Privé FTPen via Gbit?

Pagina: 1
Acties:

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:12
Het idee is als volgt...
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gjborger/tweakers/netwerkidee.gif
PC1 en PC2 staan bij mij in de werkkamer. PC2 is mijn download-, media- en fileserver en PC1 de PC waar ik normaal op werk. De rest van het huis (PC3 etc)staat allemaal in het netwerk.
Nu wil ik van mijn ene PC naar mijn andere kunnen FTP-en via Gbit-poorten. Andere gebruikers mogen alleen via de 100 mbit downloaden.

Hoe realiseer ik dit?
Het zijn allemaal XP-PC's en op de server draai ik op dit moment Bulletproof FTP.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeBee op 09-12-2006 16:07 ]

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:44

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zie niet in wat je probleem is als je wilt ftp'en van PC1 naar 2 :?
Je pc zal het grootste verkeer over gigabit laten lopen en aangezien de rest niet op gigabit is aangesloten kunnen ze die snelheid ook niet halen... :X

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 19:48

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Door de gigabit netwerkkaarten samen in een andere netwerk-segment te stoppen als de 100MBit kaarten, en het verkeer naar de FTP server vanaf PC1 via dit "andere" IP te doen.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
De GBit NICS geef je bijvoorbeeld ip adressen zoals
192.168.1.1 en 192.168.1.2, beide met subnet 255.255.255.0

De overige NIC's geef je adressen zoals die door de router uitgedeeld worden (in een andere range dan de GBits).
Verbind naar het GBit ipadres om via gbit the transferren

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Je verbindt PC1 en PC2 beide met een gigabit switch. Die gigabit switch sluit je aan op je router. De PC's die op 100MB/sec moeten downloaden sluit je aan op die router.

• GeeBee
@JasperE

Dat snap ik.
Hoe stel ik vervolgens in dat de FTP-server en -client via de Gbit poorten moeten verbinden?
Anders gezegd: het gewone internetverkeer van en naar de router mogen gewoon via de 100mbit poorten lopen.

@WimB
Dat lijkt me onnodig als je een crosslinkkabel gebruikt. Bovendien blijft bovenstaande vraag staan...

[ Voor 50% gewijzigd door GeeBee op 09-12-2006 17:27 ]

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

Verwijderd

GeeBee schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:26:
@JasperE

Dat snap ik.
Hoe stel ik vervolgens in dat de FTP-server en -client via de Gbit poorten moeten verbinden?
Anders gezegd: het gewone internetverkeer van en naar de router mogen gewoon via de 100mbit poorten lopen.

@WimB
Dat lijkt me onnodig als je een crosslinkkabel gebruikt. Bovendien blijft bovenstaande vraag staan...
Dat kan zeker, wat wil je verder dat pc3 kan/gaat doen, doe je daar nog remote beheer oid ?

edit:
specifiek moet pc3 bij jouw ftp server kunnen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2006 17:36 ]

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:58

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik neem even aan dat er een aantal switch poorten in je router zit

je router zal 10.0.0.x (255.255.255.0) of 192.168.1.x (255.255.255.0) adressen uitgeven.
Zet op de gigabit interfaces een andere adresreeks (bijv. 172.16.1.x / 255.255.255.0). zet in je hosts file een extra entries (bijvoorbeeld 172.16.1.2 ftpserver.local) en geen default gateway(!!).
Doordat de FTP server directly connected is, zal de PC de gigabit link pakken om te downloaden vanaf ftpserver.local.

Op de normale 100Mb kaarten zal de default gateway entry er voor zorgen dat je gewoon kan blijven internetten via de 100Mb links (op de download PC en je eigen PC).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 21:38

Dennahz

Life feels like hell should.

Misschien denk ik te makkelijk, maar kan je in je FTP server niet gewoon aparte users maken? De user "gbit" geef je onbeperkte bandbreedte en de user "100mbit" geef je 100mbit?

Twitter

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Stel je FTP-server in om te luisteren op beide netwerkkaarten, als je vanaf je pc het 'normale' adres intikt zal hij via je router met 100Mbit verbinding maken, maar open je vanaf je eigen pc het Gigabit-IP, dan zit je op de snelle verbinding.

Stel in je crosslink-verbinding géén gateway in, zo voorkom je dat je pc via die link op internet wil en werkt alles prima.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• GeeBee
Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:34:
specifiek moet pc3 bij jouw ftp server kunnen ?
Ja maar gewoon om incidenteel iets de downloaden, via de router en 100mbit verbinding dus.

Pagina: 1