led.com ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

weet niet hoe groot het moet worden maar je kunt ook een defecte tft paneel 2e hands regelen/kopen en daar de backlight uit slopen: dan krijg je perfect egaal licht. Ik heb zo'n ding over thuis (helaas zelf nodig), maar de invertors van de ccfl waren kapot. Standaard casemod cclf-invertors eraan gehangen en ik heb een perfecte egale witte achtergrond.

Wel belangrijk om de ccfl's er niet uit te slopen maar ccfl's nog in gebouwd in het de lichtbox.

Maar nogmaals, ik wee tniet hoe groot het moet worden

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269191

ik was ook vanplan zoiets te maken... maar dan in ons plafond.

Ik dacht ik zal eerst even zoeken op het GoT topic voordat ik een nieuwe post begin over een zoektocht naar melkplexiglas _/-\o_ :D :+

wij hebben een plafond met gipsplaten die rusten op dikke tropisch sierlijke hard houten balken, met ongeveer 6 cetimeter tussen de gipsplaten en het plafond zelf

-------------------------------------- <--- betonnen plafond
_ ____ ..____ . ____ __ <--- tussenruimte van zon 5 centimeters
|__| |__| |__| |__| <--- balken, met daarboven de gipsen platen die erop liggen

In onze hal hebben wij een garderobe maar daar is het heel erg donker, en wat ik van plan ben is om een gipsplaat eruit te halen, en er een plexiglas plaat er terug voor in de plaats te stoppen. ( met natuurlijk led of tl licht erachter / erboven, de aansluiting voor licht zit er al! )

Ik ben op zoek geweest naar melk (plexi/acryl/glas-glas) maar heb niets kunnen vinden bij de kluszaken :| dit viel best wel tegen. Totdat ik een ingeving kreeg! :w

Raamfolie op het plexiglas! ik kan je vertellen dat dat er niet sexy uitzag. :N ik heb ook aluminiumfolie tegen het beton aangeplakt zodat het beter reflecteerd naar beneden toe, maar het zag er gewoon niet sierlijk uit.

Wat ik en jij misschien ook nodig hebben, ikdenkweldat, is van die plastiken lampenkappen ( wat vaak voor TL licht gebruikt word, voor een diffus effect ) met zo'n melk tintje, maar ik heb echt geen idee waar je die kan halen :?

en ik weet niet of je in de tussentijd al bent geslaagd ergens? please let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh, en trouwens, ik heb ook nog geprobeerd het plexiglas te schuren, maar dat zag er ook niet uit -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 269191 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 14:06:
Oh, en trouwens, ik heb ook nog geprobeerd het plexiglas te schuren, maar dat zag er ook niet uit -O-
Dan gebruik je het verkeerde schuurpapier. Voor plexi moet je echt superfijn schuurpapier hebben. Gritje 200 is niet voldoende. Denk aan 600 of hoger.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:25
http://www.bouwplastics.nl/

Hier kun je alle soorten plexiglas krijgen die je maar kunt bedenken, en perfect op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:02
Anoniem: 269191 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 14:01:
.... ik heb ook aluminiumfolie tegen het beton aangeplakt zodat het beter reflecteerd naar beneden toe, ...
Dat zal ervoor zorgen dat het licht totaal niet egaal is, omdat je directe reflectie hebt. Het is echt beter om het netjes (mat) wit te schilderen, dat zal een veel egaler licht geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naftebakje schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:59:
[...]
Dat zal ervoor zorgen dat het licht totaal niet egaal is, omdat je directe reflectie hebt. Het is echt beter om het netjes (mat) wit te schilderen, dat zal een veel egaler licht geven.
hee, dat is een goeie tip! dank je :9 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 14:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik heb hier ook wat ervaring mee, op iets kleinere schaal, dat wel. Mijn volgende setup zorgt voor een egaal verlichte plaat:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vrie8319/NintendoCasemods/GCjewel5.jpg

Naar mijn ervaring werkt melkglas niet goed. Gewoon helder plexiglas werkt beter:
- Schuur plexiglas aan een kant droog met een p1200 schuurpapier.
- Dek de andere kant af met wit papier
- Plaats je verlichting aan de zijkanten van de plaat
- Pak alles in met aluminiumtape, behalve de bovenkant natuurlijk :)

En nu het wondermiddel: overtrekpapier :). Als je overtrekpapier er overheen legt zorgt dat voor een helderder en meer egaal verlicht eindresultaat en de krassen van het schuren vallen niet meer op.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:18
Als je een graveer of freesmachine beschikbaar heb: Prisma's frezen in het oppervlakte, dat werkt zeer goed en wordt professioneel ook toegepast.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik heb een egale verlichting weleens gezien bij zo'n ambilight scherm, spierwit glas, en door middel van een schuine spiegel werd een hele rand verlicht naar de ambilight-lampen.
Je hebt er ook van die setjes voor, zodat je ze ook aan een computerscherm kunt hangen, misschien wel een leuk idee!
Pagina: 1