Toon posts:

hulp gevraagd bij commandos

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
here's the deal :)

dinsdag heb ik dus examen van linux (suse), maar ik begrijp er echt niet veel van, onze leerkracht kan dat echt niet uitleggen, we moeten de hele tijd commandos intypen, maar hij geeft nooit uitleg waarvoor het dient en de helft van de keren werken die commandos zelfs niet.

nu heeft hij aan ons een paar voorbeeldvragen meegegeven van wat hij zoal zou kunnen vragen rond commandos, ik begrijp er bitter weinig van en ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen, want anders wordt dit een regelrechte ramp. het examen zelf is ook open boek en internet mogen we ook gebruiken, maar dan nog vind ik het enorm moeilijk.

hier zijn de vragen:

1. in je homedir maak je een map oefening:
ok dit gaat nog gewoon mkdir oefening

2. in deze map maak je , via vim, een bestand oefening1.26sep met deze tekst. Je bewaart en sluit dit
man is the system's manual pager. Each page argument given to man is
normally the name of a program, utility or function. The manual page
associated with each of these arguments is then found and displayed. A
section, if provided, will direct man to look only in that section of
the manual. The default action is to search in all of the available
sections, following a pre-defined order and to show only the first page
found, even if page exists in several sections.:
dit gaat ook nog, dus gewoon "vi" intypen dan de text overtypen en dan opslaan met "w oefening1.26sep".

vanaf hier begrijp ik het al niet meer, hopelijk weet iemand hier meer van...

3. je copieert dit bestand naar oefening2.26sep, en opent deze oefening
voor “A section, if provided, will direct man to look only in that section of”
voeg je harde return in en deze tekst
A section, if provided, will direct man to look only in that section of of pages they contain.

4/ “The default action” overschrijf met de This is the standard action”
de laatste lijn verwijder je met 1commando
je bewaart dit en sluit af

5. vanuit oefening2.26sep open je terug oefening1.26sep
je voegt onderaan de volledige listing van je oefeningmap in en sluit af

6. binnen je oefenmap copieer je de 2bestanden naar Oefening1.26sep en Oefening2.26sep, in 1commando

7. je hernoemt Oefening1.26sep naar OEFENING1.26SEP

8. je doet de output van de handleiding van find naar find.manual

9. binnen de map oefening maak je submap Oef26sep

10 je verplaatst alle bestanden naar deze map

11 binnen de map oefening maak je een 2de submap copyoef en je copieert OEFENING1.26SEP daarin, en verplaatst Oefening2.26sep

12 je opent de map copyoef en maakt de bestanden daarin volledige controle voor de anderen en enkel lezen voor de gebruiker
de map copyoef verander je van groep naar video

bedankt bij voorbaat allessinds!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Huiswerk vragen zijn niet toegestaan, dat weet je he ;)

Hoewel de cases wel wat duidelijker hadden gekunt, hier een paar hints:

3. kopieren kan je doen met "cp"

4. voor mogelijkheden van vi kan je terugvallen op de manual (man vi)

5. volledige listing weet ik wel, maar alleen vanaf de cli. Met > en >> kan je output naar bijvoorbeeld een bestand redirecten. Hoe dat precies vanuit VI gaat weet ik niet

6. moet ik je ook een tip schuldig blijven

7. Voor het verplaatsen van bestanden gebruik je het commando "mv", zie ook hier weer de manual

8. Output redirection, > of >> dus

9. dat zal geen probleem zijn voor je neem ik aan ;)

10 ook hier maak je gebruik van het commando "mv"

11. "cp" en "mv"

12. Hiervoor kan je verschillende commando's gebruiken:
chmod - rechten wijzigen
chown - eigennaar / group wijzigen
chgrp - groep wijzigen

Zie ook weer de manuals voor meer info.

Hopelijk kan je hier een beetje mee uit de voeten ;)

Eve char: Warock <TEST>

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Dit is echte basiskennis van linux en komt echt wel terug in elke beginnershandleiding van elke distro, ik stel voor dat je daar even naar gaat zoeken, wij gaan natuurlijk niet jou huiswerk maken.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml

Lees deze Gentoo-installatiehandleiding maar door, dan weet je waarschijnlijk genoeg ;)

0.0

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 23:28

DataGhost

iPL dev

TS: Ik zou je aanraden toch te proberen de stof door te werken, lees alles nog eens duidelijk door, kijk of je niks gemist hebt... Als je hulp nodig hebt met bepaalde commando's typ je
man commando

Hier kan je een heleboel informatie vinden over het commando wat je nodig hebt. Wij (of ik zelfs) kunnen het hier wel voor je gaan voorkauwen, geen probleem zelfs, maar daar heb jij niks aan. Je leert er namelijk niks van en dan gaat het op het examen alsnog fout. Dit is eigenlijk basiskennis van Linux, waar je met de gegeven leerstof uit hoort te komen (anders is het examen onredelijk). Niet om het een of ander, maar als je deze aspecten niet beheerst zal je niet ver komen met de rest van je opleiding, mocht je dat examen al halen.

Als je er nu nog niet uitkomt zou ik je toch aanraden wat te gaan googlen, naar eventuele foutmeldingen die je krijgt bijvoorbeeld. Ook zeg je dat commando's de helft van de tijd niet werken, ligt het dan aan dat commando of aan jouw invoer? Controleer dat even met man. Als jouw invoer volgens man goed is verzoek ik je vriendelijk even een voorbeeld te geven van een commando dat verkeerd gaat inclusief bijbehorende output (foutmeldingen etc), aangezien mij anders het vermoeden rijst dat je installatie brak is.

sPENKMAN bood ook al een aantal nuttige tips, volgens mij moet je er toch wel uitkomen met
- man cp
- man mv
- wat gegoogle naar bash output redirection (aangenomen dat bash je shell is)
- man chmod
- man chown
- man chgrp
- de handleiding van vi(m), volgens mij 'man vi' of iets uitgebreiders via google

Vooral de laatste is erg belangrijk, als ik tel hoe vaak het daar fout gaat bij je opdrachten.
Oh, en als je leraar (naar jouw idee) onvoldoende uitleg geeft over de te gebruiken commando's, vraag je hem dan naar verdere uitleg? Ik heb namelijk het gevoel van niet, en de beste man kan natuurlijk niet weten dat jij het niet snapt als jij hem dat niet vertelt. Als het wel zo is zou ik persoonlijk kijken of er een andere leraar is die jou op weg kan helpen of gaan praten met iemand die verantwoordelijk is voor jouw studie. Het is ronduit triest als je een examen niet kan halen (hoe erg je je best ook doet, hoop ik?) omdat de leraar het niet goed uit kan leggen.
Jungian schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 15:35:
http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml

Lees deze Gentoo-installatiehandleiding maar door, dan weet je waarschijnlijk genoeg ;)
Nofi, maar hier heb je niks aan, vooral niet als beginner. Er staat alleen stap-voor-stap uitgelegd hoe je hetzelfde doet als een installatiescript, zonder verder uitgebreide uitleg voor beginners.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 09-12-2006 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de reacties, maar het is geen huiswerk ofzo he,

het zijn dus echt voorbeeldvragen die hij zou kunnen vragen in die aard, maar ik zeg het, het ligt grotendeels aan de leerkracht waarom ik het niet kan, hij kan echt geen les geven.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

DataGhost schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 15:39:Nofi, maar hier heb je niks aan, vooral niet als beginner. Er staat alleen stap-voor-stap uitgelegd hoe je hetzelfde doet als een installatiescript, zonder verder uitgebreide uitleg voor beginners.
Ik zal het dan maar niet opvatten als flame, maar je mag me toch wel zeker eens gaan uitleggen waarom je er niets aan hebt (en vooral niet als beginner) ? Ook de rest van je comment over de Gentoo-handleiding slaat werkelijk nergens op. Er staat precies uitgelegd wat de commando's doen en welke andere opties je hebt. Het is dus niet zomaar een stap-voor-stap installatiescript zonder verder uitgebreide uitleg, maar juist een heel goede manier om in contact te komen met de cli.
Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 15:46:
ok bedankt voor de reacties, maar het is geen huiswerk ofzo he,

het zijn dus echt voorbeeldvragen die hij zou kunnen vragen in die aard, maar ik zeg het, het ligt grotendeels aan de leerkracht waarom ik het niet kan, hij kan echt geen les geven.
Ga het afdelingshoofd NADAT je het bij de leraar hebt aangekaart en geen bevredigend antwoord hebt gekregen.

[ Voor 23% gewijzigd door Jungian op 09-12-2006 15:50 ]

0.0

Verwijderd

Topicstarter
heb hier ook nog crontab voorbeeldvragen, zouden jullie eens kunnen controleren of het juist is:

oef crontab

je maakt crontab file aan met deze commando's
job dailyback
loopt elke dag om middernacht
0 0 * * * sh dailyback

job cleanup
loopt 7de dag van elke 2maanden om 23h
0 23 7 */2 *sh jobcleanup

job mailq met optie v die elke zondag om 10h30 mail controleert en de tekst mailt : No prob with mailbox
30 10 * * sun sh job mailq

job lijstuser
loopt de 14de en 28ste van elke maand om 22h en de output moet komen in je homedirectory als lijstusers.txt
0 22 14,28 * * sh job lijstuser

job newuser
loopt half uur na vorige job, output moet toegevoegd aan newuser.list in homedirectory
deze weet ik niet

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2006 15:48 ]

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bij de meeste opleidingen is zelfstudie anders ook erg belangrijk (zo niet belangrijker dan les)

Ik zou even een paar linux & vi tutorials opzoeken, dat helpt je waarschijnlijk meer opweg.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Pak een basic handleiding van vi, pak er een met de basic commando's van Linux en je bent er. Daar heb je het hele weekend voor, lijkt me geen probleem. Niets waar je een leraar nodig voor hebt, enkel een uurtje of twee leeswerk. Even proberen op bijv. Knoppix (als je geen Linux hebt draaien) kan dan ook geen kwaad.
offtopic:
En ga na afloop klagen over de leraar :X

Anyway. Heel lullig en niet wat je wilt horen. Maar als je de antwoorden op deze vragen niet weet ondanks de duidelijke hints, hoor je het examen ook niet te halen...
(Zie ook netwerk vragen (voor pro's, dringend) trouwens).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.