Toon posts:

Voeding gezocht: hoog rendement, laag vermogen

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik mijn server wat zuiniger wil maken, is het vervangen van de voeding geen slecht idee. Momenteel zijn er verschillende voedingen op de markt met een hoog rendement van rond 80%. Deze voedingen halen dit rendement echter pas bij een belasting boven 20%. Omdat het systeem ongeveer 50 Watt verbruikt (achter de voeding), zou de voeding dus maximaal 250 Watt mogen zijn. Anders is de belasting niet groot genoeg en daalt het rendement. Een voeding van ongeveer 200 Watt heeft daarom mijn voorkeur.

Probleem is dat voedingen met een dergelijk laag maximum vermogen behoorlijk zeldzaam zijn. En de modellen die ik kon vinden (van bijv FSP) zijn al wat ouder met een lager rendement (60%). Waar kan ik vinden wat ik zoek? Ik kan tot dusver geen geschikt model ontdekken. Of misschien is er een andere oplossing?

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 13:40
Misschien is een 330W Seasonic S12 iets, is al een stuk lager dan veel van de voedingen met volgensmij toch 'n redelijk rendement op lagere wattages.

Verder kun je hier ook even kijken, staat een hele lijst van 'recommended' PSU's door SPCR.

Verwijderd

Topicstarter
SPCR produceert behoorlijke goede overzichten van verschillende psu's inclusief zelf gemeten en berekende rendementen bij verschillende belasting.

Seasonic blijkt inderdaad goede psu's te maken. Psu's van FSP hebben bij lage load ook al een erg goed rendement en gecombineerd met de lage prijs is het merk een aanrader. SPCR heeft echter ook een review van de picoPSU geschreven:

Afbeeldingslocatie: http://agentsmith.mine.nu/images/picopsu.jpg

Bij dit soort producten krab ik me altijd even achter de oren maar SPCR is vol lof over deze psu. Natuurlijk zijn er beperkingen zoals het kleine aantal aansluitingen en het lage vermogen (120W). Voor mijn server is dat vermogen echter meer dan voldoende. Bij 40 W belasting is het rendement van deze voeding 85%, bij zwaardere belasting wordt dat zelfs nog wat hoger. Ik ga serieus overwegen om deze psu aan te schaffen. Lijkt me overigens de ideale voeding voor zeer kleine behuizingen zoals HTPC's.

Verwijderd

Topicstarter
SPCR heeft de picoPSU vergeleken met andere top-psu's:

Afbeeldingslocatie: http://agentsmith.mine.nu/images/picopsu.gif

De picoPSU is onverslagen op gebied van rendement. Voor mij zijn de waarden bij 40 en 65 Watt van belang en dan blijkt dat het verschil met de Seasonic SS-300SFD best aardig is maar ook niet spectaculair. Daarbij in acht genomen dat bij de picoPSU ook nog een externe adapter aangeschaft moet worden (vergelijkbaar met een laptop), is de Seasonic SS-300SFD met het oog op gemak en prijs waarschijnlijk toch een betere keuze. De FSP Zen FSP300 is echter met 23 euro (tegenover 60 euro voor de Seasonic) een zeer goede derde. Het duurt immers heel wat jaren voor dit prijsverschil door de iets hogere energiekosten teniet wordt gedaan.

Gezien mijn niet zo ruime budget lijkt het toch de FSP Zen van 300 Watt te worden. Omdat deze psu geen fan heeft, moet ik wel een casefan plaatsen. Dat wordt waarschijnlijk een 12cm model van 1000rpm omdat dat bijna onhoorbaar is.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-02 20:48

Part

Helemaal niets.....

Het rendement van de picoPSU is dat niet gemeten van af de 12 volt?
Als dat zo is dan kom je totaal namelijk veel lager uit.
Zelf geven ze al aan dat:
Most of the heat is generated in the power brick, which is located outside the case.
en:
The picoPSU is a DC to DC power supply, so efficiency is calculated as DC watts in ÷ DC watts out × 100%. The power lost in the AC to DC conversion is not counted.

Verwijderd

Topicstarter
Rendement is van picoPSU + powerbrick. Staat ook in het lijstje :). De picoPSU alleen schijnt iets van 95% rendement te hebben.

Verwijderd

Ik ben ook net zoiets aan het zoeken voor mijn servertje, maar hoe kan ik het nodig vermogen van mijn systeem bepalen ?
Dmv een stroommeting aan de primaire kant van de voeding ?

Verwijderd

Kan niemand mij zeggen hoe ik het totaal vermogen bepaal ?

Op www.ikbenstil.nl staan ook enkele fanless voedingen btw.
Pagina: 1