DSLR drooghouden...

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 20:41

Goverman

not loaded

Topicstarter
Iedereen kent het wel: je digicam wil je gaan gebruiken voor die vette onweersbui of andere mooie wolken, maar er valt regen uit... Dat is niet zo goed voor je digicam, helemaal niet als ie nieuw is...

Weet iemand of je iets van een hoes hiervoor hebt? En nu bedoel ik niet een echte onderwaterhoes (dat is nogal overkill), maar een hoes die je body en je objectief beschermd, maar de lensopening niet?

Ben ik de enige die zich dit afvraagt, of lopen er meer mensen rond met het idee een plastic tas te voorzien van plastic zak die wordt vastgemaakt aan het objectief met een elastiek om de zonnekap?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 14:03

Zoefff

❤ 

Wat dacht je van een paraplu (en paraplu-vasthoud-slaafje)?

Het hangt er ook een beetje vanaf welke camera (en objectieven) je hebt in hoeverre ze water vervelend vinden. Alle 'professionele' body's van bijvoorbeeld Nikon (D2x, D2h, D200) en Canon (1D serie) zijn weathersealed, oftewel spatwaterdicht. Dat geld ook voor de 'professionele' lenzenseries.

Heb je goedkoper materiaal dan moet je er wat meer mee oppassen, maar mijn ervaring is dat een gemiddelde camera wel het een en ander kan hebben hoor.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 16:49
Een nieuwe digicam kan net zo goed tegen regen als een oude :) Als het gaat om een kleine Ixus dan kun je er gewoon een handl boven houden. De meeste dSLR gevallen kun best tegen een beetje water. Niet zo moeilijke over doen. Wel de zonnekap erop, zodat er minder druppels op je lens valt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zet zo'n paraplu pet op je hoofd ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat je ook goed kan gebruiken is een regenhoes voor camera en objectief. De prijs van die dingen valt wel mee en ze schijnen goed te werken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zag eens een foto van iemand die primitief een stuk doorzichtig folie had genomen. Aan de voorzijde rondom zijn lens getaped, aan de achterzijde over de camera heen geslagen en ook daar met wat tape vast. Een beetje zoals bovenstaande regenhoes. Alles was nog gewoon bereikbaar qua functies en knopjes op die manier :)

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 09-12-2006 19:12 ]

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34
Ik gebruik zelf hiervoor een grote transparante plastic zak waar ik een gat in knip ter grootte van een lens. Deze opening schroef ik vast op de voorkant van de lens door een zonnekap eromheen te schroeven. Dit werkt perfect en kost niets. (Maar het ziet er misschien niet zo heel professioneel uit :) )

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

ocmer schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 19:16:
Ik gebruik zelf hiervoor een grote transparante plastic zak waar ik een gat in knip ter grootte van een lens. Deze opening schroef ik vast op de voorkant van de lens door een zonnekap eromheen te schroeven. Dit werkt perfect en kost niets. (Maar het ziet er misschien niet zo heel professioneel uit :) )
handig.. Andere tip is om een zo'n goedkope plastic badmuts te kopen (is helemaaaal niet professioneel). Daar krijg je nog een extra elastiek bij om bijvoorbeeld om de lens te doen.
ergens gelezen op een of andere forum ... maar niet GoT.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Zorg er sowiso voor dat je altijd een grijze vuilniszak in je tas hebt. Handig om op te zitten en als bescherming tijdens onverwachte hoosbuien.

(bij mij zit er ook altijd een evergreen en een pakje zakdoekjes in een zijvak, komt ook op de meest gekke momenten van pas en evergreens blijven erg lang goed)

[ Voor 38% gewijzigd door Wijnands op 09-12-2006 20:55 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 20:41

Goverman

not loaded

Topicstarter
^^ goed punt!! Is aan de inventaris van de fototas (om te beginnen een Lowepro TLZ 1) toegevoegd.

En: dank voor de tips. Ik zal eens gaan kijken naar anti-regengadgets :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Goverman schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 20:31:
^^ goed punt!! Is aan de inventaris van de fototas (om te beginnen een Lowepro TLZ 1) toegevoegd.
En: dank voor de tips. Ik zal eens gaan kijken naar anti-regengadgets :)
Ik gebruik dezelfde tas, die zowel als schoudertas als heuptas prima diensten bewijst, zowel voor de camera als voor een eventuele extra lens of een flitser (maar dan past de cam niet meer). Ik heb echter geen enkele illusie over de waterdichtheid ervan. De ritsen zijn volkomen onbedekt en dus niet bestand tegen enige vorm van regen. Plastic tasjes hebben mij ook meermaals moeten redden.

Verwijderd

Ook een niet geweathersealde camera kan pri-ma tegen een flink bui of wat dan ook, gewoon lekker doorschieten. Als het heel rap gaat of het gaat echt langdurig door dan kun je hem nog altijd onder je jas houden :)

• SpeedyGJ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:33

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Hoe zit dit met de D70 dan? :D met de 18-70 DX lens :P

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

SpeedyGJ schreef op zondag 10 december 2006 @ 10:25:
Hoe zit dit met de D70 dan? :D met de 18-70 DX lens :P
Spring er eens mee onder de douche?

Paar spetters maakt niet zoveel uit voor de meeste apparatuur, echter door een door nat laten regenen is een ander verhaal. Condens kruipt ook overal tussen. Goed door blijven schieten, dan slaat het wel als stoom van je camera af!

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

http://www.luminous-lands...ws/cameras/5d-field.shtml

Zelfs natregenen kunnen ze wel hebben, mócht hij er wel mee kappen, batterij eruit en een tijd laten drogen. Normaal komt tie dan gewoon weer tot leven :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 11:08:
http://www.luminous-lands...ws/cameras/5d-field.shtml

Zelfs natregenen kunnen ze wel hebben, mócht hij er wel mee kappen, batterij eruit en een tijd laten drogen. Normaal komt tie dan gewoon weer tot leven :)
Sinds de eerste meeting dat neo er ook voor zorgde dat ik mijn 350D toentertijd ook maar eens onder de jas vandaan moest halen toen het wat begon te druppelen is mijn angst voor problemen door water ook een stuk minder geworden. Mijn 20D en de 350D (nu van mijn vriendin) hebben al aardig wat vochtige plekken gezien, maar niet de camera, maar een dure 24-105L heeft het begeven in plaats van de 350D, dus die cam's kunnen wel wat hebben :)

(Die 24-105 had waarschijnlijk een defective weatherseal, die heeft de vlindertuin (==vochtig) niet goed weerstaan)

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik ben ook banger voor het objectief dan voor de cam. Een natgeworden objectief wat inschuift zal waarschijnlijk snel wat vocht meer naar binnen nemen.

• SpeedyGJ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:33

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

ajhaverkamp schreef op zondag 10 december 2006 @ 10:43:
[...]

Spring er eens mee onder de douche?

Paar spetters maakt niet zoveel uit voor de meeste apparatuur, echter door een door nat laten regenen is een ander verhaal. Condens kruipt ook overal tussen. Goed door blijven schieten, dan slaat het wel als stoom van je camera af!
Aha oke :) , dan kan ik het beter maar laten :') ik ben nogal een wolkbreuk/onweersliefhebber :') dat lijkt mij niet zo gezond voor de camera, laat staande mijn lens :')

Verwijderd

Als je nou eens dat stukje leest van een uitermate ervaren landschapsfotograaf; dat beetje water vernaggelt je cam niet en anders laat je hem drogen :) Joh, die 18-70 van jules heeft al heel wat bier ge-at, geen centje pijn. Niet zo bang wezen en gewoon fotograferen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 14:46 ]

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik prefereer toch een parapluie, als het meer dan motregent. Die laat ik dan zo laag mogelijk op mijn hoofd zakken en ik houd hem ietjes achterover, zodat het water niet pal voor mijn lens eraf druipt. Dan nog krijg je vaak erg vreemde streepjes in beeld, zijnde vallende regendruppels in je scherpte. Geen idee hoe kort je sluitertijd moet zijn om dat laatste te voorkomen, maar ik schat dat 1/500 niet voldoende is, en als het regent is het meestal niet zo licht...

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zoefff schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 18:06:
Wat dacht je van een paraplu (en paraplu-vasthoud-slaafje)?

Het hangt er ook een beetje vanaf welke camera (en objectieven) je hebt in hoeverre ze water vervelend vinden. Alle 'professionele' body's van bijvoorbeeld Nikon (D2x, D2h, D200) en Canon (1D serie) zijn weathersealed, oftewel spatwaterdicht. Dat geld ook voor de 'professionele' lenzenseries.

Heb je goedkoper materiaal dan moet je er wat meer mee oppassen, maar mijn ervaring is dat een gemiddelde camera wel het een en ander kan hebben hoor.
En je vergeet de pentax K10d (en straks de samsung kopie)

Er bestaan hoezen (meestal voor natuur-fotografie) die niet alleen gecamoufleerd zijn, maar ook waterdicht zijn, Nadeel is wel dat deze vaak alleen berekend zijn op lange telelenzen en een ander punt is vaak de prijs.... Een plastic zakje met een gat daarin, evt in combi met een elastiekje rond de lens om um vast te houden, is de goedkoopste oplossing en eenvoudig te fabriceren.

Verwijderd

De Op/tech rainsleeve is misschien wat je zoekt. Kost je ongeveer 7 euro voor 2 stuks.
Ik heb ze op de Photokina gekregen bij de stand van Op/tech en ze werken perfect. Het maakt niet uit welke lens je gebruikt, evenmin of het hard regent , hagelt of wat dan ook. Ideaal. Als je er voorzichtig mee omgaat gaan ze per stuk wel een keer of 10 tot 15 mee (Ik gebruik mijn camera redelijk intensief en doe met een setje de hele winter)

Verwijderd

je kan hem ook gewoon nog intapen met ducktape , kan je nog handige lipjes aanmaken om het los te halen als je bv een memorycard moet verwisselen.

ik gebruikte ducktape voornamelijk voor mijn lensrand om stof buiten te houden. maar ja ik verwissel dan ook geen lensen tijdens een feest of festival.

mvg arthur

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 12:05:
ik gebruikte ducktape voornamelijk voor mijn lensrand om stof buiten te houden. maar ja ik verwissel dan ook geen lensen tijdens een feest of festival.
Krijg je daardoor niet van die vieze lijm meuk op spullen? :? Ik heb er al een hekel aan als iemand met vette vingers aan m'n camera zit, laat staan dat ie onder de plakband-kleef-zooi zit. :/

Verwijderd

Idd, liever wat water dan dat op me camera :X Maaruh mensen, als zelfs een plastic paupere 300D regen en bier kan hebben, waar doen we hier dan met z'n allen zo moeilijk over? Gewoon foto'en, camera evt onder je jas steken in de tussentijd en klaar. Je kunt er gewoon mee werken hoor, spul is niet van suiker.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-01 23:40
Misschien een idee: pak een oude regenbroek en gebruik 1 van de pijpen om daar een regenhoes van te maken. De voorkant zet je vast met een postelastiek aan je zonnekap, de andere kant kun je in kijken...

Op de fiets vervuil je niets!

Pagina: 1